Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M'n eerste foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • M'n eerste foto's

    Hallo iedereen,

    Ik ben momenteel bezig met een introductiecursus fotografie omdat ik op het einde van het jaar voor 26 dagen naar Patagonië op reis ga. Om de prachtige flora en fauna daar te fotograferen heb ik een Fuji X-T2 gekocht en volg ik dus de cursus om fotografie meer onder de knie te krijgen.

    De basistechniek van het toestel is voor mij nu duidelijk. Ik wil me echter meer toeleggen op de compositie van een foto omdat ik toch merk dat dit niet erg vlot gaat bij mij. Hier zijn in ieder geval drie foto's (in jpg-formaat) waar ik dit probeer toe te passen.






    Fuji X-T2 | Fujinon 16mm f/1.4 | 35mm f/2 | 56mm f/1.2 | 80mm f/2.8 | 100-400mm f/4.5-5.6 |18-135mm f/3.5-5.6

  • #2
    Re: M'n eerste foto's

    compo beoordeling:
    Beeld 1. wat nietszeggende voorgrond
    Beeld 2. niets mis mee
    Beeld 3. ook niets mis mee, maar was mooier geweest had dat gevogelte in het rechter lege gat gevlogen

    In situaties waar je de tijd kunt nemen moet je dat niet achterwege laten, dat geldt voornamelijk voor beeld 1, maar ook voor beeld 3 daar zult ge toch eerst het gedrag van de dieren moeten bestuderen.

    Comment


    • #3
      Re: M'n eerste foto's

      Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
      compo beoordeling:
      Beeld 1. wat nietszeggende voorgrond
      Beeld 2. niets mis mee
      Beeld 3. ook niets mis mee, maar was mooier geweest had dat gevogelte in het rechter lege gat gevlogen

      In situaties waar je de tijd kunt nemen moet je dat niet achterwege laten, dat geldt voornamelijk voor beeld 1, maar ook voor beeld 3 daar zult ge toch eerst het gedrag van de dieren moeten bestuderen.
      1. correct, maar vooral te centraal
      2. als je symmetrie zoekt zorg dat je dan in het midden staat.
      3. hier is er teveel rommel om van een compositie te spreken, schapen, vogels en afgekapte bomen is geen onderwerp
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: M'n eerste foto's

        Wel:


        Mijn eeuwig advies : koop of leen boeken die je thema behandelen. Bv Frans Lanting. http://lanting.com/images/portfolios/ .

        Mijn tips:
        • De fotos ( de middelste iets minder ) hebben 2 onderwerpen. Vermijd dat
        • Geef je fotos inwendig een titel, dat helpt je beter 'mentaal' te focussen
        • Bedenk dat je foto op de beste plaats in de woning zou komen.
        • Imiteer tot je je eigen stijl gevonden hebt
        • Beperk je gear. Je bent meer bezig lenzen of instellingen te wisselen dat iets te 'ZIEN'


        YMMV
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: M'n eerste foto's

          Succes met uw cursus en oefenen oefenen en nog eens oefenen!
          vriendelijke groeten, Sien

          Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

          Comment


          • #6
            Re: M'n eerste foto's

            Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk bericht
            Succes met uw cursus en oefenen oefenen en nog eens oefenen!
            ik volg ivm Zien !!! grts Jozef
            Hij ging met de TIJD mee,en is nooit terug gezien !!!

            Comment


            • #7
              Re: M'n eerste foto's

              Bedankt voor de tips! Ik ga zeker en vast het werk van andere fotografen eens bekijken om te zien hoe zij hun compositie vastleggen.
              Fuji X-T2 | Fujinon 16mm f/1.4 | 35mm f/2 | 56mm f/1.2 | 80mm f/2.8 | 100-400mm f/4.5-5.6 |18-135mm f/3.5-5.6

              Comment


              • #8
                Re: M'n eerste foto's

                Bij de eerste lijkt de brug me het interessantste onderwerp op de foto, maar vanuit dit standpunt worden het 2 pijlers, iets meer in perspectief lijkt me leuker.
                Het zou interessanter zijn volgens mij dichterbij te gaan, waardoor meer dieptespel in de bruggen en tunnels komt. Nu is het wat platgedrukt perspectief achter een grijze vlakte.

                Bij de tweede zou je ofwel echt symmetrisch moeten staan, ofwel verder afwijken van het centrum. Misschien een persoon dichterbij vult wat de leegte voorin en geeft wat schaal en dieptewerking.

                Comment

                Working...
                X