Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe camera - Sony A-mount of E-mount - of nog iets anders?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe camera - Sony A-mount of E-mount - of nog iets anders?

    Hoi allemaal!

    Ik heb momenteel al een dikke 6 jaar een Sony A57. Heel content van, maar momenteel begin ik tegen de ruis aan te lopen. Sinds een jaar heb ik ook een sony rx100 voor gelegenheden waar gewicht een rol speelt, maar ik merk dat ik daar toch veel minder mooie foto's mee maak (beperkte zoom, instellingen minder vlot aanpasbaar ...).

    Ik zoek dus een update voor mijn A57. Ik ben heel tevreden van mijn lenzenset, dus zou die graag willen houden als dat de moeite waard is. Uitgedrukt in procentueel gebruik:
    80%: Sony 16-50mm 2.8
    10%: Sony 85mm 2.8
    5%: Minolta 50mm 1.4
    5%: Sigma 10-20mm 4-5.6

    Helaas zijn er voor A-mount amper nog camera's

    Is het een goed idee om iets uit de A7-reeks te nemen met adapter? Of gewoon de hele set verkopen, volledig voor E-mount gaan? Of schakel ik beter over op een fuji - ik hoor dat die ook heel goed zijn?

    Gebruik: feesten, portretten, reportage ... (altijd available light)

    Alvast merci voor jullie hulp!
    Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

  • #2
    Re: Nieuwe camera - Sony A-mount of E-mount - of nog iets anders?

    Werken met een adapter is niet ideaal. Als het om de ruis te doen is dan zou ik full frame gaan. Een A99II bijvoorbeeld maar die is erg duur.

    De A7III doet het ook uitstekend qua ruis en is voordeliger. Je hebt nu een 16-50/2.8 dus moet je ook minstens voor een F2.8 lens gaan anders is het voordeel van de ruis weg. De 24-70/2.8 GM zou ik niet doen. De Tamron 28-75/2.8 is volgens velen een uitstekend alternatief. Enkel in de hoeken is die minder scherp dan de GM.

    Je tweede lens is een 85/2.8 en daar heb je de FE 85/1.8 voor. Prijs/kwaliteit is die onklopbaar en zou even scherp zijn als de 85/1.4 GM.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe camera - Sony A-mount of E-mount - of nog iets anders?

      Naast wat Alex al vermeldde, kan je eventueel ook naar een tweedehands A7Rii gaan: voor heel redelijke prijs te vinden, en zelf heb ik deze in combinatie met het volgende :

      - FE 24-70/4: ik weet, een aantal review zijn hier kritisch over, maar ik vind het een uitstekende, praktische en betaalbare lens. Ik hoef geen superscherpe hoeken bij f/4... De score bij DxO is in elk geval heel goed en bevestigt mijn ervaring van de voorbije 2 jaar. Alternatief zou een FE 24-105/4 kunnen zijn, maar die is een heel stuk duurder.
      - FE 70-200/4: niet supergoedkoop, maar absoluut het geld waard, ook voor portret
      - FE 85/1.8: toplens voor relatief weinig geld, en
      - Samyang 35/2.8: heel klein, licht, goedkoop en toch uitstekend stuk glas. In combinatie hiermee past een A7 in een gemiddelde jaszak. Wie had 10 jaar geleden kunnen denken dat je ooit een 42Mp full frame in je jaszak zou kunnen stoppen .

      Je zou inderdaad ook kunnen beginnen met een A7-reeks en een adapter... Zelf vind ik dat ook niet ideaal, maar technisch kan het perfect.

      DXOMARK Sensor Scores :

      Sony A7 III
      Overall Score [?]96
      Portrait (Color Depth) [?]25 bits
      Landscape (Dynamic Range) [?]14.7 Evs
      Sports (Low-Light ISO) [?]3730 ISO

      Sony A7R II
      Overall Score [?]98
      Portrait (Color Depth) [?]26 bits
      Landscape (Dynamic Range) [?]13.9 Evs
      Sports (Low-Light ISO) [?]3434 ISO

      Sony SLT Alpha 57
      Overall Score [?]75
      Portrait (Color Depth) [?]23.4 bits
      Landscape (Dynamic Range) [?]13 Evs
      Sports (Low-Light ISO) [?]785 ISO
      Last edited by K-2; 10 oktober 2018, 19:01.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe camera - Sony A-mount of E-mount - of nog iets anders?

        Als je zoveel lenzen hebt - waarom niet voor de A77II gaan? 2dehands is die betaalbaar. Als 't ietsje (een klein beetje) minder mag zijn - is de A68 nog een optie (u gaat wel de GPS missen op beide toestellen!).
        15% van uw lenzen zijn Full Frames - de rest APS-C's. Als je die wil houden - da's de vraag...
        Je zou kunnen opteren voor de A6300/a6500 - met een LA-EA3 of LA-EA4 convertor - met bovenstaande lenzen - ideaal is dat wellicht niet - maar misschien kan je de lenzen meenemen naar de winkel en't uittesten.
        Je zit niet met sport en dat soort zaken - dan kunnen bovenstaande opties - of zoals men hierboven schrijft - meteen naar de A7-reeksen gaan, en minolta 50mm f1.4 opofferen (en evt. vervangen door iets op e-mount).



        https://www.dxomark.com/Cameras/Sony/A6300 (geen stabilisatie)

        https://www.dxomark.com/Cameras/Sony/A6500 (wel stabilisatie)

        de cijfers van de a7-reeks staan hierboven.
        Mocht je 's willen testen met een A7II en zo'n adapter (voor het verder gebruiken van het geschikte minolta/sony-glas) - dan kan dat in Roeselare op de BD. Maar dan moet je me wel mailen (via BD) uiteraard (en uw lenzen die u wil testen meebrengen).

        groeten

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe camera - Sony A-mount of E-mount - of nog iets anders?

          Ja, A77ii of A6x00 zijn inderdaad ook mooie alternatieven.
          Ook een A6000 zit qua sensor-/beeldkwaliteit heel dicht tegen A6300/6500 aan, kost nieuw nog nauwelijks €400, en is tweedehands zeker te vinden voor €400 met iets van glas erbij.

          Overall Score [?] 82
          Portrait (Color Depth) [?] 24.1 bits
          Landscape (Dynamic Range) [?] 13.1 Evs
          Sports (Low-Light ISO) [?] 1347 ISO
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe camera - Sony A-mount of E-mount - of nog iets anders?

            Hallo,

            Wel, ik heb de Sony A7II + 27-70mm gekocht ...
            Vanaf volgende weekend dus ook weer een Sony in huis na de Nex-3, de Nex-7, de RX100MkI en de A6000 (allen verkocht).
            En dan dus ook weer een full frame - dat was geleden van de Canon 5DmkII ...
            mutley69, bij de SD van Belgiumdigital heb ik hem al. Dat wordt dus even babbelen

            Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe camera - Sony A-mount of E-mount - of nog iets anders?

              Veel plezier ermee
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe camera - Sony A-mount of E-mount - of nog iets anders?

                Dank je wel.
                Alweer een nieuw beest om te temmen
                Nu maar hopen dat de driehoeksverhouding met Nikon en Olympus ook werkt.

                Jaja

                Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                Veel plezier ermee
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe camera - Sony A-mount of E-mount - of nog iets anders?

                  Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                  Hallo,

                  Wel, ik heb de Sony A7II + 27-70mm gekocht ...
                  Vanaf volgende weekend dus ook weer een Sony in huis na de Nex-3, de Nex-7, de RX100MkI en de A6000 (allen verkocht).
                  En dan dus ook weer een full frame - dat was geleden van de Canon 5DmkII ...
                  mutley69, bij de SD van Belgiumdigital heb ik hem al. Dat wordt dus even babbelen

                  Jaja
                  Veel plezier met de instellingen, dat is mijn enige punt van kritiek op de Sony.
                  Ik werk zelf al 2 jaar met de A7 II en ben er heel tevreden over. Nu samen met de 24-105 f/4 ... prima combinatie.
                  Zit nog te twijfelen of de volgende de A7 III of de A7 RIII wordt. Ik vraag mij af of het verschil tussen 24 en 72 Mpx mij 1000 € waard is.
                  Last edited by Lagrange; 12 oktober 2018, 13:01.
                  Vriendelijke groet, laGrange
                  http://lagrange.1x.com
                  "You don't take a photograph, you make it" Ansel Adams

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe camera - Sony A-mount of E-mount - of nog iets anders?

                    Lagrange,

                    Ik heb nu ook de Olympus E-M1MkII en dat is zowat de "gruwel" onder de instellingen
                    Ik heb al wat Sony's gehad, dus het zal wel lukken (hoop ik).
                    Nu, ik heb ook even de 7iiR overwogen, maar met al die pixels weet ik niet echt raad - 24 is dus voorlopig voldoende.

                    Jaja

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lagrange Bekijk bericht
                    Veel plezier met de instellingen, dat is mijn enige punt van kritiek op de Sony.
                    Ik werk zelf al 2 jaar met de A7 II en ben er heel tevreden over. Nu samen met de 24-10 f/4 ... prima combinatie.
                    Zit nog te twijfelen of de volgende de A7 III of de A7 RIII wordt. Ik vraag mij af of het verschil tussen 24 en 72 Mpx mij 1000 € waard is.
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe camera - Sony A-mount of E-mount - of nog iets anders?

                      Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                      Lagrange,

                      Ik heb nu ook de Olympus E-M1MkII en dat is zowat de "gruwel" onder de instellingen
                      Ik heb al wat Sony's gehad, dus het zal wel lukken (hoop ik).
                      Nu, ik heb ook even de 7iiR overwogen, maar met al die pixels weet ik niet echt raad - 24 is dus voorlopig voldoende.

                      Jaja
                      Moet zeker lukken Jacques ... Ik heb ook met Olympus gewerkt en de instellingen waren best wat gecompliceerd. Ik kwam op dat moment van een volledig handmatige analoge Nikon ... dat was even schrikken. Alles went.

                      De jacht naar meer megapixels ontgaat mij een beetje, ik hecht meer belang aan een goede autofocus, aan dynamisch bereik, ruisonderdrukking bij hogere iso en in-body stabilisatie.
                      Voor de topic starter: als je aan een tweedehands denkt ga dan liever niet voor een A7 van de eerste generatie, die mist in-body stabilisatie.
                      Vriendelijke groet, laGrange
                      http://lagrange.1x.com
                      "You don't take a photograph, you make it" Ansel Adams

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe camera - Sony A-mount of E-mount - of nog iets anders?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lagrange Bekijk bericht
                        Ik vraag mij af of het verschil tussen 24 en 72 Mpx mij 1000 € waard is.
                        Ook de computer moet de 72mpx aankunnen te. Om er goed mee te werken heb je misschien ook een fatsoenlijke >= 4K scherm nodig, hierdoor goede videokaart, meer ram misschien, meer opslag door de grotere bestanden. Dus ben bewust dat je niet alleen extra kwijt ben voor de body. Tevens zal de camera beter glas vragen en misschien ga je meer ruis hebben op gelijke ISO /Asa
                        Waar een wil is, is een weg
                        ---------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe camera - Sony A-mount of E-mount - of nog iets anders?

                          Waar komt die 72mp vandaan, de A7RIII heeft 42mp.
                          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                          Mijn bird foto's en urbex foto's

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe camera - Sony A-mount of E-mount - of nog iets anders?

                            Lagrange,

                            Ik heb de knoop doorgehakt en ga een nieuwe A7II aanschaffen ...
                            Die is nu betaalbaar en heeft Ibis.

                            Jaja

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lagrange Bekijk bericht
                            Moet zeker lukken Jacques ... Ik heb ook met Olympus gewerkt en de instellingen waren best wat gecompliceerd. Ik kwam op dat moment van een volledig handmatige analoge Nikon ... dat was even schrikken. Alles went.

                            De jacht naar meer megapixels ontgaat mij een beetje, ik hecht meer belang aan een goede autofocus, aan dynamisch bereik, ruisonderdrukking bij hogere iso en in-body stabilisatie.
                            Voor de topic starter: als je aan een tweedehands denkt ga dan liever niet voor een A7 van de eerste generatie, die mist in-body stabilisatie.
                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe camera - Sony A-mount of E-mount - of nog iets anders?

                              Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                              Waar komt die 72mp vandaan, de A7RIII heeft 42mp.
                              Typo ... ik zou niet weten wat aanvangen met 72Mpx
                              Vriendelijke groet, laGrange
                              http://lagrange.1x.com
                              "You don't take a photograph, you make it" Ansel Adams

                              Comment

                              Working...
                              X