Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verwerping erfenis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verwerping erfenis

    3j geleden is mijn oom gestorven, pas vorig jaar belde de notaris mij dat ik erfgenaam ben, zijn saldo op zijn rekening was positief, maar bleek dat hij nog gerechtskosten had.
    Ik ben bij de notaris geweest en ze gingen een boedelbeschrijving opmaken, achteraf belden ze mij dat ik bij aanvaarding ging moeten betalen, dus telefonisch heb ik gezegd dat ik de erfenis zal weigeren, maar ik moest niets ondertekenen.

    Nu belt de notaris 6 maand later met de vraag als ik al de erfenis heb verworpen (of via de rechtbank) en dat dit nog zou moeten gebeuren, raar dat ze dit niet meteen vroegen om bij hen te verwerpen toen ik er was destijds.
    Mijn oom zijn zus werd daarna als erfgenaam aangeduid en zij kreeg een aanmaning om kosten te betalen.

    Zij zal ook de erfenis weigeren, maar blijkbaar kan dit enkel nadat ik eerst de erfenis weiger.
    Dus nu moet ik bij de notaris een verwerping van de erfenis tekenen en daarna zij volgens de notaris of een gezamelijke weigering van de familie heet dit.

    Zijn daar eigenlijk kosten aan verbonden voor mijzelf of voor haar bij een weigering van een erfenis ?
    Ik vraag het liever zelf niet aan de notaris, want je weet nooit wat je mag verwachten...
    Last edited by CanonYouCan; 6 november 2018, 11:45.

  • #2
    Re: Verwerping erfenis

    Ja, een verwerping gaat je ca 150€ kosten.
    Waarom heb je dat niet veel eerder gedaan?
    In dergelijke gevallen moet je altijd zorgen voor een eigen notaris.

    Comment


    • #3
      Re: Verwerping erfenis

      Je kan het allebei tesamen doen in een akte bij de notaris, tenzij er minderjarige kinderen zijn dan moet er nog een aparte machtiging gevraagd worden aan de vrederechter waaraan ook kosten verbonden zijn.
      https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

      Comment


      • #4
        Re: Verwerping erfenis

        Ik kon dit niet eerder doen omdat ik simpelweg niet wist dat ik erfegenaam was, na zijn overlijden had enkel Dela mij gecontacteerd en gezegd dat zijn uitvaartverzekering op mijn naam stond, dit had ik geweigerd omdat ik er niets mee te maken wou hebben.
        Als je dit accepteert wordt je al als erfgenaam aanzien, hij had vroeger een café die failliet werd verklaard dus ik wist niet als hij schulden had, zijn zus had daarna zijn begrafenis betaald.

        Jaren na mijn oom zijn dood belde er mij voor het eerst een notaris - uit de stad waar zijn zus woont - en die zei dat ik erfgenaam zou zijn.
        Zijn zus kreeg de uitvaartverzekering niet betaald van Dela, ze zeiden dat mijn oom al op voorhand zou hebben geweten dat hij ziek was.
        Daarna ging zijn zus naar die notaris uit haar stad om te vragen hoe het begrafenisgeld te recupereren van de erfgenaam (ik dus, maar ik had die mondeling geweigerd).

        Mijn oom had zelf blijkbaar ook een notaris die mij nooit had gecontacteerd, die had alles doorgeschoven naar die notaris uit haar stad (er zou nog altijd een hiaat in de wetgeving zijn dat ze niet weten wie te contacteren na een overlijden).
        Raar dat dit +-€150 zou kosten voor iets dat ik niet gevraagd had om erfgenaam te zijn, samen met zijn zus elk €75 dan, zijn er officiële bedragen of mogen die notarissen aanrekenen wat ze willen ?

        Hier vond ik ook iets : https://legalworld.wolterskluwer.be/...3-potpourri-v/
        "De verwerping is gratis wanneer de verwerper vermoedt dat het netto-actief van de nalatenschap niet hoger is dan 5.000 euro. Hij moet dat op eer verklaren in de akte. De drempel van 5.000 euro wordt om de drie jaar geïndexeerd.
        Bij dergelijke kleine nalatenschappen is de erfgerechtigde vrijgesteld van de erelonen en kosten van de instrumenterende notaris voor de authentieke vaststelling van de verklaring van verwerping, de registratierechten voor de authentieke akte, het recht op geschriften en de kosten van publicatie in het Staatsblad".

        Hij had €9200 op zijn rekening -€11.000 gerechtskosten -2195 begrafenis -€1300 erfbelasting -€1500 notariskosten (indien erfenis zou aanvaard worden) -800 ziekenhuisfacturen,... dus ik ging er nog -€7500 moeten aan toesteken bij aanvaarding.
        Wat is het "netto-actief" precies, zou die "gratis verwerping" in dit geval tellen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Ja, een verwerping gaat je ca 150€ kosten.
        Waarom heb je dat niet veel eerder gedaan?
        In dergelijke gevallen moet je altijd zorgen voor een eigen notaris.
        Last edited by CanonYouCan; 6 november 2018, 18:57.

        Comment


        • #5
          Verwerping erfenis

          Volgens dit artikel kan je zelfs niet meer weigeren eens je de keuze maakte van boedelbeschrijving:
          ERFENIS VERWERPEN OF AANVAARDEN? Lees hier over de DRIE KEUZES die u heeft als u moet beslissen de erfenis te aanvaarden of te verwerpen.

          Idem hier: https://www.notaris.be/nieuws-pers/d...inder-risico-s
          Of hier: https://www.jureca.be/gratis-juridis...elbeschrijving
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Verwerping erfenis

            Wel ik heb dit meteen telefonisch gezegd, ik begrijp niet dat die notaris dan niet vroeg om te komen tekenen voor de verwerping, is toch zijn job, ik weet niets van erfenissen. Het gaat daar allemaal zo extreem traag, ongelofelijk. Ze vroegen mij dus nu pas zelf om de verwerping te tekenen, je zou je afvragen als zij er zelf wel iets van weten als alles zo lang aansleept...

            Comment


            • #7
              Re: Verwerping erfenis

              Die notaris heeft werk gehad, en wil ook betaald worden, daarom is hij niet neutraal in zijn advies naar jou.

              Als hij je te laat verwittigd, en jij neemt geen stappen, dan kan hij zijn kosten ook nog bij jou komen halen, anders heeft hij voor niks gewerkt. En dat doen ze niet graag.

              Ga naar een eigen notaris, en vraag wat je moet doen. Deze zaak is nu al te complex voor een forum.

              Comment


              • #8
                Re: Verwerping erfenis

                Ok ik heb gevraagd aan die eerste notaris die mijn oom zelf ooit nam al ik de verwerping van de erfenis bij hem kan tekenen.
                Zou hij daarvoor het dossier weer moeten terugvragen bij de 2e notaris, of kan ik gelijk bij welke notaris simpelweg gaan tekenen om te verwerpen ?

                Mijn oom is dus al 4j overleden, in 2017 werd ik pas verwittigd dat ik erfgenaam was en de gevraagde boedelbeschrijving heeft 1j geduurd (de assistente destijds was 1 jaar langdurig ziek en daarna pas vervangen bij die 2e notaris).

                Die 2e notaris belde enkele weken geleden en zei af te spreken om de verwerping te tekenen (evt gezamelijke verwerping samen met zijn dus), maar alweer een eind geleden en weer niets meer van gehoord.
                Ik stuurde een reminder per mail vorige week en kreeg een autoreply dat zijn huidige assistent met verlof was begin Oktober, misschien werkt die daar ook al niet meer...
                Maar zelfs als die aanwezig was zat er weinig vooruitgang in en aan de telefoon kwam er weinig uit.

                Dus een erfenis kun je verwerpen via de notaris (of via de rechtbank)
                Ik kan zelf verwerpen of een gezamelijk verwerping met zijn zus, is hier een verschil in qua prijs ?
                Want de feestdagen komen eraan, ik wil dat dit eindelijk eens opgelost geraakt dit jaar na 4j overlijden, ik heb nog weinig vertrouwen in notarissen, het gaat daar echt niet voorruit
                Last edited by CanonYouCan; 20 november 2018, 11:43.

                Comment


                • #9
                  Re: Verwerping erfenis

                  Verwerping voor meerderjarige personen gaat niet meer langs de rechtbank. Je moet sowieso naar de notaris, tenzij er minderjarigen erfgenamen zijn, daarvoor moet je dan eerst een machtiging vragen aan de vrederechter.
                  https://www.notaris.be/erven-schenke...hap-aanvaarden
                  https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verwerping erfenis

                    Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                    Mijn oom is dus al 4j overleden, in 2017 werd ik pas verwittigd dat ik erfgenaam was en de gevraagde boedelbeschrijving heeft 1j geduurd
                    …/…
                    Ik kan zelf verwerpen of een gezamelijk verwerping met zijn zus, is hier een verschil in qua prijs ?
                    Zoals eerder vermeld kan men na een gevraagde boedelbeschrijving niet meer verwerpen.
                    Ofwel werd de boedelbeschrijving nooit echt uitgevoerd, ofwel kan je nu niet meer verwerpen.
                    Of de ene notaris weet nog niet alles van de andere.
                    Er ontbreekt een stuk in het verhaal om daar duidelijkheid in te kunnen stellen.

                    En voor de prijs kan je toch gewoon vragen aan een notaris wat dat gaat kosten?
                    Het zou me niet verwonderen dat een gezamenlijke goedkoper is en in specifieke gevallen zelfs gratis kan.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment

                    Working...
                    X