Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

STEMPLICHT anno 2018

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • STEMPLICHT anno 2018

    4 OP 10 stemmen alleen omdat het moet !! U ook ?????
    Volgens HLN hebben veel mensen er genoeg van & gaan NIET stemmen ; nog veel mooier is het feit : de stemming is verplicht : " maar kiezers die verstel laten gaan, worden door geen enkel parket vervolgd " ( volgens HLN )
    Weet iemand hier het fijne van de hele zaak??

  • #2
    Re: STEMPLICHT anno 2018

    Dag,
    er geldt niet echt een stemplicht, wel een "opkomstplicht". U mag ongeldig stemmen, bijvoorbeeld.
    Ik wil geen maatschappelijke discussie op gang brengen, maar zo'n opkomstplicht zorgt er wel voor dat er met zo veel mogelijk mensen rekening gehouden wordt.
    Ons democratisch bestel zal wel ver van perfect zijn, maar ik verkies het toch boven bvb een dictatuur of zelfs de presidentsverkiezingen in de U.S.A.

    mvg
    Filip

    Comment


    • #3
      Re: STEMPLICHT anno 2018

      Je riskeert €80 boete als je niet gaat stemmen, of beter, als je je niet aanmeldt in het kiesbureau.
      Als HLN een poll heeft georganiseerd bij hun lezers dan snap ik het wel

      Ons systeem is nog zo slecht niet, als je niet verplicht bent dan kan een minderheid beslissen bij verkiezingen zoals bv. in de US waar de uitslag mogelijk anders had geweest mocht iedere stemgerechtigde zijn stem uitgebracht hebben. Wie niet gaat stemmen moet achteraf ook niet aan de zijlijn staan roepen hoe slecht "ze" het doen.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: STEMPLICHT anno 2018

        Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
        ...zo'n opkomstplicht zorgt er wel voor dat er met zo veel mogelijk mensen rekening gehouden wordt.
        Een opkomstplicht zal er volgens mij eerder voor zorgen dat de politieker die het vaakst met zijn kop op tv is geweest de meeste stemmen haalt.
        Het is niet voor niets dat politici zo vaak meedoen met allerlei tv shows die niets met politiek te maken hebben.
        Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

        Comment


        • #5
          Re: STEMPLICHT anno 2018

          En na de verkiezingen sluiten ze akkoorden om het anders te verdelen ... of ze wachten meer dan 500 dagen zoals we reeds hadden. [emoji1]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: STEMPLICHT anno 2018

            Mijn hart stemt op de ene, mijn verstand op een andere, en ikzelf ongeldig.

            Comment


            • #7
              Re: STEMPLICHT anno 2018

              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
              Wie niet gaat stemmen moet achteraf ook niet aan de zijlijn staan roepen hoe slecht "ze" het doen.
              Als je wel gaat stemmen doen ze toch nog wat ze willen, dus eigenlijk maakt het totaal geen zier uit

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: STEMPLICHT anno 2018

                Mijn vrouw een ik gaan in elk geval stemmen "tegen" het huidig dictatoriaal en lieve vriendjes-beleid in onze gemeente.
                Gezien er nog weinig traditionele kleuren te bespeuren zijn bij deze verkiezingen, wat bewijst dat kandidaten het door hebben dat veel mensen al walgen van sommige politieke partijen en of kleuren, gaan ze het nu onder een gemeenschappelijke noemer doen. Als het dan nog gaat om die partijen die momenteel de lakens uitdelen moet een mens soms kiezen met een contra-stem en dat is soms tegen zijn natuur...
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: STEMPLICHT anno 2018

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Als je wel gaat stemmen doen ze toch nog wat ze willen, dus eigenlijk maakt het totaal geen zier uit

                  grts
                  Sieg
                  Weinig respect voor democratie....
                  Ga dat eens in China binnenskamers vertellen. Alles beter dan een dictatuur.

                  Comment


                  • #10
                    Re: STEMPLICHT anno 2018

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Weinig respect voor democratie....
                    Ga dat eens in China binnenskamers vertellen. Alles beter dan een dictatuur.
                    Heeft er totaal niks mee te maken en dat weet U best

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: STEMPLICHT anno 2018

                      Als buitenlander (ik heb nog steeds de Engelse nationaliteit) heb ik jaren geijverd voor stemrecht, op z'n minst voor de gemeente waar men woont en belastingen betaalt, en ik heb me dan ook meteen laten registreren toen bepaalde buitenlanders eindelijk stemrecht kregen. Als je geregistreerd bent, wordt dat meteen een stemplicht, maar daar kijk ik telkens naar uit. Een kans om mijn zeg te doen in de plaatselijke gemeenschap. Voor de provincie mag ik niet stemmen, en volgend jaar voor de nationale politiek evenmin, maar Europees dan weer wel. Al zal ik moeten zien wat dat gaat worden (voor mij toch) na de Brexit...
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: STEMPLICHT anno 2018

                        Los van de verplichting: wie niet gaat stemmen, of ongeldig stemt, heeft volgens mij geen enkel recht tot klagen over politieke beslissingen.

                        Voor wie blanco stemt: je beslist indirect toch mee, want je maakt de grootste partijen nog groter (totale hoeveelheid uitgebrachte stemmen wordt kleiner, terwijl de verhouding tussen de uitgebrachte stemmen gelijk blijft).

                        Comment


                        • #13
                          Re: STEMPLICHT anno 2018

                          Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                          Los van de verplichting: wie niet gaat stemmen, of ongeldig stemt, heeft volgens mij geen enkel recht tot klagen over politieke beslissingen.

                          Voor wie blanco stemt: je beslist indirect toch mee, want je maakt de grootste partijen nog groter (totale hoeveelheid uitgebrachte stemmen wordt kleiner, terwijl de verhouding tussen de uitgebrachte stemmen gelijk blijft).
                          Je moet blij zijn dat je in een beschaafd land woont waar je mag stemmen en je vrijheid van meningsuiting hebt. Ook al vind je alle kandidaten slecht dan stem je maar op de minst slechte. Het zijn vaak zij die niet of nooit stemmen die later de grootste muil opzetten wanneer er zaken beslist worden waarmee ze het oneens zijn.

                          Comment


                          • #14
                            Re: STEMPLICHT anno 2018

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Als buitenlander (ik heb nog steeds de Engelse nationaliteit) heb ik jaren geijverd voor stemrecht, op z'n minst voor de gemeente waar men woont en belastingen betaalt, en ik heb me dan ook meteen laten registreren toen bepaalde buitenlanders eindelijk stemrecht kregen. Als je geregistreerd bent, wordt dat meteen een stemplicht, maar daar kijk ik telkens naar uit. Een kans om mijn zeg te doen in de plaatselijke gemeenschap. Voor de provincie mag ik niet stemmen, en volgend jaar voor de nationale politiek evenmin, maar Europees dan weer wel. Al zal ik moeten zien wat dat gaat worden (voor mij toch) na de Brexit...
                            ik ken verscheidene mensen met britse nationaliteit die zich het laatste jaar tot belg hebben laten naturaliseren omdat ze niet akkoord konden gaan met de brexit en zelf europeaan wilden blijven.
                            Albums
                            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                            Comment


                            • #15
                              Re: STEMPLICHT anno 2018

                              Mijn vrouw is nog nooit gaan stemmen, en nog nooit iets van gehoord.
                              Ze moeten dat binnen 7 dagen beboeten.
                              1e keer is een berisping, 2e keer een boete tussen de 30 en 60 euro of zoiets, 3e keer hetzelfde
                              en de 4e keer een ontzegging van 10 jaar stemmen hahahaha
                              15% komt gewoon niet opdagen en het zou best eens als statement 80% mogen zijn.
                              Ze denken mijns inziens alleen maar aan hun portemonnee en om iets te kunnen gedaan hebben om in de geschiedenis boekskes te komen.
                              Alla Freya van de Bosche.
                              En het is idd opkomstplicht en geen stemplicht. Als je geweest bent hoef je zelfs het stemhokje niet binnen.
                              Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                              Comment

                              Working...
                              X