Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opzegging abonnement tijdschrift

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opzegging abonnement tijdschrift

    Tot Juli 2004 was ik abonnee van het Duitse ColorFoto.Gezien er in het tijdschrift nergens sprake was dat men bij stopzetting zijn abonnement schriftelijke moest opzeggen, heb ik dat dan ook niet gedaan. Ze stuurden me echter het tijdschrift nog op waarna ik twee maal via email mijn abonnement heb opgezegd. Ze rekenen me echter wel nog het augustus nummer aan (5.65 euro + nu al 1 euro aanmaningskosten).Hoe zit dat nu wettelijk : moet men zijn abonnement schriftelijk of per email opzeggen als er in het tijdschrift zelf geen sprake is van opzegging? Bij andere commerciële tijdschriften zoals Chasseurs d'Images (Frankrijk),Outdoor Photographer (VS), Birdwatching (GB) heb ik steeds ervaren dat wanneer je niet meer betaalt, je het tijdschrift ook niet meer krijgt wat me ook logisch lijkt. Toch nog even melden dat ik gelijkaardige moeilijkheden gehad heb met het tijdschrift "Fotografie Draussen" in 1995 en NaturFoto(Duitsland) in 2003 en nu ook met een beschadigd boek dat ik gekocht had bij een Duitse uitgeverij.

  • #2
    Re: Opzegging abonnement tijdschrift

    Ik heb er geen idee van hoe dit wettelijk in elkaar zit, sorry, mijn ervaring is echter ook dat wanneer je niet meer betaald men uiteindelijk wel stopt met het versturen van nieuwe uitgaven.
    Ik had je toch graag even gevraagd wat de reden is van de opzegging. Is het tjidschrift kwalitatief niet goed? Of heb je beter gevonden?
    Anyone who has never made a mistake has never tried anything new. (Albert Einstein)

    Comment


    • #3
      Re: Opzegging abonnement tijdschrift

      [QUOTE=flowojo]Ik had je toch graag even gevraagd wat de reden is van de opzegging. Is het tjidschrift kwalitatief niet goed? /QUOTE]
      FWIW, ik vond het kwalitatief niet goed. Chasseurs d'Images bv. vind ik kwalitatief beter, en de taal is ook makkelijker.

      Comment


      • #4
        Re: Opzegging abonnement tijdschrift

        Als ik een abonnement wil opzeggen schrijf ik gewoon op de factuur dat ik het abonnement opzeg en fax het dan gewoon door.
        Nikon D70

        Comment


        • #5
          Re: Opzegging abonnement tijdschrift

          ik heb eigenlijk nog nooit een abonnement opgezegd.... na een jaar krijgde altijd zo'n overschrijvingsformulier, in den brief staat dan iets van "om geen nummers te missen gelieve te betalen voor de zoveelste" ik reageer daar niet op, ondertussen blijven de boekskes nog effe komen (ah ja want het huidige abo loopt nog) daarna komt er nog nen brief met de melding "wij hebben uw betaling nog niet ontvangen gelieve dit direct in orde te brengen...." waar niks doen, en dan stoppen die altijd met opsturen. Nooit geen boekskes meer achteraf gehad....

          Nuja, de vraag is, hebben ze u op de hoogte gebracht dat uw abo bijna verlopen was en ge bijgevolg voor het komende jaar moest betalen, ofniet? als ze dat niet hebben gedaan kunde ervan uit gaan dat het na 1 jaar afloopt, sturen ze u toch nog dingen op, tja ik dacht niet dat ge daar dan nog voor moest betalen in belgie in zo'n situatie. (je kan nl argumenteren dat je een abo voor 1 jaar hebt genomen en dat dit voorbij is, wat men dus nu stuurt is ongevraagd)

          Allé ik zou toch nog niet direct veel doen.....
          Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

          Comment


          • #6
            Re: Opzegging abonnement tijdschrift

            Je neemt een abonnement op een tijdschrift en dan heb je verplichtingen. Het bedrijf gaat uit van een bepaalde oplage en wil van te voren weten hoe groot die bij benadering moet zijn. Schriftelijk, om misverstanden te voorkomen, opzeggen hoort daar bij. Gewoon niet betalen, zodat het vanzelf wel stopt, kan je je alleen permiteren omdat de juridische kosten voor een bedrijf dermate hoog zijn dat ze dat bij een buitenlandse abonnee maar niet doen.
            In Nederland zou je daar niet onderuitkomen.
            Je schrijft dat er nergens staat dat het abonnement automatisch doorloopt, wat ik mij bijna niet kan voorstellen, want dat is, mijns inziens, namelijk ook bijna altijd wel het geval.

            ik heb eigenlijk nog nooit een abonnement opgezegd.... na een jaar krijgde altijd zo'n overschrijvingsformulier, in den brief staat dan iets van "om geen nummers te missen gelieve te betalen voor de zoveelste" ik reageer daar niet op, ondertussen blijven de boekskes nog effe komen (ah ja want het huidige abo loopt nog) daarna komt er nog nen brief met de melding "wij hebben uw betaling nog niet ontvangen gelieve dit direct in orde te brengen...." waar niks doen, en dan stoppen die altijd met opsturen. Nooit geen boekskes meer achteraf gehad...
            Dit is echt asociaal. Ga je zo met iedereen om?
            Last edited by j@n; 12 oktober 2004, 19:12.

            Comment


            • #7
              Re: Opzegging abonnement tijdschrift

              Oorspronkelijk geplaatst door j@n
              Je neemt een abonnement op een tijdschrift en dan heb je verplichtingen. Het bedrijf gaat uit van een bepaalde oplage en wil van te voren weten hoe groot die bij benadering moet zijn. Schriftelijk, om misverstanden te voorkomen, opzeggen hoort daar bij. Gewoon niet betalen, zodat het vanzelf wel stopt, kan je je alleen permiteren omdat de juridische kosten voor een bedrijf dermate hoog zijn dat ze dat bij een buitenlandse abonnee maar niet doen.
              In Nederland zou je daar niet onderuitkomen.
              Je schrijft dat er nergens staat dat het abonnement automatisch doorloopt, wat ik mij bijna niet kan voorstellen, want dat is, mijns inziens, namelijk ook bijna altijd wel het geval.


              Dit is echt asociaal. Ga je zo met iedereen om?
              Bij mijn weten is een abonnement op eender welk tijdschrift in België steeds per jaar en hoeft de abonnee niet op te zeggen.
              Bij onze Noorderburen is dit misschien wel anders ?
              Daarom hoeft J@n weer niet voor de zoveelste maal een forum-lid te beledigen, zijn replies op een topic getuigen ook niet altijd van al te veel sociaalvoelendheid!
              Ik las ondertussen eens een boek zoals J@n me aanraadde, maar hij heeft ondertussen het hem aangeraden boek blijkbaar nog niet gelezen
              Last edited by wim_py007; 12 oktober 2004, 19:51.

              Comment


              • #8
                Re: Opzegging abonnement tijdschrift

                Wat Nederlandse tijdschriften betreft, jaren geleden was ik abonnee van "Foto" en "Foto en Doka" maar heb er nooit problemen mee gehad. Mogelijks stond er in de colofon wel dat men schriftelijk moest opzeggen wat ik dan ook wel braafjes zal gedaan hebben. Bij bijvoorbeeld "Outdoor Photographer", een Amerikaans fototijdschrift met grote oplage (en is Amerika niet hét voorbeeld van commercie-tot-en-met??) moet men het tijdschrift niet schriftelijk opzeggen, gewoon niet meer betalen, ze sturen je wel nog 1 of 2 nummers op en enkele herinneringen maar daar blijft het bij. Bij het Duitse "ColorFoto" staat er in de colofon echt niets over de opzegging van uw abonnement,dus vind ik het echt grof dat ze mij nu al "aanmaningsbrieven" beginnen te sturen. Hetzelfde had ik voor met "Fotografie Draussen"( nu "NaturFoto"). Ergens in 1995 had ik al in november of december betaald voor het volgende jaar maar o jeetje, het jaar daarop verandert men van uitgever en daarom bleven ze me maar aanmanings- en dreigbrieven (met gerecht en zo) sturen. Dus eigenlijk moest ik 2 keer betalen, maar na een of twee aangetekende brieven en telefoon (die gasten weigerden Engels te spreken,het moest in het Duits,zelfs al kun je het bijna niet spreken) is het dan toch nog goed gekomen. Vorig jaar idem dito, ik bestel 4 oude nummers en stuur mijn VISA-kaart per brief op wegens onveilig per email met duidelijke vermelding van de referentie van hun brief. Sturen ze mij terug de 4 zelfde boekjes (waarvan 1 dan nog verkeerd) en bleef ik maar aanmaningsbrieven e.d. krijgen tot ik de vier dubbel ontvangen nummers aangetekend (20 euro,asjeblief)teruggestuurd heb. Ik wil hier niemand beoordelen of veroordelen,maar vanaf nu zo weinig mogelijk Duits voor mij. Danke schön.
                Last edited by citreola; 13 oktober 2004, 08:33.

                Comment


                • #9
                  Re: Opzegging abonnement tijdschrift

                  Ik kan mij vergissen maar volgens mij is zo'n abonement steeds voor minstens een jaar met verlenging zonder wederopzeg...
                  Dat komt er dus op neer dat ze het gewoon blijven opsturen als je niet opzegt. En dat wil dus ook zeggen dat je zal moeten betalen tot het moment dat je de opzeg doet.

                  Maar dit is slechts mijn niet-juridisch gedacht!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Opzegging abonnement tijdschrift

                    Met het risico nogmaal voor asociaal marginaal geval versleten te worden:

                    ik heb zonet even een tijdschrift (een nederlands dan nog dankjewel) bekeken waar ik tot voor enkele maanden een abo op had. Hierin staat letterlijk volgende tekst:

                    "jaarabonnementen lopen automatisch door, tenzij zes weken voor de vervaldatum schriftelijk wordt opgezegd. Opzeggingen versturen aan Abonnementenservice xxxxx, Postbus xxxxx"


                    Hieruit leid ik dus af dat je inderdaad schriftelijk moet opzeggen voor dit tijdschrift, het staat er duidelijk in vermeld. (in tegenstelling blijkbaar tot dat duitse boekje....)

                    Nu heb ik dit niet gedaan (oh ja ik ben lekker stout ) heb gewoon niet meer betaald, en heb er ook nooit meer van gehoord. Tot zover dus het schriftelijk opzeggen

                    Natuurlijk staat er nergens vermeld dat je aangetekend moet opzeggen. M.a.w.: het is jouw woord tegen het hunne of je al dan niet hebt opgezegd, de brief kan namelijk bij de post verloren zijn gegaan!!!


                    Tot slot nog een kleine vermelding ivm het niet schriftelijk opzeggen van hoger vernoemd nederlands tijdschrift, (alvorens ik als internationaal terrorist geseind wordt wegens asociaal gedrag): om te beginnen hou ik niet bij wanneer ik een abonemment aanga, en bijgevolg weet ik dus ook niet wanneer dit exact ten einde loopt. Om dus 6 weken voordien op te zeggen, is ook moeilijk. Bovendien kwam de betalingsherinnering nog toe op het adres van mijn moeder (waar ik niet meer woon) tijdens haar vakantieperiode. Rechtstreeks gevolg: ik wist niet dat die betaling daar lag. Tegen de tijd dat ik de brief in mijn handen kreeg was de betalingsperiode reeds verlopen. En dan ga ik heus niet meer achter de feiten aanlopen....
                    Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

                    Comment

                    Working...
                    X