PDA

Volledige versie bekijken : Manuele flits

maltje1962
8 december 2018, 16:31
Ik heb een neewer tt560 gekocht.
Gebruik niet echt een flitser veel,vandaar dat ik voor goedkoop gegaan ben.
Maar wel een degelijk stuk.
Is het enkel door ondervinding dat ik de kracht van het flitsen ga instellen of is er een soort berekening dat ik kan maken?
Ik heb een stuk of acht instellingen (kracht van de flits)
Maar hoe weet ik hoeveel ik moet/kan inflitsen?

Mvg

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

hjanssen
8 december 2018, 16:37
Er zijn formules voor met iso, afstand en diafragma(ben ze vergeten)maar je kan ze in elk (ouder) fotoboek vinden. Mijne oude flitsen hadden altijd rekenschuifjes om de sterkte cq diafragma, iso(wat dat kon je regelen) te bepalen.

zunoel
9 december 2018, 11:24
diafragma is Richtgetal flits / flitsbereik (m)

Of flitsbereik = Richtgetal/f stop

vb Onderwerp op 9 meter Lichtsterkte flits op 1/1, ISO 100 (Richtgetal flits 36 bij zoomkop op 35mm)
36/9 = f/4

Of bereik flits bij f/4 is 36/4= 9 meter
Verhoog je de ISO dan moet je de richtgetallen met een factor 2^(1/2) (wortel van 2)vermenigvuldigen . Of makkelijker gezegd ISO 100 = factor 1, ISO 200 = factor 1.4, ISO 400 = factor 2, ISO 800 =: factor 2.8, enz.....

Richtgetallen voor jou flits vind je in de handleiding.

P.S. het gebruik van een lichtmeter is veel nauwkeuriger dan bovenstaande berekening. ;)

maltje1962
9 december 2018, 18:05
Bedankt voor de info.

Mvg

diafragma is Richtgetal flits / flitsbereik (m)

Of flitsbereik = Richtgetal/f stop

vb Onderwerp op 9 meter Lichtsterkte flits op 1/1, ISO 100 (Richtgetal flits 36 bij zoomkop op 35mm)
36/9 = f/4

Of bereik flits bij f/4 is 36/4= 9 meter
Verhoog je de ISO dan moet je de richtgetallen met een factor 2^(1/2) (wortel van 2)vermenigvuldigen . Of makkelijker gezegd ISO 100 = factor 1, ISO 200 = factor 1.4, ISO 400 = factor 2, ISO 800 =: factor 2.8, enz.....

Richtgetallen voor jou flits vind je in de handleiding.

P.S. het gebruik van een lichtmeter is veel nauwkeuriger dan bovenstaande berekening. ;)

xafke
9 december 2018, 22:35
Wil je het perfect dan koop je best een lichtmeter.
Mits oefening en tijd geraak je er ook met proberen.

Nadeel is dat die methodes tijd innemen.
Ben je bv op reportage dan heb je die tijd niet en moet je leren werken met TTL. (ik weet niet of die flits dat kan)

maltje1962
11 december 2018, 20:21
Geen Ttl

Mvg
Wil je het perfect dan koop je best een lichtmeter.
Mits oefening en tijd geraak je er ook met proberen.

Nadeel is dat die methodes tijd innemen.
Ben je bv op reportage dan heb je die tijd niet en moet je leren werken met TTL. (ik weet niet of die flits dat kan)