Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Noorderlicht met welke Canon set?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Noorderlicht met welke Canon set?

    Hoi allen,
    wat raden jullie mijn broer aan. Hij wil een Canon set voor noorderlicht te fotograferen en in de toekomst ook leuke vakantie kiekjes maken tijdens trektochten.
    Ik noem speciaal kiekjes, want de foto kriebels zoals ik die heb/had. Heeft hij niet en het merk Canon heeft de voorkeur, wegens de behoorlijke korting (meer dan 20%, dus dat loopt wel op) die hij kan verkrijgen via zijn werk (werkt bij een divisie van Canon).
    Als set dacht ik aan de Canon M50 + 22mm + 18-150mm + statief + 2de en misschien zelfs 3de accu. Zelf had hij ook al gedacht aan een extra accu en 64gb geheugen. Zelf zat hij ook te denken aan een Canon M50/M100 + 15-45 + 22mm. Telelens/macrolens is nog niet aan de orde. De nieuwe 33 a 35mm 1.4 EOS-M was ook te hobby matige al weer voor hem.

    Maar wat raden jullie hem aan. Maar ga niet de nieuwe full frame van Canon adviseren, dit is niet helemaal het in gedachte hebbende budget. Maar wat is wel een leuke set. Mocht je een DLSR aanraden, neem er eentje met goede live view. Zijn voorkeur draagt om via een schermpje te fotograferen.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

  • #2
    Re: Noorderlicht met welke Canon set?

    Canon M50 + Canon EF-M 22mm f/2 STM
    Maar eerder de Fujifilm X-E3 + Samyang 12mm f/2
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Noorderlicht met welke Canon set?

      Onafgezien van het merk, statief, groothoek (ik gebruik de Tokina 11-16) en afhankelijk van het soort aurora moet je zorgen voor kortere of lange sluitertijd (hoge ISO, lichtsterk objectief is een plus)
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: Noorderlicht met welke Canon set?

        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Canon M50 + Canon EF-M 22mm f/2 STM
        Maar eerder de Fujifilm X-E3 + Samyang 12mm f/2
        Eventjes er al over gehad. Maar De Fuijfilm is geen optie. De Canon zou meer dan 25% goedkoper zijn, als de consumenten prijs.

        Ik denk dat ook de Tokina 11-16 wegens bovenstaande reden geen optie zal zijn.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: Noorderlicht met welke Canon set?

          Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
          Ik denk dat ook de Tokina 11-16 wegens bovenstaande reden geen optie zal zijn.
          Ik vermelde die maar wegens de groothoek niet vanwege het merk. Aurora kan te zien zijn aan de horizon en dan volstaat mogelijk zelfs een 50mm maar je kan er ook midden in staan en dan ga je breed zo breed mogelijk.

          BTW, ik heb nog een handige lijst liggen met tips om aurora vast te leggen (WB, e.d.), als dit topic nog leeft als we thuis zijn zoek ik dat nog eens op om hier te posten.
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #6
            Re: Noorderlicht met welke Canon set?

            Kijk ook eens naar de winkelprijs en vergelijk die met de Canonprijs -20%, soms is dan de winkelprijs lager.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Noorderlicht met welke Canon set?

              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
              Ik vermelde die maar wegens de groothoek niet vanwege het merk. Aurora kan te zien zijn aan de horizon en dan volstaat mogelijk zelfs een 50mm maar je kan er ook midden in staan en dan ga je breed zo breed mogelijk.

              BTW, ik heb nog een handige lijst liggen met tips om aurora vast te leggen (WB, e.d.), als dit topic nog leeft als we thuis zijn zoek ik dat nog eens op om hier te posten.
              Ik zal de tips doorspelen.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Noorderlicht met welke Canon set?

                Ik vrees dat er geen correct antwoord bestaat bij die vraag. Het is veeleer een kwestie van geluk hebben en zo snel mogelijk naar een plaats met voldoende duisternis kunnen. Ik heb het al meerdere keren meegemaakt en tijdens de beste had ik enkel de beschikking over een film van 200 ASA. Deze zomer had ik gewoon pech : heel zwak maar het overspande de hele hemel. De tweede keer zaten we bij vrienden voor een etentje in Akureyri. Ik kon daar moeilijk weglopen.

                Comment


                • #9
                  Re: Noorderlicht met welke Canon set?

                  Zorg voor een toestel die een hoge iso aankan ( minstens een bruikbare iso van 3200 ). Qua lens kan ik maar één ding zeggen. Hoe lichtsterker hoe beter. Ga voor een grote hoek. Minstens even belangrijk is een degelijk statief. Oefen op voorhand hoe je kan scherpstellen in het pikdonker. Probeer een redelijk korte sluitertijd om het poollicht zo scherp mogelijk te houden. Hoe korter hoe, scherper het poollicht zal zijn ( hoge iso, f 2.8 of groter ). Zorg voor een mooie voorgrond, doe overdag ( tijdens het hard licht ) prospectie, zoek een mooie compositie zodat je weet waar naartoe als het zo ver is. Ik zie heel veel foto's van poollicht, maar heel weinig met een mooie compositie. Voor de rest wens ik hem een uitgeklaarde hemel en veel geluk ;-)
                  Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Noorderlicht met welke Canon set?

                    Zoals beloofd... terug thuis en de echt dringende/noodzakelijke dingen zijn gedaan. Tijd voor wat ontspanning.

                    OK, een aantal jaren terug deden we in Tromsø, Noorwegen, een aurora uitstap waarbij eerst een korte workshop werd gegeven door een lokale professionele fotograaf. Na de inleiding (belichtingsdriehoek ) ging het specifiek over het vastleggen van Aurora. waar toch wat interessante info in zat waar wij zelf, wegens nooit geconfronteerd met dit natuurfenomeen, niet aan dachten.
                    Een deel staat al in de post hier boven van lieven lens.

                    1. locatie, locatie, locatie... (logisch).
                    2. materiaal: Aurora kan zowel aan de horizon als 360° rondom te zien zijn. Aan de horizon kom je toe met een "gewone" lens maar breder is altijd beter.
                    Scherpstellen doe je best niet door op de lens "oneindig" te kiezen maar door ofwel scherp te stellen bij daglicht ofwel op een lichtje in de verte (meestal moet je iets terugdraaien aan het "einde" van de afstandsinstelling)
                    Groot diafragma.
                    Hogere ISO kan handig zijn maar een langere sluitertijd heeft ook zijn charmes. Met mijn D90 was de sluitertijd meestal tussen de 6 en 25 seconden. Echt hoge ISO (ik ben nooit boven de 2000 gegaan) is met die camera niet de beste oplossing.
                    WB insteling, Ik gebruikte tussen 3000-3500K (wij kozen voor dagen rond nieuwe maan). Bij maanlicht gaat de WB omhoog naar >4300K, is er nog daglicht dan mag de WB nog omhoog. Dit alles kan bij RAW opnames natuurlijk ook achteraf.

                    Natuurlijk moet je er rekening mee houden dat noorderlicht niet gegarandeerd is. Beste periode is rond de equinoxen.

                    Waar we logeerden, op 45 minuten ten noorden van Tromsø, is het stikdonker op uitzondering van het licht van de cottages. Er is vrij zicht in noordelijke richting en er is internet. We hielden altijd enkele websites open om de zonnewind en A en K index te monitoren zodat we een idee hadden of we moesten op blijven of niet. Om het kwartier ging ik op de bovenverdieping even de camera aan het raam houden voor een opname met open diafragma en 20-30 seconden sluitertijd. Op de foto was soms al een beetje groene zweem te zien voor aurora met het blote oog te zien was. Bij de eerste tekenen konden we dan rustig statief, camera en jassen nemen en ons klaar zetten tegen dat het schouwspel echt begon. Soms tevergeefs maar we stonden ooit meer dan 2 uur in de kou rond ons te kijken naar een snel dansende aurora die flitste en als een snelle rookpluim uit de nabije berg leek te stromen.

                    Hier enkele beelden.

                    In 2015 was het meestal bewolkt en was er weinig activiteit. In 2013 was het fantastisch, zelfde locatie, zelfde periode (begin maart).

                    BTW, nooit in de stad logeren, de lichtpollutie is er te hoog en je moet altijd weg van de stad om een deftige fotolocatie te vinden.
                    bye, Maurice
                    https://on4bam.com/
                    Nikon D7500

                    Comment


                    • #11
                      Re: Noorderlicht met welke Canon set?

                      Merci
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment

                      Working...
                      X