Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hartkatheterisatie ... wat te verwachten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hartkatheterisatie ... wat te verwachten?

    Tot voor kort deed ik zware HIT op een roeimachine.
    Bij toeval is door een inspanningstest, gebleken dat mijn S,T (ECG) waarden te laag zijn, alleen bij zware inspanning.
    Dit kon een oorzaak zijn van zuurstof tekort tussen de pompslag P,Q,R.
    De S,T situeert zich na een pompslag, wanneer het hart zich klaarmaakt voor de volgende slag.
    Ik probeer het simpel uit te leggen. Meer info op https://www.hartwijzer.nl/ecg
    Nu heb ik gisteren een Cardio MR stress perfusie laten nemen. De uitslag bevestigd dit vermoeden.

    Ik moet nu een bijkomende hartkatheterisatie ondergaan, via de pols (volgens Cardioloog).

    De vraag is: iemand al zoiets laten doen en aan wat mag ik mij verwachten?
    Last edited by w00ha; 23 oktober 2018, 21:58.

  • #2
    Re: Hartkatheterisatie ... wat te verwachten?

    Ja, is principieel een eenvoudige ingreep maar natuurlijk niet zonder risicos. De katheter wordt via de slagader in de pols ingebracht en doorgeschoven naar de plaats waar men wil werken, tegelijk worden de nodige contrastvloeistoffen ingespoten die zeer snel afgevoerd worden naar de blaas, met alle leute vandien. Daarbij kan men dus langs het traject zien waar er een probleem is, eventuele dilatatie toepassen waarna er eventueel een stent kan geplaatst worden indien nodig. Na de ingreep werd er bij mij op de wonde een soort plastic pols-handboei gelegd waar een oplblaasbaar ballonetje in zat. dat werd opgeblazen om een permanent spandverband op de wonde te leggen om te beletten dat de slagader bloed gaat spuiten. Na 24 uur dacht ik werd dat verwijderd. Afhankelijk van de ingreep kan men al dan niet snel terug naar huis. Gedurende een dilatatie krijgt men het wel even benauwd HTH (Zoals je waarschijnlijk wel weet is de andere mogelijkheid via de lies)

    Comment


    • #3
      Re: Hartkatheterisatie ... wat te verwachten?

      Alvast bedankt voor de extra info.
      Ik mag mijn hart dus al vasthouden...of zoiets

      Comment


      • #4
        Re: Hartkatheterisatie ... wat te verwachten?

        Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
        Alvast bedankt voor de extra info.
        Ik mag mijn hart dus al vasthouden...of zoiets
        Met een katheter in uw arm is dat niet echt gemakkelijk te doen

        BTW Het is al een tijdje geleden bij mij, maar ik lag daar precies in een space control center .. er stonden méér grote flatscreen monitors dan er mensen in die op-zaal waren.

        Comment


        • #5
          Re: Hartkatheterisatie ... wat te verwachten?

          In 2005 kreeg ik op mijn werk een hartinfarct veroorzaakt door 2 vernauwingen in de kransslagader.Ik was toen pas 48 jaar. In de kliniek hier in Kortrijk hebben ze dan via een katheter een stent geplaatst bij de eerste vernauwing.
          Bij het stenten van de tweede vernauwing was er wel wat risico aan verbonden en hebben ze mij de dag nadien naar het UZ Gent gedaan. Bij mij ging het inbrengen van de katheter wel via de lies wat verre van aangenaam was.
          Nu doen ze het in de meeste gevallen via de pols wat waarschijnlijk heel wat vlotter zal gaan dan via de lies.Bij het inspuiten van de kleurvloeistof krijg je een ietwat ambetant warm gevoel maar eens de katheter aangebracht
          kan je alles van de ingreep volgen op een monitor en heb je verder nauwelijks ergens last van. Je hoeft je dus niet te veel zorgen te maken op voorhand Veel succes nog .

          Mvg Yves
          What you see is what you get

          Comment


          • #6
            Re: Hartkatheterisatie ... wat te verwachten?

            Bedankt Yves.
            Mijn cardioloog heet toevallig ook zo

            Vandaag bevestiging van opname binnengekregen.
            Nu a.s. maandag moet ik om 7h30 binnen voor deze ceremonie. (ik probeer te lachen)

            Ik moet toegeven dat ik super nerveus ben. Dat is mijn aard nu eenmaal.
            Ook mijn bloeddruk gaat vreselijk omhoog als ik die laat meten. Thuis is die normaal (wittejas syndroom)
            Ik heb voorbije nacht niet veel geslapen, dus ben ik maar gaan trainen. Mijn dagelijkse 8000m roeien gaat nog vlot

            Comment


            • #7
              Re: Hartkatheterisatie ... wat te verwachten?

              w00ha,

              Camera meepakken en alles fotograferen.
              Dan gaat de tijd en het ongemak zo voorbij en zien we hier ook iets

              Jaja


              Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
              Bedankt Yves.
              Mijn cardioloog heet toevallig ook zo

              Vandaag bevestiging van opname binnengekregen.
              Nu a.s. maandag moet ik om 7h30 binnen voor deze ceremonie. (ik probeer te lachen)

              Ik moet toegeven dat ik super nerveus ben. Dat is mijn aard nu eenmaal.
              Ook mijn bloeddruk gaat vreselijk omhoog als ik die laat meten. Thuis is die normaal (wittejas syndroom)
              Ik heb voorbije nacht niet veel geslapen, dus ben ik maar gaan trainen. Mijn dagelijkse 8000m roeien gaat nog vlot
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Re: Hartkatheterisatie ... wat te verwachten?

                Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                w00ha,

                Camera meepakken en alles fotograferen.
                Dan gaat de tijd en het ongemak zo voorbij en zien we hier ook iets

                Jaja
                Weet niet of ze dit nu nog doen maar in een UZ kreeg je destijds de ganse video opname van de ingreep mee naar huis ...

                Comment


                • #9
                  Re: Hartkatheterisatie ... wat te verwachten?

                  Ik zou ook mijne Garmin Virb ultra 30 kunnen meenemen en 'n 1 been statief

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hartkatheterisatie ... wat te verwachten?

                    Ik heb al twee openhart operaties achter de rug en al drie maal stents om het hart.
                    Laatst tijdens een operatie aan een slagader in het been kreeg ik opeens last aan mijn hart enkele uren na de operatie zelf.
                    Ik werd onmiddellijk afgevoerd naar een kliniek in Turnhout en daar gingen ze ook via mijn pols naar binnen.
                    Toen hebben ze twee lande stents moeten steken en stelden ze ook vast dat ik allergisch was geworden aan de contrast stoffen.
                    Ik had een enorme pijn op de borst bij het inspuiten van die stoffen.
                    Bij mij nepen de adres dicht door dat spul.
                    Daarna een week op intensief gelegen (niet prettig hoor constant aan al die dinges liggen.

                    Sindsdien volg ik 2 x per week revalidatie in de kliniek en ik voel mij daar veel beter mee.
                    Ik eet bijna geen boter meer maar wel olijfolie, zout zo weinig mogelijk en bijna geen vlees meer van dieren op vier poten.
                    Onlangs twee operaties aan mijn benen ondergaan, eerst rechterbeen 15 dagen later linker been, dichtgeslibde slagaders.
                    linkerbeen voor de 9de of tiende keer, rechterbeen 12 of 13de keer, ik hou het niet meer de stents en de ballonekes ook niet.

                    Eén ding kan ik u al vertellen, een hartkatheterisatie stelt niks meer voor nu, wel zeer veel drinken achteraf.
                    Zeker twee liter om die smeerlapperij uit uw bloed te krijgen.
                    Achteraf revalideren en op uw eten letten en veel water blijven drinken anders kunt ge met tijd last krijgen van de lymfevaten in de benen, dan krijg je dikke benen en vermoeide benen.
                    Als je niet te ver van Mol woont wil ik je helpen als je er nood aan hebt, maar één ding moet je goed onthouden, heb vertrouwen in de chirurgen dat zijn echt wonderdokters.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hartkatheterisatie ... wat te verwachten?

                      BTW en voor wat het waard is ... Ik heb ook serieus last van één van die contraststoffen die ook bij CT-scans gebruikt worden ... Het is geweten dat sommige mensen daar ernstige hartritmestoornissen van krijgen met symptomen die sterk op een hartaanval gelijken ... de "boosdoener" is een spul dat "Iomeron" noemt, als men daar dus last van krijgt, er naar vragen en het laten acteren in je pre-op anesthesie onderzoek bij allergieën! (BTW post operatief en na een anesthesie krijgt men nogal eens een aerosol toegedient om de longen the "kuisen" .. één van die spullen doet hetzelfde als die contraststof ... "Kombivent" is de schuldige .. een verwittgd patient is er een hele boel waard) zoals ik echter zei FWIW

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hartkatheterisatie ... wat te verwachten?

                        @Red Falcon

                        Amaai, dat zijn al serieuze ingrepen ivm mij te wachten staat.

                        Wat voeding betreft, heb ik wel altijd op mijn eten gelet.
                        Ik eet al lang zoutloos en dat raak je gewend.
                        Er is maar één maaltijd waar ik 'n zoutpotje neem, dat is een zacht gekookt eitje met soldaatjes
                        Vetten idem. Veel olijfolie of samen met wat boter. Mijn HDL(goede) is vrij hoog en mijn cholestorol normaal.
                        Knoflook en andere kruiden redelijk veel.
                        Vlees wens ik ook niet iedere dag, liefst zo weinig mogelijk. Eiwitten zitten ook in niet dierlijke producten.
                        En iedere dag 'n serieuze dosis beweging is een must!

                        @regulus

                        Voor die ingreep zelf, maak ik mij weinig zorgen. Maar ik ben mij bewust van de risico's of evt complicaties.
                        Ook vooral over de contrast vloeistoffen...ttz:
                        Als nierpatient mag ik geen normale standaard dosis krijgen. Deze vloeistoffen mogen niet nefrotoxisch zijn of zo weinig mogelijk.
                        Veel drinken door de dag, doe ik altijd, meer als nodig.

                        Mijn cardioloog beschreef mij die ingreep als: plaatselijk verdoving, prik in de pols, katheter inbrengen en geen hinder van contrast vloeistof.
                        Dit is alleen wat het onderzoek aangaat. Maar als er stents moeten gezet worden, daar is niet over gepraat.
                        Dwz, misschien nog niet nodig of er is een andere oorzaak.
                        Ik heb dus nml enkel een hart zuurstof tekort bij zware inspanningen. Richting 90 % en meer van de Max HR. Dat is anaerobe, wat ook betekend "zonder zuurstof" of boven je lactaatdrempel.

                        Nooit klachten gehad bij zware inspanningen, Dit is gewoon bij toeval ontdekt tijdens een inspanningstest bij mijn huisarts/sportdokter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hartkatheterisatie ... wat te verwachten?

                          Drie keer hebben ze bij mij via de lies een ablatie uitgevoerd. De eerste keer hebben ze mijn liesslagader twee maal doorboord met een enorme bloeding als gevolg. De ader werd toen, met behulp van echografie op de kamer, plat gespoten.
                          Mijn hartritmestoornissen zijn ondertussen over, na twee jaar.
                          Eén operatie hebben ze moeten uitstellen, door de hartritmestoornissen flauw gevallen, 4 gebroken ribben, een stuk van mijn schouderblad en een klaplong. Dar moest ik even van recupereren. :-)
                          Maar de laatste operatie was succesvol. Ik kan zelfs zonder medicatie nu.

                          De voorafgaande onderzoeken waren ook onder meer langs de pols, niets van gemerkt.
                          ...leeg...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hartkatheterisatie ... wat te verwachten?

                            Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht

                            Mijn cardioloog beschreef mij die ingreep als: plaatselijk verdoving, prik in de pols, katheter inbrengen en geen hinder van contrast vloeistof.
                            Dit is alleen wat het onderzoek aangaat. Maar als er stents moeten gezet worden, daar is niet over gepraat.
                            Dwz, misschien nog niet nodig of er is een andere oorzaak.
                            Ik heb dus nml enkel een hart zuurstof tekort bij zware inspanningen. Richting 90 % en meer van de Max HR. Dat is anaerobe, wat ook betekend "zonder zuurstof" of boven je lactaatdrempel.

                            Nooit klachten gehad bij zware inspanningen, Dit is gewoon bij toeval ontdekt tijdens een inspanningstest bij mijn huisarts/sportdokter.
                            Bij mijn 2-jaarlijks bezoek aan de cardioloog, kreeg ik na 12 minuten inspannings-testen op de fiets krampen in de benen (ik fiets anders nooit) en kon de normale 15 minuten niet voltooien.
                            De cardioloog vond dat ik maar eens radiografieën met contrastvloeistof moest laten maken om zeker te zijn dat alles in orde was.
                            1 minuut na het inbrengen van de contrastvloeistof zegde de verpleegster al dat ik vernauwingen had. 3 dagen later terug naar het hospitaal om stents in te brengen. Deze maal verkrampten de aders in mijn arm door het inspuiten van de contrastvloeistof. Het inbrengen van de catheter was zeer pijnlijk in mijn onderarm en de dokter moest zeer hard duwen om de catheter erin te krijgen. Toen de catheter op zijn plaats zat, keken 3 dokters op de monitor. Ze beslisten unaniem dat ik geen stents nodig had omdat de vernauwing slechts 20% bedroeg. Stents worden volgens hen geplaatst vanaf 50% vernauwing.
                            Catheter er terug uit en het hele gedoe was voor niets geweest
                            Heb achteraf nog bijna 6 weken met een pijnlijke arm rondgelopen.
                            Ik moet nu per dag 1 pilletje tegen de cholesterol nemen.

                            Dit was de tweede keer dat ik een onnodige ingreep heb gekregen.
                            5 jaar geleden had ik een navelbreuk. Tijdens een ultrasoon-onderzoek, zag de dokter dat ik galstenen had.
                            Tijdens de naveloperatie (die overigens goed geslaagd is), heeft men ook mijn gal verwijderd.
                            Toen ik na de verdoving wakker werd, stond er een potje met mijn galstenen op het kastje.
                            Het waren welgeteld 9 "stenen" ter grootte van een zandkorrel.
                            Chirurg hierop aangesproken want eigenlijk konden die korreltjes geen kwaad. "Tja meneer, ik had opdracht om uw gal te verwijderen en dan doe ik dat. U zult in ieder geval nooit meer last kunnen krijgen van galstenen, en dat is ook iets waard".

                            Ik heb er één ding uit geleerd. Er wordt niet meer in mijn lijf gesneden of gewroet zonder een second opinion !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hartkatheterisatie ... wat te verwachten?

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              ...
                              Chirurg hierop aangesproken want eigenlijk konden die korreltjes geen kwaad. "Tja meneer, ik had opdracht om uw gal te verwijderen en dan doe ik dat. U zult in ieder geval nooit meer last kunnen krijgen van galstenen, en dat is ook iets waard".

                              Ik heb er één ding uit geleerd. Er wordt niet meer in mijn lijf gesneden of gewroet zonder een second opinion !
                              Het lijkt hier bijna op een autokerkhof

                              Je hebt eigenlijk nog geluk dat de rest er nog goed uitzag...wie weet had hij nog meer verwijderd.

                              Als het echt niet moet, ga ik ook niet onder het mes.
                              Mijn vorige huisarts (RIP) zei ooit tegen mij "zo kan je onmogelijk blijven verder lopen.
                              Ik had een scan van mijn knie laten maken.
                              Beide knieschijven linkerbeen gebarsten. Voor en achter dus. Geeft onvoorspelbare doorknikken.
                              Ondertussen zijn we bijna 5 jaar verder. Toen kreeg ik ook al last op een crosstrainer(rechtstaande), gevolg terug op de hometrainer(fietsen).
                              Nu, 1.5j verder indoor roeien en ik heb nergens last van.

                              Bewegen is gewoon een "MUST" als je een kwaliteitsvol lang leven wenst...en het is nooit te laat om ermee te beginnen.

                              Verleden week kwam tijdens 'n wandeling met mijn hond 'n oudere man tegen, woont hier in de geburen paar straten verder.
                              Die verplaatste zich met een rollator. Ik liep langzaam mee met hem en hij verteld me het volgende:
                              "Tot mijn negentigste heb ik iedere week 120 a 150km gefietst, tot ik van mijn fiets viel. Nu ga ik regelmatig wandelen en thuis zo '3X 20min op de hometrainer."
                              Hij is er nu 91.

                              Comment

                              Working...
                              X