Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop nieuwe Camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop nieuwe Camera

    Ik zal beginnen met mij te excuseren voor het stellen van de vraag die hier allicht al 1000 maal gesteld is, maar aangezien ik na het doorlezen van het forum het bos door de bomen nog niet zie, doe ik toch een poging.

    Momenteel werk ik met een Nikon D5200, nog altijd mijn eerste camera, maar ik zou graag overstappen naar een camera met iets meer finesse.
    Ik doe veel aan interieurfotografie dus een hoog dynamisch bereik en zo breed mogelijke lenshoek zijn noodzakelijk.

    Ik twijfel dus om over te stappen naar een full frame, die grotere sensor zou toch handig zijn bij krappe interieurs, of toch de overstap te maken naar een systeemcamera (Sony A7?).
    Mijn budget voor de body ligt tussen 500-1000. En als lens zou ik voorlopig toekomen met een breedhoek (11-18..20) en een allrounder (25-50..60..70) met degelijk diafragma.

    Iemand die mij hierbij kan helpen? (Mijn voorlopige voorkeur gaat uit naar de Sony A7)

    Alvast bedankt!

    Rob
    Last edited by R0bert; 23 oktober 2018, 13:08.
    Be humble to see your mistakes, courageous to admit them, and wise enough to correct them

  • #2
    Re: Aankoop nieuwe Camera

    Je kan ook een breedhoek op je bestaande camera zetten, daar heb je geen full frame sensor voor nodig.
    Bij lage ISO zal het dynamisch bereik wel volstaan en zal je weinig last hebben van ruis.
    Je werkt toch op statief.
    Als je in raw fotografeert heb je meer mogelijkheden om het beeld te bewerken, bv schaduwen oplichten en hooglichten verminderen ...
    Last edited by palombian; 23 oktober 2018, 14:28. Reden: raw

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop nieuwe Camera

      Ik kan bij de Nikon heel weining schaduwen openen zonder last te hebben van ruis en de autofocus steekt mij enorm tegen. Ik trek bij interieur fotografie namelijk gemakkelijk 2 stops onderbelicht. Met een fullframe moet ik toch een 5-10% meer bereik hebben met een evenwaardige lens? (Momenteel Tokina 11-16)
      Last edited by R0bert; 23 oktober 2018, 14:59.
      Be humble to see your mistakes, courageous to admit them, and wise enough to correct them

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop nieuwe Camera

        Wil je een groot genoeg verschil zien in dynamisch bereik dan moet je al naar de A7III kijken. Bij de A7 en A7II is het verschil met je huidige camera niet zo groot. Zowat alle Nikon camera's (buiten de D5) staan bekend om hun hoog dynamisch bereik.

        Sony heeft een heel mooie 12-24/F4.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop nieuwe Camera

          interieur is toch gemakkelijk te fotograferen met statief. Dan kan je op je laagste iso werken en eventueel meerdere belichtingen samenvoegen in photoshop, zo haal je sowieso een hoger dynamisch bereik dan met eender welke FF kan in 1 belichting.
          Dat neemt natuurlijk niet weg dat een nieuwe camera kopen ook gewoon leuk is en dat is op zich al een goeie reden. Verwacht alleen geen wonderen, om een verschil te zien tussen mijn xt-2, d500 en d810 moet ik toch serieus pixelpeepen.
          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop nieuwe Camera

            Oorspronkelijk geplaatst door R0bert Bekijk bericht
            Ik trek bij interieur fotografie namelijk gemakkelijk 2 stops onderbelicht.
            Is daar een reden voor?
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop nieuwe Camera

              Oorspronkelijk geplaatst door R0bert Bekijk bericht
              Ik kan bij de Nikon heel weining schaduwen openen zonder last te hebben van ruis en de autofocus steekt mij enorm tegen. Ik trek bij interieur fotografie namelijk gemakkelijk 2 stops onderbelicht. Met een fullframe moet ik toch een 5-10% meer bereik hebben met een evenwaardige lens? (Momenteel Tokina 11-16)
              Raar dat het niet lukt met de D5200.
              Een statief zal meer bang voor de buck zijn als een FF camera (nieuw kost een FF sowieso meer dan €1000). Die ruis komt van te hoge iso vermoed ik- voor niets nodig.
              2 stops onder ? Om overbelichte vensters te compenseren ? Wil je daarom meer dynamische range ? Met invulflits techniek/multiple exposure techniek is dat gemakkelijk op te lossen.
              Post eens een voorbeeld met EXIF.
              Enne ik zou eens een boek of zo bestellen over interieurfotografie. Een investering van €30.

              YMMV
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop nieuwe Camera

                Bedankt voor de suggesties. Maar natuurlijk werk ik met statief, remote en ISO 100. De vraag is of ik voor die prijs een update kan doen die de moeite waard is. Gezien het mijn eerste camera is heb ik geen referentie, maar ik vermoed dat er toch degelijkere toestellen zijn te vinden voor €1000? Vooral de focus en lichtmeting zijn ondermaats.

                Ik heb een tijdje de HDR van Photoshop gebruikt, maar toen ik de vergelijking maakte kon ik zeer weinig verschil zien met het dynamische bereik van single shot.

                Hier kom ik momenteel uit: https://flic.kr/s/aHsmsytiqb.
                Be humble to see your mistakes, courageous to admit them, and wise enough to correct them

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop nieuwe Camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door R0bert Bekijk bericht
                  Bedankt voor de suggesties. Maar natuurlijk werk ik met statief, remote en ISO 100. De vraag is of ik voor die prijs een update kan doen die de moeite waard is. Gezien het mijn eerste camera is heb ik geen referentie, maar ik vermoed dat er toch degelijkere toestellen zijn te vinden voor €1000? Vooral de focus en lichtmeting zijn ondermaats.

                  Ik heb een tijdje de HDR van Photoshop gebruikt, maar toen ik de vergelijking maakte kon ik zeer weinig verschil zien met het dynamische bereik van single shot.

                  Hier kom ik momenteel uit: https://flic.kr/s/aHsmsytiqb.
                  Waarom f22 ? (dixit je website ?). Met f5.6 en hyperfocale focus heb je kortere sluitersnelheid ( 1/30s ) en scherper beeld en sowieso minder ruis. Autobracket je opnames om een correcte belichting te vinden.
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop nieuwe Camera

                    Als ik de voorbeeldfoto's op je flickr-account bekijk....... dan is er toch niet veel mis met die foto's en de belichting ervan.
                    Ik merk niet dat focus en lichtmeting ondermaats zijn. Dat wordt ook in geen enkele review van de Nikon 5200 vermeld.
                    Straatfotograaf in Antwerpen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop nieuwe Camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                      Waarom f22 ? (dixit je website ?). Met f5.6 en hyperfocale focus heb je kortere sluitersnelheid ( 1/30s ) en scherper beeld en sowieso minder ruis. Autobracket je opnames om een correcte belichting te vinden.
                      Op F22 omdat ik maximale scherptediepte nodig heb, of zou 5.6 voor betere resultaten zorgen? De lichtmeting doet hij wel iets beter bij een lager difragma.

                      De AF laat het vooral afweten bij dynamische onderwerpen. Zou het misschien aan mijn glas liggen? (Tokina 11-16)
                      Be humble to see your mistakes, courageous to admit them, and wise enough to correct them

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop nieuwe Camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door R0bert Bekijk bericht
                        Op F22 omdat ik maximale scherptediepte nodig heb, of zou 5.6 voor betere resultaten zorgen? De lichtmeting doet hij wel iets beter bij een lager difragma.

                        De AF laat het vooral afweten bij dynamische onderwerpen. Zou het misschien aan mijn glas liggen? (Tokina 11-16)
                        F22 zorgt vooral voor diffractie, echt niet nodig, verlies van scherpte!
                        F5.6 is dan weer weinig, zoek op welke sweetspot je lens heeft en leer hyperfocaal scherpstellen

                        Dynamisch bereik niet voldoende is normaal bij dit soort fotografie, en jouw d5200 blinkt daarin uit weet ik uit ervaring
                        Een d800 heeft meer maar kost ook meer

                        2 stops onderbelichten is zinloos en zorgt net voor die ruis, photomatix hdr is idd erover maar 2 belichtingen in lightroom combineren zal meer realistisch zijn

                        Is fullframe beter? Ja
                        Maaaar niet zoveel verschil op iso 100 en statief

                        Lichtmeting werkt altijd met volopen diafragma dus dat maakt niet uit, of je lens zou op een erg rare manier moeten mankeren (onwaarschijnlijk)

                        En tot slot moeilijk focussen in dynamische omstandigheden...
                        Kan het ook zijn dat je soms focust een vlak stuk muur, beter iets met contrast/detail nemen

                        Hoop dat dit helpt voor je

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop nieuwe Camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                          F22 zorgt vooral voor diffractie, echt niet nodig, verlies van scherpte!
                          F5.6 is dan weer weinig, zoek op welke sweetspot je lens heeft en leer hyperfocaal scherpstellen

                          Dynamisch bereik niet voldoende is normaal bij dit soort fotografie, en jouw d5200 blinkt daarin uit weet ik uit ervaring
                          Een d800 heeft meer maar kost ook meer

                          2 stops onderbelichten is zinloos en zorgt net voor die ruis, photomatix hdr is idd erover maar 2 belichtingen in lightroom combineren zal meer realistisch zijn

                          Is fullframe beter? Ja
                          Maaaar niet zoveel verschil op iso 100 en statief

                          Lichtmeting werkt altijd met volopen diafragma dus dat maakt niet uit, of je lens zou op een erg rare manier moeten mankeren (onwaarschijnlijk)

                          En tot slot moeilijk focussen in dynamische omstandigheden...
                          Kan het ook zijn dat je soms focust een vlak stuk muur, beter iets met contrast/detail nemen

                          Hoop dat dit helpt voor je

                          Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                          Thanks voor de uitleg, zeer nuttig!

                          Ik heb het even opgezocht en mijn lens zou op zijn scherpst zijn bij F8.

                          Is het bij het gebruiken van de lightroom hdr dan het beste om eerst de belichtingen af te vlakken of eerst de hdr te maken en dan pas te bewerken?
                          Ik had bij Lighttroom in het verleden wel vaak het probleem dat de overgangen van de belichting zichtbaar waren. Bijvoorbeeld een muur waar een grens tussen licht en donker door loopt.
                          Be humble to see your mistakes, courageous to admit them, and wise enough to correct them

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop nieuwe Camera

                            Oorspronkelijk geplaatst door R0bert Bekijk bericht
                            Thanks voor de uitleg, zeer nuttig!

                            Ik heb het even opgezocht en mijn lens zou op zijn scherpst zijn bij F8.

                            Is het bij het gebruiken van de lightroom hdr dan het beste om eerst de belichtingen af te vlakken of eerst de hdr te maken en dan pas te bewerken?
                            Ik had bij Lighttroom in het verleden wel vaak het probleem dat de overgangen van de belichting zichtbaar waren. Bijvoorbeeld een muur waar een grens tussen licht en donker door loopt.
                            Ik gebruik dat zelf eigenlijk nooit in lightroom wegens niet nodig voor mijn fotografie,
                            maar dit is mss al verbeterd? Ik weet dat er zijn die het gebruiken voor de moeilijkere situaties dus zal wel ok zijn zeker

                            Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                            portfolio en workshops:
                            https://www.bennybulke.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop nieuwe Camera

                              Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
                              Als ik de voorbeeldfoto's op je flickr-account bekijk....... dan is er toch niet veel mis met die foto's en de belichting ervan.
                              Ik merk niet dat focus en lichtmeting ondermaats zijn. Dat wordt ook in geen enkele review van de Nikon 5200 vermeld.
                              Ook mijn gedacht.
                              Met al de goede tips hier kan het alleen nog maar beter worden.

                              Comment

                              Working...
                              X