Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

USB microscoop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • USB microscoop

    Hoi,

    Is er iemand doe goede of slechte ervaringen heeft met van die buisvormige USB microscopen van rond de 60 a 70 Euro? Zou het gebruiken om bijv. textieldraden, munten en postzegels te onderzoeken. Zijn er dingen waar je moet op letten? Ledverlichting, vergrotingsfactor en resolutie enz...


    Dank bij voorbaat,

  • #2
    Re: USB microscoop

    Op een vorig werk gebruikten we dat om printplaten te bekijken, vooral om foto's van problemen te maken voor naar de fabrikant te sturen. Wat toen vooral nuttig was, was dat je de intensiteit van de verlichting kon regelen en ook uitzetten. Soms was die zo fel en met alle metalen delen had je zoveel weerkaatsing dat je niet zag wat je wou zien. Ook een goed statief of goede houder die gebruikt kan worden met wat je wil bekijken. Uit de losse hand als je wat vergroting hebt is het niet stabiel te houden.

    Comment


    • #3
      Re: USB microscoop

      USB-microscopen van rond de 60 ot 70 Euro zijn gewone soorten webcams waar een paar goedkope lenzen worden voor gezet. DOet me denken aan de digitaaltjes die je in den Aldi kon kopen en geen geld kosten maar ook geen beeld gaven ...
      Nu, alvolgens ik hier je vraag lees, spreek je beter van een loupe of vergrootglas. De zwaarste vergrotingen lopen dan tegen de 20 x aan. Vergeet niet dat bij deze het dieptebeeld heel belangrijk is. Wil je echt iets onderzoeken dan heb je het meeste bij een stereobeeld.
      Bij lichtmicroscopen wordt veelal het licht doorheen het object geprojecteerd omdat je eenvoudig weg het object nagenoeg niet van bovenaf kan belichten. De afstand tussen het objectief en het object bij microscopen bedraagt max een cm (is al abnormaal groot).
      Misschien eens proberen met enkele kapotte objectieven en een goede webcam zelf zo'n USB-loupe te maken. Dit moet best lukken.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: USB microscoop

        Kijk eens op youtube.Staan daar een paar filmpjes op met interessante gegevens en geven een idee van de beelden die men bekomt.
        Zelf heb ik hiermee geen ervaring,met andere microscopen wel.
        Ledverlichting:blijkbaar zit dat er meeestal ingebouwd.
        Vergrotingsfactor:voor jouw doel zal de min. vergroting al voldoende zijn,en zullen de beelden wel relatief goed zijn.40x zal daarvoor al meer dan voldoende zijn.Die max. vergrotingen gebruik je meestal toch niet,en zullen kwalitatief veel minder goed zijn dan kleinere vergrotingen.
        Belangrijk:goed statief en de werkafstand tot je onderwerp.Is het alleen maar kijken,dan kun je er vlak op,wil je er wat aan werken,dan is een grotere afstand wel nuttig.Of gaat het om vochtige onderwerpen;bv. muggelarven in wat water,dan is het best om wat afstand te kunnen houden.Dan is het ook belangrijk dat je je lens onder zicht zo dicht mogelijk brengt,en dan van het onderwerp verwijderd tot je scherp beeld hebt.Omgekeerd zit je er meestal in of tegen.
        Dieptebeeld:is met deze zaken niet te verkrijgen.Nb:die stereomicroscopen hebben een max. vergroting die niet meer is dan 30x.,en meer is voor hun doel ook niet nodig.Met wat training kun je ook zonder stereobeeld werken,maar is niet hetzelfde als met 3D.
        Ben benieuwd naar je ervaringen als je één koopt,heb er ook wel interesse in.

        Comment


        • #5
          Re: USB microscoop

          Wat diegene die de vraag stelt ermee wil doen staat nochtans in de eerste post...

          Oorspronkelijk geplaatst door Gossy Bekijk bericht
          Zou het gebruiken om bijv. textieldraden, munten en postzegels te onderzoeken.
          Dus doorlichten lijkt me niet van toepassing, vergrotingen van meer dan 10x denk ik ook niet (10x is typisch voor dradentellers). Tenzij om defecten aan postzegelste bekijken. Aan munten en postzegels gaat hij niet werken denk ik, zeker niet onder water.

          Comment


          • #6
            Re: USB microscoop

            Onder water werken of natte objecten etc.,je weet maar nooit.
            Eénmaal men zo een ding heeft,gaat men dit soms ook voor andere zaken gebruiken,waarvoor het men het eerst niet aanschafte.
            Dit is een fotografieforum,waar men soms nog wel eens creatief uit de hoek kan komen.

            Comment


            • #7
              Re: USB microscoop

              Voor wat betreft microscopen voor dit soort werk, heeft men een type nodig met "totale reflectie", niet met doorvallend licht. Dat heeft voor niet doorzichtige objecten totaal geen zin. Dure microscopen van dit type hebben meestal een max vergroting van ong. 80x. maar zijn voor de leek onbetaalbaar ...
              Met wat kennis van lenzen en startend met bvb een omgekeerde (oude) 50mm lens, al dan niet direct op de body, komt men al een heel eind! (dat soort techniek en de vergrotingen daarbij zijn hier al zeer uitgenbreid aan bod geweest)

              Comment


              • #8
                Re: USB microscoop

                Heb enkele van deze opstellingen uitgeprobeerd.
                Canon 50 mm fd in retro en een 28 mm fd in retro op macrobalg max uittrek op 180 mm,tussenringen etc. Max vergroting 8x,met randen onscherp.Eigenlijk niet echt bruikbaar.
                Canon 65 mpe,met 2x extender,en 2x25 mm,en 1x 12.5 mm,max uittrek op 5x:totaal 15 x vergroting op een crop.
                Alleen minste beweging geeft trilling.Belichting met flits etc.
                Handige setup is helemaal anders.
                Vroeger nog gewerkt met een 30x microscoop,maar stond vast gevezen op een arduin tafel;10 cm dik en op zeer stevige poten om elke trilling uit te schakelen.
                Dus voor dagdagelijks gebruikostzegels bekijken,munten bekijken,zeker niet de beste workout.
                Ondertussen al een USB-microscoop aangekocht??

                Comment


                • #9
                  Re: USB microscoop

                  Voor postzegels en andere dingen die je van bovenop wilt bekijken (dus geen doorlichten) gebruik ik mijn HP Scanjet (fotoscan).
                  Inscannen op 1200 dpi (of zelfs 2400 of 4800) en dan maar uitvergroten zoveel je maar wilt en je ziet elk detail. Voor doorlichting (bvb papiervezels zien) gebruik ik nog steeds een gewone oude Leitz microscoop.
                  grts,
                  Raf.
                  voorbeeld (scan 1200 dpi):
                  Volkstrachten by Raf Strobbe, on Flickr
                  Last edited by muesli; 25 december 2018, 10:57.

                  Comment


                  • #10
                    Re: USB microscoop

                    Met al de miserie van Photobucket een ingewikkelde workaround ... Dit doe ik met mijn oude Sony H5 met een 3,3 diopter close-up lens en daaraan een oude Canon FL 50mm in reverse. Focus stacking ... plantenzaden, blauwe vierkantjes zijn 1 vierkante mm ... FWIW ... Ik lees dat een directe "reverse" aka direct op de body middels een aangepaste filter-camera_mount omkeerring even goed kan werken ... post in dit eigenste forum.

                    macro ...

                    Comment

                    Working...
                    X