Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 1 DX II kopen, maar welke geheugenkaart gebruiken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 1 DX II kopen, maar welke geheugenkaart gebruiken?

    Ben van plan om een Canon 1 DX II te kopen.
    Maar er is zoveel verschil in die cfast 2.0 kaarten.
    Zijn deze van elk merk even goed of raden jullie iets aan?

    Groeten
    http://www.wimbosch.be

  • #2
    Re: Canon 1 DX II kopen, maar welke geheugenkaart gebruiken?

    Wim,

    Ik gebruik een 128 GB en een 256 GB C-fast kaart van Computerbay.
    Bvb. hier te kopen : https://www.amazon.com/dp/B01NBAVA26..._t4_B0798WX38H
    Van beide kaarten ben ik heel tevreden en nog geen enkel probleem mee ervaren.
    Ik maak foto's en film ook in 4K 60p, en dat laatste ook zonder problemen.

    Enkele bemerkingen :
    - Ik formateer altijd in de camera.
    - De LCD van het toestel kan maar tellen tot 1999, dus op het 256 GB kaartje is het lastig om te zien hoeveel foto's je nog kan maken.
    - Ook op het 256 GB-kaartje kan je maar maximaal 29min 59 sec filmen, ook al heb je ruimte over op de kaart. Je moet eerst het kaartje leegmaken voor je verder kan filmen.
    - Let op als je direct na het filmen het kaartje uit het toestel haalt. Dit kan namelijk heel warm zijn.

    Bij aankoop van het toestel had ik een Sandisk C-fast kaartje gekregen van 64 GB.
    Dat kaartje is ondertussen niet meer betrouwbaar en wordt soms niet meer herkend door de camera, zelfs formateren geeft soms problemen.

    Nog vragen?

    Groetjes,

    Dirk

    Comment


    • #3
      Re: Canon 1 DX II kopen, maar welke geheugenkaart gebruiken?

      Hoi Wim,

      Vorige week zaten we samen met Raf reigers te trekken.
      Jij met je 5D markIII en wij met de 1DX markII.
      Ikzelf gebruik 2 verschillende CFast 2.0 kaartjes.
      Sandisk extreme Pro 64Gb (450Mb/s schrijven en 525 Mb/s lezen)
      Transcend CFX650 128Gb ( 370 Mb/s schrijven en 510 Mb/s lezen)
      Deze extreme hoge schrijfsnelheden zijn bedoeld voor 4K-6K en zelfs 8K video aan 60beelden/sec.
      Voor foto's in Raw met 1DXmark II is er geen enkel verschil in schrijfsnelheid.
      Heb toch al meer dan 2 jaar ervaring met deze kaartjes.

      Tot binnenkort ergens ten velde.


      Prijsverschil is wel aanzienlijk in het voordeel van Transcend.
      Eric

      Comment


      • #4
        Re: Canon 1 DX II kopen, maar welke geheugenkaart gebruiken?

        Alvast bedankt voor jullie reactie.
        Zal er rekening mee houden.

        Groeten en tot aan een of andere vijver.
        http://www.wimbosch.be

        Comment


        • #5
          Re: Canon 1 DX II kopen, maar welke geheugenkaart gebruiken?

          Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
          Wim,

          Ik gebruik een 128 GB en een 256 GB C-fast kaart van Computerbay.
          Bvb. hier te kopen : https://www.amazon.com/dp/B01NBAVA26..._t4_B0798WX38H
          Van beide kaarten ben ik heel tevreden en nog geen enkel probleem mee ervaren.
          Ik maak foto's en film ook in 4K 60p, en dat laatste ook zonder problemen.

          Enkele bemerkingen :
          - Ik formateer altijd in de camera.
          - De LCD van het toestel kan maar tellen tot 1999, dus op het 256 GB kaartje is het lastig om te zien hoeveel foto's je nog kan maken.
          - Ook op het 256 GB-kaartje kan je maar maximaal 29min 59 sec filmen, ook al heb je ruimte over op de kaart. Je moet eerst het kaartje leegmaken voor je verder kan filmen.
          - Let op als je direct na het filmen het kaartje uit het toestel haalt. Dit kan namelijk heel warm zijn.

          Bij aankoop van het toestel had ik een Sandisk C-fast kaartje gekregen van 64 GB.
          Dat kaartje is ondertussen niet meer betrouwbaar en wordt soms niet meer herkend door de camera, zelfs formateren geeft soms problemen.

          Nog vragen?



          Dirk
          128Gb ... 256Gb... fotograferen jullie eigenlijk nog wel of filmen jullie aldoor en gebruiken screenshots ?

          E gaat toch linder zorgvuldig fotograferen als er zoverk foto's op de teller staan, niet !?

          En lekker thuiskomen en n paar duizend (!) foto's selecteren, etc, etc...


          En bovendien...Don't put all your eggs in one basket....

          Of zie ik dat allemaalverkeerd ?
          Groetjes

          Lukathi

          Comment


          • #6
            Re: Canon 1 DX II kopen, maar welke geheugenkaart gebruiken?

            Als je een toestel gebruikt zoals de Canon 1DX mark II, dan is het wel de bedoeling dat je ook de capaciteiten van dat toestel gebruikt.
            Om er enkel landschap-opnames, studio, straatfotografie, macro,..... mee te doen is dit overkill en daar zijn veel betere toestellen voor.
            Maar voor sport en natuur ( vluchtshots) is dit een ideaal toestel.
            Full Frame en 14 a 16 (via live view) beeldjes/sec dan heb je wel de nodige opslagcapaciteit nodig.
            Eric

            Comment


            • #7
              Re: Canon 1 DX II kopen, maar welke geheugenkaart gebruiken?

              Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
              128Gb ... 256Gb... fotograferen jullie eigenlijk nog wel of filmen jullie aldoor en gebruiken screenshots ?

              E gaat toch linder zorgvuldig fotograferen als er zoverk foto's op de teller staan, niet !?

              En lekker thuiskomen en n paar duizend (!) foto's selecteren, etc, etc...


              En bovendien...Don't put all your eggs in one basket....

              Of zie ik dat allemaalverkeerd ?
              Even een denkertje :

              Je krijgt volgende opdrachten :

              1. Stilleven in de studio maken van een fruitschaal.
              Hoeveel foto's zal je maken voor er een 1 goede zit? 1 of misschien 5? Dit omdat je via computer werkt en je beeld kan bijsturen betreffende belichting enz.?

              2. Landschapsfoto's op een bepaalde plaats gedurende 1 dag.
              Hoeveel foto's zal je maken? Afhankelijk hoe interessant de plaats is. Misschien 20? , Misschien 100?

              3. Een voetbalwedstrijd waarbij minimaal 1 foto voor persagentschap.
              Hoeveel foto's zal je maken? Misschien 800?

              4. Een wereldkampioenschap acro-gym startend van 9u tot 18u met als opdracht van iedere groep
              enkele foto's maken en je weet dat er een pauze is van 30 min over de middag en 1 groep 5min
              optreed. Hoeveel foto's zal je dan maken? 5000? 10000?

              Dit zijn maar enkele voorbeelden.
              Als je zo'n toestel aanschaft, dan gebruik je dit waarvoor het gemaakt is en zoek je de grenzen op van het
              toestel en wat dit aankan in het veld en in alle weersomstandigheden, en tot op heden geeft hij mij nog niet in de
              steek gelaten, maar ik tref ook mijn voorzieningen.
              En ja, ik durf hier neer te schrijven dat ik er 1 keer in geslaagd ben om op 1 dag tegen 's avonds met meer
              dan 10 000 foto's huiswaarts te rijden, dit was tijdens het wereldkampioenschap acro-gym. Als je deze sport
              kent, dan weet je dat je veel kliks maakt op korte tijd om zeker te zijn dat er per groep toch enkele goede
              beelden tussen zitten en je opdrachtgever tevreden zal zijn. (dan zie je trouwens hoeveel soorten kleuren licht TL-lampen geven
              en dit in de nabewerking een extra moeilijkheid geeft). En tijdens zo'n evenement heb je zelfs geen tijd om reeds foto's te gaan wissen.

              En het filmen? Ja, ze hebben op dit toestel een filmfunctie ingebouwd die 4K filmt aan 60p. Waarom zou je dit dan
              niet gebruiken als je weet dat de kwaliteit van deze films zeer hoog ligt? Is het dan niet heerlijk om achteraf
              te mogen nagenieten van bvb een dier dat zijn prooi aan het verorberen is? En ja, als je deze functie gebruikt,
              dan slikt dat toestel vele Gigabytes.

              Misschien is het wat duidelijker geworden waarom ik met zoveel geheugen op stap ga?

              Groetjes,

              Dirk

              Comment


              • #8
                Re: Canon 1 DX II kopen, maar welke geheugenkaart gebruiken?

                Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                Even een denkertje :

                Je krijgt volgende opdrachten :

                1. Stilleven in de studio maken van een fruitschaal.
                Hoeveel foto's zal je maken voor er een 1 goede zit? 1 of misschien 5? Dit omdat je via computer werkt en je beeld kan bijsturen betreffende belichting enz.?

                2. Landschapsfoto's op een bepaalde plaats gedurende 1 dag.
                Hoeveel foto's zal je maken? Afhankelijk hoe interessant de plaats is. Misschien 20? , Misschien 100?

                3. Een voetbalwedstrijd waarbij minimaal 1 foto voor persagentschap.
                Hoeveel foto's zal je maken? Misschien 800?

                4. Een wereldkampioenschap acro-gym startend van 9u tot 18u met als opdracht van iedere groep
                enkele foto's maken en je weet dat er een pauze is van 30 min over de middag en 1 groep 5min
                optreed. Hoeveel foto's zal je dan maken? 5000? 10000?

                Dit zijn maar enkele voorbeelden.
                Als je zo'n toestel aanschaft, dan gebruik je dit waarvoor het gemaakt is en zoek je de grenzen op van het
                toestel en wat dit aankan in het veld en in alle weersomstandigheden, en tot op heden geeft hij mij nog niet in de
                steek gelaten, maar ik tref ook mijn voorzieningen.
                En ja, ik durf hier neer te schrijven dat ik er 1 keer in geslaagd ben om op 1 dag tegen 's avonds met meer
                dan 10 000 foto's huiswaarts te rijden, dit was tijdens het wereldkampioenschap acro-gym. Als je deze sport
                kent, dan weet je dat je veel kliks maakt op korte tijd om zeker te zijn dat er per groep toch enkele goede
                beelden tussen zitten en je opdrachtgever tevreden zal zijn. (dan zie je trouwens hoeveel soorten kleuren licht TL-lampen geven
                en dit in de nabewerking een extra moeilijkheid geeft). En tijdens zo'n evenement heb je zelfs geen tijd om reeds foto's te gaan wissen.

                En het filmen? Ja, ze hebben op dit toestel een filmfunctie ingebouwd die 4K filmt aan 60p. Waarom zou je dit dan
                niet gebruiken als je weet dat de kwaliteit van deze films zeer hoog ligt? Is het dan niet heerlijk om achteraf
                te mogen nagenieten van bvb een dier dat zijn prooi aan het verorberen is? En ja, als je deze functie gebruikt,
                dan slikt dat toestel vele Gigabytes.

                Misschien is het wat duidelijker geworden waarom ik met zoveel geheugen op stap ga?

                Groetjes,

                Dirk

                Was me al duidelijk hoor, waarom je op stap gaat met zoveel geheugen , wil ook niet de discussie openen, of dit wel of niet met fotograferen te cmaken heeft dan wel genoeg geld hebben om zich dat aan te kunnen schaffen.

                Maar wat, als vokgende keer blijkt dat je ene kaartje zoek/corrupt is ? Want hoe snellerzo'n kaartje, hoe gevoeliger ook voor mailfunctions( ook een denkertje)
                Groetjes

                Lukathi

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 1 DX II kopen, maar welke geheugenkaart gebruiken?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
                  Was me al duidelijk hoor, waarom je op stap gaat met zoveel geheugen , wil ook niet de discussie openen, of dit wel of niet met fotograferen te cmaken heeft dan wel genoeg geld hebben om zich dat aan te kunnen schaffen.

                  Maar wat, als vokgende keer blijkt dat je ene kaartje zoek/corrupt is ? Want hoe snellerzo'n kaartje, hoe gevoeliger ook voor mailfunctions( ook een denkertje)
                  In de 1Dx zitten twee geheugenkaartjes, de kans dat die tegelijk stuk gaan is eerder klein (ik heb zelf nog de "oude" 1Dx met twee CF kaartjes).
                  Tot nu toe heb ik nog geen defect geheugenkaartje gehad, ik hoop ook wel dat ik dat nooit moet meemaken.
                  Ik gebruik zelf in de 1Dx twee geheugenkaartjes van 32GB, voor mij is dat voldoende voor de meeste evenementen die ik fotografeer (ik heb nog altijd veel overschot omdat ik geen RAW bestanden gebruik), maar teveel geheugen kan zeker geen kwaad, te weinig geheugen is een veel groter probleem.
                  Volgens mij gaan geheugenkaartjes met een grotere capaciteit niet eerder stuk dan kaartjes met een kleinere capaciteit.
                  Het grote voordeel van geheugenkaartjes waar je een hele dag mee toe komt is dat je geen foto's mist als er een kaartje vol is (tijdens het wisselen kan je misschien "dé foto van de dag" missen), en je moet ook geen geheugenkaartjes wisselen in slechte weersomstandigheden.
                  Tijdens het wisselen van geheugenkaartjes is er altijd een grotere kans dat er wat mis loopt, een geheugenkaartje dat in de camera blijft zitten zal je niet gemakkelijk verliezen, losse geheugenkaartjes gaan veel gemakkelijker verloren.
                  Als je per ongeluk een geheugenkaartje wil verwisselen terwijl de camera nog bestanden aan het wegschrijven is, dan is er een heel grote kans dat het geheugenkaartje achteraf onleesbaar wordt, en dat is iets wat kan gebeuren als je tijdens een evenement heel snel een ander geheugenkaartje in de camera wil steken om verder te kunnen (als je dan even niet goed oplet dat gaat het mis).
                  Daarom heb ik ook liever genoeg geheugen in de camera zitten zodat ik er niet op moet letten, liever teveel dan te weinig.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment

                  Working...
                  X