Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectieven Kalibreren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Objectieven Kalibreren?

    Hoi allemaal,

    Is het steeds nodig of aan te raden om objectieven te kalibreren?

    En indien zo: hoe pakken jullie dit aan? Of hoe kan dit getest worden?

    Meer specifiek:

    Body: Nikon DF

    Objectieven:

    - Nikon 50mm 1.8
    - Tamron 24-70
    - Nikon 70-200 2.8 -> 2de hands.
    - Nikkor 50mm 1.2 (AI) -> 2de hands.
    - Nikkor 35mm 2.0 (AI-S) -> 2de hands.
    - Nikkor 105mm 2.8 (AI) -> 2de hands.

    Bedankt alvast voor jullie tips en advies hieromtrent!
    Last edited by vanwero; 2 december 2018, 07:00.
    Student CVO - Masterclass Portret

    [ Instagram - Facebook - Website ]

  • #2
    Re: Objectieven Kalibreren?

    Het is alleen nodig als de camera met een bepaalde lens niet correct focust.
    Maak een aantal testfoto's met een zelf gekozen scherpstelpunt (liefst het middelste), en met de camera op een statief als je er een hebt, anders kan de fout bij de fotograaf zitten die met de camera beweegt nadat er scherpgesteld is.
    Daarna controleer je of de camera heeft scherpgesteld op het punt dat je zelf hebt gekozen.
    Is dat correct, dan hoef je niets meer te doen, is er front of backfocus, dan kan je beginnen om dat aan te passen via de cameramenu's tot het wel juist is.
    Hoe je dat bij jouw camera moet doen, dat zal wel in de handleiding terug te vinden zijn.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Objectieven Kalibreren?

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Het is alleen nodig als de camera met een bepaalde lens niet correct focust.
      Maak een aantal testfoto's met een zelf gekozen scherpstelpunt (liefst het middelste), en met de camera op een statief als je er een hebt, anders kan de fout bij de fotograaf zitten die met de camera beweegt nadat er scherpgesteld is.
      Daarna controleer je of de camera heeft scherpgesteld op het punt dat je zelf hebt gekozen.
      Is dat correct, dan hoef je niets meer te doen, is er front of backfocus, dan kan je beginnen om dat aan te passen via de cameramenu's tot het wel juist is.
      Hoe je dat bij jouw camera moet doen, dat zal wel in de handleiding terug te vinden zijn.
      AFAIK, je kan alleen lenzen met CPU (zelf) calibreren.

      YMMV
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Objectieven Kalibreren?

        Op aanraden van een collega fotograaf keek ik eens naar https://www.reikanfocal.com/
        Werkt suppppppper, heel eenvoudig in gebruik.
        Het is een aanrader.

        Als je regelmatig met een grote opening werkt zoals ik doe, is het idd nodig om die eens te bekijken of ze juist scherp stellen.
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

        Comment


        • #5
          Re: Objectieven Kalibreren?

          bedenk wel dat die zoom "misschien" nooit goed te krijgen is ( heb dat gehad bij iemand met ne 200-400 , als die scherp was op 200 kreeg ik die nietgoed op 400... en omgekeerd

          Comment


          • #6
            Re: Objectieven Kalibreren?

            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
            AFAIK, je kan alleen lenzen met CPU (zelf) calibreren.

            YMMV
            Ik vermoed dat TS "micro focus adjust" bedoelt, waar je in de camera voor elke lens een correctie invoert voor front- of backfocus.
            Dat doe ik bij elke lens, zeker bij tele's, anders heeft het geen zin veel geld uit te geven voor een scherpe lens.
            Op veel camera's kan je voor een zoom maar één correctie geven, maar die kan variëren met de brandpuntsafstand.

            Een lens met een cpu zal meer instelmogelijkheden hebben.

            Comment

            Working...
            X