Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aantal foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aantal foto's

    Is er een mogelijkheid om ergens te kunnen zien hoeveel foto's er met een lens gemaakt zijn ?
    Ik meen me ergens een artikel te herinneren dat er een methode was om dit in Lightroom te zien ???

    Groetjes
    Freddy
    https://fredor2.wixsite.com/my-site

  • #2
    Re: aantal foto's

    Ja, in de bibliotheek modus kun je hierop selecteren.



    --
    mlap.
    T.T.

    Comment


    • #3
      Re: aantal foto's

      a, in de bibliotheek modus kun je hierop selecteren.
      Dank u wel, graag een beetje meer specifiek ...thx

      Groetjes
      Freddy
      https://fredor2.wixsite.com/my-site

      Comment


      • #4
        Re: aantal foto's

        in bibliotheek modus heb je in het menu Weergave de optie filterbalk tonen.... als die aan staat kan je een filter kiezen, bijvoorbeeld camera info dan krijg je een overzicht van:
        - camera
        - lens
        - brandpuntsafstand
        - flitsstatus

        *The product featured in this video is Lightroom Classic CC, previously known as Lightroom CC. For more information, please visit: https://adobe.ly/2gNcw59.D...

        Comment


        • #5
          Re: aantal foto's

          Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
          Dank u wel, graag een beetje meer specifiek ...thx

          Groetjes
          Freddy
          Beste Freddy, ik ging er van uit dat je de basis van lightroom kende.
          ondertussen heeft in2lapland het al verduidelijkt, dus je probleem is opgelost ;-)

          Maar ik raad je sterk aan een boek te kopen over lightroom,
          er zijn zoveel hulpmiddelen die je misloopt.

          het werken met lightroom zal er vlotter en leuker mee worden.

          Er zijn hopen boeken, zelf vind ik die van Scott Kelby goed.
          duidelijk uitgelegd, en zijn inleidingen tot elk hoofdstuk zijn uniek ;-)

          Leen eventueel eerst een paar boeken uit een bibliotheek zodat je ze eerst kunt uittesten.

          Comment


          • #6
            Re: aantal foto's

            Beste Freddy, ik ging er van uit dat je de basis van lightroom kende.
            ondertussen heeft in2lapland het al verduidelijkt, dus je probleem is opgelost ;-)

            Maar ik raad je sterk aan een boek te kopen over lightroom,
            er zijn zoveel hulpmiddelen die je misloopt.

            het werken met lightroom zal er vlotter en leuker mee worden.

            Er zijn hopen boeken, zelf vind ik die van Scott Kelby goed.
            duidelijk uitgelegd, en zijn inleidingen tot elk hoofdstuk zijn uniek ;-)

            Leen eventueel eerst een paar boeken uit een bibliotheek zodat je ze eerst kunt uittesten.
            Toch bedankt voor je reactie...maar van dit soort reacties krijg ik...........brr.....echt de kriebels en word ik kwaad....en waarom kan deze vraag niet gesteld worden hier op het forum....en geeft er dan nen hele slimme natuurlijk zo een antwoord, schrijf dan beter niks eh, als ge toch vind dat ik het elders moet zoeken....sssstttt...ik STOP.
            https://fredor2.wixsite.com/my-site

            Comment


            • #7
              Re: aantal foto's

              in bibliotheek modus heb je in het menu Weergave de optie filterbalk tonen.... als die aan staat kan je een filter kiezen, bijvoorbeeld camera info dan krijg je een overzicht van:
              - camera
              - lens
              - brandpuntsafstand
              - flitsstatus

              https://www.youtube.com/watch?v=ygaNB0JKsqI
              Dat was me niet onbekend...maar is niet echt een antwoord op mijn vraag...ik kan nergens het aantal foto's zijn dat met een lens gemaakt is ...zeker niet als je op regelmatige basis je LR op ruimt...
              https://fredor2.wixsite.com/my-site

              Comment


              • #8
                Re: aantal foto's

                zeker niet als je op regelmatige basis je LR op ruimt
                dan houdt het natuurlijk op voor LR

                ik kan nergens het aantal foto's zijn dat met een lens gemaakt is .
                dan ben ik zeker kippig, want je kan zelfs camera kiezen + lens en dan zien bij lens hoeveel beelden LR heeft in die combinatie, filter je allen op lens dan staat daar toch tussen () het aantal beelden????

                Comment


                • #9
                  Re: aantal foto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
                  ik kan nergens het aantal foto's zijn dat met een lens gemaakt is ...zeker niet als je op regelmatige basis je LR op ruimt...
                  Ik kan me niets voorstellen wat onder LR opruimen bedoeld wordt, volgens mij heb je dan niets van het gebruik van LR begrepen en gebruik je maar de helft van het programma.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: aantal foto's

                    dan ben ik zeker kippig,...
                    waar slaat dat nu weer op ..ik had enkel de commentaar van mlap als kritiek...

                    Ik kan me niets voorstellen wat onder LR opruimen bedoeld wordt, volgens mij heb je dan niets van het gebruik van LR begrepen en gebruik je maar de helft van het programma.
                    Hopelijk begrijp jij het...stel dat je een lens al 10 jaar hebt dan ga je me toch niet vertellen dat jij de catologs van 10 jaar fotograferen met die lens in LR hebt bijgehouden...bij mij vroeg het programma op een bepaald moment
                    waarschijnlijk omdat mijn cataloog vol was (???) of ze een catolog II mochten aanmaken en dat is ook gebeurt en cataloog (I) werdt verwijdert enfin ik vind hem toch nergens niet meer terug...maar soit daar ging mijn
                    vraag per slot van rekening niet om...Het ging er me om stel ik koop een 2de hands lens, ik maar erop mijn camera een foto mee....kan ik dan ergens zien hoeveel foto's en eventueel ouderdom van die lens in een of ander programma..
                    https://fredor2.wixsite.com/my-site

                    Comment


                    • #11
                      Re: aantal foto's

                      cataloog vol was (???) of ze een catolog II mochten aanmaken
                      dat zal dan gebeurt zijn bij upgrade LS en wijzigingen in de manier van vastleggen bitjes en bitjes in de bibliotheek

                      stel ik koop een 2de hands lens, ik maar erop mijn camera een foto mee....kan ik dan ergens zien hoeveel foto's en eventueel ouderdom van die lens in een of ander programma..
                      Nee, een objectief kent geen "exif info" welks op dat ding wordt opgeslagen.

                      Ouderdom, dat is op zoek gaan naar introductie/uitlevering op de markt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: aantal foto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
                        waar slaat dat nu weer op ..ik had enkel de commentaar van mlap als kritiek...



                        Hopelijk begrijp jij het...stel dat je een lens al 10 jaar hebt dan ga je me toch niet vertellen dat jij de catologs van 10 jaar fotograferen met die lens in LR hebt bijgehouden...bij mij vroeg het programma op een bepaald moment
                        waarschijnlijk omdat mijn cataloog vol was (???) of ze een catolog II mochten aanmaken en dat is ook gebeurt en cataloog (I) werdt verwijdert enfin ik vind hem toch nergens niet meer terug...maar soit daar ging mijn
                        vraag per slot van rekening niet om...Het ging er me om stel ik koop een 2de hands lens, ik maar erop mijn camera een foto mee....kan ik dan ergens zien hoeveel foto's en eventueel ouderdom van die lens in een of ander programma..
                        zelfs als die ene cataloog verwijderd is,
                        heb je daar geen backup van?

                        lightroom vraagt hier elke keer bij het afsluiten om een backup te maken ( kun je instellen hoe dikwijls dat gevraagd word.)

                        je kunt ook jouw computer doorzoeken op de lightroom cataloog naam.
                        misschien kom je hem dan tegen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: aantal foto's

                          Exif is een tool waarbij je in CMD-modus een scan kan doen op folders ... met filters (waarin ook het lenstype indien je het lensnummer kent)...
                          En ik weet het, ik las het zopas, maar indien je wil weten hoe dat te werk gaat zal je toch de hulp van exif moeten lezen en zelf eens oefenen. Doe je trouwens otch ook zo bij aankoop nieuwe camera, lens?
                          Wat je zelf doet, doe je meestal beter-gedacht

                          https://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • #14
                            Re: aantal foto's

                            Hoeveel foto's er met een bepaalde lens gemaakt zijn, dat lijkt mij moeilijk te bepalen omdat een lens die informatie zelf niet opslaat (een lens kan op meerdere camera's gebruikt zijn, zelfs al zou de camera dat wel opslaan, dan ben je nog niet zeker omdat de ene camera die informatie niet doorstuurt naar de volgende camera waarop die lens wordt gebruikt).

                            Als je wil weten met welke brandpuntsafstand je de meeste foto's maakt, dan kan je dat controleren met "Exposureplot", daarmee kan je meteen zien hoeveel foto's in een bepaalde map op een bepaalde brandpuntsafstand gemaakt zijn (ook sluitertijd, iso en diafragma zie je in de grafiekjes).
                            Ik weet niet of je daarmee alle foto's op een harde schijf in één keer mee kan scannen (als het mogelijk is, dan zou het in ieder geval wel een tijdje kunnen duren als ik dat hier probeer...).
                            Exposureplot was een aantal jaren geleden gratis te downloaden, en dat zal waarschijnlijk nu ook nog wel zo zijn.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: aantal foto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
                              waar slaat dat nu weer op ..ik had enkel de commentaar van mlap als kritiek...



                              Hopelijk begrijp jij het...stel dat je een lens al 10 jaar hebt dan ga je me toch niet vertellen dat jij de catologs van 10 jaar fotograferen met die lens in LR hebt bijgehouden...
                              Mijn catalogus is van 2004 en alle foto's(150.000), camera's en lenzen staan erin plus alle bewerkingen, trefwoorden ed. Van camera's en lenzen heb ik niks bijgehouden, dat doet het programma.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X