Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hospitalisatie verzekering.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hospitalisatie verzekering.

    Op vraag van een vriend, wat mij eigelijk ook wel benieuwd.

    Verleden week zegt een vriend van mij dat toen hij 65 werd hij een brief kreeg van zijn hospitalisatie
    verzekering dat de maandelijkse premie voor hem en zijn vrouw stijgt van 30€ naar 150€ per maand.
    Voor alle duidelijkheid tijdens zijn brugpensioen was er opleg van de firma waar hij werkte.

    De uiteindelijke vraag, heeft het eigenlijk nog veel zin om zo een dure verzekering verder te zetten,
    rekening houdend met de “Maximuum factuur ziekenfonds” die sinds enkele jaren bij wet beslist is.

  • #2
    Re: Hospitalisatie verzekering.

    Je moet maar eens in een ziekenhuid terecht komen, je zal het dan wel weten...
    Hospitalisatieverzekeringen stijgen met de leeftijd aangezien de gezondheidsrisico's toenemen met de leeftijd. Normaal toch...
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: Hospitalisatie verzekering.

      Voor het ogenblik betaald het bedrijf waar ik voor werkte en ben nu al van 2011 op brugpensioen mijn hospitalisatie nog tot ik 65 ben dus nog tot juli 2020. Het bedrag dat daar maandelijks
      moest voor gestort worden door de werkgever is nu €19.57. Eens de leeftijd van 65j. is bereikt betaal ik dan €54.62 per maand.
      Mijn vrouw is bij een andere verzekering die niet was aangegaan door de werkgever dus eigen keuze en is nu #75.62 per maand. Hoeveel die nog zal opslaan eens de leeftijd van 65j. er is
      is nog niet bekent maar ben daar nu al zeker van dat er nog een redelijk bedrag zal bij komen.

      Wat me niet duidelijk is in je post Geert of het bedrag van €150.00 voor 1 persoon is of voor beiden samen.

      Comment


      • #4
        Re: Hospitalisatie verzekering.

        Tenzij je behoorlijke pech hebt, je niet perse een één persoonskamer wil, kan je er niet echt aan uit.
        Door de mximum factuur wordt het grootste deel zowiezo terug betaald.

        Mijn ouders zijn regelmatig in het ziekenhuid gelegen en hadden geen hospitaliesatie verzekering. Het grootste deel werd terugbetaald door de mutualiteit. De rest door de belastingen via het maximum factuur

        Eigenlijk had je vriend voor zijn 60 ste verjaardag bij de mutualiteiten moeten aankloppen. Daar was hij goedkoper af geweest
        nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

        Comment


        • #5
          Re: Hospitalisatie verzekering.

          Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
          Tenzij je behoorlijke pech hebt, je niet perse een één persoonskamer wil, kan je er niet echt aan uit.
          Door de mximum factuur wordt het grootste deel zowiezo terug betaald.

          Mijn ouders zijn regelmatig in het ziekenhuid gelegen en hadden geen hospitaliesatie verzekering. Het grootste deel werd terugbetaald door de mutualiteit. De rest door de belastingen via het maximum factuur

          Eigenlijk had je vriend voor zijn 60 ste verjaardag bij de mutualiteiten moeten aankloppen. Daar was hij goedkoper af geweest
          Ik vind dat niemand kan uitsluiten dat ie geen grote pech kan hebben. Eens rondom u kijken en je weet het wel. Persoonlijk zou ik dit risico niet durven nemen vooral bij het ouder worden.
          Het is ook zo dat, als de werkgever de hospitalisatieverzekering betaalt, het om een groepsverzekering gaat die uiteraard veel goedkoper is dan als je die als enkeling moet nemen.
          Maar het is inderdaad een feit dat van zodra je een éénpersoonskamer wil in een ziekenhuis de artsen mogen afwijken van de gangbare erelonen. Ben je bereid om in een meerpersoonskamer terecht te komen dan wordt dat een veel goedkopere zaak.
          Er moet ook gezegd worden dat de maximum factuur afhangt van het inkomen van de verzekerde.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Hospitalisatie verzekering.

            Mijn ouders hebben altijd trouw hun hospitalisatieverzekering betaald, en dit jaren zonder er eigenlijk iets van terug te krijgen.

            Mijn ouders zijn nu ondertussen 75 en 80 en op dit moment zijn ze dus heel blij dat ze die hospitalisatieverzekering hebben. Ze hebben dan wel jaren dat verhoogde tarief betaald, maar eens als je het nodig hebt, ben je wel heel blij dat je die verzekering hebt, dan lijkt die verhoogde premie niets t.o.v. al de voordelen die je plots hebt.

            Het is niet enkel de ziekenhuiskosten die verhoogd worden terugbetaald, maar ook alle nazorgen thuis en alles wat je nu plots extra nodig hebt door je ziekte. Zonder zo een verzekering zou je financieel je leven heel hard moeten veranderen om rond te komen.

            Ik zou het zeker aanraden om die verzekering verder te zetten, ook al is het tarief plots hoger. Moest je het ongeluk hebben dat je plots een chronische ziekte krijgt, of welke andere medische tegenslag, dan ben je echt heel blij dat je die hebt.
            Mvg,
            Rudy Mas
            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

            Comment


            • #7
              Re: Hospitalisatie verzekering.

              Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
              Voor het ogenblik betaald het bedrijf waar ik voor werkte en ben nu al van 2011 op brugpensioen mijn hospitalisatie nog tot ik 65 ben dus nog tot juli 2020. Het bedrag dat daar maandelijks
              moest voor gestort worden door de werkgever is nu €19.57. Eens de leeftijd van 65j. is bereikt betaal ik dan €54.62 per maand.
              Mijn vrouw is bij een andere verzekering die niet was aangegaan door de werkgever dus eigen keuze en is nu #75.62 per maand. Hoeveel die nog zal opslaan eens de leeftijd van 65j. er is
              is nog niet bekent maar ben daar nu al zeker van dat er nog een redelijk bedrag zal bij komen.

              Wat me niet duidelijk is in je post Geert of het bedrag van €150.00 voor 1 persoon is of voor beiden samen.
              Voor beiden samen Daniel.

              Comment


              • #8
                Re: Hospitalisatie verzekering.

                Het is eigenlijk te vergelijken met andere verzekeringen. Zolang we het niet nodig hebben bv. brand, ongeval, ziekte enz. betalen we verder en zagen er wel eens over dat het duur is maar eens we het echt nodig hebben zijn we best wel tevreden
                dat we dit dan hebben. In een verleden eens echt op de sukkel geweest, 10 jaar lang met slokdarm, maag en pancreas en over die periode van 10 jaar een 15 maal in ziekenhuis gelegen met verschillende ingrepen en telkens lange nazorg en had ik
                toen geen verzekering gehad het zou een kostelijke zaak geworden zijn. Maar ik begrijp wel dat het voor sommige mensen een dure zaak kan zijn alle verzekeringen samen.

                Comment


                • #9
                  Re: Hospitalisatie verzekering.

                  vandaag in de tijd :
                  "
                  1.899 euro per jaar: zoveel spendeert een gemiddeld gezin aan zijn verzekeringen. Dat komt omdat er verschillende verzekeringen moeten worden afgesloten. Uiteraard hangt alles af van uw concrete gezinssituatie, maar een autoverzekering en een verzekering voor huispersoneel zijn sowieso wettelijk verplicht. Voor de eigen woning is een goede brandverzekering een must. In tegenstelling tot wat de naam laat uitschijnen, betaalt die verzekering niet alleen een vergoeding na brand, maar ook na stormschade, waterschade en natuurrampen...

                  En als voor die woning geleend is, kan een schuldsaldoverzekering de nabestaanden financiële kopzorgen besparen. Een familiale polis vermijdt dan weer dat een klein ongelukje uitdraait op een financiële ramp. En met een hospitalisatieverzekering hoeft u geen torenhoge ziekenhuisfacturen te vrezen.
                  "'

                  Iedereen weet ondertussen dat "oud worden" geld kost. Bepaalde voordelen die vroeger door de werkgever werden betaald vallen soms weg bij het veranderen van statuut. Dat zou men moeten incalculeren.
                  Een rusthuis kost ook veel geld. Iedereen heeft allicht ouders of heeft ouders gehad die dit hebben moeten ondergaan. Het pensioen van sommigen is toereikend, terwijl dat van anderen niet zo is. Kinderen moeten soms bijleggen, en dat is ook normaal.
                  Een goede huisvader probeert één en ander te anticiperen... En sommige verzekeringen zijn daar een onderdeel van. Alhoewel iedereen volgens zijn eigen middelen daar best wel zelf kan over beslissen.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hospitalisatie verzekering.

                    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    Alhoewel iedereen volgens zijn eigen middelen daar best wel zelf kan over beslissen.
                    Het probleem is dat iemand die geld genoeg heeft, dat die al die verzekeringen gemakkelijk kan betalen, maar iemand die van een klein pensioentje moet rondkomen, die zal het erg moeilijk hebben om een hospitalisatieverzekering te kunnen betalen, terwijl die het eigenlijk het meeste nodig heeft, want als die ooit in het ziekenhuis terechtkomt, dan kan die achteraf onmogelijk de facturen betalen (iemand die genoeg geld heeft kan die facturen zelf ook wel betalen).
                    De mensen die zo'n verzekering het hardste nodig hebben omdat ze anders in een heel diepe financiële put terechtkomen, die kunnen de verzekeringspremie ook niet betalen.
                    Gelukkig dat er dan nog de maximumfactuur bestaat, maar volgens mij zit het hele systeem fout in elkaar (het lijkt erop dat het systeem op maat van de verzekeringsmaatschappijen is gemaakt zodat die aan zoveel mogelijk klanten geld kunnen verdienen, die bedrijven zijn zeker geen liefdadigheidsinstellingen, die willen vooral zoveel mogelijk winst maken).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hospitalisatie verzekering.

                      Niet alles is logisch, dat kinderen moeten bijleggen is allemaal goed en wel als de kinderen ook door hun ouders goed verzorgd werden … maar er zijn ook kinderen die van hun ouders nooit de nodige aandacht kregen, nooit liefde kregen waar ze recht op hadden, steeds elders moeten gaan bedelen zijn omdat de ouders of één ervan al het geld erdoor jaagde aan gokken, verslaving of wat ook … dan is het als kind niet zo normaal dat je nog eens voor je ouders verplicht mag opdraaien.
                      En er zijn er meer dan dat je denkt hoor.

                      En wat ziekteverzekering betreft, de premies zijn inderdaad lager bij jongere leeftijd, maar de premies houden al rekening met ouder worden en niet elke verzekering is even correct met de klanten.
                      Of men snel winst of verlies maakt is inderdaad een gok dat men nooit vooraf kan weten … mijn vader is gestorven als de hypotheeklening nog één keer moest betaald worden, dus schuldsaldoverzekering voor niets betaald.
                      Ons huis is afbetaald en ik leef nog … dus ook voor niets betaald.

                      Maar pech heeft ervoor gezorgd dat ik vier operaties aan de ogen moest hebben, volgens onze Belgische mutualiteiten wordt problemen aan de ogen aanzien als een comfortprobleem en niet als een medische noodzaak want van slecht zien ga je niet dood.
                      De tussenkomst van de mutualiteit beperkt zich dan ook tot een minimum en mijn persoonlijke supplement voor de vier operaties en nazorg was +- 25.000€ bovenop het remgeld.

                      Ik lees hierboven reacties van maximumfactuur en dergelijke … goed en wel, maar tot je dit eventueel deels terugtrekt moet je dat wel voorschieten indien je geen verzekering hebt.
                      Hetgeen je dan terugtrekt is op hetgeen men meer dan een bepaald bedrag aan remgeld betaald heeft en dat is niet hetzelfde als uw totale persoonlijke opleg.
                      Die 25.000€ dat ik aankaart is buiten het gedeelte mutualiteit en remgeld … dat is extra en daar betaalt de belastingen geen cent van terug.
                      Het gedeelte remgeld was niet eens hoog genoeg om één cent terug te trekken via de maximumfactuur.

                      Er zijn inderdaad hospitalisaties waarbij het remgeld niet opweegt tegen de premies van een verzekering, maar welke aandoening men ooit krijgt kan niet voorspeld worden.
                      Het blijft nog steeds interessant om verzekerd te zijn, al is het ook daar goed uitkijken welke verzekering men afsluit.
                      Via eigen mutualiteit voor je 60 afsluiten is inderdaad vaak de goedkoopste formule.

                      En Bart, die premie is niet het probleem om te betalen, die 25.000€ had het anders wel geweest.
                      Ook mensen die de premie wel kunnen betalen zouden anders in de problemen kunnen komen door de hoge facturen.
                      Last edited by VerSeg; 18 oktober 2018, 16:08.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hospitalisatie verzekering.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Gelukkig dat er dan nog de maximumfactuur bestaat, maar volgens mij zit het hele systeem fout in elkaar (het lijkt erop dat het systeem op maat van de verzekeringsmaatschappijen is gemaakt zodat die aan zoveel mogelijk klanten geld kunnen verdienen, die bedrijven zijn zeker geen liefdadigheidsinstellingen, die willen vooral zoveel mogelijk winst maken).
                        Je hebt daar zeker een punt. Verzekeringen proberen op de kap van de klanten zoveel mogelijk winst te genereren. De premies zijn ook de laatste jaren fel gestegen omdat de sociale zekerheid op een aantal zaken minder of niet meer tussenkomt.
                        Natuurlijk is ook niemand verplicht om een éénspersoonskamer te nemen. Het is juist daar dat de grootste opleg moet betaald worden bovenop de tussenkomsten van de ziekenkassen. Artsen overdrijven daar soms en gaan zelfs boven de toegelaten erelonen door zich te laten deconventioneren. Zo mogen ze vragen wat ze willen, maar de patiënt moet meer ophoesten en in het geval men gedekt is door een hospitalisatie, dus de verzekeringen. Al begint men daar ook al beperkingen in te zetten. Bijvoorbeeld komt een hospitalisatieverzekering in vele gevallen niet meer tussen voor het verblijf in een éénmanskamer voor behandelingen in dagkliniek.
                        Meer en meer zorgen zullen in de toekomst versast worden naar de verzekeringen. Het systeem zoals wij dat kennen zal niet houdbaar blijven.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hospitalisatie verzekering.

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Niet alles is logisch, dat kinderen moeten bijleggen is allemaal goed en wel als de kinderen ook door hun ouders goed verzorgd werden … maar er zijn ook kinderen die van hun ouders nooit de nodige aandacht kregen, nooit liefde kregen waar ze recht op hadden, steeds elders moeten gaan bedelen zijn omdat de ouders of één ervan al het geld erdoor jaagde aan gokken, verslaving of wat ook … dan is het als kind niet zo normaal dat je nog eens voor je ouders verplicht mag opdraaien.
                          En er zijn er meer dan dat je denkt hoor.

                          En wat ziekteverzekering betreft, de premies zijn inderdaad lager bij jongere leeftijd, maar de premies houden al rekening met ouder worden en niet elke verzekering is even correct met de klanten.
                          Of men snel winst of verlies maakt is inderdaad een gok dat men nooit vooraf kan weten … mijn vader is gestorven als de hypotheeklening nog één keer moest betaald worden, dus schuldsaldoverzekering voor niets betaald.
                          Ons huis is afbetaald en ik leef nog … dus ook voor niets betaald.

                          Maar pech heeft ervoor gezorgd dat ik vier operaties aan de ogen moest hebben, volgens onze Belgische mutualiteiten wordt problemen aan de ogen aanzien als een comfortprobleem en niet als een medische noodzaak want van slecht zien ga je niet dood.
                          De tussenkomst van de mutualiteit beperkt zich dan ook tot een minimum en mijn persoonlijke supplement voor de vier operaties en nazorg was +- 25.000€ bovenop het remgeld.

                          Ik lees hierboven reacties van maximumfactuur en dergelijke … goed en wel, maar tot je dit eventueel deels terugtrekt moet je dat wel voorschieten indien je geen verzekering hebt.
                          Hetgeen je dan terugtrekt is op hetgeen men meer dan een bepaald bedrag aan remgeld betaald heeft en dat is niet hetzelfde als uw totale persoonlijke opleg.
                          Die 25.000€ dat ik aankaart is buiten het gedeelte mutualiteit en remgeld … dat is extra en daar betaalt de belastingen geen cent van terug.
                          Het gedeelte remgeld was niet eens hoog genoeg om één cent terug te trekken via de maximumfactuur.

                          Er zijn inderdaad hospitalisaties waarbij het remgeld niet opweegt tegen de premies van een verzekering, maar welke aandoening men ooit krijgt kan niet voorspeld worden.
                          Het blijft nog steeds interessant om verzekerd te zijn, al is het ook daar goed uitkijken welke verzekering men afsluit.
                          Via eigen mutualiteit voor je 60 afsluiten is inderdaad vaak de goedkoopste formule.

                          En Bart, die premie is niet het probleem om te betalen, die 25.000€ had het anders wel geweest.
                          Ook mensen die de premie wel kunnen betalen zouden anders in de problemen kunnen komen door de hoge facturen.
                          Als ouders niet naar hun kinderen omkijken dan kunnen die kinderen later altijd afstand van schuld doen. De gemeenschap zal dan wel betalen, dit sorteert onder OCMW. In alle andere gevallen vind ik het logisch dat kinderen instaan voor hun ouders, het omgekeerde is ook zo geweest. Ik vraag mij trouwens af wie zijn ouders zou willen zien ten onder gaan aan gebrek aan zorg. Dat zou pas crimineel zijn...
                          En inderdaad, bepaalde oogchirugie wordt niet aanvaard als noodzakelijk of ten gevolge van ziekte. Dat is ook nog met andere aandoeningen.
                          Een maximumfactuur is afhankelijk van uw inkomen en schiet maar in gang als de opleg van tergbetaalbare zorg een bepaald maximumbedrag overschrijdt. Dit wordt ook in stukken terugbetaald en je moet inderdaad voorschieten. Maar beter dat dan niks.
                          Vergeleken met andere landen mogen wij niet klagen.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #14
                            Hospitalisatie verzekering.

                            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                            Een maximumfactuur is afhankelijk van uw inkomen en schiet maar in gang als de opleg van tergbetaalbare zorg een bepaald maximumbedrag overschrijdt. Dit wordt ook in stukken terugbetaald en je moet inderdaad voorschieten. Maar beter dat dan niks.
                            Vergeleken met andere landen mogen wij niet klagen.
                            Enkel op het gedeelte waar de Mutualiteit in tussenkomt en er remgeld is dan toch, andere supplementen betaal je volledig zelf.
                            In mijn geval betaalde de mutualiteit iets van een 7800€ in totaal, daarop iets van 800€ remgeld wat in aanmerking komt voor de maximumfactuur en 25.000€ supplement dat daarvoor niet meetelt.
                            Exacte bedragen ken ik niet uit het hoofd.
                            Zonder verzekering was in die 25.000€ tot de laatste cent kwijt.
                            Mits de operaties niet binnen hetzelfde jaar vielen, heeft de maximumfactuur ook tot niets geholpen.
                            Alles hangt inderdaad af van de zorgen dat je nodig hebt en anders heb je pech.
                            Dus toch goed die verzekering. [emoji106]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hospitalisatie verzekering.

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Enkel op het gedeelte waar de Mutualiteit in tussenkomt en er remgeld is dan toch, andere supplementen betaal je volledig zelf.
                              [emoji106]
                              Vraag mij af of sommige verzekeringen niet verder gaan dan de wettelijke tarieven en de daaraan verbonden opleg van de patiënt. Als supplementen op erelonen rechtstreeks door de arts met de verzekering worden geregeld zullen ze allicht minder geneigd zijn om boven de wettelijke tarieven te gaan. Als ze jou de rekening van supplementen presenteren die je dan zelf verondersteld wordt te betalen om nadien door te sturen aan je verzekering, heb ik zo mijn twijfels. Die sjarels durven wel eens van jetje geven... Als je verzekering daarop ingaat heb je geluk natuurlijk. Maar nogmaals, moeilijk te achterhalen.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment

                              Working...
                              X