Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

YN968N en Cactus 6 II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • YN968N en Cactus 6 II

    Beste forumleden,
    Geraak er niet uit. Bezit de Cactussen 6 vII.
    Gebruik ik de SB910 in combinatie met de Cactus 6 vII en de lichtmeter Sekonic L308S dan gaan wel de groene lichtjes aan maar er wordt niet geflitst. L308S is via een kabel verbonden met Cactus 1 die als TX is ingesteld. De SB910 is gekoppeld met Cactus 2 die op RX is ingesteld. Beiden zijn ingesteld op hetzelfde kanaal.
    Bij mijn vorige Cactussen v6 (niet versie II) was dit geen enkel probleem en werkte dit normaal. Druk ik op de knop van de L308S dan gaan beide groene lichtjes pinken, maar daar blijft het bij. Volgens mij betekent dit toch dat het signaal wordt doorgegeven van lichtmeter naar flits. Of vergis ik me???

    Gebruik ik de YN968N in dezelfde combinatie dan gaat er wel een flits af.
    Alleen kan ik niet vanop afstand, via de Cactus 6 vII, de output van de flits niet wijzigen van sterkte. Dit dien ik manueel te doen (op de flits zelf). Had nu juist die Cactussen gekocht om dat dit wel van op afstand ging.
    Alle cactussen zijn voorzien van de laatste firmware update.

    Is er iemand onder jullie die licht in de duisternis kan brengen ??
    Grtz,
    jefvandejumenas

  • #2
    Re: YN968N en Cactus 6 II

    Staat je sb op ttl?
    Anders werkt het niet.



    --
    mlap.
    T.T.

    Comment


    • #3
      Re: YN968N en Cactus 6 II

      Yep, staat op TTL.
      't Gekke is als ik alles instel op M dan doet die het wel ... heb dan wel geen controle op output van de kracht van de flitser ...

      Comment


      • #4
        Re: YN968N en Cactus 6 II

        Wordt de flash herkend als Nikon flash?
        En wat als je de seconic niet aan de cactus hangt, werkt de testknop op de cactus dan?



        --
        mlap.
        T.T.

        Comment


        • #5
          Re: YN968N en Cactus 6 II

          Flash wordt idd herkend als Nikon. Heb zelfs gespecifieerd in menu, want daar kun je expleciet SB910 aanvinken.
          Als de Selonic niet aan de cactus hangt doet die het wel.
          Maar staat de flits op manueel en Sokonic en Cactus zijn verbonden dan doet die het weer wel ..

          Comment


          • #6
            Re: YN968N en Cactus 6 II

            Oorspronkelijk geplaatst door jefgees Bekijk bericht
            Flash wordt idd herkend als Nikon. Heb zelfs gespecifieerd in menu, want daar kun je expleciet SB910 aanvinken.
            Als de Selonic niet aan de cactus hangt doet die het wel.
            Maar staat de flits op manueel en Sokonic en Cactus zijn verbonden dan doet die het weer wel ..
            ik vermoed dat dit te maken heeft met de ttl.
            Via de seconic wordt er waarschijnlijk geen ttl informatie doorgegeven waardoor de flash niet reageert.

            Comment


            • #7
              Re: YN968N en Cactus 6 II

              Hoi mlap .... wat TTL betreft ... zet ik de Yongnuo op TTL dan doet lichtmeter het wel.
              Alleen tx heeft geen invloed op rx die verbonden is met YN968N.
              Enig andere truuk misschien???

              Comment


              • #8
                Re: YN968N en Cactus 6 II

                Het zit soms raar in elkaar,
                Omdat het met de ene wel werkt bij ttl wil dat niet zeggen dat de andere ook gaat werken.
                Maar ik heb geen ideetjes meer ;-(

                Om even te schetsen hoe raar het kan zijn.
                Mij Sony flash (Hvl-F36am) werkt enkel via een trigger als ik de flash eerst op de camera zet, alles aan zet en dan er af haal.
                Gaat de flash in slaap, dan eerst terug op de body voor het werkt.

                Een ander type flash van Sony heeft dit probleem niet.

                Wat is eigenlijk het grote voordeel van de kabel?
                Ik gebruik de trigger om de flash aan te sturen.

                --
                mlap.
                T.T.

                Comment


                • #9
                  Re: YN968N en Cactus 6 II

                  Idd raar.
                  Het kabeltje gebruik ik om de TX te verbinden met de lichtmeter. Gaat niet anders.
                  Ben nu aan het uitdokteren hoe ik de Yongnuo (die het wel doet met de lichtmeter) dien in te stellen om toch via de TX controle te hebben over de flitskracht.
                  Mocht je daar een idee over hebben. Laat maar komen ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: YN968N en Cactus 6 II

                    Ik ben niet zo een held in flitsen ;-)

                    Maar ik dacht dat bij ttl de flitskracht automatisch geregeld wordt.

                    Wil je zelf controle moet je manueel werken.

                    Maar ik kan het mis hebben.


                    --
                    mlap.
                    T.T.

                    Comment


                    • #11
                      Re: YN968N en Cactus 6 II

                      Klopt ... maar om de kracht van de flits te controleren, dient de flits op TTL te zijn ingesteld.
                      En dan je rechtstreeks vanaf de TX module de kracht regelen. Maakt niet uit op welke afstand de flits op RX zich bevindt.
                      En bij "manueel" dien je echt naar de plek toe te gaan waar de flitser zich fysiek bevindt. Kan soms lastig zijn.
                      Daarom was ik zo enthousiast over de Cactussen ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: YN968N en Cactus 6 II

                        Oorspronkelijk geplaatst door jefgees Bekijk bericht
                        Klopt ... maar om de kracht van de flits te controleren, dient de flits op TTL te zijn ingesteld.
                        / ...
                        Eigenlijk wist ik dat al, maar was het al terug vergeten. ;-(

                        In een van de vorige treads was dit de oplossing.

                        Da geheugen af en toe he ;-)






                        --
                        mlap.
                        T.T.

                        Comment


                        • #13
                          Re: YN968N en Cactus 6 II

                          Voor wie interesse heeft in een update.
                          Hierbij het relaas van de Cactus-calvarieberg.
                          Na de mislukte poging om met de YN968N het probleem op te lossen, terug naar Konijnenberg.
                          Moet eerlijk bekennen —> op en top klantvriendelijk.
                          Er werd geluisterd en meegedacht om een oplossing te vinden.
                          Na vele testen en pogingen om het beoogde resultaat te bereiken kwamen we er achter dat de YN968N diende vervangen te worden door de Nikn SB700.
                          Alles uitgetest en de flitsen gingen af en de cactussen waren variabel (visueel gecontroleerd) in te stellen voor de output.
                          Alleen vergeten om dit met camera uit te testen.
                          Thuis gekomen meteen gecheckt … en wat bleek … poweroutput was niet te regelen. Niettegenstaande TX en RX dit wel lieten uitschijnen.
                          Dus meteen maar mailtje naar support van Cactus.
                          Voorbije nacht reactie ontvangen. Probleem is inderdaad op te lossen door een andere lichtmeter aan te kopen. Mijn L308S zou vervangen dienen te worden door de Sekonic L-858D-U. Prijskaartje van 639 € aub.
                          Deze ochtend meteen naar Konijnenberg en triggerset van Yongnuo aangeschaft. Meteen ook de SB700 omgeruild voor de YN968N (opnieuw).
                          Zonet al de eerste testen gedaan en die zijn picco bello in orde.
                          Zelfs de Nikon SB910 aan sluiten was een fluitje van een cent.

                          Ben er alleen nog niet uit waarom op de receiver het onderste rechtse lichtje rood blijft branden. In de handleiding genoemd onder “F statusindicator”. Krijg het voorlopig nog niet weg … maar misschien een beetje Chinees gaan leren want handleidingen laten wel wat te wensen over.

                          Post deze update omdat er misschien iemand ook zijn voordeel kan mee doen.
                          Grtz,
                          jefvandejumenas

                          Comment


                          • #14
                            Re: YN968N en Cactus 6 II

                            Bedankt voor de update.

                            --
                            mlap.
                            T.T.

                            Comment

                            Working...
                            X