Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

In huis zonder flits

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • In huis zonder flits

    Met mijn oude canon 350D camera ben ik wat gevoel kwijt wat je tegenwoordig kan met de hogere ISO waarden. In een zoektocht naar een nieuwe 2de hands camera wil ik even dit beter begrijpen...

    In hoeverre kan je met een nieuwe camera (bv een 6d) in huis zonder flits werken?
    Wat kan met lens bv een 24mm, sluitertijd 1/50 - Dus zodat je niet op een statief moet terugvallen? Welke isowaarden gebruik je dan voor welke opening? En zijn die resultaten bruikbaar?
    Wat lukt overdag? Kan al iets bij enkel kunstlicht? Of iemand een goede link over wat haalbaar is in huis zonder flits?

    Walter
    Canon 350D, 50mm 1.8, Sigma 15-30, 50mm 1.4, 70-200F4 en nog wel wat...

  • #2
    Re: In huis zonder flits

    overdag in een kamer met lichtinval zal je ongeveer uitkomen op ISO/800 bij F/4.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: In huis zonder flits

      Er is geen enige leidraad om uitspraken te doen over instelling, het te vangen licht is op geen enkel moment gelijk!

      Comment


      • #4
        Re: In huis zonder flits

        De vraag is wat realistisch is. Kom je een eind in huis zonder flits? Gebaseerd op zunoels antwoord dat f4 iso800 een richtlijn kan zijn kom je een eind. En dan ga ik er vanuit dat iso 12.000 nog goede resultaten geeft en dat ik dan toch wel wat marge heb....
        Canon 350D, 50mm 1.8, Sigma 15-30, 50mm 1.4, 70-200F4 en nog wel wat...

        Comment


        • #5
          Re: In huis zonder flits

          dat is allemaal zo subjectief.
          wat voor de ene aceptabel is is voor de andere onaanvaarbaar.
          veel hangt ook af van wat je fotografeert.
          de hoeveelheid licht in een huis is zo verschillend dat je er geen zinnig antwoord op kan geven.
          Als ik mijn huis bekijk, verschilt het al veel afhankelijk van de kamer en de plaats in de kamer.

          maar mischien ben je hier wat mee.



          --
          mlap.
          T.T.

          Comment


          • #6
            Re: In huis zonder flits

            Lol: een vergelijking tussen 6d en een 350D had ik niet verwacht.
            Canon 350D, 50mm 1.8, Sigma 15-30, 50mm 1.4, 70-200F4 en nog wel wat...

            Comment


            • #7
              Re: In huis zonder flits

              Oorspronkelijk geplaatst door Walter- Bekijk bericht
              De vraag is wat realistisch is. Kom je een eind in huis zonder flits? Gebaseerd op zunoels antwoord dat f4 iso800 een richtlijn kan zijn kom je een eind. En dan ga ik er vanuit dat iso 12.000 nog goede resultaten geeft en dat ik dan toch wel wat marge heb....
              net even getest, iso 1000 f4 bij meervelds meting en sluitertijd gaat van 1/30 tot 1/400 op de meeste plaatsen zit je dus wel goed. dit bij zonnig weer. Bij bewolking zullen vooral de snelste sluitertijden wegvallen.

              Als je vervanger goede resultaten geeft op hoge iso bij wijnig licht, dan zit je wel goed denk ik.
              afhankelijk van wat jij goed vind natuurlijk ;-)

              --
              mlap.
              T.T.

              Comment


              • #8
                Re: In huis zonder flits

                En waarom niet indirect flitsen? Flits recht naar het plafond en een evenwichtige verhouding tussen flits- en aanwezig licht.

                Comment


                • #9
                  Re: In huis zonder flits

                  Ik kan wel een flits gebruiken. En er zijn zeker veel goede redenen een invulflits, indirect flitsen etc te gebruiken in huis.
                  Maar ik vind het altijd een gedoe een flits mee te sleuren en/Of te gebruiken (en het is altijd toch een beetje een verrassing wat het flitsresultaat zal zijn als je niet alles in scène kan zetten).
                  Ik wil vooral proberen te begrijpen wat kan zonder flits (en met wat geluk kan ik die dan op trektochten thuislaten).

                  Walter
                  Canon 350D, 50mm 1.8, Sigma 15-30, 50mm 1.4, 70-200F4 en nog wel wat...

                  Comment


                  • #10
                    Re: In huis zonder flits

                    Walter, waarom koop je geen oude 5D Classic?
                    ISO gaat tot 1500 en je hebt geen ruis.
                    In Mechelen heb ik bij een tentoonstelling van modelspoorwegen mooie foto's kunnen maken zonder flits en uit de hand en geen ruis.
                    De 5D is nog steeds een zeer goede portret camera.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: In huis zonder flits

                      Een van de redenen om naar 6d te gaan is de Wi-Fi. Het geklooi met geheugen kaarten of USB heeft me wat het plezier van fotograferen ontnomen gehad ( tot het moment dat de smartphone mijn fototoestel werd. Maar deze zomer toch nog eens de goede lenzen boven gehaald en het resultaat is toch niet vergelijkbaar...).
                      Maar voor kwaliteit zou 5d idd volstaan.
                      Canon 350D, 50mm 1.8, Sigma 15-30, 50mm 1.4, 70-200F4 en nog wel wat...

                      Comment

                      Working...
                      X