Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Orange is the new... orange

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Orange is the new... orange

    Deze post is eigenlijk bedoeld om een technische vraag te stellen. Het is de bedoeling om zowel tafel, glas én de mandarijnen volledig scherp in beeld te brengen. Ik probeerde met manuele focus dit zo goed mogelijk te bekomen, maar niet tevreden over het resultaat. Wat mis ik hier of zie ik over het hoofd? Statief gebruiken en desnoods drie opnames, telkens scherp stellen op de drie items? Of zoek ik het veel te ver?

    Ik hou me vaak bezig met portretten en soms landschapfotografie, maar zoek soms wat nieuwe uitdagingen, dit beeld is dus echt een eerste probeersel :-)



    Nikon D750 + Nikkor 50mm 1.4G + Nikkor AF-S 24-120mm F/4.0G ED VR - visit my Flickr! www.flickr.com/flandrach

  • #2
    Re: Orange is the new... orange

    Oorspronkelijk geplaatst door Flandrach Bekijk bericht
    Deze post is eigenlijk bedoeld om een technische vraag te stellen. Het is de bedoeling om zowel tafel, glas én de mandarijnen volledig scherp in beeld te brengen. Ik probeerde met manuele focus dit zo goed mogelijk te bekomen, maar niet tevreden over het resultaat. Wat mis ik hier of zie ik over het hoofd? Statief gebruiken en desnoods drie opnames, telkens scherp stellen op de drie items? Of zoek ik het veel te ver?

    Ik hou me vaak bezig met portretten en soms landschapfotografie, maar zoek soms wat nieuwe uitdagingen, dit beeld is dus echt een eerste probeersel :-)



    Wel, ik zou een klein diafragma bv f16 gebruiken en de lens hyperfocaal instellen. Eventueel een lens met een korter brandpunt gebruiken. Statief en mirror lockup is een welkom hulpmiddel.
    YMMV
    Definition of hyperfocal distance and tips for using it for photography.
    Last edited by Nerdifant; 13 november 2018, 12:18. Reden: link toegevoegd
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Orange is the new... orange

      Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
      Wel, ik zou een klein diafragma bv f16 gebruiken en de lens hyperfocaal instellen. Eventueel een lens met een korter brandpunt gebruiken. Statief en mirror lockup is een welkom hulpmiddel.
      YMMV
      http://www.dofmaster.com/hyperfocal.html

      Bedankt, heel interessante link trouwens.

      Mijn eerste ingeving was inderdaad om een kleiner diafragma te gebruiken (dus meer scherptediepte) maar de sluitertijd werd veel te lang om dit zonder statief te fotograferen... (ruimte was donker, wel zijlicht van het raam, wou enkel werken met natuurlijk licht). Het leek me moeilijk om statief op te stellen boven de grote tafel, mits wat moeite was me dit mss wel gelukt. Het antwoord lag dus voor het grijpen en eigenlijk wist ik dit, beetje te snel gepost hier, maar alle tips zijn altijd welkom en we willen met z'n allen bijleren :-) Het hyperfocaal instellen bijvoorbeeld, is een nieuwe factor in mijn leerproces in de fotografie, thx!
      Nikon D750 + Nikkor 50mm 1.4G + Nikkor AF-S 24-120mm F/4.0G ED VR - visit my Flickr! www.flickr.com/flandrach

      Comment


      • #4
        Re: Orange is the new... orange

        Oorspronkelijk geplaatst door Flandrach Bekijk bericht
        Bedankt, heel interessante link trouwens.

        Mijn eerste ingeving was inderdaad om een kleiner diafragma te gebruiken (dus meer scherptediepte) maar de sluitertijd werd veel te lang om dit zonder statief te fotograferen... (ruimte was donker, wel zijlicht van het raam, wou enkel werken met natuurlijk licht). Het leek me moeilijk om statief op te stellen boven de grote tafel, mits wat moeite was me dit mss wel gelukt. Het antwoord lag dus voor het grijpen en eigenlijk wist ik dit, beetje te snel gepost hier, maar alle tips zijn altijd welkom en we willen met z'n allen bijleren :-) Het hyperfocaal instellen bijvoorbeeld, is een nieuwe factor in mijn leerproces in de fotografie, thx!
        Op sommige statieven kan je de kop aan de onderkant van de zuil bevestigen, zodat een positie als in je voorbeeld mogelijk wordt. En de totale scherpte in de zoeker kan je zien door de scherptediepknop op je kamera te bedienen. Ik dacht dat een D750 dat heeft.
        YMMV
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Orange is the new... orange

          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          Op sommige statieven kan je de kop aan de onderkant van de zuil bevestigen, zodat een positie als in je voorbeeld mogelijk wordt. En de totale scherpte in de zoeker kan je zien door de scherptediepknop op je kamera te bedienen. Ik dacht dat een D750 dat heeft.
          YMMV
          Inderdaad, de D750 heeft de Pv-knop (of Depth Of Field Preview Button). Duurde even voor ik doorhad hoe deze functie te gebruiken...
          Nikon D750 + Nikkor 50mm 1.4G + Nikkor AF-S 24-120mm F/4.0G ED VR - visit my Flickr! www.flickr.com/flandrach

          Comment


          • #6
            Re: Orange is the new... orange

            Focus stacking gebruiken?

            Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Re: Orange is the new... orange

              Er zijn 4 parameters die een rol spelen bij het bepalen van de scherptediepte :
              1) type toestel
              2) diafragma
              3) brandpuntsafstand
              4) afstand tot onderwerp
              Wat dat geeft kan je uitrekenen met een dofcalculator - bvb op dofmaster.com
              Peter
              mijn website : klik

              Comment

              Working...
              X