Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe condensatieketel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe condensatieketel

    Ik ben weer een zoveelste poging aan het doen om mijn stervende CV ketel te laten vervangen.
    Maar helaas is het weer dezelfde miserie als bij mijn eerdere pogingen. Woekerprijzen en loodgieters die niet of pas na enkele weken reageren.
    Bij het opzoeken van de ketel die ik op oog heb zie ik in Nederland prijzen van +/- 1500 euro, incl. installatie.
    Ik heb tot nu toe 2 offertes: 3500 en 4800 euro
    Nu had ik wel enkele honderden euro's extra verwacht voor het verwijderen van de oude ketel, keuring, enz. maar het dubbele of driedubbele is er toch over.
    Is er een reden waarom de prijzen in Belgie zo extreem hoog zijn of kent iemand een bedrijf dat wel redelijke prijzen vraagt? (omgeving Sint-Niklaas/Antwerpen).

    De hoge prijs is dan voornamelijk de ketel die online te koop is voor 1100-1500 en waar bijna 2500-3000 euro voor gevraagd wordt.
    Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

  • #2
    Nieuwe condensatieketel

    Opletten met die prijzen, sommigen bieden de ketel aan, maar dan zijn alle bevestigingsstukken, montageplaat en dergelijke apart aangerekend.
    Scheelt meteen al een heel pak.

    Verder hebben wij enkele jaren geleden een nieuwe ketel laten plaatsen en het prijsverschil tussen verschillende plaatsers is soms wel heel groot, best voldoende informeren.
    Uit uw regio ken ik er geen.

    Weet ook dat je kan genieten van 6% BTW als je laat plaatsen in een woning ouder dan 10 jaar.
    Dat verlaagt de prijs meteen met 15% tegenover de online aankoop.
    Last edited by VerSeg; 9 oktober 2018, 00:43.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe condensatieketel

      Regio Antwerpen? Dan heb je Nederland toch dicht in de buurt? Het is een vrije markt. Laat gerust eens prijs maken door een nederlander. Als je die mens zijn verplaatsing betaalt dan rijd hij graag 30km verder hoor.
      De reden van hoge prijzen bij ons is vooral omdat alles hier zowat duurder moet zijn. Het zit gewoon in de hoofden van de ondernemers hier om goed door te rekenen.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe condensatieketel

        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
        Regio Antwerpen? Dan heb je Nederland toch dicht in de buurt? Het is een vrije markt. Laat gerust eens prijs maken door een nederlander. Als je die mens zijn verplaatsing betaalt dan rijd hij graag 30km verder hoor.
        De reden van hoge prijzen bij ons is vooral omdat alles hier zowat duurder moet zijn. Het zit gewoon in de hoofden van de ondernemers hier om goed door te rekenen.
        Blijkbaar mag je die Nederlandse condensatieketels niet zetten in België, iets met keurmerk en dat soort dingen.
        Ik was een paar jaar geleden van plan er een Atag te bestellen (was ongeveer de helft van de prijs hier)
        maar kreeg te horen dat ik die hier nooit gekeurd zou krijgen.
        Dan maar eentje van Bulex laten plaatsen, 23 Kw met warm water wisselaar, heeft alles samen 3050€ gekost montage
        met ongeveer 6 meter koperen 32 mm leidingen isolatiestukken, thermostaat en alles inbegrepen.

        Comment


        • #5
          't ja, enkele jaren geleden ook condensatieketel laten plaatsen.
          Ik heb toen een factuur gekregen, maar toen ik later een factuur vroeg van de ketel apart, als aankoopbewijs, weigerde de plaatser deze te geven. Hij was zelfs op zijn tenen getrapt dat ik ernaar vroeg.... Hij had zelfs het lef om te zeggen: achter zoiets vraag je toch niet.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe condensatieketel

            Beter is om een gedetailleerde offerte vooraf te vragen. Dan kan je tenminste nog de keuze maken en bijkomende vragen stellen.
            De betere installateurs werken doorgaans goed mee op deze manier.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe condensatieketel

              prijzen tussen de 3500 en 5000 euro zijn niet abnormaal voor een condensatieketel, geplaatst wel te verstaan.
              De offertes die je hebt gehad goed vergelijken voor je een beslissing neemt zou ik zeggen.
              Albums
              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe condensatieketel

                Ik vind die prijzen wel abnormaal. Voor dat geld heb je al een tweedehandswagen
                Ik heb een gedetailleerde offerte met redelijke prijzen behalve de ketel zelf die ruim het dubbele is van wat je in een (online) winkel betaalt.

                Van de +/- 10 aanvragen voor een offerte heb ik nog maar 2 reacties gehad.

                Nog een bijkomend vraagje: is het normaal om een voorschot te geven voor een dergelijke installatie?
                Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe condensatieketel

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                  prijzen tussen de 3500 en 5000 euro zijn niet abnormaal voor een condensatieketel, geplaatst wel te verstaan.
                  De offertes die je hebt gehad goed vergelijken voor je een beslissing neemt zou ik zeggen.
                  Het is een feit dat die mannen ook de prijzen van de concurrentie kennen en wat afstemmen ... maar met wat zoekwerk bij de kleinere bedrijven of zelfstandigen kan het fors lager zijn.

                  Rond de 3500€ is nog normaal, maar 5000€ is toch al veel.
                  De ene ketel is ook de andere niet natuurlijk.

                  Wij kregen redelijk gedetailleerde offertes en de prijs van de ketel was ongeveer hetzelfde, maar de ene rekende apart de montageplaat, aansluitkit en dergelijke aan en dat alleen liep al snel op tot boven de 600€.
                  De andere vroeg die extra kost niet en op de site van de fabrikant stond dat deze onderdelen standaard meegeleverd waren.

                  Er zijn er toch die graag twee keer rekenen. [emoji6]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Nieuwe condensatieketel

                    Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                    Nog een bijkomend vraagje: is het normaal om een voorschot te geven voor een dergelijke installatie?
                    Dat is nu iets dat geen enkele hier vroeg op al de offertes dat we kregen, heb dat toch ook niet moeten doen.
                    Maar dat wil niet zeggen dat niemand dat vraagt.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe condensatieketel

                      Als de condensatieketel op dezelfde plaats kan worden gehangen, dan zou het aansluiten niet zo heel lang mogen duren.
                      De "schouw" kan ook voor een hogere kostprijs zorgen als het veel werk is om die op de correcte manier te plaatsen (dat is niet overal even simpel).

                      Maar 3500 tot 5000 euro vind ik toch heel veel geld omdat ik mijn Bulex zelf geplaatst heb voor ongeveer 1500 euro met alle nodige koppelingen en buizen inbegrepen.
                      Ik heb ook een nieuwe doorvoer moeten maken door het plat dak, dat was nog het meeste werk, ik heb aan de installatie van de wandketel ongeveer een halve dag werk gehad (een ervaren installateur doet dat normaalgezien nog sneller).

                      In Nederland zijn de wandketels een heel stuk goedkoper, waarom dat zo is, dat weet ik niet.
                      Wat ik wel weet is dat Nederlandse aardgas een lagere calorische waarde heeft dan het aardgas dat op de meeste plaatsen in België wordt geleverd.
                      Daarom kan je niet zomaar een Nederlandse ketel in België gebruiken.

                      Op de plaatsen in België waar nu nog Nederlands aardgas wordt geleverd is het de bedoeling dat er in de komende jaren wordt overgeschakeld naar ander gas.
                      Waar nu in Nederland aardgas wordt gewonnen verzakt de bodem, en Nederland ligt al zo laag...

                      Ik ken wel iemand die ergens in België een zaak gevonden heeft waar de Bulex zoals ik er hier eentje heb geplaatst nog een stuk goedkoper was dan wat ik ervoor heb betaald.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe condensatieketel

                        In België moeten chauffagisten die gasketels mogen plaatsen een certificaat halen en trainingen volgen.

                        In Nederland niet, en dus zijn er nogal wat beunhazen die ook op de markt zitten en zorgen voor meer concurrentie.
                        Nederlandse chauffagisten mogen in België plaatsen, enkel als ze dat certifikaat hebben.

                        De rest is extra marge, en blijkbaar zijn er te weining loodgieters die echt de concurrentie laten spelen.

                        Als je een offerte krijgt moet je letten op een goede en liefst zo gedetailleerde beschrijving van de geleverde materialen en diensten.
                        Mijn ervaring is dat een goede loodgieter ook een meer gedetailleerde offerte maakt. Prutsers zetten er op: Leveren en plaatsen van een gasketel type xxx en indiensstellen, en dan één bedrag.

                        Voorschotten.... persoonlijk ben ik daar allergisch aan.
                        Ik zeg dan altijd dat ik 1000€ wil betalen op het moment dat de ketel in mijn huis staat, en het saldo op de dag van in diensstelling als alles afgewerkt is.

                        Vakmannen die hoge voorschotten vragen, meestal is daar iets stevig mis mee.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe condensatieketel

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Ik ken wel iemand die ergens in België een zaak gevonden heeft waar de Bulex zoals ik er hier eentje heb geplaatst nog een stuk goedkoper was dan wat ik ervoor heb betaald.
                          Dat kan zeker, maar zelf kopen en plaatsen betekent 21% BTW en in gebruik nemen mag enkel door een erkende installateur.
                          Hoeveel mensen hebben een erkenning om dat zelf te mogen doen?
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe condensatieketel

                            Ik heb voor 4 verschillende zaken of "projectjes" offertes in aanvraag. Dezelfde ervaringen: vaak geen antwoord, heel vage offertes zonder details, zelfs de basisgegevens zoals aantallen of m2 ... geen opgave. Zo bvb voor airco: "binnenunit wandmodel met wi-fi 2.6 KW koelvermogen met warmtepomp" ..geen type aanduiding "buitenunit inverter 230V"... that's all !

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            ....Vakmannen die hoge voorschotten vragen, meestal is daar iets stevig mis mee.
                            Onlangs schrijnende reportage op tv één : https://www.een.be/pano/aannemer-of-oplichter

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe condensatieketel

                              Jaren geleden een condensatieketel en warmwater boiler laten plaatsen door Heating Center uit Leuven (we wonen in de streek). Duidelijke offerte, geen overdreven prijzen, niet al te lang moeten wachten, en voldoende info en opties over het enige aspect dat voor de plaatsing niet duidelijk was (conditie bestaande schoorsteen).

                              En dit was geen kleine aannemer

                              Comment

                              Working...
                              X