Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden....einde discussie over het nut er van..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Winterbanden....einde discussie over het nut er van..

    Wie nu nog twijfelt aan het nut er van bij sneeuw......voldoet aan het spreekwoord : Wat baten kaars en bril als de uit uil niet zien wil......zelfs op een 4WD.

    Last edited by Franciskine; 27 november 2018, 12:05.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

  • #2
    Re: Winterbanden....einde discussie over het nut er van..

    beste,
    ik wil geen spelbreker zijn, maar dit is op sneeuw hé! Daar zal wel niemand twijfelen aan 't nut van winterbanden.
    Maar: Check eens de remafstand zomerband tegenover winterband op een droog wegdek. Levensreddend verschil in 't voordeel van de zomerband.
    Eeuwig dilemma.

    mvg
    Filip

    Comment


    • #3
      Re: Winterbanden....einde discussie over het nut er van..

      Zacht rubber hecht nu eenmaal meer aan de ondergrond, je moet daar geen F1 piloot voor zijn om dat te weten. Punt uit. Die discussie wordt telkens weer uit zijn context getrokken
      Op mijn A3 liggen er nu winterbanden, gewoon omdat die de meeste kilometers aflegt in dagelijkse omstandigheden.
      Op mijn Patrol liggen serieuze BF Goodrich A/T banden, voor de kilometers die ik daarmee hier in België maar af leg (3.000 km op twee jaar) moet je al goed gek zijn om daar winterbanden op te leggen denk ik toch. Maar ik ga zeggen : als het zou gebeuren dat er véél sneeuw ligt (ooit bij ons zou liggen) dan neem ik de Patrol, zeker weten.
      Ik wou zeggen : het is ALTIJD een compromis.
      Last edited by opapol; 27 november 2018, 11:40.

      Comment


      • #4
        Re: Winterbanden....einde discussie over het nut er van..

        Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
        beste,
        ik wil geen spelbreker zijn, maar dit is op sneeuw hé! Daar zal wel niemand twijfelen aan 't nut van winterbanden.
        Maar: Check eens de remafstand zomerband tegenover winterband op een droog wegdek.
        Eeuwig dilemma.

        mvg
        Filip
        Klopt, bij lage temperaturen zal de remweg met winterbanden korter zijn.

        Comment


        • #5
          Re: Winterbanden....einde discussie over het nut er van..

          Bij noodstop ja.(Maar dat heb ik eigenlijk buiten cursussen,eigenlijk nog nooit gedaan of nodig gehad.)
          Bij normaal remmen zul je niet zoveel verschil voelen.Tenzij in extreme omstandigheden die wij hier zelden kennen.Wat dieper intrappen en ESP,ABS etc. zullen wel wat kompenseren als het nodig is.(maar ook niet alles,reken er niet 100% op)
          Maar je moet natuurlijk wel wat vooruitziend rijden en niet in de kont van je voorganger plakken.Ook met winterbanden knal je er zo in.Je reactietijd is te lang,zeker als je met je smartphone,touchscreen in je auto etc. bezig bent
          Preventief rijden en snelheid aanpassen is de boodschap.
          NB:ik rij met 2 wagens,één met winterbanden nu (kost bij aankoop 2000 eu) en één zonder.En voel eigenlijk geen verschil met beide.Behalve dat de winter meer lawaai maken,en de auto ietwat anders aanvoelt in besturing tov zijn zomer.
          Let wel echter wel op met laagprofielbanden en extreem brede maten:daar krijg je wel problemen.Heeft te maken met de evacuatie van modder,water etc.door de band.Door zijn breed oppervlak niet zo efficient.Daarom zijn normaal je winterbanden in vergelijking met zomerbanden een maat of zelfs twee kleiner.
          Last edited by demuro; 27 november 2018, 14:21.

          Comment


          • #6
            Re: Winterbanden....einde discussie over het nut er van..

            Onder mijn auto zitten winterbanden tijdens de koude maanden, vorige winter is er niet erg veel sneeuw gevallen, maar ik denk toch nog aan die zondagvoormiddag (begin december) toen er aan de Lilse Bergen verschillende auto's niet over de brug van de snelweg geraakten, en dat ik toen wel zonder problemen over de brug ben gereden met de winterbanden.
            Op een koud en nat wegdek merk ik dat de winterbanden veel minder snel doorslippen tijdens het optrekken dan de zomerbanden, de remweg zal dan met de winterbanden ook wel korter zijn in die omstandigheden.

            Ik twijfel nog om winterbanden onder mijn woon-werk fiets te steken.
            Deze zijn wel ontwikkeld voor elektrische fietsen, ik heb geen elektrische fiets, maar die banden passen daar ook op als ik ze in de juiste maat bestel: https://www.continental-tires.nl/fie...inter2-premium
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Winterbanden....einde discussie over het nut er van..

              Oorspronkelijk geplaatst door Black [email
              B@ndit;4683158]...Ik twijfel nog om winterbanden onder mijn woon-werk fiets te steken.
              Deze zijn wel ontwikkeld voor elektrische fietsen, ik heb geen elektrische fiets, maar die banden passen daar ook op als ik ze in de juiste maat bestel: https://www.continental-tires.nl/fie...inter2-premium
              Ik wist niet dat het bestond, maar ik ga het ook doen.
              Want bij dit vochtig weer: noodstop = slippen en/of vallen.

              Comment


              • #8
                Re: Winterbanden....einde discussie over het nut er van..

                Zal niet alleen aan je banden gelegen hebben, misschien aan de staat van de anderen hun banden,maar ook aan je tractie,gewicht etc.
                Sommige wagens (vnl. achterwielaandrijvers) staan bekend om hun slechte prestaties op glad wegdek.Ze brengen daar dan maar een 4x4 versie van uit.

                Comment


                • #9
                  Re: Winterbanden....einde discussie over het nut er van..

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                  Ik twijfel nog om winterbanden onder mijn woon-werk fiets te steken.
                  Deze zijn wel ontwikkeld voor elektrische fietsen, ik heb geen elektrische fiets, maar die banden passen daar ook op als ik ze in de juiste maat bestel: https://www.continental-tires.nl/fie...inter2-premium
                  Ik rij electrisch, (zelf omgebouwde dectahlon triban 7, racefiets) en momenteel nog op halftubes, ik wist niet dat er winderbandjes bestonden, ga deze ook eens bekijken!!
                  Bedankt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Winterbanden....einde discussie over het nut er van..

                    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                    Wie nu nog twijfelt aan het nut er van bij sneeuw......voldoet aan het spreekwoord : Wat baten kaars en bril als de uit uil niet zien wil......zelfs op een 4WD.
                    Ik twijfel er geen seconde aan ... dat velen weer een uitvlucht zullen vinden om het nut te ontkennen (zelfs bij onze winters). [emoji6]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Winterbanden....einde discussie over het nut er van..

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Ik twijfel er geen seconde aan ... dat velen weer een uitvlucht zullen vinden om het nut te ontkennen (zelfs bij onze winters). [emoji6]
                      Dan komt u hier op dit forum de winter door en geen tijd meer om op uw winterbanden te rijden.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Winterbanden....einde discussie over het nut er van..

                        Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                        Dan komt u hier op dit forum de winter door en geen tijd meer om op uw winterbanden te rijden.
                        Nu kaart u eigenlijk perfect aan waarom sommigen blijven beweren dat winterbanden geen nut hebben ... ze brengen gans de winter door met excuses vinden en komen niet buiten. [emoji16][emoji16][emoji16]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Winterbanden....einde discussie over het nut er van..

                          Moet je mijn overbuur eens vragen of winterbanden nuttig zijn of niet.
                          Hij draaide onze straat in, dus zal hij wel aan een aangepaste snelheid gereden hebben, en plots schoof zijn auto tegen een muur aan de overkant van de straat.
                          Als je onze straat inrijd klimt het onmiddellijk, niet zoveel maar het klimt en dat zal wellicht ook een rol gespeeld hebben.
                          Hij reed met zijn Toyota 4 x 4 op zomerbanden. Geen idee of hij toen op alle vier de wielen tractie had, maar ik denk van wel anders koop je toch geen 4 x4.
                          Voor mij allang geen discussie meer, winterbanden hebben zeer zeker hun nut als het gesneeuwd heeft.
                          Een ander voorbeeld.
                          Mijn schoonzus woonde in de Franse Jura op een appartement en om er te geraken moest je een zijstraatje nemen en daar klom het wel redelijk goed.
                          Ze reed toen met een BMW 500 met automatische bak.
                          In de zomer en als het niet gesneeuwd was had ze geen enkel probleem om thuis te geraken, maar als het gesneeuwd was kon geen meter die helling op met haar zomerbanden.
                          Die BMW was op de achterwielen aangedreven en toen ze eindelijk sneeuwbanden gebruikte kon ze zonder problemen die helling op.
                          Mij moeten ze dus niet wijsmaken dat sneeuwbanden niet nuttig zijn bij sneeuwval.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Winterbanden....einde discussie over het nut er van..

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Moet je mijn overbuur eens vragen of winterbanden nuttig zijn of niet.
                            Hij draaide onze straat in, dus zal hij wel aan een aangepaste snelheid gereden hebben, en plots schoof zijn
                            Hij reed met zijn Toyota 4 x 4 op zomerbanden. Geen idee of hij toen op alle vier de wielen tractie had, maar ik denk van wel anders koop je toch geen 4 x4..
                            Een mooi voorbeeld. [emoji106]
                            De grote fout dat velen maken ... “ik heb altijd kunnen vertrekken met zomerbanden, dus geen winterbanden nodig”.

                            Niet kunnen vertrekken is echter nooit een gevaar, zelfs het veiligste dat er is. [emoji16]
                            Maar bochten kunnen nemen en tijdig stoppen zijn wel van groot belang en vooral dat stoppen lost men niet op met 4x4.

                            Ik ken er een paar die ook dachten dat ze met hun 4x4 alles konden, bij de eerste gladde situatie staken ze op de hoek van hun eigen straat al ergens op en dan blijt blijt.

                            Een 4x4 helpt wel voor betere tractie, maar het helpt niet om te stoppen.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Winterbanden....einde discussie over het nut er van..

                              In Nederland is de totale veiligheid op de weg door de introductie van winterbanden niet toegenomen.

                              Er rijden namelijk in de zomer 500.000 wagens door op winterbanden. Levensgevaarlijk bij de extreem hoge temperaturen van dit jaar. Tevens meer lawaai en hoger brandstofverbruik.

                              Comment

                              Working...
                              X