Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telelens voor safari

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Telelens voor safari

    Volgend jaar gaan we op reis naar Botswana en uiteraard willen we deelnemen aan safari’s. Welke is nu de meest aangewezen telelens, zonder dat we daarvoor een bank moeten overvallen. Ik bezit D850 en D700 en converter 2. Alsook, o.a 70-200 MM 2.8 Nikon. Wat raadt u me aan? Veel dank voor uw reacties.

  • #2
    Re: Telelens voor safari

    je zal op zoek mogen gaan naar een 80/100-400mm of 150-500/600mm

    Comment


    • #3
      Re: Telelens voor safari

      Kijk eens op de site van Thom Hogan http://www.bythom.com/


      Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
      EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
      EOS 10 Glas 28-105 70-210

      Comment


      • #4
        Re: Telelens voor safari

        Hallo,

        Héél vroeger had ik de Sigma 50-500mm voor mijn Canon.
        Nu heb ik de Sigma 150-600mm voor Nikon maar de nieuwe Sigma 60-600mm lijkt me nog beter ...
        Nu, de 150-600mmC is best betaalbaar en qua gewicht nog te doen en van beeldkwaliteit en scherpte prima.

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Re: Telelens voor safari

          Ik pleit voor de Nikon 200-500 f5.6.
          Met de huidige cashback kan je deze lens al kopen voor zo'n 1250 euro.
          Zeer scherp vanaf f5.6 en sublieme VR. Mits wat oefening zijn opnames uit de hand mogelijk op een 1/30 à 1/60.
          Op safari is een zoomlens zeker een pluspunt; groot en klein wild wisselt continu zich af.
          Een Sigma 60-600 lijkt in het voordeel, maar onderschat het gewicht van dergelijke lens niet (2700 gram), idem voor de Sigma 150-600 sport (2860 gram)
          De Nikon 200-500 f5.6 zit met zijn 2.3 kg op het randje van de draagbaarheid, nog meer gewicht wordt niet meer plezant.
          En meer dan een 500mm heb je eigenlijk niet nodig, tenzij je puur voor de vogeltjes gaat.
          Een 200-500 in combinatie met een D850 kan enkel maar goede beelden maken .
          Ik zou niet twijfelen.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: Telelens voor safari

            Beste zou zijn een fuji x-t3 met 100-400m plus tc14.
            Ik safari gedaan met de 70-200 met een tc2, het is te kort.
            Je enige Nikon mogelijkheden zijn de 200-500 of en 150-600 (Beter de S) ... de laatste is zwaar. Ik heb er een en het is geen grapje,om me te brengen naar Afrika.
            I am Italian. Please pardon my Dutch :-)
            Some of my photos at www.pessolano.net

            Comment


            • #7
              Re: Telelens voor safari

              Hoi Pmi,

              Ik wil geen "reclameblok" gaan schrijven...
              Ik geniet al enkele jaren van een Sigma 150-600 C.
              Verschil met de S versie is er nauwelijks, of je moet het over het toch wel forse gewicht hebben.
              De S is vooral qua bouwwijze beter, steviger, daarnaast beter afgeschermd tegen vocht
              Ik gebruik mijn Sigma ook in combinatie met de Sigma 1.4 extender, de TC-1401.
              Deze houdt de camera een beetje voor de gek, zodat ie toch auto AF blijft houden.
              Ik maak dan foto's op 840 (!!) mm, uit de hand.
              Maar hét grote voordeel van de 150-600 lenzen, zowel Sigma C en S en de Tamron G2 versie (niet versie 1), is het feit dat je ín de lens AF fine tuning kunt verrichten.
              De andere lenzen kun je alleen in de body AF fine tunen, dat is echter maar één waarde.
              Mijn Sigma kan ik op 16 (!!) plekken in de lens fine tunen.
              Op 4 brandpuntsafstanden (150, 250, 400 en 600 mm) in combinatie met 4 object afstanden (2,8; 6; 15 mtr en oneindig).
              Beter totaalresultaat, minder compromis.

              Comment


              • #8
                Re: Telelens voor safari

                Hallo Pmi

                Ongeveer een jaar geleden zat ik met dezelfde vraag, alleen dan voor Canon ipv Nikon ;-)
                ik kwam al snel bij de 3 150-600mm lenzen die toen op de markt waren, de 2 Sigma's C & S en de Tamron G2
                Canon heeft zelf geen alternatief boven de 400mm grens, en dat is op een FF camera toch de grens voor Wildlife.

                na véééééél zoek en leeswerk op het internet, en ook de lenzen eens in de hand gaan nemen op een fotobeurs. (kan meestal ook in de fotozaak)
                is de sigma C als eerste afgevallen, wegens de beperkte bescherming tegen vocht (en dus ook stof, wat op Safari meestel een groter probleem vormt dan regen)
                Daarna heeft het lagere gewicht van de Tamron G2 mij over de streep gehaald.

                Voor mij had deze 1 nadeel, dat de zoem in de Nikon richting draait! Dat heb ik er dan maar bijgenomen, en zal dus voor jou eerder een voordeel dan een nadeel zijn
                (de Sigma's zoemen in de Canon richting)

                Ik heb van die aankoop geen spijt gehad, de lens is na AF fine tuning (zeker aan te raden, of zelfs een must bij lenzen van een andere fabrikant) zalig scherp, ook al is het enkel in camera (ps dat kan in de modernere toestellen ook al op 2 brandpuntsafstanden)

                Alleen denk ik dat als ik Nikon moest hebben zoals jij (zeker met die D850), ik waarschijnlijk voor de Nikon 200-500mm had gekozen! 500mm F/5.6, zorgt toch voor een snellere AF dan een 600mm F/6.3 (wat eveneens zorgt dat een deel van je AF punten niet langer cross-type zijn! Die 100mm verschil kan je dan val achteraf wat croppen je camera heeft pixels genoeg ;-)

                Een nieuw alternatief is de 500mm F/5.6 PF, die is even lichtsterk als de 200-500mm, maar is wat gewicht en afmeting betreft ongeveer even groot en zwaar als je 70-200 F/2.8!
                maar hier zal je al wat dieper voor in de buidel moeten tasten uiteraard!

                Alvast veel plezier, en leuke foto's in Botswana!
                David Goovaerts
                Canon EOS 1DsmkIII & 1Dx, L lenzen

                Comment

                Working...
                X