Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW files : enkele eigenaardigheden...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAW files : enkele eigenaardigheden...

    Hallo,

    Ik ben enkele weken begonnen met RAW files.
    Zoals geleerd in de fotocursus, importeer ik files met Adobe Bridge.
    Ik voeg bij de import enkele metadata bij, zoals naam, copyright : via een metagegevens sjabloon.
    Als ik dit doe, dan wordt voor elke RAW file een XMP file gecreëerd. Dus een ganse reeks files die ik niet nodig heb : ik wil zelf beslissen voor welke RAW files ik XMP files
    Als ik geen sjabloon gebruik, dus geen metadata wijzig bij import, wordt er geen XMP file gecreëerd.

    De lerares zegt dat zij het op dezelfde manier doen, dus ook met een metagegevens sjabloon, en er wordt geen XMP file gemaakt. (Zij heeft een Nikon)

    Ik heb ook nog een vraag ivm witbalans aanpassing : in Camera RAW zou volgens de lerares het dropdown menu dezelfde mogelijkheden moeten bevatten als in de camera : dit is niet zo : het lijkt me een default menu te zijn.

    Ik gebruik een Fuji X-H1 en de laatste versie van Adobe Creative Cloud.

    Iemand een idee of dit "fouten" zijn of "normal behaviour" ?

    met dank,

    Luc
    Fujifilm X-H1 ; XF 16-55 mm 2.8 WR ; XF 50-140 mm 2.8 WR

  • #2
    Re: RAW files : enkele eigenaardigheden...

    Ik voeg naam en Copyright in de Camera al toe dus hoef ik dat niet via een sjabloon in Bridge toe te voegen. Scheelt inderdaad veel XMP files. Het lijkt mij logisch dat de Witbalansinstellingen in de RAW Editor een Default Menu zijn voor alle ondersteunde Raw Formats.
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: RAW files : enkele eigenaardigheden...

      Dat xmp bestand wordt alleen maar aangemaakt, als:
      - je bepaalde metadata toevoegt (zoals je zelf aangeeft);
      - als je bepaalde wijzigingen aan dat RAW-bestand aanbrengt. Omdat je dat niet in het bestand zelf kunt doen, worden wijzigingen in een xmp file opgeslagen.
      Witbalans geeft volgens mij een default menu; cameraprofiel hangt af van gebruikte camera en zal dus verschillen geven naargelang de camera die de RAWs geproduceerd heeft.
      Last edited by LesC; 13 december 2018, 11:39.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: RAW files : enkele eigenaardigheden...

        Oorspronkelijk geplaatst door LDW Bekijk bericht
        Als ik dit doe, dan wordt voor elke RAW file een XMP file gecreëerd. Dus een ganse reeks files die ik niet nodig heb : ik wil zelf beslissen voor welke RAW files ik XMP files
        Je geeft in de tweede quote het antwoord: niks veranderen geen *.xmp file en daaruit blijkt dat je filetjes wel nodig hebt en welke last heb je ervan?
        Oorspronkelijk geplaatst door LDW Bekijk bericht
        Als ik geen sjabloon gebruik, dus geen metadata wijzig bij import, wordt er geen XMP file gecreëerd.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: RAW files : enkele eigenaardigheden...

          Last hebben is relatief .

          Als ik bvb een reeks van 50 foto's heb, die importeer, bekijk en bvb 20 ervan onmiddellijk delete, dan zou dit willen zeggen : ervoor zorgen dat ik niet mag vergeten om de corresponderende XMP files te deleten. Zo een groot probleem is dat nu ook niet, natuurlijk.
          Wat me verwondert, is dat sommigen zeggen dat als ze op dezelfde manier werken, er geen XMP files gecreëerd worden. Is niet logisch....
          Fujifilm X-H1 ; XF 16-55 mm 2.8 WR ; XF 50-140 mm 2.8 WR

          Comment


          • #6
            Re: RAW files : enkele eigenaardigheden...

            Als je gewoon met bridge werkt verdwijnen die xmptjes ook gewoon met de RAW. Ga je wissen de verkenner, dan is het anders.
            Ik gooi alleen volledig mislukte foto's weg, dwz bewogen, volledig onscherp, maar niet alles de inhoud niet goed, het zou altijd de laatste foto van ome Piet kunnen zijn.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: RAW files : enkele eigenaardigheden...

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Als je gewoon met bridge werkt verdwijnen die xmptjes ook gewoon met de RAW. Ga je wissen de verkenner, dan is het anders.
              Dat is goed om te weten, bedankt,
              Fujifilm X-H1 ; XF 16-55 mm 2.8 WR ; XF 50-140 mm 2.8 WR

              Comment


              • #8
                Re: RAW files : enkele eigenaardigheden...

                Ik weet niet van Windows, maar bij Mac zijn de .xmp files onzichtbaar in Adobe Bridge; je kunt ze wel zichtbaar maken via:




                (maar andere sidecars, zoals bv van ON1 of van DxO, zijn op Mac gewoon zichtbaar in Adobe Bridge)
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: RAW files : enkele eigenaardigheden...

                  Idem Windows
                  Fujifilm X-H1 ; XF 16-55 mm 2.8 WR ; XF 50-140 mm 2.8 WR

                  Comment


                  • #10
                    Re: RAW files : enkele eigenaardigheden...

                    Hoi,

                    zulke XMP files zijn 10 à 11 kb per stuk...
                    Verwijderen is binnen luttele seconden gebeurt.
                    Ik zou er niet teveel tijd aan besteden of je ze wel of niet wil zien en/of hebben.

                    Comment

                    Working...
                    X