Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Frozen Sunrise

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Frozen Sunrise

    Deze ochtend, mooi laagje rijp en reeds een hele tijd voor de zon op kwam, kon je zien dat er wel wat in zat. Ik besloot om eens die lensbal, die al ruim 2 jaar in de kast ligt, uit te halen en nam deze foto zowat aan mijn voordeur. Landschap of Macro? Ik wist niet goed in welke groep ik hem moest zetten...
    Nikon D7500 - Sigma 105mm F2.8 - 1/4000s bij F3.5 op ISO 400 - Uit de hand genomen



    Veel groeten aan allen,
    Mattias
    ‘I walk, I see, I stop, I photograph.’ ~ Leon Levinstein
    Nikon Z & Fuji www.facebook.com/mattiasfurnierephotography

  • #2
    Re: Frozen Sunrise

    Geen slechte foto, spijtig dat de horizon in de bal niet recht staat
    http://www.photo-patricske.be
    Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

    Comment


    • #3
      Re: Frozen Sunrise

      Oorspronkelijk geplaatst door Patricske Bekijk bericht
      Geen slechte foto, spijtig dat de horizon in de bal niet recht staat
      Klopt, hij staat zelfs behoorlijk scheef... Heb ik proberen recht te trekken met deze
      ‘I walk, I see, I stop, I photograph.’ ~ Leon Levinstein
      Nikon Z & Fuji www.facebook.com/mattiasfurnierephotography

      Comment


      • #4
        Re: Frozen Sunrise

        Enkele jaren geleden was zo'n kristallen bol een hype, kon soms verrassende opnames opleveren maar het is vooral de achtergrond die de opname tot iets speciaal maakt
        Persoonlijk vind ik deze wat minder geslaagd en wel om de reden van de minder interessante omgeving die te zien is en de enorme lensflare in de bol en dat valt zeker op bij de tweede

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Frozen Sunrise

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Enkele jaren geleden was zo'n kristallen bol een hype, kon soms verrassende opnames opleveren maar het is vooral de achtergrond die de opname tot iets speciaal maakt
          Persoonlijk vind ik deze wat minder geslaagd en wel om de reden van de minder interessante omgeving die te zien is en de enorme lensflare in de bol en dat valt zeker op bij de tweede

          grts
          Sieg
          Sieg,

          Dit is nog steeds een hype, of hij wordt toch nog heel veel gebruikt bij onze Noorderburen. Die bal lag al 2 jaar in de kast en het waren dus mijn allereerste opnames ermee, ik dacht dat de setting hem er toe leende. Wat betreft de flare sta ik je zeker bij in de tweede bol, die heb ik over het hoofd gezien. In de eerste opname vind ik die echter best meevallen, voor een directe opname tegen de zon in.
          Er zijn veel liefhebbers en er zijn mensen die er niks van moeten weten.... Gelukkig maar! ;-)
          Alvast een fijn weekend!
          ‘I walk, I see, I stop, I photograph.’ ~ Leon Levinstein
          Nikon Z & Fuji www.facebook.com/mattiasfurnierephotography

          Comment


          • #6
            Re: Frozen Sunrise

            vind het toch mooi gedaan hoor

            Comment


            • #7
              Re: Frozen Sunrise

              Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
              vind het toch mooi gedaan hoor
              Heel erg bedankt bopatje!
              ‘I walk, I see, I stop, I photograph.’ ~ Leon Levinstein
              Nikon Z & Fuji www.facebook.com/mattiasfurnierephotography

              Comment


              • #8
                Re: Frozen Sunrise

                Een boeiende foto om naar te kijken en dat is al heel wat. Kleurtjes zitten ook ok (geel, blauw in mooi contrast) .
                Ps voor zulke foto kan je best niet teveel afleidende donkere contouren meenemen in de BG (donkere lijnen), vooral in de tweede foto die voor de rest wel de beste is.
                Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
                Groeten
                Kurt

                Comment


                • #9
                  Re: Frozen Sunrise

                  Oorspronkelijk geplaatst door K.photo Bekijk bericht
                  Een boeiende foto om naar te kijken en dat is al heel wat. Kleurtjes zitten ook ok (geel, blauw in mooi contrast) .
                  Ps voor zulke foto kan je best niet teveel afleidende donkere contouren meenemen in de BG (donkere lijnen), vooral in de tweede foto die voor de rest wel de beste is.
                  Bedankt Kurt! Ik weet het, maar de contouren (van de populieren in de foto) vond ik net een meerwaarde, omdat ik op die manier nog een stuk van het landschap mee gaf in de BG. Maar dat is snaak, en idd de contouren in foto 2 mochten gerust wat minder hard zijn. Ik heb nog ééntje van net voor zonsopgang, genomen met de 150mm macro van sigma. Die is met een F5,6 genomen, waardoor de randen van de bal naar mijn gevoel wat scherpte missen, maar de foto binnenin beter samenhangt.
                  ‘I walk, I see, I stop, I photograph.’ ~ Leon Levinstein
                  Nikon Z & Fuji www.facebook.com/mattiasfurnierephotography

                  Comment


                  • #10
                    Re: Frozen Sunrise

                    Knap resultaat Mattias!! Om landschapsfotografie, sunset, compo en scherpte in 1 foto goed te krijgen is al een hele opgave, complimenten!
                    mvg Christophe

                    Comment


                    • #11
                      Re: Frozen Sunrise

                      De laatst geplaatste vind ik verreweg de mooiste. De afleidende elementen verdwenen. Goed gefotografeerd
                      http://www.smuttynose.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Frozen Sunrise

                        Oorspronkelijk geplaatst door stephenstoph Bekijk bericht
                        Knap resultaat Mattias!! Om landschapsfotografie, sunset, compo en scherpte in 1 foto goed te krijgen is al een hele opgave, complimenten!
                        mvg Christophe
                        Bedankt voor de mooie complimenten Christophe!
                        ‘I walk, I see, I stop, I photograph.’ ~ Leon Levinstein
                        Nikon Z & Fuji www.facebook.com/mattiasfurnierephotography

                        Comment


                        • #13
                          Re: Frozen Sunrise

                          De laatste die je gepost hebt is duidelijk de mooiste, ook hetgeen ik bedoelde in mijn eerste post (minder interessante omgeving) valt hier weg
                          Dus daarmee gaat nu alle aandacht naar de bol, mooi plaatje op deze manier

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Frozen Sunrise

                            De laatst geposte versie is inderdaad geslaagd (en voor mij dus ook de mooiste van de drie).

                            Een heel verschil als die lensball gepresenteerd wordt tegenover een rustige achtergrond. Mooi contrast ook tussen de kleuren van het landschap in de lensball en de kleuren van de achtergrond .

                            Mvg.,
                            Smets84.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Frozen Sunrise

                              mooi zo!
                              Canon EOS R6 - EF 24-70mm f/2.8L II USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - EF 85mm f/1.2 II L USM - EF 100mm f2.8 MACRO USM - Canon EF 100-400mm f4.5-5.6 L IS USM

                              Comment

                              Working...
                              X