Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Capture One Pro, iemand ervaring mee?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Capture One Pro, iemand ervaring mee?

    Niet goedkoop maar schijnbaar het beste programma om RAW bestanden mee te bewerken.
    Iemand ervaring met dit programma?
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: Capture One Pro, iemand ervaring mee?

    Sorry maar er bestaat geen "beste". Het is 1 van de, waarmee je foto's kan bewerken. Elk programma heeft zo z'n voor- en nadelen.

    Wat ik me er van kan herinneren: groot, log, traag. omslachtig. Maar dat al, kan al verbeterd zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Capture One Pro, iemand ervaring mee?

      Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
      Sorry maar er bestaat geen "beste". Het is 1 van de, waarmee je foto's kan bewerken.
      Heel goeie opmerking, er is trouwens heel veel op de markt en met het ene programma kan je andere dingen dan het andere, maar of dat altijd beter is?
      Het is kiezen:
      - abo-model of niet
      - DAM aanwezig of apart of niet
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: Capture One Pro, iemand ervaring mee?

        Ja, ik gebruik het dagelijks. Functionaliteit vergelijkbaar met LR. Geen abonnementsmodel, maar aanschaf €€. In combinatie met een Sony camera flinke korting.
        Ik heb recent een aantal lessen van de photofacts Academy gevolgd, en die moeiteloos kunnen toepassen met Capture one.
        heb je specifieke vragen?


        Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

        Comment


        • #5
          Re: Capture One Pro, iemand ervaring mee?

          Oorspronkelijk geplaatst door ruuduitdegraaf Bekijk bericht
          Ja, ik gebruik het dagelijks. Functionaliteit vergelijkbaar met LR. Geen abonnementsmodel, maar aanschaf €€. In combinatie met een Sony camera flinke korting.
          Ik heb recent een aantal lessen van de photofacts Academy gevolgd, en die moeiteloos kunnen toepassen met Capture one.
          heb je specifieke vragen?
          Ik gebruik CS6 en Affinity en mijn foto's die ik neem zijn uitsluitend in RAW.
          Maar ik lees dat Capture One heel goed zou zijn, klopt dat?
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Capture One Pro, iemand ervaring mee?

            Ik heb er lang mee gewerkt, van versie 3 tot en met 6 "express", iets wat elders "light" zou heten, tot ik ontdekte dat ik met Lightroom 4 meer uit mijn Nikon NEF-bestanden kon halen. Nu zit ik - geheel vrijwillig - vast aan de Adobe Creative Cloud.
            Deze week heb ik de gratis versie (ook express) gedownload voor Fuji, voor mijn X30 RAF-bestanden omdat die daar beter mee overweg zou kunnen en toch ook een beetje uit nostalgie.
            Ik heb er nog maar 3 foto's mee 'ontwikkeld' dus kan ik er nog niet veel over zeggen.
            C1 kan veel en doet dat doorgaans heel vlot. Als je er nog nooit mee gewerkt hebt, is het even wennen, maar Phase One heeft goede lessen online staan.
            RAW bestanden zien er na import en voor bewerking - volgens smaak - beter uit dan in Lightroom, maar dat ligt voor een stuk aan de ingebakken voorinstellingen van beide programma's.
            Volgens veel Fuji gebruikers is Lightroom niet ideaal voor hun. C1 zou betere resultaten geven.
            Ik heb gezien dat er behalve de echte volledige versie ook een meer uitgebreide, betalende, is voor Fuji.

            Als ik u was, zou ik eerst eens zien of de gratis Fuji versie je iets zegt en dan voor de volledige (Fuji of alles) software kiezen, die je 30 dagen gratis kunt gebruiken.
            Luc
            Last edited by LucFT; 14 oktober 2018, 19:00.

            Comment


            • #7
              Re: Capture One Pro, iemand ervaring mee?

              "heel goed" is "best"? En zoals je hebt kunnen lezen is dat, laat ik schrijven, relatief.

              Mijn ervaring, als je eenmaal gewend bent aan een bepaalde workflow, het lastig is die workflow ook te vinden in andere bewerkingsprogramma's. Het gaat altijd net iets anders dan dat je wilt.

              Je leest van alles - merendeels in overtreffende trap -, echter het antwoord op je vraag kan jij alleen geven. Er zit niets anders op dan een trail te downloaden en zelf te ondervinden.

              Comment


              • #8
                Re: Capture One Pro, iemand ervaring mee?

                Ik gebruik C1 voor de iets moeilijkere beelden (en ik hoop dat ding ooit onder linux aan de praat te krijgen - da's dus het enige ding waarvoor ik nog een windows-pc heb).

                Het is degelijke software - wat anders qua organisatie ivm. Lightroom - maar zeker krachtig.

                Zoals men schrijft is de Sony basic versie gratis - de pro voor Sony is betalend - de full versie die veel meer aan kan qua camera en raw-formaten, is stevig geprijsd. Je kan via upgrades weliswaar altijd één versie overslaan. En dan voor rond de 100$ upgraden. Er is ook een abbo-formule (maar dat wil ik niet - da's iets elk voor zich beslist uiteraard).

                Net zoals met lightroom en foto$chop moet je moeite doen om het programma onder de knie te krijgen - in den beginne is't sjieken. Koop een goed (e)-boek - en bekijk de online tutorials.

                Als je het ding wil testen - en je hebt een Fuji of een Sony - gebruik dan eerst die gratis versie om te zien of het bevalt. Of download een trial (ok da's dan met watermerken en dat soort grappen en grollen - maar goed - je kan zo testen).

                grrr oeten.

                Comment


                • #9
                  Re: Capture One Pro, iemand ervaring mee?

                  Ok, de gratis voor Fuji ga ik eens uitproberen, maar ik heb ook nog van Canon een 5D MKIII en een G11, dus dacht ik de volledige versie aan te schaffen.
                  De volledige versie is ook in het Nederlands is dat ook zo voor de gratis Fuji versie?
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Capture One Pro, iemand ervaring mee?

                    Sinds vorig jaar geswitched van LR (CC) naar Capture one 11 geswitched. Nog geen moment spijt. Enkel spijtig dat de plugin naar smugmug niet meer werkt.
                    Opmerking : de DAM functie in LR is voor mij minder belangrijk (map, print,publish heb ik nooit gebruikt .
                    BD0497BE : Nikon body + glas
                    www.RudyVerrijt.info

                    Comment


                    • #11
                      Re: Capture One Pro, iemand ervaring mee?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Niet goedkoop maar schijnbaar het beste programma om RAW bestanden mee te bewerken.
                      Iemand ervaring met dit programma?
                      Ik vermoed dat sommigen meer aangetrokken zijn door van de presets van Capture One dan die van andere editors maar stel mij gereed de vraag of je een programma moet beoordelen op basis van zijn presets?

                      Ik verwijs graag naar Silver Efex indertijd. Velen vonden dat toen een geweldig programma om ZW te maken tgov hun eigen creaties in PS terwijl dat eerder iets zei over hun (gebrek aan) eigen skills/kennis van PS dan iets anders. Ik gebruikte dat ook een tijdje tot ik mij wat meer ben gaan verdiepen in de ins en outs van ZW editing in ACR en PS. Het resultaat is dat ik nu al sinds jaren Silver Efex niet meer gebruik.

                      Ik vind dus niet dat Capture One (of DxO etc...) beter is dan ... als je vertrekt van je raw en zonder presets te gebruiken.
                      Ik wil hier toch ook eens een lans breken voor werken met ACR/PS. Vroeger was ACR zowat een programma dat weinigen gebruikten omdat Adobe zelf het wat stiefmoederlijk behandelde vermits LR hun programma was voor fotografen.

                      Ondertussen echter is ACR uitgegroeid tot imo de krachtigste raw-editor die je kunt vinden ... op voorwaarde dat je ermee leert werken.
                      Om maar een voorbeeld te geven: de sharpen-module in ACR werd, ik dacht, in 2017 volledig ontwikkeld door Bruce Fraser (+) en Jeff Schewe. Beide heren staan al lang bekend als dé autoriteiten op gebied van verscherpen (en prof. editing). cfr. hun alom geprezen boek: Real World Sharpening.
                      Om maar te zeggen dat ACR al langer niet meer het "voorhangsel" is van PS.

                      Voor mij is de "beste" raw-editor dus degene die je hebt, waar je hebt mee leren werken en volledig onder de knie hebt. Dan ga je je ook niet meer verlaten op de presets maar zelf alles aanpassen zoals jij dat wil. En dan ben ik ervan overtuigd dat Capture One niet beter is ACR.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Capture One Pro, iemand ervaring mee?

                        Sorry hoor, maar C1 wordt aanzien als de betere RAW bewerker en voor mij een enorm voordeel is is dat het programma in het Nederlands is.
                        Wat die presets aangaat, ik vind dat super handig één klik en je hebt wat je wilt en als het dan toch niet 100% is wat je wou dnt kan je die presets nog altijd aanpassen en in een eigen prest opslaan.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Capture One Pro, iemand ervaring mee?

                          Zelf heb ik ook C1 en als je er wat tijd in stopt - en die tutorials doorneemt - of er een boek over leest - begin je er vrij snel goeie resultaten uit te halen. Het gegeven dat ik nog een windows heb om C1 te kunnen draaien zegt genoeg (ik ben dus een linux-adept). Adobe met z'n huurformule is voor mij een no-go - maar alle begrip voor wie dat wel wil (het kan ook met C1).

                          Comment


                          • #14
                            Re: Capture One Pro, iemand ervaring mee?

                            Ik gebruik COne reeds jaren en ben er absolute fan van.
                            De grote voordelen liggen in de RAW-verwerking van de foto's, wat natuurlijk de belangrijkste functie is van een RAW-converter.
                            Het programma kan op een onnavolgbare wijze omgaan met ruis en hoge ISO-waarden zonder dat het beeld zijn detail verliest.
                            Ik gebruik het om de eerste bewerkingen aan mijn foto's uit te voeren: belichting, contrast, ruisreductie (indien nodig),....alvorens de foto naar Photoshop gaat voor verdere bewerking.
                            In de meest recente versies kan je nu ook met lagen werken, met stijlen, etc...
                            Ter overweging: het is een programma dat ontwikkeld is door Phase One (mediumformaat camera's van ong. €25.000) om hun beelden te bewerken.
                            Daarnaast blijf ik LR gebruiken omwille van zijn bibliotheekfuncties.
                            Succes ermee.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Capture One Pro, iemand ervaring mee?

                              Oorspronkelijk geplaatst door STEFAN56 Bekijk bericht
                              Ik gebruik COne reeds jaren en ben er absolute fan van.
                              De grote voordelen liggen in de RAW-verwerking van de foto's, wat natuurlijk de belangrijkste functie is van een RAW-converter.
                              Het programma kan op een onnavolgbare wijze omgaan met ruis en hoge ISO-waarden zonder dat het beeld zijn detail verliest.
                              Ik gebruik het om de eerste bewerkingen aan mijn foto's uit te voeren: belichting, contrast, ruisreductie (indien nodig),....alvorens de foto naar Photoshop gaat voor verdere bewerking.
                              In de meest recente versies kan je nu ook met lagen werken, met stijlen, etc...
                              Ter overweging: het is een programma dat ontwikkeld is door Phase One (mediumformaat camera's van ong. €25.000) om hun beelden te bewerken.
                              Daarnaast blijf ik LR gebruiken omwille van zijn bibliotheekfuncties.
                              Succes ermee.
                              Ik ga er na uw antwoord voor, Die van Ps is ook goed maar ik leesde de laatste tijd niet anders dan positieve verhalen van C1 dat ik van mensen met ervaring meer wou vernemen.
                              Dank u voor uw mening te geven.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X