Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic Lumix G80 of G9

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panasonic Lumix G80 of G9

    Hallo iedereen !
    Ik fotografeer al ruime tijd met een Panasonic Lumix FZ1000. Ben best wel tevreden met dit toestel, vooral omdat het erg handig is om mee te nemen op mijn eindeloze wandeltochten. Maar ik droom ook al jaren van macrofotografie en daar wil ik me nu eindelijk verder in gaan verdiepen. Ik zou graag een systeemcamera willen aanschaffen, ook weer een Panasonic Lumix, maar ik twijfel heel erg over de G80 of de G9. Ik doe vooral natuurfotografie, ben niet echt specifiek bezig met actiefoto's ... dat gebeurt maar sporadisch. Ik wil nu eerst en vooral een macro lens erbij hebben, daarna kan ik nog altijd uitbreiden wat lenzen betreft ... Maar goed, er zit een groot prijsverschil tussen de G80 en de G9. De G9 zal ongetwijfeld ook een beter toestel zijn, betere sensor, betere zoeker, snellere scherpstelling ... noem maar op ... maar is het de extra investering waard voor datgene wat ik doe aan fotografie ? Wordt de set dan weer niet een heel stuk zwaarder dan met de G80 ? Ik kom er maar niet uit ...
    Vraag me soms ook af, of ik met de G80 misschien al een "verouderd" toestel zou kopen .... Wat zijn jullie adviezen ?
    Ook al is het goed bedoeld, het heeft geen zin om over andere merken of types voorstellen te doen, want ik heb mijn zinnen sowieso al op één van deze twee gezet ... dus liefst alleen commentaren hierover. Bedankt alvast voor het meedenken !

  • #2
    Re: Panasonic Lumix G80 of G9

    schrap "beter" uit je fotografische woordenboek!

    het gaat erom, om zelf te bepalen welk body aansluit bij het doel, het is wikken en wegen in plusjes en minnetjes, wat hebben de "extras" van de G9 te bieden ten aanzien van de G80, of waar schiet de G80 tekort.

    als ik de plusjes zet dan kom ik uit op de G9
    - evf
    - grote
    - gewicht
    - levensduur batterij
    - geen ingebouwde flits

    nice to haves:
    - bluetooth
    - 2de kaartslot

    Comment


    • #3
      Re: Panasonic Lumix G80 of G9

      Als G80 en FZ1000 --- gebruiker

      Macro is je voorkeur - dus heb je hiervoor dan een Macrolens voor nodig. Ik kan het ook met mijn 14 - 140 mm lens. Maar het zij zo.

      Body voor de G80 liegt bij 550 tot 600 Euro. Met de Cas-back actie van Pana ( dus inleveren van de FZ1000 ) krijg je 200 Euro korting op de G9 Body. Je betaald dan nog altijd bijna ( net niet ) 1.100 Euro.

      Ga je met een G9 beter foto's maken als met een G80 - ???????

      Maar als het een " MUST HAVE " ding is - dan zeker de G9 - of de G80 en 500 Euro meer voor een beter Macrolens.

      Het is vrij te kiezen.

      Hier een opname van Stefaan Gross - Traumvlieger - een fotograf met de G81

      zijn website https://www.traumflieger.de/reports/...est::1227.html





      en nog veel meer op flickr.

      Last edited by Laurens; 12 november 2018, 21:28.

      Comment


      • #4
        Re: Panasonic Lumix G80 of G9

        En hier nog even van Stefaan Gross - Foto met de GX8 het kleine broertje van de G80/81/85



        en hier schrijft die erbij met welke objectief hij deze Foto heeft genomen

        Lumix GX8 - 45 - 200mm

        Stacking via Post Focus


        Dus zonder Macro objectief.
        Last edited by Laurens; 12 november 2018, 21:29.

        Comment


        • #5
          Re: Panasonic Lumix G80 of G9

          ik heb zowel de G80 als de G9, mijn voorkeur gaat zonder meer uit naar de G9.

          vooral de joystick achterop en het tweede schermpje boven op zijn heel prettig.
          Dat je ook wat meer pixels hebt is ook wel fijn voor macro denk ik.
          Verder heb je ook nog de high resolution modus op de G9.
          Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
          Our English website: www.kaichitravel.com
          Breng eens een bezoekje aan Siberie!

          Comment


          • #6
            Re: Panasonic Lumix G80 of G9

            Bedankt voor jullie reacties !
            't Is inderdaad niet zo correct om te zeggen "beter", dat weet ik ... dat was een beetje slecht uitgedrukt ;-) En 'k heb de plusjes en de minnetjes van beide camera's ook al meermaals op een rijtje proberen te zetten ... maar ik blijf mezelf afvragen of het de meerprijs van de G9 waard is ... Voor mij is het een moeilijke keuze te maken ...
            Het is niet mijn bedoeling om de FZ1000 in te ruilen, dat blijft voor mij een heerlijke camera om mee te nemen op mijn wandeltochten !
            Ik zou nu gewoon graag een systeemcamera erbij willen hebben voornamelijk voor macrofotografie ... maar uiteraard ook voor andere situaties als ik dus echt puur voor het fotograferen ga en niet in combinatie met het wandelen.

            Comment


            • #7
              Re: Panasonic Lumix G80 of G9

              Zo'n camera koop je niet elk jaar. Ik zou voor het nieuwste gaan en dat is in dit geval de G9.
              Nadeel zou kunnen zijn dat als je de kwaliteit van wat hier uit zal komen vergelijkt met je FZ1000, je deze laatste aan de wilgen zal willen hangen.
              Ik denk dat de Panasonic G9 zowat de referentiecamera is in het M4/3 segment.
              De lenzen voor M4/3 zijn ook compact, licht en erg goedkoop als je vergelijkt met andere systemen.
              Straatfotograaf in Antwerpen

              Comment


              • #8
                Re: Panasonic Lumix G80 of G9

                Oorspronkelijk geplaatst door Hilde66 Bekijk bericht
                ...
                Het is niet mijn bedoeling om de FZ1000 in te ruilen, dat blijft voor mij een heerlijke camera om mee te nemen op mijn wandeltochten !
                Ik zou nu gewoon graag een systeemcamera erbij willen hebben voornamelijk voor macrofotografie ... maar uiteraard ook voor andere situaties als ik dus echt puur voor het fotograferen ga en niet in combinatie met het wandelen.
                Naast de G80 & grip, heb ik ook de FZ1000.
                De FZ1000 zal ik ook nooit wegdoen, 't is een perfecte allrounder voor die prijs.
                Toen ik de G80 kocht, was dat ook imo de perfecte allrounder voor M43.
                Maar moest ik nu 'n M43 toestel kopen zou dat toch de G9 zijn.(prijs is ook redelijk gezakt)
                Ik zie hen al aan 1200€ staan bij A&C.
                BTW ik heb ook Nikon, Sony en Fuji in stal

                Comment

                Working...
                X