Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Deelnemen = stemmen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Deelnemen = stemmen

    35 deelnemers en enkele foto's die maar 16 stemmen (!) gekregen hebben en het maximaal aantal stemmen voor een foto was 26 : dat is geen gezonde situatie.
    Dus bij deze een oproep : doe je mee, doe dan ook de moeite om de andere deelnemers een eerlijke stem te geven !
    En ook wie niet meedoet : aarzel niet om te stemmen !

    Op die manier hebben uitschieters in lage scores of hoge scores een veel minder grote impact op het klassement van een foto dan nu.
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

  • #2
    Re: Deelnemen = stemmen

    Dank voor deze oproep, filipo. Ik zoek al lang naar een manier om het aantal stemmen te verhogen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Deelnemen = stemmen

      Terechte opmerking Filippo !
      En ik veronderstel dat er nog een paar zullen gestemd hebben die niet deelgenomen hebben waarvoor onze dank uiteraard
      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

      Comment


      • #4
        Re: Deelnemen = stemmen

        Hier wil ik nog even op in pikken.
        Vorig jaar heb ik het aangedurfd beoordelingen te geven tijdens de challenge en dat is niet met dank betuigd geworden. Ik heb daar een ware heksenjacht veroorzaakt.
        MAAR.
        Wanneer ik naar het resultaat van de challenge 'ZIEN' kijk huiver ik toch erg. Foto's krijgen een plaats die ze wel of niet verdienen alhoewel ... De fotograaf zit achteraf met een hunker naar de reden waarom zijn of haar foto zo laag scoort, de fotograaf die hoog scoort zit met een soort eergevoel wat misschien niet vollkomen terecht is.
        Laat ik het hebben over plaats 1 en plaats 2.
        Katrien1957 staat terecht op de eerste plaat. Mijn foto daarentegen ... Een onverdiende plaats en wie eerlijk is zal bij nader inzien me wel moeten gelijk geven.
        Hier even de commentaar, beoordeling die ik me heb aangemeten voor en na het posten van de foto.
        Originaliteit ? Ja, want inderdaad zien is wel iets anders dan kijken. Hier kan je verschillende richtingen uit gaan en bij veel is zien gelijk gesteld aan het orgaan oog en is dat het object van de foto. Zo heeft Katrien1957 het thema mooi en knap ingevuld en zo zijn er nog verschillende mensen die het oog als thema zagen.
        Bij mij kwam zien neer op de capaciteit om iets te zien. Mijn eerste gedacht was simpelweg een totaal zwarte foto te posten met als titel 'Blind'. Nachtblindheid stond ook op mijn lijstje tot ik dacht aan mensen die enkel een goed zicht hebben dank zij instrumenten ... In deze optiek () treed ik Ward07 bij. Dit is trouwens volgens mij ook een verklaring van zijn lagere score. Bij hem is zien gelijk aan de onkwaliteit om een scherp beeld te zien.
        Tot hier kan ik volgen dat ik niet slecht of goed scoor.
        Kleursetting zit ook wel goed en over het algemeen zat die bij iedereen goed. Dus, niet echt een argument voor de betere kwalificatie
        Compositie: Dit is een moeilijk item. In mijn foto kan ik ermee leven, MAAR, het scherpe schijfje in de lensvatting had minimaal toch wel centraal mogen staan. Nu zit het verwrongen naar de linker bovenkant. Een foto gemaakt met gemakzucht (ik moet bekennen dat deze foto een lukkie point-and-shoot was te Leuven. Het beeld in het objectief (niet echt een objectief, maar een lens uit een objectief. Ik heb een rechtopstaand beeld, en met een gewoon objectief kan dat niet) is niet 100% scherp en ik had minimaal ervoor kunnen zorgen dat het stadhuis in de achtergrond er beter, vollediger en duidelijker op stond.
        Scherpte: Hier laat ik een paar ernstige steken vallen. Indien je goed naar het beeld kijkt is er nergens, maar dan ook nergens (buiten de rand van de objectieflens) een scherp beeld waarneembaar. Wanneer je naar de hand kijkt, is dit wel op het randje af, maar scherp is het helaas niet.
        Tot hier mijn summiere eigen commentaar.
        Kijk ik opnieuw naar de Challenge dan stel ik toch de vraag waar ik in godshemelsnaam die tweede plaats haal, verdien. Welke vallable argumenten zijn er om mij in deze richting verder te stuwen ? Persoonlijk zeg ik: Naar de vuilnisbak die handel, je kan beter. Werk wat meer aan de tijd eer je de opname doet, doe enkele pogingen en wees kritischer om niet iedere opname als "DE Opname" te zien.

        Ergens had ik gehoopt dat men sneller en gevatter zou zijn met het geven van enige commentaar. Het is altijd leuker te weten om welke reden je een plaats in neemt in een geheel dan alleen maar die plaats te kennen en je de schouders moet op halen indien men je vraag waarom. Men moet eerlijk zijn ten op zichte van anderen en ook van zichzelf. Stel je nu eens voor dat ik volgende week tijdens een shoot, mensen foto's leer maken op de wijze die ik deed met de challenge-foto. Ik vrees dat ik een heel slecht figuur zou slaan, een slechte lesgever.

        Indien het eindresultaat gebaseerd is originaliteit is het dan ook leuk te weten dat dit het argument is, was, maar men moet ook leren rekening te houden met alle argumenten. Het is niet omdat je een foto hebt kunnen maken van een parende mier en een roze olifant aan de zuidpool dat dit DE FOTO van het jaar is. Het kan wel een winner zijn in deze unieke situatie maar dat is dan ook alles. Origineel zal dat wel zijn, maar als de kleuren fout zitten, niet scherp is ...

        Stemmen ja, maar dan aub met een zwaar kritische geest. En inderdaad, je dient alle foto's te beoordelen indien het syteem zo voorzien is dat alle foto's kunnen punten krijgen (zie verder waar ik opteer voor slechts 3 foto's te beoordelen met slechts 1,2 of 3).
        Wanneer originaliteit belangrijk is, lijkt het me dan ook meer dan normaal, dat gedurende de wedstrijd er GEEN foto's zichtbaar zijn. Ook hier ben ik de mening toegedaan dat hierdoor alleen al de diversiteit van de inzendingen een pak hoger zou liggen. Nu had ik vaak het "Déja-vue"-gevoel. En misschien moeten we toch nog eens nadenken indien we nu echt geen beoordelingen op foto's willen tijdens de stemming. Nadien kan natuurlijk ook, maar vaak worden die dan niet gelezen, de fotograaf niet, door de deelnemers niet.

        PS.: dit is geen kritiek aan het adres van iedereen (moderator, stemmers, deelnemers), .... om er een paar op te noemen. Het is een soort zelfkritiek en een ernstige vraag van hoe men tot kwotering komt. En ja, een heel kleine groep stemmers kan een heel rare impact hebben en zeg maar heeft ipv kan. Hier heb ik het niet over vriendjespolitiek wat maar al te vaak wordt gepredendeerd. Misschien zou een stemming waarbij enkel een 1, 2 en een 3 eenmalig kan worden gegeven en slechts op 3 foto's toch een ander beeld op brengen. Bij deze laatste moet men wel iets grondiger nadenken over de foto's vooraleer de score toe te kennen.
        Last edited by Wim.Vanmaele; 2 oktober 2018, 11:12.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Deelnemen = stemmen

          Er voor zorgen dat het klassement van de foto's niet meer te volgen is tijdens de stemmingsronde zou waarschijnlijk ook al een stap in de goede richting zijn.

          Mvg Yves
          Last edited by yves23; 2 oktober 2018, 18:57.
          What you see is what you get

          Comment


          • #6
            Re: Deelnemen = stemmen

            Er zijn toch nog lezers op dit forumgedeelte

            @LesC : als je het echt wil doen stijgen : verloot een klein prijsje onder alle personen die op alle foto's gestemd hebben...
            Maar of de kwantiteit dan ook voor de nodige kwaliteit gaat zorgen dat is misschien weer aan ander verhaal.
            En zo kom ik automatisch uit bij de analyse van Wim.

            @Wim : Dat lees je niet vaak dat iemand vindt dat zijn inzending te veel punten heeft gekregen Chapeau voor je zelfkritiek !
            Maar ik moet je wel bijtreden. Ik heb de laatste maanden ook al eens de wenkbrauwen gefronst bij de hoge (of lage) gemiddeldes die sommige foto's kregen.
            Wordt het stemmen aanzien als een last en maakt men er zich gewoon te snel vanaf, zonder echt kritisch en gedetailleerd te kijken ? Misschien.
            Om dat fenomeen wat te neutraliseren, zijn meer stemmers nodig. Als er een te klein publiek stemt, krijg je een vertekend beeld.

            @Yves : zelfs als dat mogelijk is, zie ik de link niet met een (te) laag aantal stemmers.

            @Frakske : van die veronderstelling zou ik ook uitgaan en dat maakt het eigenlijk nog dramatischer...

            Of deze topic iets zal uithalen : ik vrees er voor. Hoeveel deelnemers komen er hier nog lezen?
            Vroeger kreeg de winnaar hier nog veel reacties. Nu gebeuren de (enkele) felicitaties in de challenge zelf.
            Ik heb er niet echt een goed gevoel bij maar ik heb ook niet onmiddellijk een toverrecept om er terug schwung in te krijgen.
            Mijn fotowebsite : www.filover.be

            Comment


            • #7
              Re: Deelnemen = stemmen

              Ik ben zeker te vinden voor meer stemmen en juiste beoordelingen, want dat komt de kwalieit ten goede.
              Al eens aan gedacht over verplicht stemmen per deelname, zoniet wordt je eigen beeld gediskwalificeerd na de stemtijd?
              Ik weet niet of dit technisch mogelijk?
              Groetjes Katrien
              Which of my photographs is my favorite? The one I'm going to take tomorrow. By Imogen Cunningham

              Comment


              • #8
                Re: Deelnemen = stemmen

                De ps van WIM, 1 2 of 3 punten geven op je topdrie vind ik een goed voorstel, niet op je eigen beeld uiteraard

                Verplicht stemmen per deelname, dat is een moeilijke
                je post wat en in de helft van de maand ga je op reis, ergens waar je geen of nauwelijks internet hebt, dan heb je misschien op die eerste 5 posters kunnen stemmen, al wie later gepost heeft , goed of slecht krijgt dan geen stem.
                Verplichten te stemmen maar alleen een top3 ? dan zullen er luiwammesen tussen zitten die rap zonder nadenken 3 stemmen geven om er vanaf te zijn ...
                En zo kunnen we uren doorgaan
                Als je een toverformule vind om dat hier terug meer leven in te blazen, doen dan hé Filippo, het is hier plezanter met 100 dan met 20
                Ik volg Wim ook waar hij zegt het soms maar slordig te doen, het overkomt mij ook regelmatig maar deelnemen is wel belangrijker dan winnen, wat wel belangrijk is vind dat is dat je slordig mag zijn in de afwerking maar dat je bv geen zonsondergang komt posten als het laat zeggen over een food-stilleven zou moeten gaan
                bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                Comment


                • #9
                  Re: Deelnemen = stemmen

                  Als je maar zou beperken tot een top3 is de kans heel groot dat veel foto's geen punten zullen krijgen en dan kan je moeilijk een volledig klassement maken.
                  Bovendien vrees ik dat een wijziging van de software geen prioriteit is en we het zullen moeten blijven stellen met de huidige versie.

                  Als ik de toverformule vind, dan laat ik die zeker los op de challenge
                  Mijn fotowebsite : www.filover.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Deelnemen = stemmen

                    Inderdaad, stel voor wat je wil, maar een aanpassing van de software kan dus niet. Enfin, dat heb ik me toch laten vertellen.

                    Ikzelf kan alleen maar voorstellen: als je wil dat de Challenge blijft bestaan, doe dan mee op een of andere manier.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Deelnemen = stemmen

                      Het vraagt deze maand een beetje meer werk,
                      maar je doet er je medekandidaten en/of medefotografen een plezier mee :
                      dus stemmen maar !

                      Hier wordt de foto met de meeste voorkeurstemmen (=hoogste gemiddelde score) de winnaar van de verkiezingen...
                      Mijn fotowebsite : www.filover.be

                      Comment

                      Working...
                      X