Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diascanner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Diascanner

    Mijn schoonma gaat eind dit jaar met pensioen en één van de dingen die ze al gepland heeft om al haar vrije tijd te vullen is het digitaliseren van haar diacollectie.
    Ik dacht dus om haar zo'n diascanner cadeau te doen maar ik weet totaal niet wat er goed is en wat niet.

    Is niet de bedoeling van een volledige scanner te kopen met ingebouwde diafunctie maar gewoon een toestel dat enkel dia's inscant.
    Heb dit bijvoorbeeld gevonden. Is dit goed ? Andere merken ? Is al een redelijke prijs vind ik, dus hoger wil ik niet gaan, eigenlijk...
    Reflecta Scanner 3 in 1. Reflecta 3in1 Scanner Diascanner, Fotoscanner, Negatiefscanner 1800 dpi Digitaliseren zonder PC, Display, Geheugenkaart Met...
    Panasonic Lumix FZ2000

  • #2
    Re: Diascanner

    Als je je schoonmoeder altijd aan uw kant wilt zou ik deze maar snel kopen: KLIK

    Alle gekheid op een stokje, ik zou DEZE kopen.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Diascanner

      Als je er zelf niets van kent, zou ik het niet doen. En zelfs als je er wat van af weet, niet doen.

      Praat met je schoonmoeder en zeg dat je wil sponseren.

      Dan kan ze zelf kiezen wat ze wil, en eventueel bijleggen om een betere.
      Zeker als ze veel gaat digitaliseren, is de juiste keuze belangrijk.





      --
      mlap.
      T.T.

      Comment


      • #4
        Re: Diascanner

        Met dat ding zal ze haar dagen wel kunnen vullen denk ik :-) Ik heb zelf de lange weg gevolgd van foto van foto over Epson Perfection flatbed tot Nikon 5000ED in combinatie met een SF21 dia-feeder en een batch-naverwerking in Paintshop pro8. Pas bij die laatste ben ik mijn frustratie kwijt geraakt betreft de kwaliteit. Alles hangt af van wat je wil en waar je normen liggen.

        Comment


        • #5
          Re: Diascanner

          Hoe groot is die diacollectie ??
          Is ze wat vertrouwd met bewerkingen??
          Digitaliseren is een mooie gedachte,maar niet zo eenvoudig,als men wat treffelijk resultaat wilt hebben.In scannen is iets;hoe snel grote bestanden??
          Maar nabewerking is het tweede luik,en soms meer arbeidsintensief.
          Last edited by demuro; 24 november 2018, 12:11.

          Comment


          • #6
            Re: Diascanner

            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
            Hoe groot is die diacollectie ??
            Is ze wat vertrouwd met bewerkingen??
            Digitaliseren is een mooie gedachte,maar niet zo eenvoudig,als men wat treffelijk resultaat wilt hebben.In scannen is iets;hoe snel grote bestanden??
            Maar nabewerking is het tweede luik,en soms meer arbeidsintensief.
            Van bewerken heeft ze geen kaas gegeten. Ik denk dat ze dat aspect onderschat/niet meerekent.
            Welke kwaliteit levert zo'n scannertje van 100 euro op ?
            Het is niet de bedoeling dat ze er Photoshop gaat bijsleuren, moet iets heel eenvoudig in gebruik zijn en een beetje deftige kwaliteit. Over kleursaturatie enz. zal ze niet vallen, als de foto's maar duidelijk te bekijken zijn op een tablet of laptop. Is niet de bedoeling dat de kwaliteit dermate hoog moet zijn om de foto's op groot formaat af te drukken...
            M.a.w. als de foto eruit ziet als op het diascherm, is 't al meer dan genoeg.
            Panasonic Lumix FZ2000

            Comment


            • #7
              Re: Diascanner

              Dacht ge nu echt dat een scanner van €100,-- een bevredigend resultaat zal leveren?
              De meest gebruikte zijn Epson en Canon die nog betaalbaar zijn. Andere scanners zijn stukken duurder en voor professionelen.
              De bijgeleverde software die krassen en stofjes verwijderen maakt, of zou moeten maken dat je geen PS of LR nodig hebt.

              Kijk hier eens om een goed idee te krijgen: KLIK
              Deze is schijnbaar één van de beste die nog betaalbaar blijft: Epson Perfection V800 Photo.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Diascanner

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Dacht ge nu echt dat een scanner van €100,-- een bevredigend resultaat zal leveren?
                Bij Konijnenberg toch overwegend positief...
                Panasonic Lumix FZ2000

                Comment


                • #9
                  Re: Diascanner

                  Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                  Hoe groot is die diacollectie ??
                  Is ze wat vertrouwd met bewerkingen??
                  Digitaliseren is een mooie gedachte,maar niet zo eenvoudig,als men wat treffelijk resultaat wilt hebben.In scannen is iets;hoe snel grote bestanden??
                  Maar nabewerking is het tweede luik,en soms meer arbeidsintensief.
                  Juist. Ik heb in het verleden duizenden dia's gedaan, waaronder voor een aantal BD-mensen. Voor die bewerking heb ik een script geschreven, zat er in het merendeel van de gevallen knal op. Als je natuurlijk een scanner hebt zonder ICE-functie is het wegwerken van stofjes ed een onbegonnen werk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Diascanner

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Dacht ge nu echt dat een scanner van €100,-- een bevredigend resultaat zal leveren?
                    De meest gebruikte zijn Epson en Canon die nog betaalbaar zijn. Andere scanners zijn stukken duurder en voor professionelen.
                    De bijgeleverde software die krassen en stofjes verwijderen maakt, of zou moeten maken dat je geen PS of LR nodig hebt.
                    Juist Luc. Ik kan uit ervaring zelfs zeggen dat deze functie spectaculair goed werkt. Maar nabewerking blijft echt onontbeerlijk, tenzij je het natuurlijk niet zo nauw neemt met de kwaliteit.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Diascanner

                      Het juiste antwoord zul je hier niet krijgen,want niemand gebruikt dit toestel blijkbaar.
                      Wat er wel uitkomt,is dat je vaak of altijd nabewerking nodig hebt,tenzij je tevreden bent met een lagere kwaliteit,kleurzweem dikwijls aanwezig,stof etc.
                      Als je daarmee tevreden bent,geen probleem.
                      Veel mensen kijken in oude fotoalbums,en vinden die foto's goed,niettegenstaande allerhande fouten,maar ervaren gewoon de herinnering.Als dat de bedoeling is,geen probleem met deze toestellen.
                      Dikwijls wordt het gevoel om nog eens in een album te bladeren,verloren in deze digitale tijd.
                      MAAR als je ietwat beters wilt bekomen,dan valt alles wat tegen.Zelfs met een Reflectadiascan of een Nikon-scanner,want die zaken scannen alleen,corrigeren wel wat,maar nabewerking blijft noodzakelijk om iets te bekomen.
                      De scansnelheid is ook een belangrijke factor.Om een deftige scan te bekomen in hoge resolutie,kan dat ding er wel 2 of meer minuten over doen voor één dia.Vandaar mijn vraag:hoe groot is die collectie?(in mijn Reflecta steek ik gewoon een dialader,en laat maar draaien.Als je alles elke keer manueel moet invoeren!!.Heb daarnaast nog een Canon-diascanner en een Minolta ,beide nog op SCSI,maar zag niet enorm veel verschil in kwaliteit,maar het was er wel lichtjes.Wel telkens dia per dia in te brengen.)
                      Nu:welk toestel je gebruikt;belangrijk is een goede selectie te maken van wat je wilt scannen.Het vraagt sowieso tijd,en bewogen, overbelichte dia's etc. vragen evenveel tijd als goede belichte.Dus verloren tijd.Moet je ze weg gooien;leg ze opzij.
                      De vraag is alleen maar,hoe hoog liggen je verwachtingen.Hoe perfect (???) moet alles eruit zien?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Diascanner

                        Hier worden regelmatig dia's en negatieven gescand ; met een Canon 9000f en een plustek opticfilm 8100.
                        Als het even snel moet gebeurt dat met de Canon ( deze kan ook foto's scannen ) maar als ik echt goede kwaliteit wil gebruik ik steeds de Plustek.
                        Als je wat meer inlichtingen wil stuur dan maar een berichtje

                        Comment


                        • #13
                          Re: Diascanner

                          Oude draad.

                          Maar het zou handig zijn als sommige mensen dit verhuren. Te zot om 500euro te geven om 1 collectie in te scannen.
                          Bijna niemand schiet nog op film.
                          Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                          Comment

                          Working...
                          X