Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Muffin

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Muffin

    Deze mooie dame heet Muffin. Ik werd vorige week gevraagd om foto's van haar te maken in de achtertuin. Dit vind ik één van de mooiste. Wat vinden jullie? Is het me eindelijk gelukt een scherpe foto te maken?



    Bedankt voor het kijken! Opbouwend commentaar is altijd welkom.

    210mm, 1/60s, f5.6, iso400.
    Groetjes, Linda

  • #2
    Re: Muffin

    Denk niet dat deze scherp is waar het scherp moet zijn, nl op de ogen. Je sluitertijd is veel te lang, denk dat het eerder bewegingsonscherpte is. Als je uit de hand, uiteraard altijd voor dieren, fotografeert ga dan met de sluitertijd niet onder het aantal mm's van je lens. Je ISO stond ook te hoog, je hebt veel ruis in de foto en het bovenste deel van het kopje is overbelicht. Zet je diafragma zover open als je kan als je licht tekort komt en je sluitertijd hoger.
    Als je lens het niet toelaat met een wijder diafragma te werken kijk dan eens uit naar een 50mm lensje met 1.8 f, maar dan niet op 1.8 fotograferen want dan moet je al goed kunnen scherpstellen, eerder 2.8 of zo.
    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

    Comment


    • #3
      Re: Muffin

      Dank je wel, Evelynvancky. Jammer dat het weer niet gelukt is Zal m'n 50mm lens eens gebruiken, zoals je aanraadt.

      M'n diafragma kon niet verder open. Daarom moest m'n ISO omhoog en dus waarschijnlijk nog hoger (1600) om de sluitertijd korter te maken. Maar dan heb ik inderdaad veel ruis. Betekent dit dat ik tegen de beperkingen van m'n camera aanloop?

      De overbelichting komt door m'n bewerking. Heb op RAW geschoten en ben niet gewend dit om te zetten naar JPG. Zie het origineel hieronder (alleen verkleind.)

      Groetjes, Linda

      Comment


      • #4
        Re: Muffin

        De RAW is qua belichting wel goed. Welke camera heb je en welk programma gebruik je om je foto's te bewerken?
        https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

        Comment


        • #5
          Re: Muffin

          Gelukkig dat de belichting van het origineel wel goed is.

          Ik heb een Sony A700 en gebruik Photoshop.
          Groetjes, Linda

          Comment


          • #6
            Re: Muffin

            Van Sony ken ik helaas niets, ik heb Nikon. Je kan de ogen ook lokaal wat verscherpen, helpt ook al veel. Met een hond met haar voor de ogen is het altijd wel moeilijk om precies scherp te stellen. Als je je foto bewerkt hebt dan sla je hem toch gewoon op als JPEG. Zo doe ik het toch maar ik gebruik eerst altijd Lightroom en maar in mindere mate PS.
            https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

            Comment


            • #7
              Re: Muffin

              Jammer dat je niets van Sony kent. Toch bedankt voor alle reacties en tips. Ik ga met de 50mm lens wat proberen.
              Groetjes, Linda

              Comment


              • #8
                Re: Muffin

                het is inderdaad de nabewerking waar het is fout gelopen.
                er zit een kleurzweem op die je hebt proberen weg te halen daar wat aan de niveaus te gaan trekken heb ik de indruk.
                een pessimist is een optimist met ervaring.
                Pentax K-5 en een beetje glas (door gegeven aan mijn dochter Lien)
                Pentax k-3II en nog meer glas

                Comment


                • #9
                  Re: Muffin

                  Dank je wel, Martijn.
                  Groetjes, Linda

                  Comment

                  Working...
                  X