Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Speedlite flitser - voeding via netstroom?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Speedlite flitser - voeding via netstroom?

    Electro-technisch vraagje.

    Ik gebruik momenteel al een extra batterijpack om een Canon-compatibele flitser te voeden bij het fotograferen van series. (Bijvoorbeeld een grote reeks portretten)

    Heeft er iemand ervaring met een netvoeding (adapter van 240 VAC naar 6 VDC) die rechtstreeks op eventueel meerdere flitsers aangesloten kan worden? Bestaat zoiets op de markt? Of zijn de aansluitkabels (Canon speedlite compatibel) los verkrijgbaar? Een voeding 6 VDC met voldoende vermogen is normaal geen probleem.

  • #2
    Re: Speedlite flitser - voeding via netstroom?

    Koop je dan niet beter een goedkope flits op netstroom?
    Jinbei heeft er al van 400W/s aan prijzen die starten rond de 150 euro. Daar kan je niet echt voor sukkelen denk ik zo.
    Het is geen topmateriaal maar best wel geschikt voor wat jij wil doen denk ik. Je kan er ook leuke lichtvormers op zetten wat wel wenselijk is bij portretten.

    Het probleem bij speedlites is dat die hoge piekstromen trekken uit de cellen.

    Comment


    • #3
      Re: Speedlite flitser - voeding via netstroom?

      Oorspronkelijk geplaatst door jpblocken Bekijk bericht
      Electro-technisch vraagje.

      Ik gebruik momenteel al een extra batterijpack om een Canon-compatibele flitser te voeden bij het fotograferen van series. (Bijvoorbeeld een grote reeks portretten)

      Heeft er iemand ervaring met een netvoeding (adapter van 240 VAC naar 6 VDC) die rechtstreeks op eventueel meerdere flitsers aangesloten kan worden? Bestaat zoiets op de markt? Of zijn de aansluitkabels (Canon speedlite compatibel) los verkrijgbaar? Een voeding 6 VDC met voldoende vermogen is normaal geen probleem.
      Je voeding moet toch al genoeg vermogen kunnen leveren of het opladen zal traag gaan.

      er bestaan voedingen voor, zoek maar eens achter Innovatronix Externe Voeding Speedfire
      Kost rond de 150€

      Comment


      • #4
        Re: Speedlite flitser - voeding via netstroom?

        Een 6V voeding is niet duur, de meeste stekkervoedingen (voeding ingebouwd in de stekker zelf) leveren niet zoveel stroom, daar zal het maximum rond de 2A liggen.
        Hoeveel stroom een flitser maximum kan trekken terwijl de flitscondensator opnieuw geladen wordt, dat weet ik niet.
        Maar als dat meer is dan wat de voeding kan leveren dan kan die zichzelf uitschakelen (tegenwoordig zit in elke voeding een overbelasting en kortsluitbeveiliging).
        Een accu of batterij heeft daar niet veel problemen mee, de spanning zal dan wel zakken als er meer stroom gevraagd wordt, maar zodra de flitscondensator geladen is stijgt de spanning terug.

        Daarom is het beter om een voeding te kiezen die zeker genoeg stroom kan leveren zodat die niet "onderuit" gaat door de gevraagde stroompiek.
        Heel duur is dat niet, hier is een voorbeeld van een voeding die 10A kan leveren bij 6V: https://nl.aliexpress.com/item/LED-d...ceBeautifyAB=0
        Een nadeel daarbij kan wel zijn dat omdat de spanning niet zakt dat dan de elektronica in de flitser zelf overbelast zou kunnen worden omdat de stroompiek te hoog wordt, bij batterijen en accu's is er altijd nog de interne weerstand, zo'n voeding probeert altijd 6V op de uitgang te behouden ongeacht de belasting (zolang de belasting niet hoger is dan wat de voeding kan leveren natuurlijk).

        Hou er dan ook rekening mee dat de temperatuur van de elektronica in de flitser hoog kan oplopen als er kort na elkaar wordt geflitst met een groot flitsvermogen.
        De meeste flitsers hebben daarvoor wel een ingebouwde beveiliging om te voorkomen dat die stuk gaat (of zelfs in brand vliegt).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Speedlite flitser - voeding via netstroom?

          Een speedlite heeft ongeveer voor een volle lading 50 joule nodig. Als je dat op 2 seconden laadtijd uit 6 volt moet halen dan kom je ongeveer op 5 ampere uit.

          Comment


          • #6
            Re: Speedlite flitser - voeding via netstroom?

            Oorspronkelijk geplaatst door jpblocken Bekijk bericht
            Electro-technisch vraagje.

            Ik gebruik momenteel al een extra batterijpack om een Canon-compatibele flitser te voeden bij het fotograferen van series. (Bijvoorbeeld een grote reeks portretten)

            Heeft er iemand ervaring met een netvoeding (adapter van 240 VAC naar 6 VDC) die rechtstreeks op eventueel meerdere flitsers aangesloten kan worden? Bestaat zoiets op de markt? Of zijn de aansluitkabels (Canon speedlite compatibel) los verkrijgbaar? Een voeding 6 VDC met voldoende vermogen is normaal geen probleem.
            Ben je zeker dat je geen hogere spanning kunt/moet gebruiken?
            Ik dacht dat de batterij-packs dikwijls op een hogere spanning werkte.

            Voor zover ik weet wekken de batterij-packs die een aparte ingang gebruiken zelf de hoge spanning op die nodig is om te laden.
            Het interne circuit dat in de flash is dan uitgeschakeld.

            Dus als je zelf iets wil bouwen, moet je goed op de hoogte zijn hoe dit met jouw flash werkt.
            Er zijn mensen die zelf een andere ingang maken en daar een batterij of voeding aan hangen om zo toch het interne circuit te gebruiken.

            Comment

            Working...
            X