Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp gevraagd

    Vandaag nam ik voor het eerst een hele reeks foto's met mijn 300D tijdens een lange wandeling, meestal landschappen, in de automatische modus(voor landschappen), bijna alle foto's zijn wazig, doe ik iets fout of hoe kan ik testen of het aan mij (waarschijnlijk wel) ligt of aan de camera.
    Voorheen werke ik met een analoge reflex camera en had ik hier zelden of nooit last van.

  • #2
    Re: Hulp gevraagd

    Wim,
    Misschien stom maar ...

    met wat voor lens werk je en staat de AF op ??

    Jo(han)
    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

    Comment


    • #3
      Re: Hulp gevraagd

      vandaag met tamron 28-300, af stond op

      Comment


      • #4
        Re: Hulp gevraagd

        Misschien eens een voorbeeld posten ?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Hulp gevraagd

          ok, kom vanavond voor mekaar

          Comment


          • #6
            Re: Hulp gevraagd

            Doe er dan ook ineens de exif bij en de omstandigheden van de shoot.
            Dan kunnen we zien of de snelheid een beetje realistisch is t.o.v. de brandpuntafstand.
            Of was het den bibber van de "day after"

            Jo(han)
            Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

            Comment


            • #7
              Re: Hulp gevraagd

              Als je camera op "automatisch" staat, en er is niet erg veel licht, dan wordt het diafragma volledig opengezet, en de meeste lenzen zijn dan niet erg scherp (goedkope zoomlenzen met een groot bereik 28-300 zijn daarin meestal nog slechter) . Het is natuurlijk ook mogelijk dat er een probleem is met bewegingsonscherpte, zeker als die lens op 300mm gebruikt wordt, en dan zonder statief.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Hulp gevraagd

                Om een goede landschapsfoto te nemen gaat de automaat er van uit dat je veel scherpte wil. Dus een hoog diafragma (een klein gaatje) maar aangezien je een zware lens hebt. En er dus weinig licht binnenkomt gaat de sluitertijd compenseren. Maar met een zware lens heb je gemakkelijk bewegings onscherpte. Ik zou liever in A gaan staan en dan kijken dat ik met zo een lens niet onder de 1/125 ga. Hoogst waarschijnlijk heb je bewegings onscherpte. Zeker in landschapsautomaat.

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp gevraagd

                  NIET geschikt voor gevoelige kijkers vanwege de foto-kwaliteit !!

                  foto 1 :

                  Exposure Time=1/15 Second
                  F Number=5.6
                  Focal Length=28.00 mm
                  ISO Speed Rate=ISO200
                  Flash=Flash Used
                  Shutter speed=1/15 Second
                  Aperture=4.97
                  Maximum lens aperture=3.61
                  foto 1

                  foto 2

                  Compress Rate=3.0 bits/pixel
                  Exposure Time=1/8 Second
                  F Number=5.6
                  Focal Length=50.00 mm
                  ISO Speed Rate=ISO400
                  Flash=Flash Used
                  Shutter speed=1/8 Second
                  Aperture=4.97
                  foto 2
                  Last edited by wim_py007; 11 oktober 2004, 17:15.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp gevraagd

                    1/15 en 1/8 sec, dat zal dus wel bewegingsonscherpte zijn.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp gevraagd

                      Waarom gebruik je bij deze foto's eigenlijk je (interne neem ik aan) flits?

                      En ja, ik denk dat de lange sluitertijd idd voor wat bewegingsonscherpte heeft gezorgd.
                      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                      --------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulp gevraagd

                        Er stond ook een polarisatiefilter op de lens, beïnvloed deze de lichtinval ongunstig ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hulp gevraagd

                          Oorspronkelijk geplaatst door JLP
                          Waarom gebruik je bij deze foto's eigenlijk je (interne neem ik aan) flits?

                          En ja, ik denk dat de lange sluitertijd idd voor wat bewegingsonscherpte heeft gezorgd.
                          de flits sprong automatisch op hé

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hulp gevraagd

                            Oorspronkelijk geplaatst door wim_py007
                            Er stond ook een polarisatiefilter op de lens, beïnvloed deze de lichtinval ongunstig ?
                            jaja, die neemt licht weg hé, volgens mij zijn ze onscherp door de grote sluiter tijden. ik neem vanaf 1/80 een statief eerder al aan 1/100.

                            die flits zal hij op auto aanlaten omda hij echt nie veel licht had zekers??? of eventueel om tegentelichten. mijne d70 doet dat toch als ge teveel tegenlicht hebt.

                            ik zou u toch aanraden om een statiefke te kopen en zo snel mogelijk van da autoprogramma af te stappen. (btw de compo van de 2e foto vind ik wel goed )

                            ps. ik denk da iedereen die pas begint me dslr moet zoeken in het begin zenne. eer da ik nen heldere foto had op de mijne. ma nu gaat alles goed. ge moet da beestje ewa leren kennen hé

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hulp gevraagd

                              Oorspronkelijk geplaatst door immage
                              ik zou u toch aanraden om een statiefke te kopen en zo snel mogelijk van da autoprogramma af te stappen. (btw de compo van de 2e foto vind ik wel goed )
                              Ik heb reeds eigelijk feitelijk een statief maar deze foto's zijn genomen tijdens lange wandeling, zit daar eens aan te sleuren dan !!!

                              Comment

                              Working...
                              X