Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vlaams gezin gooit ieder jaar 88 kilo aan voedsel weg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vlaams gezin gooit ieder jaar 88 kilo aan voedsel weg

    Vlaams gezin gooit ieder jaar 88 kilo aan voedsel weg blijkt uit onderzoek van de Vlaamse overheid. Hoeveel gooit u weg?

  • #2
    Re: Vlaams gezin gooit ieder jaar 88 kilo aan voedsel weg

    Een mooi voorbeeld van journalistieke veralgemening. Het groot is dat gezin ? Wat is "weg gooien" ? Wat bedoelen ze met voedsel ? Zitten daar ook mosselschelpen en kippenbeentjes tussen ? Of visgraten ?
    Om op de vraag te antwoorden, ik ben pas terug van drie maanden (geen weken hé) in het binnenland van IJsland met de tent en hoeveel voedsel hebben we daar weg gegooid ? Geen gram. Zeker weten.
    Bij ons thuis gaat alles wat composteerbaar is apart, daarna op de composthoop en daarna belandt die in de moestuin.

    Knap ook van de Vlaamse overheid dat ze dat weten tot op de kg nauwkeurig.

    Comment


    • #3
      Re: Vlaams gezin gooit ieder jaar 88 kilo aan voedsel weg

      Ik denk dat het hier niet zozeer gaat over het juiste aantal kg, maar dat we gewoon veel voedsel weggooien. Onze ogen zijn vaak groter dan onze maag en de actie slaat vooral op het aspect verspilling en niet op het goed gebruik van verspilde goederen. En als je het composteert gooi je het eigenlijk ook weg.



      Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

      Comment


      • #4
        Re: Vlaams gezin gooit ieder jaar 88 kilo aan voedsel weg

        Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
        Ik denk dat het hier niet zozeer gaat over het juiste aantal kg, maar dat we gewoon veel voedsel weggooien. Onze ogen zijn vaak groter dan onze maag en de actie slaat vooral op het aspect verspilling en niet op het goed gebruik van verspilde goederen. En als je het composteert gooi je het eigenlijk ook weg.



        Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
        Ik kan je dus eerlijk gezegd geen ongelijk geven.
        Maar waarom beperken ze dat tot voedsel alleen ?

        BTW eet jij preibladeren en eierschelpen of werp je ze weg ?

        Comment


        • #5
          Re: Vlaams gezin gooit ieder jaar 88 kilo aan voedsel weg

          Ik gooi maar heel weinig voedsel weg en dan zijn het vaak kant en klare producten uit de Super die niet om te vreten zijn en waarvan het plaatje meer en mooier belooft dan wat er in zit.
          Maar niet alleen veel voedsel wordt te snel weg gegooid: ook elektronische producten die nog jaren mee zou kunnen komt vaak vroegtijdig op de afvalberg terecht en wat te denken van kleding.

          Comment


          • #6
            Re: Vlaams gezin gooit ieder jaar 88 kilo aan voedsel weg

            Ik denk dat het ook wat met de leeftijd te maken heeft - je mag natuurlijk niet veralgemenen, maar wij (geboren in de sixties )zijn zo niet opgevoed.
            Dat is er van jongsaf ingehamerd dat je "eten NIET weggooit" !

            We aten ons bij wijze van spreken nog liever ziek, dan een stukje te laten liggen.

            Heb ik ondertussen ook wel afgeleerd, want je ziek of obees eten is natuurlijk ook niet goed.
            Thuis kan je dat perfect doseren; op restaurant natuurlijk minder.

            Wat me soms ook tegen de borst stuurt is die all-in restaurants ( of op vakantie ) waar je via zelfbediening naar hartelust kan nemen: soms zie je mensen een bord overvol scheppen om er dan uiteindelijk maar een kwart van op te eten....
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #7
              Re: Vlaams gezin gooit ieder jaar 88 kilo aan voedsel weg

              oeps .. wist niet dat mosselschelpen et al. "voedsel" waren ...

              Comment


              • #8
                Re: Vlaams gezin gooit ieder jaar 88 kilo aan voedsel weg

                Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                Maar niet alleen veel voedsel wordt te snel weg gegooid: ook elektronische producten die nog jaren mee zou kunnen komt vaak vroegtijdig op de afvalberg terecht en wat te denken van kleding.
                Op het vlak van niet-voeding (maar hier gaan we OT) zie ik toch veel repair cafés ontstaan, die althans hier in het Brusselse veel succes hebben. Op vlak van voeding worden er daarnaast omhalingen gedaan bij de winkels voor de niet-verkochte overschotten.

                Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Re: Vlaams gezin gooit ieder jaar 88 kilo aan voedsel weg

                  Ik vind erg dat wij in de westere wereld zoveel weggooien. Maar ga ook eens kijken hoeveel de supermarkt weggooit omdat de datum is gepasseerd. Terwijl het misschien goed te eten was. Of 1 stuk er niet zo mooi eruit ziet, wordt heel de verpakking weggegooid. Dit kwam voor in Franse supermarkten zag ik een keer in een documentaire. We hebben het nog niet gehad over wat de boer omtovert tot veevoer. Omdat het niet de juiste grote/vorm heeft. Bij de boer alleen al wordt heel heel veel weggegooid. Gelukkige heeft de NL AH buitenbeentjes. Zodat ook de unieke exemplaren op ons bordje komen.
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vlaams gezin gooit ieder jaar 88 kilo aan voedsel weg

                    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                    Thuis kan je dat perfect doseren; op restaurant natuurlijk minder.
                    Op restaurant (de betere) krijgt men anders wel gedoseerde hoeveelheden, soms zelfs wat langs de kleine kant.
                    Hetgeen wel meer en meer gedaan wordt, dat is uw bord volproppen met goedkopere groenten om te laten lijken dat je veel gekregen hebt … zoveel groenten dat bijna niemand ze opeet.

                    Wat aankoop in winkels betreft, hoeveel weggegooid wordt hangt af van de winkel.
                    Kopen we bij een grote Delhaize (afhankelijk van locatie) of Lidl, dan kan je bijna alles benutten wat je gekocht hebt.
                    Bij de Carrefout is niet altijd alles even vers, zeker niet wat voorverpakt is … je hebt dan bijvoorbeeld de bovenste laag dat er mooi uit ziet en de onderste laag dat van veel mindere kwaliteit is dat het bijna niet te vreten valt.
                    Hier is ook een Proxy Delhaize in de buurt en daar kan je maar beter uit je doppen kijken want het kan zijn dat de vervaldatum al lang voorbij is alvorens je aan de kassa komt.
                    Hetgeen onbruikbaar geworden is en ongewild in de vuilbak belandt is bij deze ook afhankelijk van waar je het koopt.

                    Het is uiteraard gek om veel weg te gooien wat men zelf laat vervallen of slecht worden of te veel gekocht heeft.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vlaams gezin gooit ieder jaar 88 kilo aan voedsel weg

                      Klaargemaakt voedsel quasi geen overschot, ongekookte restjes gaan in de soep
                      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                      George Orwell

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vlaams gezin gooit ieder jaar 88 kilo aan voedsel weg

                        Ik gooi niet veel weg, want ik eet zeer weinig. Van eten krijg je toch alleen
                        maar honger. Alsmaar meer.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vlaams gezin gooit ieder jaar 88 kilo aan voedsel weg

                          Mijn zoon eet hier altijd alle overschotten op, daardoor wordt er niet veel eten weggegooid.

                          Een tijdje geleden heb ik hier bij de Carrefour appels gekocht (6 stuks in zo'n karton met plastiekfolie rond) en die zaten vol rotte plekken die niet zichtbaar waren terwijl ze nog verpakt waren (misschien hadden ze ermee gevoetbald?).
                          Na het wegsnijden van de rotte plekken bleef er niet veel eetbaars meer over...
                          Normaalgezien koop ik er elke week bij de Lidl, en daar heb ik dat probleem nog nooit gehad (daar verkopen ze die los, en die appels zijn veel smakelijker dan de appels die ik toen bij de Carrefour had gekocht).

                          Vroeger gooide ik ook teveel brood weg, omdat ik graag vers brood eet kocht ik bijna elke dag een klein brood, maar daarvan werd er dan elke keer een deel weggegooid.
                          Nu steek ik brood in de vriezer en daar haal ik de boterhammen af die ik op dat moment nodig heb, de boterhammen die ik meeneem naar het werk worden bevroren opgesmeerd, en de boterhammen voor het ontbijt gaan even in de broodrooster.
                          De truuk is om de boterhammen los te trekken als het brood net uit de vriezer komt (zo koud mogelijk dus), als je er even mee wacht, dan krijg je ze niet meer heel uit elkaar.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vlaams gezin gooit ieder jaar 88 kilo aan voedsel weg

                            Dan heb je nog die obsessie rond houdbaarheidsdatum die ook veel verspilling teweeg brengt.
                            Vroeger ging men voort op geur, smaak en uitzicht. Nu kan dat precies niet meer.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vlaams gezin gooit ieder jaar 88 kilo aan voedsel weg

                              En wat met alleenstaande, of met twee,de grootwarenhuizen en hun verpakkingen! Als je daar zoekt voor twee, kom je dikwijls uit voor drie of meer, ofwel eet je 2dagen hetzelfde, ofwel gaat het de diepvries in. En alleenstaande zonder diepvries , wat doen die ? Juist.hetzelfde eten of weg gooien. Op de markt groenten kopen,ik denk dat veel groente kramen leurders zijn, die de overschot verkopen van de vroegmarkt. Bij de boer zelf? Ik denk dat dit voor veel stadsmensen en werkende niet mogelijk is. Door de verpakkingen- hoeveelheid etc is er soms creativiteit nodig om gevarieerd te eten. Bij vele mankeert soms of dikwijls de tijd ( voeding bij mekaar zoeken ) om dit te doen. En dat weet de industrie, wat malen zij erom als je veel weggooid. Zie maar wat de grootwarenhuizen onder mom van versheid weggooien,ze gieten er nog liever bleekwater over dan aan te bieden.
                              https://ggpics.be/

                              Comment

                              Working...
                              X