Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 10-20mm f/3.5 onscherp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 10-20mm f/3.5 onscherp

    Ik heb onlangs een Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM lens aangeschaft (tweedehands) voor mijn Nikon D7000. Ik voorlopig enkel nog maar een paar test foto's kunnen maken, maar die vallen mij erg tegen. De beelden zijn namelijk heel erg onscherp, zelfs in het centrum. Pas vanaf f8-f11 wordt het resultaat min of meer aanvaardbaar. (dwz vergelijkbaar met mijn Nikon 18-105mm kitlens op 18mm.) Dit lijkt mij niet erg normaal. Waaraan zou dit kunnen liggen, en kan daar iets aan gedaan worden?dus

  • #2
    Re: Sigma 10-20mm f/3.5 onscherp

    Als de D7000 AF-kalibratie heeft, dat toepassen. Ik heb eens een Sigma 10-20(met variabele lichtsterkte) in handen gehad met een scheef scherpstelvlak en afschuwelijk veel CA(dikker als rand waarlangs het liep), de volgende was prima. Met spijt weggedaan na overstap op FX.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 10-20mm f/3.5 onscherp

      Probeer eens manueel scherp te stellen, dan ben je zeker dat de lens op dat punt in orde is.

      Het automatisch scherpstellen kun je eens testen door scherp te stellen op iets dat van je weggaat.
      Vb een muur, zorg dat je een herkenningspunt hebt.
      En kijk of er ergens een scherp punt is.
      Kijk ook of dit voor, achter of op het punt zit waar je hebt Scherp gesteld.

      Dan heb je al een goed idee of het eventueel aan back of front focus ligt.

      Te lange sluitertijd kan natuurlijk ook.
      En afhankelijk van je beoordeling, te wijnig licht en veel ruis. Maar dat verschil zie je wel.



      --
      mlap.
      T.T.

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 10-20mm f/3.5 onscherp

        Ik ben bang dat je je dan niet goed hebt ingelezen. Je bekomt aan beeld wat het te bieden heeft.

        Note: er zijn niet zoveel sigma objectieven pre global line (C/A/S) welke in de huidige tijd mee kunnen met "eisen" die men er tegenwoordig aan stelt.

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 10-20mm f/3.5 onscherp

          De Nikon D7000 heeft AF fine tuning. Ga ik zeker proberen! Nog suggesties?

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 10-20mm f/3.5 onscherp

            Ik heb die lens ooit ook gehad op mijn D300 en D7200 voordat ik FX erbij nam.
            Je issues lijken mij vreemd, ik vond de 10-20 3.5 een heel goede lens, ook voor huidige eisen.

            Mijn FX groothoek is trouwens ook een Sigma: De 12-24 F4,5-5,6. Ook een leuk stuk glas hoor...

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 10-20mm f/3.5 onscherp

              Doe eerst een paar tests om te zien of de lens wel correct focust.
              Maak een paar foto's van een voorwerp dat niet te ver van de camera af staat waarbij je eerst de camera laat scherpstellen, nadien maak je nog een paar foto's waarbij je zelf handmatig scherpstelt (liefst met de camera op een statief om fouten te vermijden).
              Vergelijk die foto's, als ze allemaal even scherp zijn op het punt waarop er is scherpgesteld, dan kan die lens gewoon geen scherpere beelden maken, als de handmatig scherpgestelde beelden scherper zijn, dan is er een probleem met front of backfocus.
              Volgens de reviews zou die lens in het center over de hele lijn scherp moeten zijn, de extreme hoeken zouden vooral op f3,5 en 10mm niet scherp zijn.
              Dit is wel een oude review die gemaakt is op een camera met veel minder pixeltjes dan de nieuwere camera's: http://www.opticallimits.com/nikon--..._nikon?start=1

              Mijn ervaring met Sigma is dat zelfs al werkt de autofocus perfect (geen front of backfocus), dat er dan af en toe toch nog foto's tussen zitten waarbij de lens toch om een of andere duistere reden fout heeft scherpgesteld.
              Ik zeg niet dat dat bij alle Sigma lenzen zo is, waarschijnlijk is dat bij de recentere lenzen wel beter, maar ik ken toch iemand die helemaal niet tevreden is over de recentste Sigma 24-70 f2,8 op een Nikon full-frame camera (die lens is al een paar keer terug gestuurd om ze na te zien, het probleem is niet opgelost).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment

              Working...
              X