Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 50mm 1.2 AI

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 50mm 1.2 AI

    Hoi allemaal,

    Heb me onlangs een Nikkor 50mm 1.2 AI (jaren 80 dus) aangeschaft voor op mijn Nikon DF.

    Heeft iemand een idee of de lichtmeting van een Nikon DF in combinatie met een Nikkor 50mm 1.2 AI werkt?

    Ik heb de instellingen in mijn Nikon DF ingegeven voor dit objectief (Niet CPU-objectief), werk in de stand "M", kan manueel scherpstellen, diafragma aanpassen en de lichtmeter wijzigt dan wel... maar het lijkt op het eerste zicht echter geen correcte weergave te zijn?

    Als ik door de dag bv. binnen in keuken (veel glas) met ISO 100 werk, diafragma volledig open (1.2), krijg ik een sluiter van 1/80 als ik lichtmeting op 0 wil krijgen?

    Werkt de lichtmeting gewoon niet in deze combinatie AI-objectief + Nikon DF?
    Of doe ik iets anders verkeerd? (want de lichtmeter wijzigt wel als ik bv. diafragma aanpas)

    Bedankt voor jullie feedback alvast!
    Student CVO - Masterclass Portret

    [ Instagram - Facebook - Website ]

  • #2
    Re: Nikkor 50mm 1.2 AI

    Ik versta iets niet. Is dit een f/2 of een f1/1.2 ? In het tweede geval is het dan geen 50 mm maar -ik dacht- een 55 mm.
    Normaal gesproken moet de Df alles accepteren, daarvoor is hij ook ergens ontworpen dacht ik.
    Ik dacht ook dat in de jaren 80 alle objectieven al "oortjes" hadden met gaatjes. Dus AiS zou ik zeggen

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 50mm 1.2 AI

      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      Ik versta iets niet. Is dit een f/2 of een f1/1.2 ? In het tweede geval is het dan geen 50 mm maar -ik dacht- een 55 mm.
      Normaal gesproken moet de Df alles accepteren, daarvoor is hij ook ergens ontworpen dacht ik.
      Ik dacht ook dat in de jaren 80 alle objectieven al "oortjes" hadden met gaatjes. Dus AiS zou ik zeggen
      Het is de 1.2 AI. Op de foto's hieronder is het telkens de middelste van de 3.
      Heeft dus geen "inkeping" (zie rode aanduiding) en het kleinste diafragma niet in het oranje.





      Op volgende foto is het de linkse, dus wel een 50mm:



      Instellingen die ik voor dit NIET CPU objectief heb gedaan:

      Student CVO - Masterclass Portret

      [ Instagram - Facebook - Website ]

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 50mm 1.2 AI

        Oorspronkelijk geplaatst door vanwero Bekijk bericht
        maar het lijkt op het eerste zicht echter geen correcte weergave te zijn?

        Als ik door de dag bv. binnen in keuken (veel glas) met ISO 100 werk, diafragma volledig open (1.2), krijg ik een sluiter van 1/80 als ik lichtmeting op 0 wil krijgen?
        Op dat knopje rechtsboven drukken en je weet of het correct is.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 50mm 1.2 AI

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Op dat knopje rechtsboven drukken en je weet of het correct is.
          Voor de wiskundigen: van 1.2 naar 1.4 is één stop !
          Je geeft zelf het antwoord: NON-CPU, dus de camera weet niet wat objectief erop zit. Dit moet op de DF correct ingesteld en opgegeven worden. Bv als je een ander objectief hebt dat begint bij f2.8, en je doet niets, dan denkt de DF dat je 2.8 hebt ingesteld ipv. 1.2
          YMMV
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 50mm 1.2 AI

            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
            Voor de wiskundigen: van 1.2 naar 1.4 is één stop !
            Je geeft zelf het antwoord: NON-CPU, dus de camera weet niet wat objectief erop zit. Dit moet op de DF correct ingesteld en opgegeven worden. Bv als je een ander objectief hebt dat begint bij f2.8, en je doet niets, dan denkt de DF dat je 2.8 hebt ingesteld ipv. 1.2
            YMMV
            Sorry had je printscreen niet gezien lijkt me ok.
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 50mm 1.2 AI

              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
              Sorry had je printscreen niet gezien lijkt me ok.
              Geen probleem...

              Diafragma werkt inderdaad tot het juiste 1.2.

              Heb er in de setup meerdere geprogrammeerd (ook nog 35mm en 105mm). Maar deze 50mm staat als eerste en onmiddellijk zichtbaar als ik in menu ga van Non-CPU. Alles blijkt inderdaad te werken dus...

              Enkel met vrij veel licht, ISO 100 en de grootste diafragma-opening van 1.2 een sluiter van 1/80? Lijkt me echt niet ok thans...
              Student CVO - Masterclass Portret

              [ Instagram - Facebook - Website ]

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 50mm 1.2 AI

                Oorspronkelijk geplaatst door vanwero Bekijk bericht
                Geen probleem...

                Diafragma werkt inderdaad tot het juiste 1.2.

                Heb er in de setup meerdere geprogrammeerd (ook nog 35mm en 105mm). Maar deze 50mm staat als eerste en onmiddellijk zichtbaar als ik in menu ga van Non-CPU. Alles blijkt inderdaad te werken dus...

                Enkel met vrij veel licht, ISO 100 en de grootste diafragma-opening van 1.2 een sluiter van 1/80? Lijkt me echt niet ok thans...
                Wat als je een 'spotmeting' vergelijkt op f8 met de 35mm of een CPU lens.
                Mij lijkt het dat op de 50mm het diafragma dicht zit maw. je meet met een gesloten diafragma. De werkelijke waarde op 1/80 met iso 100 zou ik op f8 schatten.

                YMMV
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 50mm 1.2 AI

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                  Wat als je een 'spotmeting' vergelijkt op f8 met de 35mm of een CPU lens.
                  Mij lijkt het dat op de 50mm het diafragma dicht zit maw. je meet met een gesloten diafragma. De werkelijke waarde op 1/80 met iso 100 zou ik op f8 schatten.

                  YMMV
                  mss. helpt dit artikeltje:

                  The Nikon Df D-SLR can accept Non-Ai, Ai, AF, AF-D and AF-S lenses. Learn how to set the camera to accept a Non-Ai or Ai lens.
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 50mm 1.2 AI

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                    Voor de wiskundigen: van 1.2 naar 1.4 is één stop !
                    Ja hallo, van f1.0 naar f1.4 is één stop, wortel 2 weet je wel.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor 50mm 1.2 AI

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Ja hallo, van f1.0 naar f1.4 is één stop, wortel 2 weet je wel.
                      Yep tis maar een halve stop
                      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor 50mm 1.2 AI

                        Oorspronkelijk geplaatst door vanwero Bekijk bericht
                        Geen probleem...

                        Diafragma werkt inderdaad tot het juiste 1.2.

                        Heb er in de setup meerdere geprogrammeerd (ook nog 35mm en 105mm). Maar deze 50mm staat als eerste en onmiddellijk zichtbaar als ik in menu ga van Non-CPU. Alles blijkt inderdaad te werken dus...

                        Enkel met vrij veel licht, ISO 100 en de grootste diafragma-opening van 1.2 een sluiter van 1/80? Lijkt me echt niet ok thans...
                        Maak een foto en je weet gelijk of de foto correct is belicht. De camera meet met het licht wat door de lens komt met de ingestelde diafragma en dus zal het wel juist zijn. Voor mijn idee moet dit best wel kunnen kloppen.
                        Waar een wil is, is een weg
                        ---------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Nikkor 50mm 1.2 AI

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                          Maak een foto en je weet gelijk of de foto correct is belicht. De camera meet met het licht wat door de lens komt met de ingestelde diafragma en dus zal het wel juist zijn. Voor mijn idee moet dit best wel kunnen kloppen.
                          En ik was juist aan het denken: het was een spotmeting. Speelt dit misschien een rol met deze objectieven? (Matrix-meting,...)

                          Of de ISO eventueel wat hoger instellen?
                          Student CVO - Masterclass Portret

                          [ Instagram - Facebook - Website ]

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor 50mm 1.2 AI

                            Oorspronkelijk geplaatst door vanwero Bekijk bericht
                            En ik was juist aan het denken: het was een spotmeting. Speelt dit misschien een rol met deze objectieven? (Matrix-meting,...)

                            Of de ISO eventueel wat hoger instellen?
                            Het ligt aan je onderwerp en niet specifiek aan je lens. De camera probeert gewoon met een lens een gemiddelde grijswaarde te krijgen in een bepaald gebied. Als je dus met 50mm lens en spotmeting gebruikt, dan zal het oppervlakte/gebied waarover gemiddelde grijswaarde van gemaakt wordt. Groter zijn dan met de 105mm lens zijn en kleiner dan met de 35mm lens. Maar aangezien de lens meer licht doorlaat, zal de sluitertijd omlaag gaan. Maar je 35mm/50mm/105mm lenzen zullen als goed is allemaal +/- dezelfde sluitertijd hebben bij een hoofd portret met een zelfde diafragma waarde. Mits ze allemaal gelijk belicht zijn. Beetje te volgen?
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor 50mm 1.2 AI

                              Heb wat testen gedaan en alles is in orde:



                              En hierbij ook een visuele versie:


                              * 50mm (AI) - f/2.0:



                              * 50mm (F) - f/2.0:



                              * 35mm (AI-s) - f/2.0:



                              * 105mm (AI) - f/2.0:

                              Student CVO - Masterclass Portret

                              [ Instagram - Facebook - Website ]

                              Comment

                              Working...
                              X