Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over Lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje over Lightroom

    Heb een nieuw fototoestel gekocht, een Canon Eos 1D Mark II.

    Heb zo vlug mogelijk dit toestel getest en foto's gemaakt in Raw.

    Nu zegt mijne LR dat hij die niet meer kan bewerken.

    Nu de vraag:

    Ik heb "LR 5.7.1 64 bits" en deze kan die niet meer bewerken. OK!

    Moet een nieuwe kopen of bij Adobe huren.

    De LR 6 kan men nog kopen maar hiervoor zijn geen update's meer beschikbaar.

    Bij Adobe kan men LR Classic huren met maandelijkse betalingen of ineens voor een jaar.

    Maar kan LR 6 wel degelijk de Raw bewerken van mijn nieuw toestel.

    Is iemand in het bezit van LR 6 en kan deze mijn bevestigen dat hij de Raw foto's van mijn Canon EOS 1D Mark II wel degelijk kan bewerken.

    Anders zal het LR Classic worden.

    Alvast bedankt.
    Last edited by Bachus1909; 8 november 2018, 08:56.
    Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
    Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

    BD0460BE

  • #2
    Re: Vraagje over Lightroom

    Dit kon ik vinden:

    Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.


    Een gewone 6 zal niet volstaan, minstens 6.5 dus.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje over Lightroom

      Moderator Note: Verplaatst van ChitChat naar Fotobewerking & Software.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje over Lightroom

        De laatste "perpetual license" is v.6.14:



        Ik draai die nog. Geen idee of ie nog te koop is. Ik heb destijds v.6 gekocht (na v.3, v.4; v.5...) en altijd via de Adobe-site ge-updatet.
        Als je nu bij Lightroom wil blijven, wordt dat abonneren.

        Maar 1D MkII is al een oud toestel hoor. Dat zie ik in de lijst van supported cameras. Kun je met de vroegst Camera Raw (v.1) behandelen. Bedoel je geen 1D X MkII?
        Last edited by LesC; 8 november 2018, 12:35.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje over Lightroom

          Kijk hier eens: https://helpx.adobe.com/nl/camera-ra...ras.html#Canon

          Je kunt ook mij een RAW filetje sturen, ik heb de laatste versie 6.14 met ACR 10.1(vorige week aangeschaft en geupdated)
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje over Lightroom

            Ik heb een paar weken geleden LR 6.14 nog gedownload en geïnstalleerd op mijn laptop.
            Maar ik heb wel een sleutel omdat ik die vroeger gekocht heb (eigenlijk een upgrade van 5 naar 6).
            Misschien is die in een verborgen hoekje van Adobe nog te vinden.

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje over Lightroom

              Oorspronkelijk geplaatst door Bachus1909 Bekijk bericht
              Heb een nieuw fototoestel gekocht, een Canon Eos 1D Mark II.

              Heb zo vlug mogelijk dit toestel getest en foto's gemaakt in Raw.

              Nu zegt mijne LR dat hij die niet meer kan bewerken.

              Nu de vraag:

              Ik heb "LR 5.7.1 64 bits" en deze kan die niet meer bewerken. OK!

              Moet een nieuwe kopen of bij Adobe huren.

              De LR 6 kan men nog kopen maar hiervoor zijn geen update's meer beschikbaar.

              Bij Adobe kan men LR Classic huren met maandelijkse betalingen of ineens voor een jaar.

              Maar kan LR 6 wel degelijk de Raw bewerken van mijn nieuw toestel.

              Is iemand in het bezit van LR 6 en kan deze mijn bevestigen dat hij de Raw foto's van mijn Canon EOS 1D Mark II wel degelijk kan bewerken.

              Anders zal het LR Classic worden.

              Alvast bedankt.
              Frans,

              Proficiat met je aankoop van de 1Dx MKII.
              Ik gebruik Lightroom 6.14 en die leest zonder problemen de RAW-bestanden van mijn 1Dx MKII.

              Groetjes,

              Dirk

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje over Lightroom

                De gratis workaround is dat je uw raws omzet naar DNG met "Adobe DNG convertor" gratis te downloaden. De DNG bestanden kan je wel inlezen in LR 5.7. Ik doe het ook zo
                Peter
                mijn website : klik

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje over Lightroom

                  Ik heb een jaarabonnement (maandelijks betalen vind ik een beetje absurd).
                  En heb steeds de allerlaatste versie (met meer mogelijkheden) van LR en PS.

                  In het begin stond ik ook wat sceptisch tegenover een abonnementsformule maar toe realiseerde ik mij dat er zoveel dingen zijn waarvoor ik maandelijks of jaarlijks betaal.
                  Net zoals ik elk jaar voor mijn antivirus betaal en maandelijks mijn internet en tv pack. ik jaarlijks mijn verzekering op mijn wagen moet betalen enz..

                  (Je mag de pakketten op 2 computers installeren, dat is dan 6 euro per maand of 72 euro per jaar per PC )
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment

                  Working...
                  X