Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compressor kopen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compressor kopen

    Omdat mijn oude compressor aan vervanging toe is heb ik besloten er een nieuwe te kopen ; weliswaar op lichtnet voor gewoon dagelijks gebruik , werkdruk +/- 8 bar ; ketelinhoud max 50l
    Wat heeft de voorkeur : oliegesmeerd of olievrij ?weet iemand raad of heeft enige ervaring met deze materie ; door het grote aanbod twijfel ik wel.
    Wie raad weet : laat maar horen.
    Bedankt bij voorbaat
    M.

  • #2
    Re: Compressor kopen

    En wat wil je er mee doen?

    Dagelijks werkgereedschap mee gebruiken, of 3 keer per jaar je banden op pompen?
    Je kan er zo veel aan kwijt als je wil, maar gebruikt bepaalt toch wat je koopt?

    Ik had vroeger een gerecupereerde compressor. Toen die begaf had ik er een tijdje geen, en ik miste dat alleen om een band van de auto bij te pompen. Ik hou er niet van dat aan een pomp te doen.

    Nu heb ik zo'n ding dat op de sigarenaansteker werkt, wat overgebleven is uit mijn vorige auto. Dat werkt prima en doet de job voor die paar keer dat ik het uit haal, en kost geen drol.
    Een grotere compressor zou toch in de weg staan en stof vergaren, en dan moet je nog eens een lange kabel uithalen of eerst de ketel vol pompen en met dat ding gaan sleuren tot aan de auto.

    Comment


    • #3
      Re: Compressor kopen

      Ik heb zelf deze https://www.lidl-shop.be/nl-BE/PARKS...-A3/p100243254 en die voldoet voor de toepassingen waarvoor ik die nodig heb.
      Als die moet kunnen werken op een gewoon stopcontact, dan ben je zo al beperkt wat betreft het maximum vermogen (2,5PK is dan ongeveer de limiet om problemen te vermijden).
      Ik moet de compressor niet tot aan de auto sleuren, de compressor staat in de garage naast de poort vlak bij een stopcontact en de slang die er bijgeleverd was is lang genoeg om zonder problemen rond de auto te geraken (zowel als de auto in of voor de garage staat).

      Over olievrije compressors lees ik geregeld dat die veel meer lawaai maken (al is de compressor die ik zelf heb ook zeker niet perfect op dat gebied), maar ook dat ze veel gemakkelijker stuk gaan (en dat vind ik wel een serieus minpunt).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Compressor kopen

        Ik heb voor twee keer niks een oude Ingersoll-Rand kunnen kopen, een 1-cilinder, die heb ik al zeker 25 zelf en daar komt niks aan. Ik gebruik die voor vanalles gaande van spuiten tot zandstralen pneumatisch nieten, behandelen van holle ruimtes van auto's en onderkanten en de vele eikels en bladeren uit mijn motorcompartimen te blazen. Die 8 bar druk zegt niet alles, veel belangrijker is het debiet dat de compressor bij een bepaalde druk kan handhaven. Ik heb twee aansluitingen gemonteerd, één voor 8 bar en een voor 4 bar (ontspanner), de laagste aansluiting heeft ctu een droogtrap. Als het gaat over autobanden heb ik er een hekel aan om die slangen op- en af te rollen. Daarvoor heb ik een oude brandblusser gebruikt en er een snelkoppeling op gemonteerd die ik oplaad via een einde slang van 1 meter. Ik zou hem niet kunnen missen. Mijn enige kost was dat hij werkte op 500V, komt uit een failliete UCO-fabriek. Die motor heb ik laten herbobineren tot 400V drie-fase en dat heeft me destijds omgerekend 150€ gekost. Mijn broer heeft er ook ene en mijn zoon ook. Maar die tweede is een flink uit de kluiten gewassen ding, maar die dingen werden gemaakt om ctu te draaien om de weefgetouwen van perslucht te voorzien en geloof me : ze zijn er op voorzien. Maar wat ik wou zeggen : ik zou kiezen in functie van de noden, als het alleen maar is om banden op te blazen dan zou ik er niet te veel geld aan geven.

        Comment


        • #5
          Re: Compressor kopen

          Voilà, en met deze onderhoud je nog een beetje je conditie.
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

          Comment


          • #6
            Re: Compressor kopen

            Met deze wil ik elkeen die reageerde op mijn bericht bedanken om je mening te laten weten; eigenlijk heb ik nogal zwakjes toegelicht waarvoor de compressor dienst zal doen: zoals door velen aangehaald: de banden opblazen ( autobanden , fietsbanden , kruiwagenbanden ,steekwagenbanden en ook zwembanden) opblazen van zwembad , luchtmatras e.a. ; ontstoffen en afblazen van machines ; boormachines , zaagmachines, slijpmachines , schuurmachines e.a. ; uitblazen van stofzuiger en aszuiger ; als de pelletkachel BUITEN staat ontstoffen ; met wat geluk maandelijks wat verfspuitwerk ; kortom te veel om zomaar op te noemen en meer dan genoeg om een nieuwe compressor aan te kopen.
            Nogmaals dank voor de gekregen ( goede) raad en de nog komende goede raad
            Vriendelijke groeten
            Maurits

            Comment


            • #7
              Re: Compressor kopen

              Dat is al een heel ander verhaal. Maar ik denk toch dat dit valt onder eerder accidenteel gebruik. Voor ontstoffen heb je die 8 bar wel nodig. Met een gewoon pistooltje valt het luchtverbruik nog wel mee maar soms gebruik ik daar de zandstraalpistool voor (zonder zand natuurlijk :-) ). Voor grote oppervlakken zoals met mijn koterijen die afgeslagen zijn met hout doe ik om de 5 jaar of zo een behandeling met biocarboline en dat met de pistool. Dan gebruik ik die op 4 bar maar wetende dat er daar zo'n 50l voor nodig is hoor ik ook op 4 bar de compressor toch regelmatig aanslaan. Als het debiet niet groot genoeg is zal de pomp constant draaien, ik denk dat je dan niet goed bezig bent want dan loopt de boel heel snel warm. De grootte van het vat zegt ook niet alles, je hebt wel een grotere buffer maar als de pomp het debiet niet aan kan is dat allemaal niet echt een oplossing. Misschien heb ik van die idefixen maar ik zweer bij het oude oliegesmeerde zuigersysteem, dat geldt ook voor waterpompen (ik heb een eigen watervoorziening zonder stadswater dus het mag niet haperen.). Ik denk dat, als ik een nieuwe compressor zou kopen ik weer zou gaan voor een zwaardere tweedehands, die heb je voor de rest van je leven en daarna zal hij nog draaien. In de >25 jaar dat ik die Ingersoll-rand heb heb ik zelfs nog nooit olie gewisseld en ik heb twee kleppen in reserve, so what ? Mijn Stork waterpomp is een model van eind jaren 50, al wat ik heb moeten doen is de as vervangen door een van inox en een nieuwe kuip (corrosie) die je nog altijd kan krijgen. Ik heb toen ook de kleppen vervangen en de roest verwijderd in het pomphuis (heb veel ijzer in het water). Prijs als je het zelf doet was heel redelijk, het dateert van 2006 dus ik weet het niet juist meer. Ik weet het : koken kost geld. Zelfde voor hogedrukreinigers, je kan ze kopen voor een habbekrats (Marina en Kärcher uit de Makro met een aluminium pomp) Maar de tweede kan je in de detailhandel ook kopen met een compleet bronzen pomp en een inductiemotor, ik heb de tweede. Ze kosten wel 4 keer zoveel. Ze kan gerust 40 jaar oud zijn en buiten het feit dat de druk geblokkeerd is op het max van 100 bar werkt dat allemaal nog perfect. En ja, ik heb ooit zo'n Marina gekregen die ik -alleen maar moest repareren- omdat hij aan alle kanten lekte. Ik kan je uit ondervinding zeggen : er is geen beginnen aan, hij ligt al lang bij het oud ijzer. Corrosie van de aluminium zuigers.
              Nu, terzake, ik denk dat je voor het beschreven gebruik toch niet veel nood hebt aan een groot debiet op veel druk, de druk zelf lijkt me veel belangrijker. Het ontstoffen van al die dingen die je opnoemt kan hoogstens een paar minuten duren, dus....

              Comment


              • #8
                Re: Compressor kopen

                De compressor die ik heb wordt ook vooral gebruikt om banden op te pompen en om de filters van de stofzuiger uit te blazen, daar heb je geen zware compressor voor nodig.
                De persluchtslagmoersleutel werkt er ook perfect op, die verbruikt wel veel perslucht, maar bij normaal gebruik draait die nooit continu en dan heeft de compressor tijd genoeg om de druk hoog genoeg te krijgen om de volgende bout los te draaien.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Compressor kopen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  De compressor die ik heb wordt ook vooral gebruikt om banden op te pompen en om de filters van de stofzuiger uit te blazen, daar heb je geen zware compressor voor nodig.
                  De persluchtslagmoersleutel werkt er ook perfect op, die verbruikt wel veel perslucht, maar bij normaal gebruik draait die nooit continu en dan heeft de compressor tijd genoeg om de druk hoog genoeg te krijgen om de volgende bout los te draaien.
                  Helemaal juist. Maar van die slagmoersleutel heb ik al verschillende keren meegemaakt dat hij het niet aan kon. De krukasbout van mijn 300D zat vast met 32 kgm, zelfs met de hand en een verlengstuk op de sleutel lukte het niet, de koppeling slipte gewoon door.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Compressor kopen

                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Helemaal juist. Maar van die slagmoersleutel heb ik al verschillende keren meegemaakt dat hij het niet aan kon. De krukasbout van mijn 300D zat vast met 32 kgm, zelfs met de hand en een verlengstuk op de sleutel lukte het niet, de koppeling slipte gewoon door.
                    Om de maximale kracht van een persluchtslagmoersleutel te gebruiken laat je die met een te kleine compressor niet ratelen tot de druk in de tank te ver gezakt is, je wacht tot de compressor net uitgeschakeld is, dan is de persluchtdruk het hoogst.
                    Maar als de persluchtslagmoersleutel niet meer kracht kan leveren dan dat er nodig is om de bout of moer los te krijgen, dan zal het op die manier ook niet lukken.
                    Om de moer van het voorste tandwiel van mijn motor los te krijgen bracht ik vroeger een Ingersoll-Rand persluchtslagmoersleutel van het werk mee, zelfs met de kleine compressor (kleiner dan die ik nu heb) kreeg ik die moer dan meteen los (mijn eigen persluchtslagmoersleutel was daarvoor te zwak).
                    Wat ook nog kan helpen is een paar druppeltjes olie in de luchtinlaat van de persluchtslagmoersleutel doen, daardoor werkt die ook iets beter (normaalgezien moet er een smeertoestel tussen zitten, als dat het geval is, dan zal die extra olie niet helpen).
                    Een te lange of te dunne persluchtslang zorgt er ook voor dat een persluchtslagmoersleutel niet het maximale koppel kan leveren.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Compressor kopen

                      Ik denk dat ook de leiding (en de slagmoersleutel die ik ooit eens van iemand cadeau heb gekregen -vond ik al vreemd-) de reden waren. Met die olietrap ga ik vrij sporadisch om omdat ik al eerder zag dat die olie zich ook afzet op de binnenkant van de leiding, als je later wil verf spuiten kan dat problemen geven. Enfin ik ben toen verplicht geweest om een stuk te lassen om de krukas te blokkeren. Facom erop met een stuk buisverlenging. Op die momenten dat je blij bent om goed materiaal te hebben. Een eeuwigheid geleden kwam mijn broer met zijn GolfD vragen als die levenslange garantie van Facom echt wel waar is, rare vraag vond ik. Wat bleek ? Hij had zijn dopsleutel gebroken op de moer van de rechter voornaaf, niet de dop maar de koppeling van de vaste "wrench" (ik ken het nederlandse woord niet). De Facom gaf wel geen krimp. Ook die was met een verlengstuk te doen. Beetje naast de kwestie maar als het gaat over iets meer geven voor iets beter heb ik mijn les geleerd. In al die jaren heb ik twee stukken van de Facom gebroken. Ik heb bij de verdeler telkens meteen nieuwe gekregen. Zonder vragen. Als het goed is moet het ook worden gezegd denk ik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Compressor kopen

                        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        Helemaal juist. Maar van die slagmoersleutel heb ik al verschillende keren meegemaakt dat hij het niet aan kon. De krukasbout van mijn 300D zat vast met 32 kgm, zelfs met de hand en een verlengstuk op de sleutel lukte het niet, de koppeling slipte gewoon door.
                        Dan gebruik je maar eens mijn Bosch Blauw GDS 24 Paul, die snokt er desnoods de top van je krukas af.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Compressor kopen

                          Ik heb zelf een Hecht V2 compressor. 3PK, 50liter vat, olie gesmeerd.


                          Ik had advies gekregen om zeker voor een 2 cilinder te gaan, liefst zelfs een V2.
                          Zou blijkbaar "beter" zijn.

                          Zelf heb ik weinig ervaring met compressors.

                          Voorwat heb ik deze al gebruikt:
                          - Wielbouten losdraaien
                          - Sodastralen van motorblok/onderdelen
                          - bandjes opblazen
                          - nietjes schieten
                          - nagels schieten
                          - zwembad opblazen

                          enkel bij de wielbouten is het afhankelijk van wie de bouten origineel heeft vast gezet.
                          Staan ze op het juiste moment, dan lukt het wel.
                          Zijn ze echter vastgezet door een "snelle" garagist met zijn slagmoersleutel, dan lukt het moeilijker (of moet ik zelf met een dopsleutel een grote hefboom werken).
                          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Compressor kopen

                            Elkeen bedankt voor de response en de intresse ; ondertussen is de kogel door de kerk , na lang gezoek op 2dehands & marktplaats is het toch een nieuwe geworden , en ook een olie gesmeerde .
                            Het is een Airpress HL 340-90 geworden , een riemaangedreven 2-cylinder met 3 pk motor op lichtnet ; met een ketelinhoud van 90 l
                            Hier hoop ik nog vele jaren air-plezier mee te mogen beleven.
                            Vriendelijke groetjes
                            Maurits W

                            Comment


                            • #15
                              Re: Compressor kopen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
                              Elkeen bedankt voor de response en de intresse ; ondertussen is de kogel door de kerk , na lang gezoek op 2dehands & marktplaats is het toch een nieuwe geworden , en ook een olie gesmeerde .
                              Het is een Airpress HL 340-90 geworden , een riemaangedreven 2-cylinder met 3 pk motor op lichtnet ; met een ketelinhoud van 90 l
                              Hier hoop ik nog vele jaren air-plezier mee te mogen beleven.
                              Vriendelijke groetjes
                              Maurits W
                              Dat is een flinke compressor, daar kan je al wat meer mee doen dan banden opblazen en de filters van de stofzuiger uitblazen.
                              3pk is wel het maximum voor een enkelfasige motor op 230V, zorg ervoor dat er op die stroomkring geen andere zware verbruikers aangesloten zijn, anders zal de zekering uitvallen bij het starten van de motor van de compressor.
                              Last edited by Black B@ndit; 17 december 2018, 16:21.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X