Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel verschillende sleutels en codes per automodel ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoeveel verschillende sleutels en codes per automodel ?

    Afgelopen avond kwam ik uit een Brico en ging naar mijn auto (eigenlijk deze die mijn echtgenote altijd gebruikt als we in België zijn).
    Normaal werkt de afstandsbediening al vanop ruim 50 meter, maar deze keer niet. Ook niet wanneer ik vlak naast de auto stond.
    Ik doe de deur open met de sleutel langs de chauffeurskant, en de 4 pinkers knipperden (zoals ze normaal doen met de afstandsbediening). Ze knipperden ook toen ik de afstandsbediening nog eens probeerde terwijl de deur openstond.
    Ik stap in en start de motor. Op dat ogenblik buigt er zich iemand aan de voorkant van de auto en bekijkt de nummerplaat. Hij komt naar me toe en zegt "Ik vrees dat dit niet uw auto is". Ik keek achterom in de auto en zag dat er geen kinderzitjes meer inzaten. Ik zat dus onbewust in iemand anders zijn auto en was er bijna mee weggereden. Mijn auto stond 4 parkeervakken verder. De eigenaar is ingestapt en doorgereden met zijn eigen auto. Hij kon er gelukkig mee lachen. Als verzachtende omstandigheid kan ik inroepen dat het 2 identieke zwarte auto's waren met getinte ruiten (Nissan Qashqai) en het was redelijk donker op de parking.

    Nu is dit geen uniek voorval. Verleden jaar laadt mijn dochter haar inkopen en haar handtas in de koffer van een Audi A3. Ze brengt het winkelkarretje terug (was redelijk ver) en toen ze terug kwam, was haar auto weg. 2 parkeervakken verder stond een identieke A3.
    Dochter stond daar met haar autosleutels, maar handtas met gsm zat in haar auto waar iemand anders was mee meegereden. Het enige wat zij kon doen was wachten en hopen dat de "ontvoerder" snel terug zou komen. Na 40 minuten kwam haar auto terug de parking opgereden met een jongedame aan het stuur. Zij hebben de sleutels geprobeerd. Dochter kon alleen haar eigen auto openen en starten. Deze die met haar auto was weggereden kon probleemloos beide auto's openen en starten.

    Je hebt een sleutel die al een mechanische beveiliging is zodat je met je sleutel niet iedere auto kan openen.
    Je sleutel met afstandsbediening zendt een code uit die herkend moet worden om de sloten te ontgrendelen.
    Vlakbij het sleutelcontact zit de ontvanger van de transponder die de sleutelcode moet controleren.
    De sleutel moet mechanisch het stuurslot ontgrendelen en de transponder moet het starten toelaten als de code van de sleutel klopt.

    Zeldzaam toeval of zijn er zo weinig codes en sleutels in gebruik ?
    Last edited by notex; 29 november 2018, 00:28.

  • #2
    Re: Hoeveel verschillende sleutels en codes per automodel ?

    De mechanische sleutels hebben niet erg veel "codes". Je kan dit uitrekenen door het aantal tandjes/inkepingen te tellen. Dan verhef je 2 tot de macht van dat cijfer en je hebt ongeveer het aantal mogelijke combinaties. Die geven je toegang tot het openen van de deur.

    Reeds geruime tijd gebruiken ze aanvullend ook digitale codes. Ik heb er geen zicht op hoe complex die sleutels zijn.

    Echter schat ik de kans laag in dat je EN de auto kan openen EN er nog eens mee kan wegrijden.

    Blijkbaar had je dochter een lotje uit de loterij "gewonnen".

    Misschien zit er een garagist in de zaal die je meer kan vertellen.

    Comment


    • #3
      Re: Hoeveel verschillende sleutels en codes per automodel ?

      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
      De mechanische sleutels hebben niet erg veel "codes". Je kan dit uitrekenen door het aantal tandjes/inkepingen te tellen. Dan verhef je 2 tot de macht van dat cijfer en je hebt ongeveer het aantal mogelijke combinaties. Die geven je toegang tot het openen van de deur.

      Reeds geruime tijd gebruiken ze aanvullend ook digitale codes. Ik heb er geen zicht op hoe complex die sleutels zijn.

      Echter schat ik de kans laag in dat je EN de auto kan openen EN er nog eens mee kan wegrijden.

      Blijkbaar had je dochter een lotje uit de loterij "gewonnen".

      Misschien zit er een garagist in de zaal die je meer kan vertellen.
      De groeven in de sleutel maken toch ook een verschil, of ben ik mis?
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

      Comment


      • #4
        Re: Hoeveel verschillende sleutels en codes per automodel ?

        Interessant artikel. Onrechtsreeks voor een stuk meegemaakt denk ik.

        Comment


        • #5
          Re: Hoeveel verschillende sleutels en codes per automodel ?

          Eind van de jaren '70 had ik een knalgroen 2PK.
          Op een avond ga ik met die auto een brief posten aan het station.
          Na het posten terug ingestapt: Deur openen, motor starten en uit de parkeerplaats rijden.
          Maar bij het achteruitrijden keek ik in de achteruitkijkspiegel boven de voorruit en ik snapte het niet goed meer. Daar hing een luidspreker.
          En er was een andere radio ingebouwd. Voor de rest was er geen verschil.
          Het was inderdaad de wagen van iemand anders. Mijn 2pk stond enkele auto's verder.
          Of de eigenaar van die "andere" 2PK het ooit geweten heeft dat ik een meter (of zo) met zijn /haar auto reed heb ik nooit geweten.
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • #6
            Hoeveel verschillende sleutels en codes per automodel ?

            Mijn eerste auto, een Renault R14, kocht ik tweedehands van het bedrijf waar mijn vader werkte.
            Soms kwam hij met een identieke wagen van het werk naar huis en ook daar waren de sleutels van de deuren dezelfde, die van het contact anders.
            In die tijd had men aparte sleutels voor deuren en contact.
            Ik weet nog dat mijn vader dat aan de garage gevraagd heeft en toen kwam dezelfde sleutel om de 5000 terug.
            Normaal zou het niet gekund hebben dat zoiets naar dezelfde dealer ging, laat staan naar dezelfde klant ... realiteit was dus anders.
            Lang ervoor had hij een Simca 1000 en daar zat ooit toch ook eens iemand anders achter het stuur.

            Maar met de huidige systemen en ingebouwde startbeveiliging zou dat niet mogelijk mogen zijn.
            De afstandsbediening wordt aan de auto gekoppeld (ingelezen) en de code zou telkens moeten veranderen.
            Als men dan toch een andere wagen kan openen en starten, dan vrees ik dat fabrikanten evenveel foefelen met hun beveiliging als met hun dieselsoftware.
            Dat zou anders toch veilig genoeg moeten zijn want veel wagens hebben niet eens nog een echte sleutel nodig met het keyless systeem, die codering zou dus veilig genoeg moeten zijn.
            In theorie moet dat kunnen want met codes lopen ze minder of niet op beperkingen.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Hoeveel verschillende sleutels en codes per automodel ?

              Bij mij op kot (meer dan een halve eeuw geleden)zat er iemand met een Simca 1000.Ja? wie had er in die tijd een auto als student?
              Maar hij had er één en is inderdaad eens weggereden( na een cantus !!!!!) met een identieke witte (zoals er toen veel waren) Simca 1000.
              Toppunt van al:de andere was er met de zijne vandoor.(ook na dezelfde cantus)
              Achteraf hebben ze mekaar wel gevonden.(Misschien bij de volgende cantus????)
              Last edited by demuro; 1 december 2018, 13:59.

              Comment


              • #8
                Re: Hoeveel verschillende sleutels en codes per automodel ?

                Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                bij mij op kot (meer dan een halve eeuw geleden)zat er iemand met een simca 1000.ja? Wie had er in die tijd een auto als student?
                Maar hij had er één en is inderdaad eens weggereden( na een cantus !!!!!) met een identieke witte (zoals er toen veel waren) simca 1000.
                Toppunt van al:de andere was er met de zijne vandoor.(ook na dezelfde cantus)
                achteraf hebben ze mekaar wel gevonden.(misschien bij de volgende cantus????)
                hilarisch! :d

                Comment


                • #9
                  Re: Hoeveel verschillende sleutels en codes per automodel ?

                  Het is niet echt relevant tot dit maar toch even vertellen...

                  Een vriend van me koopt een nieuwe witte bestelwagen.

                  Lange tijd nadien houden ze hem bij een politiecontrole tegen en kijken de papieren grondig na.
                  Wat blijkt? Ergens correspondeerde het chassisnummer niet helemaal met wat op de papieren van inschrijving en verzekering stond.
                  Veel gezever en zo natuurlijk want de auto was niet ingeschreven, niet verzekerd, ongeldige nummerplaat, etc etc... bla bla bla...

                  Om een lang verhaal kort te maken bleek dat de garage de identieke maar verkeerde wagen afgeleverd had.
                  Dus iemand anders reed met zijn wagen rond.

                  Is natuurlijk een heel gezever geweest om die papieren goed te krijgen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoeveel verschillende sleutels en codes per automodel ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                    Eind van de jaren '70 had ik een knalgroen 2PK.
                    Op een avond ga ik met die auto een brief posten aan het station.
                    Na het posten terug ingestapt: Deur openen, motor starten en uit de parkeerplaats rijden.
                    Maar bij het achteruitrijden keek ik in de achteruitkijkspiegel boven de voorruit en ik snapte het niet goed meer. Daar hing een luidspreker.
                    En er was een andere radio ingebouwd. Voor de rest was er geen verschil.
                    Het was inderdaad de wagen van iemand anders. Mijn 2pk stond enkele auto's verder.
                    Of de eigenaar van die "andere" 2PK het ooit geweten heeft dat ik een meter (of zo) met zijn /haar auto reed heb ik nooit geweten.
                    't Ja Citroën hé.
                    Ik heb nog een Citroën GS gehad waarvan je de deuren kon openen met een veiligheidsspeld (toespelle in het W.-Vl.) en je kon ook de motor ermee starten en wegrijden.
                    Mijn schoonbroer kocht enkele jaren later een GSA (de opvolger van de GS) en zijn gebuur had krek dezelfde.
                    We wilden eens tot bij zijn ouders rijden en beide auto's stonden buiten.
                    Hij opent de zijne en start de motor en hij hoorde een zender door de radio die hij anders nooit naar luisterde.
                    Hij kijkt om te veranderen van zender en ziet dat het een andere radio was........... met zijn sleutels waren we bijna weg met de auto van zijn gebuur.

                    Enige jaren geleden hing bij de Mercedes garage een waarschuwing dat ze de sleutels van de auto's niet op de auto mochten laten zitten en dat ze de sleutels binnen moesten afgeven.
                    Wat was er gebeurd bij Mercedes?
                    Een slimme pipo had alle codes van de sleutels gekopieerd en kon daardoor die auto's stelen.
                    Moet ook echt gebeurd zijn ergens in België want sindsdien mag je zelfs de garage niet meer binnen.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoeveel verschillende sleutels en codes per automodel ?

                      Aan de unief had een van ons dezelfde motor als een van de assistenten (Yamaha RD350). De sleutels waren perfect uitwisselbaar.
                      Hangt er van af welk type sleutel het is maar voor het klassieke model (met de gewone inkepingen) geldt : aantal basiscodes is 2^n waarbij n gelijk is aan het aantal slotpinnetjes. Voor 5 pinnetjes kom ik aldus op een povere 32 basiscodes. Reken daarbij dus de diepte van de inkepingen op de sleutel mee (het juiste pinnetje luistert niet alleen naar 1 of 0) en het aantal eindcombinaties loopt snel op. Gezien die dieptes worden gemaakt op 9 niveau's kom ik op ong. 59.000 voor een klassieke deurcilinder.
                      Een jaar of 10 geleden heb ik me nog bezig gehouden met lock-picking van klassieke cilindersloten voor deuren en hangsloten, ik vond het heel merkwaardig dat bepaalde combinaties veel makkelijker te kraken waren dan andere. Ik moet wel zeggen dat de fabrikanten heel originele details hebben ingebouwd om het de malafide lockpickers (lees : dieven) moeilijker te maken maar aan de andere kant stond ik verbluft van de denkfouten in sommige ontwerpen. Zo was een bepaald model van Masterlock hangslot op welgeteld 5 seconden te openen, het had maar één sluitpen waar je bij kon met een lange smalle haak vanuit het slotgat.
                      Maar los van dat feit blijft het me een compleet raadsel hoe dieven er nog altijd in een mum van tijd in slagen om met je auto aan de haal te gaan en meer nog : hoe ze er in slagen om dat stuurslot open te krijgen. Het is jaren geleden en een vriend had een oude Toyota in zijn achtertuin gezet die terug naar voor moest voor het oud ijzer, natuurlijk was hij de sleutels kwijt en stond hij op stuurslot. Ik dacht : dit is HET moment om het verhaal dat je de stuurslotpen kan breken door een paar flinke snokken aan het stuur te testen, niks van. Jaren nadien had ik een gelijkaardig probleem met een defect stuurslot van een Honda Civic maar toen had ik het juiste materiaal (boormachientje, linkse tap met sleutel). 10 Minuutjes werk.
                      Uit die periode heb ik ook geleerd waarom de betere ABUS hangsloten rond zijn. Wie weet het ? Tip : het maakt een bepaalde inbrekerstechniek onmogelijk.
                      Last edited by opapol; 2 december 2018, 10:10.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoeveel verschillende sleutels en codes per automodel ?

                        Maar om op Luc te reageren en om over veiligheden te spreken : het is jaren geleden en ik was bij Mercedes Van Biervliet in Brugge (toen de hoofdverdeler). Een van de techniekers vertelde me dat er een klant binnen kwam met een ingeslagen zijruit, de radio was gestolen. Soit, de klant troostte zich ergens met het feit dat de radio een code had en dat de dief hem toch niet kon gebruiken. Nieuwe ruit dus. De klant vertelde ook dat hij een anonieme telefoon had gekregen waarbij hij gevraagd werd naar de code van zijn radio en hij de beller had uitgescholden.
                        De week erop stond hij er weer, nu met 4 kapotte ruiten. Er was weer een telefoon geweest en ze vroegen hem wat hij had gedaan. De code gegeven.

                        Comment

                        Working...
                        X