Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rood

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Rood

    Nog eentje van een zonsondergang bij het schulens meer...
    Wat ik wel spijtig vind is toch de uitgebrande zon....Kan ik dit verhelpen
    met onder te belichten ...(heb dit ooit al wel eens geprobeerd, bedoel onderbelichten met een zon een beeld, maar
    lukte me toen ook niet...??? help ???

    https://fredor2.wixsite.com/my-site

  • #2
    Re: Rood

    Mooie kleuren Freddy
    De enige manier om dit op te lossen is meerdere opnames te maken met verschillende belichtingen en deze daarna samen te voegen via hdr of luminosity masks (helderheidsmaskers)
    Nog steeds het nadeel aan een camera uiteraard ten opzichte van het menselijk oog
    Trouwens een zon is in real life ook uitgebrand hoor, dus mij stoort dit absoluut niet, zeker niet zoals hier waarbij het beeld toch natuurlijk overkomt

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Rood

      Knap natuurlijk beeld freddy. in dat geval stoort het uitgebrand zijn helemaal niet. soms hoort dat gewoon bij het beeld
      Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
      Groeten
      Kurt

      Comment


      • #4
        Re: Rood

        Thx Sieg en Kurt...in dit beeld zit de zon nog enigszins min of meer achter die takken en haag...had er ook eentje gemaakt waar ze er helemaal opstond met weerkaatsing in het water....die weerkaatsing was toch veel te fel uitgebrand....ga dat dus ook eens moeten uitproberen om verschillende opnames te maken...
        Hoeveel opnames en sprongen in diafragma zou ik nodig hebben ?
        Mss een bijkomend probleem ik gebruik voor landschappen praktische altijd de nikon D3300 en denk niet dat ik daar meerdere belichtingen kan mee maken zal een moeten nakijken....een andere mogelijkheid is mss voorzetfilters...maar daar heb ik nog minder kaas van gegeten...alvast bedankt voor jullie reactie

        Groetjes
        Freddy
        https://fredor2.wixsite.com/my-site

        Comment


        • #5
          Re: Rood

          Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
          Thx Sieg en Kurt...in dit beeld zit de zon nog enigszins min of meer achter die takken en haag...had er ook eentje gemaakt waar ze er helemaal opstond met weerkaatsing in het water....die weerkaatsing was toch veel te fel uitgebrand....ga dat dus ook eens moeten uitproberen om verschillende opnames te maken...
          Hoeveel opnames en sprongen in diafragma zou ik nodig hebben ?
          Mss een bijkomend probleem ik gebruik voor landschappen praktische altijd de nikon D3300 en denk niet dat ik daar meerdere belichtingen kan mee maken zal een moeten nakijken....een andere mogelijkheid is mss voorzetfilters...maar daar heb ik nog minder kaas van gegeten...alvast bedankt voor jullie reactie

          Groetjes
          Freddy
          Ook met je D3300 kan je meerdere belichtingen maken hoor. In het meest eenvoudige geval neem je bijvoorbeeld drie foto's. Eentje onderbelicht voor voldoende detail in de lichte delen, eentje normaal belicht en eentje overbelicht voor voldoende detail in de schaduwen. Die drie foto's kan je dan combineren in je fotobewerkingsprogramma. Uitleg daarover vind je hier op het forum. Ik weet niet of jou toestel bracketing heeft, ik vermoed van wel en dan is het nog eenvoudiger. Even de handleiding van je toestel checken. grtz
          Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
          Groeten
          Kurt

          Comment


          • #6
            Re: Rood

            De straffe laagstaande zon draagt voor mij bij tot de sfeer van de foto. Mooie foto.
            Mvg Philip

            Comment


            • #7
              Re: Rood

              Fantastisch beeld Freddy.
              Niets aan die zon veranderen. Die is IRL ook "uitgebrand".
              Vind dat je de belichting hier perfect onder controle hebt.
              Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
              Website - 500px - Instagram

              Comment


              • #8
                Re: Rood

                Heel mooi gemaakt. Geweldige sfeer en het is net zo genieten als de passant doet
                http://www.smuttynose.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Rood

                  De zon is altijd uitgebrand Freddy, 't is nu eenmaal een withete bol hé.
                  Soms heb je wat geluk wanneer er een lichte wolkensluier voor hangt of wat nevel en mist maar dan ga je ook vaak dat mooie licht over de rest vd lucht/wolken mankeren en wordt de sfeer ook plots anders.

                  Heb vroeger ook vaak bracketing toegepast wanneer ik in tegenlicht fotografeerde om nadien met helderheidsmaskers een en ander proberen te corrigeren.
                  Ik ben daar snel van af gestapt omdat de resultaten meestal bedroevend waren. Het minste zuchtje wind en je takjes, blaadjes etc... veranderen van positie.

                  Nu doe ik het met één foto waar ik het midden hou tss schaduwen die niet te diep (verstopt) zijn en laat de highlights best wat uitbranden. In ACR kan je best veel highlights terughalen.

                  In PS werk ik dan wel met helderheidsmaskers op verschillende instellingen van diezelfde raw.
                  Je maakt in PS een tweede laag met een copy van je raw (layers-smart objects-new smart object via copy). Zo krijg je 2 lagen met dezelfde foto (smart objects) waarmee je over en weer naar ACR kan gaan en de belichting corrigeren voor bv voorgrond en lucht. Op de bovenste laag pas je dan een helderheidsmasker toe.

                  Comment

                  Working...
                  X