Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leessnelheid d610 nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Leessnelheid d610 nikon

    Weet er iemand wat de leessnelheid is op de nikon d610.
    Ik wil nl weten met welke snelheid hij de geheugenkaart kan voeden.
    Info staat niet in de handleiding.

  • #2
    Re: Leessnelheid d610 nikon

    Volgens mij moet je dan de schrijfsnelheid hebben.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Leessnelheid d610 nikon

      Oorspronkelijk geplaatst door kullboys Bekijk bericht
      Weet er iemand wat de leessnelheid is op de nikon d610.
      Ik wil nl weten met welke snelheid hij de geheugenkaart kan voeden.
      Info staat niet in de handleiding.
      De echte schrijfsnelheden zal je moeilijk vinden vrees ik, maar steeds aangeraden om snelle kaartjes te gebruiken, kan SDHC aan.

      Comment


      • #4
        Re: Leessnelheid d610 nikon



        Het is de schrijfsnelheid die je wil weten.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Leessnelheid d610 nikon

          De d610 werkt met een Expeed 3 processor. Ik weet alleen dat daar DDR III RAM geheugen wordt in gebruikt. Als je verdere info daarover wil hebben zal je te rade moeten gaan bij de fabrikant van die chip (Nikon maakt die nl niet zelf).

          Als je een foto maakt zal de imagedata worden opgehaald door de processor en vervolgens "processed". Daarna gaat die data naar de buffer (fysieke opslag).
          De snelheid waarmee die data naar de buffer wordt geschreven is vele malen hoger dan de schrijfsnelheid van gelijk welke SD kaart.

          De d610 kan 6 fps aan; die limiet is niet opgelegd door de processor want die zal veel meer aankunnen maar eerder door de mechanische limieten vd camera.
          Hoedanook aan 6 fps kun je op de d610 14 raw files opslaan vooraleer de buffer vol is d.w.z. na 2.3 sec in burst.
          De buffer wordt natuurlijk ook continu leeggemaakt door weg te schrijven naar je SD kaart. Hier hangt de snelheid af van de schrijfsnelheid van die kaart.

          Een Sandisk SDHC UHS I bv schrijft aan 90 MB/sec, een UHS II aan 260 MB/sec hetgeen betekent dat met de laatste kaart de buffer bijna 3x sneller wordt leeggemaakt dan bij de eerste.
          Toch zal ook met die snellere kaart op een bepaald moment "congestion" optreden. De buffer wordt nu eenmaal veel sneller gevuld dan leeggemaakt. Een pauze van een paar sec tussen bursts helpt dan.

          Als je vind dat je niet snel genoeg na mekaar foto's kan maken dan zal een snellere kaart je slechts beperkt voordeel opleveren.
          Dan is bv de d5 een oplossing: die "schiet" aan 12 fps met een buffer van 200 foto's. Kost wel ietsje meer dan de d610.

          Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de buffercapaciteit vd camera-processor meer belang heeft dan de schrijfsnelheid van je SD kaart.
          Last edited by tcf; 19 december 2018, 13:58.

          Comment


          • #6
            Re: Leessnelheid d610 nikon

            Een Sandisk SDHC UHS I bv schrijft aan 90 MB/sec, een UHS II aan 260 MB/sec hetgeen betekent dat met de laatste kaart de buffer bijna 3x sneller wordt leeggemaakt dan bij de eerste.
            De D610 ondersteunt geen UHS-II, dus daar heb je niks aan. In de link die ik geplaatst heb zie je dat de max. schrijfsnelheid vd D600/D610 ongeveer 45MB/s is.

            Enkel als je de foto's naar je pc overzet, haal je voordeel uit een snellere UHS-II kaart. Als je kaartlezer dit ondersteunt ten minste.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment

            Working...
            X