Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over Lens Mount Adapter Nikon -> Fuji x

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag over Lens Mount Adapter Nikon -> Fuji x

    Ik heb me vorig jaar een Fuji XT20 gekocht en heb sinds mijn oude Nikon D7000 niet meer aangeraakt.
    Eigenlijk spijtig want de D7000 was wel (voor mijn kunnen) een mooie en goede kamera. De Fuji is echter zo compact en plezierig om mee om te gaan dat ik nu besloten heb de D7000 weg te doen. Veel zal hij niet meer opbrengen maar je kan er misschien iemand mee plezier doen en hem een mooi tweede leven bezorgen- me maar 15.000 clicks zou dat nog kunnen.

    Mijn vraag nu is over de lenzen die ik in de tijd bij de 7000 heb gekocht en de mogelijkheid om ze op de Fuji te gebruiken met een "Lens Mount Adapter Niko F -> Fuji x". Zou zo een adapter me de nodige kwaliteit en gebruiksgemak geven in Manual mode of is het beter al mijn nikon materiaal te verkopen en te investeren in Fuji glas?

    De Nikor lenzen die ik heb zijn:

    Nikkor AFS 12-24 mm f/4 G ED IF DX
    Nikkor AFS 50mm f/1.8G
    Nikkor AFS 35mm f/1.8G
    Nikkor 18-105 mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX

    Alvast dank voor eventuele info en delen van eigen ervaringen.

    Grtn,

  • #2
    Re: Vraag over Lens Mount Adapter Nikon -> Fuji x

    Ik ben zelf vanaf 2013 met Fujifilm X-toestellen gaan fotograferen, na meer dan 40 jaar Nikon gebruik...

    Ik heb toen (erg) veel geëxperimenteerd met het aanpassen van Nikon lenzen op Fuji bodies. Er waren immers bij aanvang slechts 3 Fuji XF-objectieven beschikbaar!
    En later ben ik ook nog met 'vintage' objectieven (M42, Leica schroefdraad...) gaan spelen.

    Ik heb er uitgebreid (in het Engels) over geblogd. Dit artikel (uit 2015) is het laatste in de reeks maar bevat helemaal in het begin links naar alle vorige.

    Om het voor jou even kort samen te vatten:

    1. Zolang je puur mechanische adapters gebruikt (d.w.z. zonder ingebouwde lenzen) verlies je helemaal niets aan beeldkwaliteit.
    2. Al je huidige Nikon lenzen zijn van het G-type, d.w.z. dat er geen diafragmaring op de lens zelf zit.
      Dat diafragma kan ook niet elektronisch vanuit de Fuji camera gestuurd worden.
      Je moet dus een adapter van het Nikon G -> Fuji X type gebruiken, waarop een mechanische ring aanwezig is om het diafragma relatief en bij benadering in te stellen.
      (op mijn blog meer info hierover dan je lief zal zijn...)
      Dat is dus een eerste (al dan niet) belangrijke handicap qua gebruiksgemak. Geen onoverkomelijk euvel bij sporadisch gebruik, maar snel en precies werken is moeilijker.
    3. Al je huidige Nikon lenzen zijn verder van het AF-S type, d.w.z. dat ze van in het begin ontworpen zijn om de scherpstelling op elektronische wijze door een Nikon body te laten aansturen.
      De weliswaar aanwezige scherpstelring is dan ook smal, heeft meestal een korte draaihoek en is ook niet direct goed gedempt: precieze instelling zal dus enige oefening vergen
      De hulpfuncties op je X-T20 (zoals focus peaking) komen daarbij dan weer erg goed van pas.


    Ik kan je geen 'beste keus' strategie aanraden om nu verder te gaan, zonder te weten wat je precies met die lenzen wil doen.

    Is het je bedoeling om af en toe nog zo'n Nikon lens te gebruiken naast je (wellicht enige) Fuji (kit)lens, dan is het zeker de moeite waard om eens een goedkopere adapter te proberen en een en ander zelf te ondervinden.
    Vermijd wel de heel goedkope: slechte fabricage kan behoorlijk wat aanrichten aan de lens mount op je camera! Zelf kan ik alleen maar goeds vertellen over de Kipon modellen.

    Wil je wel vaker met die lenzen fotograferen, dan denk je er m.i. toch beter aan om een nieuwe eigenaar voor die Nikon lenzen te zoeken (zeker de 2 primes zijn nog gegeerd) en je assortiment uit te breiden met 1 of meer van de betaalbare Fuji f/2.0 modellen (23 - 35 - 50 en binnenkort 16 mm). Dan ben je meteen van alle diafragma- en AF-problemen verlost. Ook deze lenzen zie ik wel eens 2de hands op BD in Aangeboden voorbijkomen.

    Succes!
    BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

    Comment


    • #3
      Re: Vraag over Lens Mount Adapter Nikon -> Fuji x

      Hartelijk dank voor deze uitleg en de verwijzing naar de Blog - ga ik zeker doorlezen.
      Bedoeling is wel degelijk om in de toekomst naar fuji glas over te stappen en deze lenzen nu zo te gebruiken totdat ik daar het budget voor heb.

      Ik heb reeds de 27mm pancake en een third party Samyang (Rokinon) 12mm. Op de verlanglijst staan de 16mm f/1.4, de 23 én 35mm f/2, de 56mm f/1.2, en de 18-135mm f/3.5-5.6. maar al dat glas kost wat geld en dus tot dan zou ik vooral de 12-24 de 35 en de 50 van Nikon willen gebruiken met eed adapter.

      Voor het geld van zo'n adapter kan ik het zeker eens proberen en inderdaad me met focuspeaking laten bijstaan door de fuji.

      Ik ga zeker dit WE eens door de blog om me beter te informeren en wil je nogmaals danken voor deze perfecte info en hulp.

      prettig weekend

      Comment


      • #4
        Re: Vraag over Lens Mount Adapter Nikon -> Fuji x

        Met de twee niet DX je kan ook een focal reducer gebruiken. In die geval een AFS 50/1.8 wordt een 35/1.2 (en dus een 50 met 1.2 licht en 1.8 DFO).
        Je kan altijd altijd het testen om te zien hoe dat werkt (https://www.gearbooker.com/en/listin...o-fuji-x-mount), ik vind het een betere oplossing dan een gewon adapter.
        I am Italian. Please pardon my Dutch :-)
        Some of my photos at www.pessolano.net

        Comment


        • #5
          Re: Vraag over Lens Mount Adapter Nikon -> Fuji x

          Oorspronkelijk geplaatst door thefoodtraveller Bekijk bericht
          Met de twee niet DX je kan ook een focal reducer gebruiken.
          Dat klopt, en ik heb die optie ook uitgebreid besproken in mijn bovengenoemde blog. Die aanpak werkt dan weer niet met de 2 vermelde DX lenzen, en je blijft op de primes met manuele focus en een onnauwkeurige diafragma-instelling zitten.

          Maar zo'n Metabones Speed Booster kost dan weer zo'n 545 euro, of 2/3 van wat een stel nieuwe XF 35/2.0 en XF 50/2.0 kosten (of van een XF 23/2.0 en XF 35/2.0 combo). Dan heb je meteen een compacte oplossing met alle AF gebruiksgemak.
          En het resterende bedrag kan je wel bijeen krijgen met de verkoop van een of twee van de AF-S primes, niet?

          Ik zou niet twijfelen, maat de TS moet natuurlijk zelf de keuze maken in functie van doelstellingen en budget ;-)
          BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

          Comment


          • #6
            Re: Vraag over Lens Mount Adapter Nikon -> Fuji x

            Een adapter heeft allen zin waneer je wilt meer vintage glass kopen. Native lenses zijn altijd de enige optie voor af.
            Er bestaat geen Nikon adapter naar Fuji met AF.
            In iedere geval de 35/2 is minder goed dan een 50 euro AIs 50/1.8 met focus reducer (er is ene dat is ook goed en minder dan helft prijs dan de metabones .....)
            Ik heb het en het gebruikt niet. De 23/2 is ok ... klein, maar ik gebruikt liever een Jena m42 met speedbooster.
            I am Italian. Please pardon my Dutch :-)
            Some of my photos at www.pessolano.net

            Comment


            • #7
              Re: Vraag over Lens Mount Adapter Nikon -> Fuji x

              Hartelijk dank voor alle info.
              Ik heb de blog gelezen en proberen te begrijpen :-) Dank Baloo - zeergoed geschreven en leerrijk
              Heb besloten om alles van Nikon te verkopen en te investeren in Fuji glas.
              De verkoop is bijna rond en in ga mijn centjes investeren in de Fuji 23mm F2, voor street, en de fuji 18-135mm F3.5-5.6 als Zoom-reisgenoot.

              Ik verkoop alles -behalve 1 lens - de Nikkor AFS 12-24 mm f/4 G ED IF DX. Het is een lens die ik in de fuji lineup niet zou kopen en dus ga proberen te mounten op de XT20.
              Voor deze zou ik me de "Metabones Nikon G Lens tot Fujifilm X Camera Lens Mount Adapter - NFG-X-BM1" kopen die goede kritiek krijgt.
              Ik hoop dat dit een goed resultaat zal geven.

              grtn, Sepe

              Comment


              • #8
                Re: Vraag over Lens Mount Adapter Nikon -> Fuji x

                Wanneer je gaat de 23/2 kopen, en omdat de 12-24 wordt een MF lens met de adaptor. Ik zou die ook verkopen en de Samyang 12/2.8 kopen.
                I am Italian. Please pardon my Dutch :-)
                Some of my photos at www.pessolano.net

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag over Lens Mount Adapter Nikon -> Fuji x

                  De samyang 12mm heb ik al (ook de 27mm pancake en de 18-55 kit.)
                  misschien beter toch verkopen en voor de 16mm f1.4 gaan - maar dan is het weer lenzen verwisselen en dat had ik nu juist zo graag bij het 12-24mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag over Lens Mount Adapter Nikon -> Fuji x

                    De enige is voor u de kijken in jouw oude fotos wat gebeurt met de 12-14.
                    Ik had een 14-24 … en het was altijd op 14 en 24. Omdat ik has (Nikon) de 24 de 14-24 was weg voor een irix15+geld.
                    Nu in Fuji, ik gebruikt meestal de 16 … soms de 12, soms de 23. De 35 nooit, de kit lens (16-50) waaneer ik heb geen zin :-)
                    I am Italian. Please pardon my Dutch :-)
                    Some of my photos at www.pessolano.net

                    Comment

                    Working...
                    X