Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

spawning of the capelin

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] spawning of the capelin

    Deze zomer had ik het geluk een uitzonderlijk natuurfenomeen te kunnen meemaken: het paaien van de capelin (lodde in het Nederlands). David Attenborough heeft daar een heel groot fragment aan gewijd in het gedeelte "tidal seas" uit de reeks "blue planet". De vissen komen hun eitjes afzetten tussen de fijne kiezelsteentjes waarna de mannetjes ze komen bevruchten. Dit komt bijna alleen in Newfoundland voor. Miljoenen vissen komen er aan land om te paaien. Het is een enorm gevecht tegen de branding voor die vissen om op het strand te geraken en er nadien terug weg te komen. Velen overleven dit niet en dit is een feestmaal voor zeevogels.
    Ik kwam toevallig voorbij een verlaten strand toen ik dat fenomeen zag. Ik klauterde de kliffen naar beneden en bleef er verschillende uren helemaal alleen om dat spektakel te bewonderen.

    DSC_3838 by Raf Strobbe, on Flickr

    DSC_3951 by Raf Strobbe, on Flickr

    DSC_3920 by Raf Strobbe, on Flickr

    Deze foto's worden best op groter formaat bekeken door er op te klikken.

    Bedankt voor het kijken,

    Raf.
    Last edited by muesli; 26 november 2018, 22:39.

  • #2
    Re: spawning of the capelin

    Moet inderdaad een drukte geweest zijn daar..
    Leuk om zoiets in het echt te zien.

    Groeten,
    Raf
    Instagram

    Comment


    • #3
      Re: spawning of the capelin

      Mooi fenomeen heb je daar weten vast te leggen...

      Groetjes
      Freddy
      https://fredor2.wixsite.com/my-site

      Comment


      • #4
        Re: spawning of the capelin

        Super om mee te maken. Had je het fragment van Blue Planet eerder gezien zodat je dit goed kon duiden?
        http://www.smuttynose.nl

        Comment


        • #5
          Re: spawning of the capelin

          Bedankt reeds voor de reacties.

          Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
          Super om mee te maken. Had je het fragment van Blue Planet eerder gezien zodat je dit goed kon duiden?
          Ja, ik heb de volledige reeks op DVD thuis en ik was daar natuurlijk in geïnteresseerd gezien ik zoveel in Newfoundland ben.
          En daar in Newfoundland kijkt men er elk jaar naar uit naar de dag van de "spawning". Maar het is onvoorspelbaar wanneer en waar die aan land komen. Dat gaat dan snel rond via sociale media zoals FB. En Newfoundand is immens groot en grotendeels nog verlaten en dikwijls onbereikbaar. Dus wanneer de spawning plaats heeft op een toegankelijk strand lokt dat veel volk.
          Deze zomer was ik foto's van papegaaieduikers aan het nemen toen een Amerikaanse toerist naast mij kwam staan die me vertelde dat hij langs een verlaten zandweg op een tiental km daarvandaan veel vissen gezien had die "aanspoelden" en hij toonde me een foto van op afstand genomen met zijn smartphone. Ik wist natuurlijk wat dat betekende en ben er direct met mijn oude truck naartoe gereden. Van op de kant zag ik het direct maar om goede foto's te nemen moest ik een weg zoeken langswaar ik de hoge kliffen kon afdalen. Ik was er helemaal alleen op dit verlaten strandje. Fotografisch is het moeilijk om dit zo goed weer te geven als op film maar wel een belevenis.

          Comment


          • #6
            Re: spawning of the capelin

            Met je uitleg weet ik ook de bedoeling van de opname, op het eerste zicht wist ik niet waarom je dat gepost had. Een mooi natuurelement mee gemaakt

            Comment


            • #7
              Re: spawning of the capelin

              Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
              Bedankt reeds voor de reacties.



              Ja, ik heb de volledige reeks op DVD thuis en ik was daar natuurlijk in geïnteresseerd gezien ik zoveel in Newfoundland ben.
              En daar in Newfoundland kijkt men er elk jaar naar uit naar de dag van de "spawning". Maar het is onvoorspelbaar wanneer en waar die aan land komen. Dat gaat dan snel rond via sociale media zoals FB. En Newfoundand is immens groot en grotendeels nog verlaten en dikwijls onbereikbaar. Dus wanneer de spawning plaats heeft op een toegankelijk strand lokt dat veel volk.
              Deze zomer was ik foto's van papegaaieduikers aan het nemen toen een Amerikaanse toerist naast mij kwam staan die me vertelde dat hij langs een verlaten zandweg op een tiental km daarvandaan veel vissen gezien had die "aanspoelden" en hij toonde me een foto van op afstand genomen met zijn smartphone. Ik wist natuurlijk wat dat betekende en ben er direct met mijn oude truck naartoe gereden. Van op de kant zag ik het direct maar om goede foto's te nemen moest ik een weg zoeken langswaar ik de hoge kliffen kon afdalen. Ik was er helemaal alleen op dit verlaten strandje. Fotografisch is het moeilijk om dit zo goed weer te geven als op film maar wel een belevenis.
              Dank je, mooi verhaal en uitleg.
              http://www.smuttynose.nl

              Comment

              Working...
              X