Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Speedlite 533 G gebruiken met EOS 1 D mark ii N

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Speedlite 533 G gebruiken met EOS 1 D mark ii N

    Bijna 40 jaar terug kocht ik samen met een canon A1 een speedlite 533 g. Beiden werken nog perfect!
    Ik zou graag de waardevolle speedlite gebruiken met mijn EOS 1 d. Ik probeerde diverse instellingen doch de flash komt te vroeg of te laat. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

  • #2
    Re: Speedlite 533 G gebruiken met EOS 1 D mark ii N

    Flitsinstelling op de camera op M zetten. Nu reageert die waarschijnlijk op de voorflitspulsen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Speedlite 533 G gebruiken met EOS 1 D mark ii N

      Het kan zijn dat je zoiets nodig hebt:

      Maar vraag de winkelier om advies, voor je de camera beschadigd.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Speedlite 533 G gebruiken met EOS 1 D mark ii N

        Dit is inderdaad een mooie relikwie uit het analoge tijdperk.
        Hoe is die flash gekoppeld met de body?
        Via de sensor in je de hotshoe?
        Daar zit misschien een probleem.
        Die oude flitsen hebben meestal een hoge spanning op de hotshoe staan,en dat kan de werking van je camera verstoren en zo misschien een verkeerde impuls geven voor het flitsen.Mogelijks.Want die puls is alleen een kortsluiting van de twee contacten in het voetje.
        Die 533G kan hoge voltages hebben,en dat is niet zo goed voor de meeste digitale camera's.Meestal houden die niet van voltages boven de 12 volt of zoiets.Je kunt trouwens eenvoudig dat voltage meten.,door een voltmeter op de twee contactpunten te zetten,want meer zal die 533 niet hebben,en dan een flits laten afgaan,als hij al niet spontaan flitst.Kijk anders eens op www.botzilla;Strobe triger voltages,en je zult bij de 533 een ? zien staan ivm met EOS,met een commentaartje erbij.
        Mogelijks loopt er daar iets mis en is voorzichtigheid geboden.
        Een oplossing zou kunnen bestaan in een flitskabeltje,zoals hierboven vermeld,maar zonder hotshoeadapter,want dan krijg je hetzelfde probleem.
        Je 1D heeft opzij een PC-bus,(nb:ik heb er ook één)waar je een flitskabeltje kunt steken,liefst één met een schroefdraad aan de buitenzijde (bekijk even die bus en je zult het zien wat ik bedoel.)Een ander standaard kabeltje valt er wat gemakkelijk af maar gaat ook.(eventueel klevertje overzetten)
        Op de zijkant van de 533 zit er ook zo'n aansluitbus.Ik veronderstel dat daar ook een normale connectie zit.Als je die twee verbindt,en je sensor op de body zet (om hem niet moeten vast te houden,maar los gaat ook);met een papiertje tussen de contacten (isolatie),dan ga je die sensorcontacten buiten spel zetten,en hebben ze geen invloed meer op de flits.De puls gaat door het kabeltje.EN je PC-bus op de 1D kan tot 250 volt aan.(p 114 onderaan handleiding 1D MKIIN)
        Voor de lichtmeting is er geen connectie nodig met de body,want die wordt door de sensor gestuurd.,die zoals in manual beschreven staat,zo dicht mogelijk bij filmoppervlak (analoog tijdperk),of hier dus sensor moet staan.Die sensor stuurt rechtstreeks de flitsduur aan,zonder tussenkomst van de camera.(Is eigenlijk alleen een foto-electrische cel,die volgens de hoeveelheid licht,de flitsduur bepaalt.Doet niets aan diafragma of sluitersnelheid,werkt autonoom.)
        Verder zou ik de body op M zetten.Het diafragma volgens de schaal op de flits,snelheid op 1/60 om te beginnen,maar een sync op de 1D gaat tot 1/250.Mogelijks kan de flits dat niet aan???
        Waarschijnlijk staat er op de flits ook een manuele stand,dan schakel je de sensor uit,en flitst hij op volle kracht.En dan heb je natuurlijk vrij spel met je diafragma,en je iso.Overbelicht hij de laagst mogelijke ISO,en kleinste diafragma,dan kun je toevlucht nemen tot een grijsfilter.
        Of het klassieke middeltje:een witte zakdoek.Volgens de overlevering zou zo'n standaardzakdoek,het licht halveren,dubbel gevouwen maar een kwart en vierdubbel gevouwen een zestiende doorlaten.Kan wel wat rook geven door de warmte van de flits.
        Zelf heb ik die pc-bus nooit gebruikt.
        Heb hier wel een paar oude Vivitars 283 liggen,die op het voetje meer dan 200 volt geven,en die ik eigenlijk via een eenvoudige slave-unit (niet van dat moderne spul Cactus,yong. etc.,want die houden ook niet van die hoge voltages) aanstuur.Zo komen die hoge voltages niet op mijn body.Kleine flits op camera,die opgeklapt staat en afgeschermd.Heeft dan bijna of geen invloed op de belichting.Die Vivitars hebben ook een sensor,die op dezelfde manier,met kleurtjes ingesteld kunnen worden en manueel.
        Ja dat was toen in die tijd het begin van het automatisch flitsen.
        Ik zou echter wel voorzichtig zijn met die hotshoe.Een 1D kan wel wat hebben,maar het zou spijtig zijn zo'n toestel naar de filistijnen te helpen door zoiets.

        Ondertussen wat gegooled,en blijkbaar volgens wat men vindt kan het circuit van een 1d 250v verdragen,en zijn er die zonder problemen deze oude flitsers gebruiken in de hotshoe.Nochtans vermeld de man. van de 1d duidelijk geen hoogspanningsflitser op de cameraschoen te plaatsen.Deze werkt mogelijks niet.
        Wordt verder ook vermeld ervoor te zorgen,dat het centrale contact van de flitser,niet in aanraking komt met de zijdelingse contacten.Kan schade geven.
        Conclusie zelf te trekken.

        Inpikkend op de referentie hierboven:
        De hotshoe opzichzelf is niet noodzakelijk.Het kabeltje dat erbij zit (male-male) is wel waarschijnlijk noodzakelijk.(als ik even mijn 580 exII bekijk wat de aansluitingsbus betreft)
        Hama heeft ook alleen een male -male kabeltje,nm. 6980.Op stock bij Ka....Exp.......Eventueel elders,maar niet direct gevonden.

        Er bestaat ook een hotshoe high voltage safe.Beperkt de spanning tot 3v.Waarschijnlijk gemakkelijker,een kabeltjes.Je sensor kan op de camera.
        Wist niet dat dit nog te vinden was,maar bij Cam..N...,te vinden voor 29 eu.
        Last edited by demuro; 3 december 2018, 11:43. Reden: Update:

        Comment

        Working...
        X