Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanvulling op een DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aanvulling op een DSLR

    Hallo iedereen,


    Ik heb sinds een paar jaar de Canon 800D spiegelreflex camera. Ik betrap me erop dat ik die soms thuislaat van vakantie omdat ik het gesleur een beetje beu ben. Ik overweeg de Sony RX100V. Naar het schijnt een topcamera maar als je dan op Depreview begint te lezen dan zien zij nog steeds massa's nadelen en gebreken. Vooral in gebruiksgemak? Ik gebruik mijn spiegelreflex niet met peperdure toplenzen (ik heb nu een Tamron 18-270 Zoomlens). Ik veronderstel dat je met een RX 100 die beeldkwaliteit makkelijk kan evenaren? Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de RX 100 serie?

    Tweede vraag: heeft iemand een idee waarom je de Canon 800D in geen enkele grote elektrozaak meer te koop ziet? Terwijl zijn oudere broertje (750D) en grotere broertje (80D) wel aanwezig zijn?

    Groeten, Gossy

  • #2
    Re: Aanvulling op een DSLR

    Je gaat dan van een APSC-sensor (800D) naar een 1"-sensor op de RX100V. Toch wel een serieus verschil in sensor-omvang.
    Je zal met de Sony wellicht niet de kwaliteit halen die je uit je Canon haalt.
    Ik had de Sony en deed hem weer weg omwille van de te kleine knopjes en het algemene gevoel. Hij is echt zeer compact wat voor velen DE reden is om hem te kopen, maar dit heeft ook zijn nadelen.
    Straatfotograaf in Antwerpen

    Comment


    • #3
      Re: Aanvulling op een DSLR

      Hallo,

      Ik had de RX100MkI.
      Leverde vrij goede beelden op, maar ik heb hem toch vervangen door een Olympus E-M10MkII + 14-42mm (en 40-150mm).
      Met de 14-42mm pancake is dit een zeer compacte combinatie die prima beelden oplevert en dat voor minder dan de prijs van een recente RX100 ...

      Jaja
      Last edited by jaja; 12 november 2018, 18:26.
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        Re: Aanvulling op een DSLR

        Ik betrap me erop dat ik die soms thuislaat van vakantie omdat ik het gesleur een beetje beu ben.
        Als je het gesleur beu bent dan is een compact gelijk de RX100 de beste keuze. Ga je naar een systeemcamera dan zit je weer met verwisselbare lenzen. Een bridge gelijk de RX10 gaat waarschijnlijk ook te groot zijn.

        Misschien dat de RX100VI een betere keuze is vanwege het bereik van de lens. Je hebt nu een Tamron 18-270 en dan gaat 70mm vd RX100V misschien te kort zijn. De lens is wel minder lichtsterk en dat heb je vaak nodig als je binnen fotografeert.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Aanvulling op een DSLR

          Dus met de combinatie 800D en Tamron 18-270MM maak ik sowieso betere foto's dan met de RX100? Ik heb mezelf altijd eerder als een veredelde compact camera fotograaf beschouwt omdat ik veronderstelde dat met zo'n mega zoom bereik en goedkoper merk van lenzen op een DSLR je niet meteen het onderste uit de kan haalt. Soms overweeg ik om een echte Canon lens te kopen om een betere kwaliteit te bereiken en meer uit mijn 800D te halen maar op dat gebied weet ik ook in de verste verte niet wat ik zou moeten aanschaffen. 80 % van mijn foto's zijn van militaire objecten zoals petten en paradewapens enz... en voor de rest de gewone vakantie kiekjes. Maar wat moet je dan kopen als je kwaliteit will bijwinnen? Een lichtgevoelige lens met vaste brandpuntsafstand?

          Comment


          • #6
            Re: Aanvulling op een DSLR

            Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
            Als je het gesleur beu bent dan is een compact gelijk de RX100 de beste keuze. Ga je naar een systeemcamera dan zit je weer met verwisselbare lenzen. Een bridge gelijk de RX10 gaat waarschijnlijk ook te groot zijn.

            Misschien dat de RX100VI een betere keuze is vanwege het bereik van de lens. Je hebt nu een Tamron 18-270 en dan gaat 70mm vd RX100V misschien te kort zijn. De lens is wel minder lichtsterk en dat heb je vaak nodig als je binnen fotografeert.
            Ja, dat heb ik ook gelezen dat de RX100VI ingeboet heeft aan lichtsterkte door de extra zoom. De RX100VI is ook nog een stuk duurder dan de RX100V

            Comment


            • #7
              Re: Aanvulling op een DSLR

              Ik denk dat je antwoord zelf geeft. Wil je een upgrade qua kwaliteit dat is een lens met vast brandpunt wellicht de beste optie. Bovendien wordt je 800D meteen een stuk lichter en handzamer.
              Lenzen zijn bijna altijd belangrijker dan de camera zelf.
              De Tamron 18-270 kan door zijn groot bereik nooit super presteren. Het is wat we vaak een 'wandellens' noemen, omdat ze van groothoek tot tele gaat. De constructie van dergelijke lenzen is echter zo complex dat er veel toegevingen gedaan moeten worden. Algemeen wordt gesteld dat een vergroting van 3X de maximum is die je zou mogen kopen. Dus 18 tot 55 ongeveer. Daarom zie je ook zoveel kitlenzen met die zoomrange.
              Maar een vast brandpunt is wellicht nog beter dan een zoomlens. In jouw geval zou ik een 35 mm aanraden met een opening van 1,8 of 2,0 of 2,8. Die 35 mm wordt dan qua beeldhoek op een APSC-camera zoals de 800D een 50 mm. Voor Canon vind je vaak en veel 2ehands lenzen. Zoek eens in 'aangeboden' op dit forum of kijk eens bij 2ehands.be of marktplaats.nl.
              Ik denk dat je versteld zult staan van het verschil ten opzichte van de 18-270.
              Succes.
              Straatfotograaf in Antwerpen

              Comment


              • #8
                Re: Aanvulling op een DSLR

                Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
                Ik denk dat je antwoord zelf geeft. Wil je een upgrade qua kwaliteit dat is een lens met vast brandpunt wellicht de beste optie. Bovendien wordt je 800D meteen een stuk lichter en handzamer.
                Lenzen zijn bijna altijd belangrijker dan de camera zelf.
                De Tamron 18-270 kan door zijn groot bereik nooit super presteren. Het is wat we vaak een 'wandellens' noemen, omdat ze van groothoek tot tele gaat. De constructie van dergelijke lenzen is echter zo complex dat er veel toegevingen gedaan moeten worden. Algemeen wordt gesteld dat een vergroting van 3X de maximum is die je zou mogen kopen. Dus 18 tot 55 ongeveer. Daarom zie je ook zoveel kitlenzen met die zoomrange.
                Maar een vast brandpunt is wellicht nog beter dan een zoomlens. In jouw geval zou ik een 35 mm aanraden met een opening van 1,8 of 2,0 of 2,8. Die 35 mm wordt dan qua beeldhoek op een APSC-camera zoals de 800D een 50 mm. Voor Canon vind je vaak en veel 2ehands lenzen. Zoek eens in 'aangeboden' op dit forum of kijk eens bij 2ehands.be of marktplaats.nl.
                Ik denk dat je versteld zult staan van het verschil ten opzichte van de 18-270.
                Succes.
                Alvast bedankt voor de goede raad. Voor mijn fotografie van militaria verzamelstukken stel ik hogere eisen. Ik zou dus op termijn een lens willen kopen van Canon die zo scherp en gedetailleerd mogelijke beelden oplevert wanneer ik fotografeer in mijn mini studio van ongeveer 70 x70 CM met twee daglichten. Dingen die ik bijvoorbeeld fotografeer zijn militaire kepies en medailles. Nu neem ik altijd foto's vanop statief met de Tamron 18-270 of een Tamron Macro lens 90mm. Het zou wel leuk zijn mocht ik in sommige gevallen uit de losse hand kunnen fotograferen. Is dat mogelijk met een 1,8 35 mm? Is dat dan wat men noemt een "prime lens" die ik zou moeten aanschaffen?

                Waarschijnlijk ga ik begin volgend jaar de RX100 V aankopen voor vakantie fotografie.

                Comment


                • #9
                  Re: Aanvulling op een DSLR

                  De Sony is inderdaad een goed toestel. Heb hem een paar maanden gehad.
                  En was nog blijer toen hij weer de deur uitging dan toen ik hem kreeg. Een
                  goed tot zeer goed toestel, ondanks of dankzij de 1 inch sensor, maar geen
                  beetje plezier aan te beleven bij de fotografie.
                  Tenminste niet bij mij. Van een GSM mogen ze van mij ook een top Leica of
                  zoiets maken, daarom is het nog niet iets waarmee ik mijn hobby wil doen,
                  zelfs niet mijn vrije tijd aan besteden.
                  Maar toegegeven: zoiets is heel erg persoonlijk, dus...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aanvulling op een DSLR

                    Oorspronkelijk geplaatst door Gossy Bekijk bericht
                    Tweede vraag: heeft iemand een idee waarom je de Canon 800D in geen enkele grote elektrozaak meer te koop ziet? Terwijl zijn oudere broertje (750D) en grotere broertje (80D) wel aanwezig zijn?

                    Groeten, Gossy
                    Bij Konijnenberg en Kamera Express is dat 800D toestel toch gewoon te koop? Of bedoel je zaken als Carrefour, Vandenborre of Media Markt?

                    V

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aanvulling op een DSLR

                      @lumixgx8: misschien omdat je heel creatief met fotografie bezig bent en veeleisend qua instelmogelijkheden? Fotografie is voor mij niet meteen een grote hobby of passie. Ik probeer el goede foto's te nemen omdat dat echt een noodzaak is voor mijn militaria-verzamel-hobby (passie).
                      Ik ben op vakantie meer het point and shoot type. Dus veronderstel ik dat ik wel tevreden zou kunnen zijn met de capaciteiten van de RX100 V ? Ik wil eigenlijk mooie scherpe en kleurrijke beelden kunnen maken op vakantie zonder te veel instellingwerk. Om eerlijk te zijn vertrouw ik gemakshalve zelfs nogal vaak op de automatische stand als ik op vakantie ben. Thuis, als ik foto's neem met de mini studio experimenteer ik wel meer en gebruik ik de 800D om foto's te nemen van mijn militaria collectie.

                      @Valvert: ja, ik heb het nu ook gezien dat de 800D bij die leveranciers wel nog te koop is. Het is in de grote ketens dat ik hem niet meer zie (of misschien is hij er zelfs nooit geweest).
                      Last edited by Gossy; 15 november 2018, 18:01.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aanvulling op een DSLR

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lumixgx8 Bekijk bericht
                        De Sony is inderdaad een goed toestel. Heb hem een paar maanden gehad.
                        En was nog blijer toen hij weer de deur uitging dan toen ik hem kreeg. Een
                        goed tot zeer goed toestel, ondanks of dankzij de 1 inch sensor, maar geen
                        beetje plezier aan te beleven bij de fotografie.
                        Ik heb een RX100 I gehad en moet toegeven dat dit uiteindelijk ook de reden is dat ik hem terug van de hand heb gedaan. Dat een klein toestel een beetje nou ja... klein aanvoelt was niet het grote probleem, maar ook de menu's en opties waren echt niet logisch ingesteld. Met Fuji en ook met Canon heb je snel "touche" met een toestel, met die Sony had ik dat na maanden nog altijd niet. Ik herinner me zo onlogische gevolgen van zodra dat je wou in RAW fotograferen (vraag me niet meer wat). Menu-structuur is best complex en het was belangrijk goed te kiezen wat onder Fn knop zat.

                        Als je daarentegen 100% full automatic wil fotograferen, met per uitzondering eens manuele setting. Dan moet je niet twijfelen.
                        Last edited by JuLi; 18 november 2018, 08:28.
                        | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aanvulling op een DSLR

                          je vraag lijkt me op te splitsen in twee vragen: wat voor op reis, met niet al te veel gewicht, en wat voor de militaria die je thuis fotografeert.
                          Zijn volgens mij twee verschillende dingen. Voor op reis ben ik heel erg tevreden over de x100F van Fuji, maar je moet vrede nemen met de vaste brandpuntsafstand. De kwaliteit van de beelden is top.
                          Voor je mini-studio moet je dit niet vergeten: als je uit de hand wil gaan fotograferen en eraan denkt om dat met een lichtsterke prime te gaan doen, denk er dan ook aan dat je scherptediepte minimaal gaat zijn bij het fotograferen dichtbij. Ik denk niet dat het dat is wat je wil als je zegt hoge eisen te gaan stellen aan je militaria-foto's.
                          www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aanvulling op een DSLR

                            Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
                            je vraag lijkt me op te splitsen in twee vragen: wat voor op reis, met niet al te veel gewicht, en wat voor de militaria die je thuis fotografeert.
                            Zijn volgens mij twee verschillende dingen. Voor op reis ben ik heel erg tevreden over de x100F van Fuji, maar je moet vrede nemen met de vaste brandpuntsafstand. De kwaliteit van de beelden is top.
                            Voor je mini-studio moet je dit niet vergeten: als je uit de hand wil gaan fotograferen en eraan denkt om dat met een lichtsterke prime te gaan doen, denk er dan ook aan dat je scherptediepte minimaal gaat zijn bij het fotograferen dichtbij. Ik denk niet dat het dat is wat je wil als je zegt hoge eisen te gaan stellen aan je militaria-foto's.
                            Wel nee, daar zeg je zoiets. Ik fotografeer onder andere militaire kepies en parade dolken. Ik zou dus het zaakje scherp willen hebben over de hele lijn en de foto's op zich ook zo scherp en perfect mogelijk. Ik veronderstel dat de lens die ik nu heb, de Tamron 18-270mm veel compromissen moet sluiten en bijgevolg niet het maximale perfecte beeld geeft?


                            Voor op vakantie denk ik sterk aan de Sony RX100 V. Misschien komt de lichtsterke lens van de Sony RX100 ook nog van pas om zonder flitser en al te veel gedoe, snapshots te kunnen nemen van medailles enz... als ik op verplaatsing ben op beurzen of bij bevriende verzamelaars?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aanvulling op een DSLR

                              Oorspronkelijk geplaatst door Gossy Bekijk bericht
                              Wel nee, daar zeg je zoiets. Ik fotografeer onder andere militaire kepies en parade dolken. Ik zou dus het zaakje scherp willen hebben over de hele lijn en de foto's op zich ook zo scherp en perfect mogelijk. Ik veronderstel dat de lens die ik nu heb, de Tamron 18-270mm veel compromissen moet sluiten en bijgevolg niet het maximale perfecte beeld geeft?
                              Voor algehele scherpte heb je toch focus stacking - en bij o.a. de Olympus werkt dat volledig automatisch ...
                              Scherp van voor tot achter met 1 druk op de ontspanknop.
                              Fuji en Panasonic kunnen dan ook met bepaalde camera's.
                              Dus als dat belangrijk is ...

                              Jaja
                              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                              Comment

                              Working...
                              X