Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vernieuwing Pentax K-m

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vernieuwing Pentax K-m

    Hallo allen :-)


    En 10-tal jaar geleden kocht ik mijn eerste (en enige) DSLR, de Pentax K-m. Heb me dan wat willen verdiepen in het fotografie gebeuren, maar om de een of andere reden is dat toch verwaterd en is de Pentax onder het stof geraakt. Terwijl begon ik meer en meer foto's te nemen met de smartphone, gewoon voor het gemak en de kwaliteit ervan was goed genoeg.

    Vorig jaar ben ik zelfstandig begonnen in polijsten en interieurreiniging van wagens. Het online plaatsen van voor en na foto's van werken die ik heb uitgevoerd, is voor mij een van de belangrijkste middelen om nieuwe klanten aan te trekken en daarom wil ik er dan ook goede foto's kunnen van nemen. Met de iPhone lukt dat eigenlijk behoorlijk goed, hoef niets in te stellen en de foto's zijn altijd qua kleur en belichting in orde. Het probleem is dat de batterij van die toestellen zo snel leeg is en dus in de werkplaats constant aan de lader ligt. Ook is hij vaak verbonden via de bluetooth speaker, voor achtergrondmuziek :-). En, ik wil ook graag filmpjes beginnen maken met het statief, wanneer ik aan het werk ben en dat werkt nogal omslachtig met een smartphone.

    Daarom heb ik deze week de Pentax van onder het stof gehaald, maar de kwaliteit van de foto's laat nogal te wensen over als je vergelijkt met hedendaagse foto's en met de K-m kan er ook niet gefilmd worden. Daarom ben ik dus op zoek naar een nieuw toestel.. Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer.

    Kan iemand mij een fototoestel aanraden voor mijn doeleinden?

    De Canon Powershot SX730 heb ik reeds gekocht en geprobeerd, maar denk dat ik hem terug ga sturen.. Scherpstellen met de zelfontspanner lukt niet goed en bij gewoon foto's nemen eigenlijk ook niet, foto's zijn in de werkplaats vaak overbelicht of juist heel donker (zelfde licht) en eigenlijk heb ik de 40x optische zoom ook totaal niet nodig. Of liggen de problemen bij mij?

    Zelf dacht ik er aan om de SX730 terug te sturen en toch opnieuw een DSLR te nemen. En dan lijkt de Canon EOS 200D, in de kit met de 18-55 IS STM lens wel wat. Komt met de cashback momenteel op een € 480,00 en dat is zo ongeveer het budget wat ik er voor over heb.. Maar misschien hebben jullie andere/betere opties? Of moet ik gewoon met de SX730 leren werken?


    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Vernieuwing Pentax K-m

    Zou je voor foto’s van het interieur van auto’s niet wat breder willen gaan dan de 18mm van een kitlens van een cropcamera?
    Ik zou ook denken dat zelfs een compactje het niet slecht doet als je dit toch op een statief kan gebruiken voor je statische onderwerpen?
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #3
      Re: Vernieuwing Pentax K-m

      Welke zou je dan kunnen aanraden, Laurens?

      Comment


      • #4
        Re: Vernieuwing Pentax K-m

        De 200D is een hele goede keuze, een redelijk deftige camera voor die prijs
        Vele grote Engelse fotografen maken er hun YouTube filmpjes mee om op het net te zetten en de beeldkwaliteit is heel goed
        De bekende Dual pixel tracking van Canon kunnen weinig andere camera's voor dat budget aan tippen.
        4K zou ik achterwege laten, geen kat die het verschil voorlopig ziet tussen 1080p en 4K, zelfs niet op hun televisie
        Ook voor foto's is deze camera voor jou voldoende, een snelle burstsnelheid heb je niet nodig in jouw geval en qua AF is deze camera voldoende
        De beeldkwaliteit is heel goed en qua kleuren ook perfect, zelfs rechtstreeks in jpeg, dus ook daar geen bewerking meer nodig
        Qua lens is het uiteraard maar een kitlens, doch is ze zeker niet slecht om mee te starten.
        18mm is mss niet overdreven breed maar ik denk dat dit voor jou geen probleem gaat zijn aangezien je toch meer detailopnames zult maken i.p.v. een volledig interieur te laten zien.
        Moest het zijn dat je naderhand toch nood hebt aan een wijdser beeld kan je er nog altijd de 10-22 bijnemen

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Vernieuwing Pentax K-m

          De 200D gaat me dan sowieso ook beter bevallen dan de SX730 HS?

          1080p of 4K maakt me inderdaad momenteel niet veel uit.. Als ik heldere beelden kan vastleggen van de werkzaamheden ben ik tevreden.
          Overstappen naar betere kan altijd als er terug meer budget vrij is .

          Als ik me niet vergis is die 730 er met een 24mm lens en die is eigenlijk breed genoeg voor wat ik nodig heb, dus dan zal 18mm dat ook wel zijn zeker :-)

          Comment


          • #6
            Re: Vernieuwing Pentax K-m

            Die 18mm komt op de EOS 200D ongeveer overeen met 28mm. De kitlens is dus nauwer dan de lens van dat compactje. Of dat belangrijk is hangt natuurlijk af van het soort foto’s dat je wil nemen.
            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

            Comment

            Working...
            X