Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-S 28-300mm F3.5-5.6 IF-ED VR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor AF-S 28-300mm F3.5-5.6 IF-ED VR

    Hallo,

    Heft iemand ervaring met deze all-round lens van Nikon?
    Zou handig zijn op reis door het grote zoombereik. Levert die ook voldoende kwaliteit? (zou mogen voor die prijs)
    Bedankt voor alle nuttige info,

    Raf.

  • #2
    Re: Nikkor AF-S 28-300mm F3.5-5.6 IF-ED VR

    Ik heb die vroeger op mijn D700 als standaard gehad. Ik was daar tevreden over.
    Ze heeft nogal wat last van vervorming in RAW, maar dat is snel te corrigeren.
    De D700 is ook maar 12MP, dus ik weet niet hoe die op bv 24MP presteert.

    Met 800 gram niet van de lichste.
    Ik heb die toen 800€ betaald, nu staat die aan 1000€.
    Dat zou ik er nu niet meer aan geven.

    De Sony FE 24-240mm heb ik nu pas gekocht omdat ze aan 669€ staat en die is volgens Photozone beter als de Nikon.
    Maar ja, als je dit bereik echt nodig hebt, zou ik ze eerst eens testen.
    Last edited by w00ha; 23 oktober 2018, 22:28.

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor AF-S 28-300mm F3.5-5.6 IF-ED VR

      Bedankt reeds voor deze info.
      Ik zou ze tweedehands kunnen kopen voor 550€ (twee jaar oud)
      Bedoeling zou zijn om deze mee te nemen op dagtochten: dus met 1 fototoestel en 1 lens een zo groot mogelijk bereik te hebben.

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor AF-S 28-300mm F3.5-5.6 IF-ED VR

        Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
        Bedankt reeds voor deze info.
        Ik zou ze tweedehands kunnen kopen voor 550€ (twee jaar oud)
        Bedoeling zou zijn om deze mee te nemen op dagtochten: dus met 1 fototoestel en 1 lens een zo groot mogelijk bereik te hebben.
        Als ze in goede staat is, zeker doen.
        De meeste foto's in het verleden heb ik allemaal met zo'n lenzen gemaakt.
        Op mijn D70 staat nu nog de Tamron 28-300mm D type. (ligt wel bij het antiek, maar werkt nog prima)

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor AF-S 28-300mm F3.5-5.6 IF-ED VR

          Hoi,

          Ik gebruik sinds een paar jaar een Tamron 28-300 lens, de Tamron f/3.5-6.3 Di VC PZD, als mijn rondwandellens.
          Deze is kleiner en een stuk lichter dan de Nikon versie.
          Veel reviews of testen zijn er niet van zulke lenzen, de "profs" halen hun neus op voor dit soort ultra zoom lenzen...
          Hier is er een: https://www.ephotozine.com/article/t...s-review-26263
          Ze hebben ook een test van de Nikon variant, dan kun je ze vergelijken.
          Het is wél in het Engels geschreven.
          Enkele voorbeelden, 45 Mp plaatjes, gemaakt met m'n Nikon D850:
          Noto Cathedral by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
          28 mm, licht gecorrigeerd. Rechtgezet, maar vanwege het standpunt was dat maar een klein beetje.
          Amalfi by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
          28 mm, niet gecorrigeerd...
          Swallow tail by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
          300 mm, ongeveer 1,5 meter afstand.
          DS0_2934 by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
          300 mm, zo dichtbij mogelijk.

          Ik ben er zeer tevreden over, als rondwandellens. Scherpte oké, voldoende snel, stil en een goede VC.
          De prijs is ook een stuk vriendelijker dan z'n Nikon variant.

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor AF-S 28-300mm F3.5-5.6 IF-ED VR

            Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
            Als ze in goede staat is, zeker doen.
            Kan ik me bij aansluiten.
            Ik gebruik ze al jaren als reislens op mijn FF wanneer ik niet veel glas kan meenemen. Erg goede kwaliteit voor zo'n superzoom en sterk ondergewaardeerd door velen.

            Als je ze tweedehands in goede staat kan kopen, niet twijfelen. Nieuw zou ik ze gezien de huidige prijs echter ook niet meer kopen. Maar budget moet je voor jezelf uitmaken.

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor AF-S 28-300mm F3.5-5.6 IF-ED VR

              Ik heb de nikon 28-300 en ook bij mij is dit mijn reislens. En ja .. deze kent wel wat vervorming maar dmv lenscorrecties zijn deze heel goed weg te werken.
              Ik heb deze lens tweedehands gekocht zoals mijn meeste objectieven eigenlijk.

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor AF-S 28-300mm F3.5-5.6 IF-ED VR

                Bedankt voor alle reacties. Ik vat het even samen:
                Deze nikon 28-300 zou dus een goede reislens zijn met natuurlijk wat beperkingen (vervormingen, chromatische aberratie ...) eigen aan zo een type lens.
                Maar zijn geld waard en vooral interessant wanneer je slechts één camera en één lens wenst mee te nemen. En de tamron 28-300 is een lichter en goedkoper alternatief.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor AF-S 28-300mm F3.5-5.6 IF-ED VR

                  Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
                  Bedankt voor alle reacties. Ik vat het even samen:
                  Deze nikon 28-300 zou dus een goede reislens zijn met natuurlijk wat beperkingen (vervormingen, chromatische aberratie ...) eigen aan zo een type lens.
                  Maar zijn geld waard en vooral interessant wanneer je slechts één camera en één lens wenst mee te nemen. En de tamron 28-300 is een lichter en goedkoper alternatief.
                  De Tamron is idd lichter, maar niet goedkoper dan 550€ wat je voor de Nikon moet betalen.
                  Laagste prijs welke ik vind is 659€.
                  Over de kwaliteit van de Tamron twijfel ik niet...jouw keuze.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor AF-S 28-300mm F3.5-5.6 IF-ED VR

                    Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                    De Tamron is idd lichter, maar niet goedkoper dan 550€ wat je voor de Nikon moet betalen.
                    Laagste prijs welke ik vind is 659€.
                    Over de kwaliteit van de Tamron twijfel ik niet...jouw keuze.
                    Maar dan vergelijk je een tweedehandse nikon met een nieuwe tamron denk ik? In occasie zal de tamron lager prijzen vermoed ik?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor AF-S 28-300mm F3.5-5.6 IF-ED VR

                      Hoi,
                      Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
                      Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                      De Tamron is idd lichter, maar niet goedkoper dan 550€ wat je voor de Nikon moet betalen.
                      Laagste prijs welke ik vind is 659€.
                      Over de kwaliteit van de Tamron twijfel ik niet...jouw keuze.
                      Maar dan vergelijk je een tweedehandse nikon met een nieuwe tamron denk ik? In occasie zal de tamron lager prijzen vermoed ik?
                      Een nieuwe Tamron kost in Nederland €674, de Nikon versie een slordige €917-€1049.
                      Maar op de Tamron heb je wel 5 jaar garantie! ...en kleiner...en lichter...
                      Alleen JPG's worden met een Tamron niet in de camera automatisch gecorrigeerd.
                      Dat moet je op je Pc doen.
                      Voor mij geen punt, ik werk altijd vanaf de NEF's.

                      Comment

                      Working...
                      X