Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus Zuiko en Canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Olympus Zuiko en Canon

    Hallo,
    Bestaat er een mogelijkheid om analoge Olympus Zuiko lenzen te gebruiken op Canon 350D camera?

  • #2
    Re: Olympus Zuiko en Canon

    Moderator Note: Crossposting in Aangeboden en Gezocht, terwijl men hierop moet kunnen antwoorden, wat niet kan -tenzij offline- in onze Koopjeshoek.
    Jouw post in Gezocht wordt verwijderd.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Olympus Zuiko en Canon

      Ja die bestaan maar de vraag is, hoe ga je scherpstellen?
      Ik heb een 350D, 40D en 50D gehad en telkens kocht ik een matglas van Katz Eye met een splitscreen.
      Dankzij dit matglas kon ik precies scherp stellen maar de belichting was altijd een probleem.
      Kijk eens bij amazon.de OM to EOS of bij Fotodiox.
      Er zijn nog firma's die matglazen maken maar daar heb ik geen ondervinding in en Katz Eye is er helaas mee gestopt.

      PS: Een ander matglas in een 350D plaatsen is geen kinderspel omdat dit toestel er niet op voorzien is.
      Je moet al heel handig zijn om dit tot een goed einde te brengen.
      Vraag is natuurlijk is dit het allemaal wel waard?
      Ik heb het geprobeerd en scherpstellen was heel goed, enkel waren de foto's oftewel onder of overbelicht en na lang zoeken en doen ben ik er uiteindelijk mee gestopt.
      Een systeem camera is daarin uitstekend, altijd of bijna toch een goede belichting. Voor mijn Fujifilm heb ik M42 to XF, CY to XF en Canon FD tot XF en dat werkt perfect.
      Last edited by Red Falcon; 29 september 2018, 23:08.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Olympus Zuiko en Canon

        Toen ik nog een canon had, waren de Zuiko's favoriete lenzen, wegens zeer goede kwaliteit.
        Vooral de 21mm was veel gezocht, want slechts tweede in rang na de legendarische Contax 21mm.
        Juiste belichting mer MF lenzen is nooit een probleem, als je stop down metering toepast.
        Doen!
        (Tenzij jouw body geen MF lenzen kan hebben, maar dat weet ik niet)
        Dpaul
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: Olympus Zuiko en Canon

          Deze opname is gemaakt met een Olympus OM zuiko 135mm 2.8 en een Fuji XE2s
          Er kan best nog wat verbeterd worden maar voor mij is ie best ok.



          Comment


          • #6
            Re: Olympus Zuiko en Canon

            Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
            Toen ik nog een canon had, waren de Zuiko's favoriete lenzen, wegens zeer goede kwaliteit.
            Vooral de 21mm was veel gezocht, want slechts tweede in rang na de legendarische Contax 21mm.
            Juiste belichting mer MF lenzen is nooit een probleem, als je stop down metering toepast.
            Doen!
            (Tenzij jouw body geen MF lenzen kan hebben, maar dat weet ik niet)
            Dpaul
            Dpaul, maak de mensen niets wijs aub.
            Ik heb een 350D gehad, testen gedaan met M42 lenzen, Canon FD lenzen, Yashica lenzen en de laatste waren Yashica CY lenzen.
            De belichting was NOOIT juist. Die discussie zal wel ergens terug te vinden zijn in het topic over M42 lenzen showcase hier op BD.
            Samen met een Nederlander hebben we van alles gedaan om dat probleem van belichting uit de wereld te helpen, het is ons helaas niet gelukt.
            Als TS mijn bewering niet gelooft dat hij dan maar ermee begint, na een tijdje gaan we zijn conclusies hier wel te horen krijgen.
            Pas op, met mijn Fujifilm camera's is dat geen probleem, geen scherpstel of belichting problemen en dat is ook zo met een Sony systeem camera.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Olympus Zuiko en Canon

              Wijsmaken ?

              Ik zeg dat dit voor mij geen probleem was, jij zegt dat het voor jou wel een probleem was.
              De TS moet zelf zijn conclusie trekken.

              Op mijn canon had ik converters voor Contax, Zuiko, Hasselblad, Nikkors ai en ais, M42 enz.
              Dat giing allemaal prima.

              De Ts kan ook sites bezoeken die alleen over MF lenzen gaan, en eens kijken of ze daar iets meer weten.

              mvg,
              DPaul
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #8
                Re: Olympus Zuiko en Canon

                Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                ...

                Op mijn canon had ik converters voor Contax, Zuiko, Hasselblad, Nikkors ai en ais, M42 enz.
                Dat giing allemaal prima.
                ...

                mvg,
                DPaul
                Om welke Canon ging dat? Misschien een later model dan de 350D?
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Olympus Zuiko en Canon

                  Dat was bij mij zowel op mijn 350D, 40D en 50D dat belichten een nachtmerrie was.
                  En ik was niet alleen want ik werkte samen met iemand hier op het forum en het probleem hebben we nooit kunnen oplossen.
                  Ik denk dat de discussie terug te vinden moet zijn in de "M42 Lenzen showcase".
                  En om juist te kunnen scherpstellen met een Canon had ik voor de 350D een ander matglas bij Katz Eye besteld in de USA.
                  Toen ik de 40D had bestelde ik er een passend matglas die ik dan later in mijn 50D plaatste.
                  Een matglas plaatsen in een 350D was niet evident omdat dit toestel daar niet op voorzien was.
                  In die tijd waren er nog geen adapters met een "confirmchip" en op die toestellen had je geen liveview (dacht ik toch).
                  Door pure miserie zijn we dan maar gestopt met die experimenten.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Olympus Zuiko en Canon

                    Scherpstellen was ook geen probleem, ik gebruikte een anglefinder C in combinatie met stop down metering. Perfect!

                    Nooit gechipte adapters gebruikt, want dat was niet spannend :-)
                    Je kon wel een ander matglas plaatsen, maar als je met de anglefinder C werkt, maakte dat weinig verschil.
                    Die kosten kan je besparen. Mijn body was een 5D indertijd.

                    Ik dacht dat alleen Nikon restricties had op een aantal body's om MF lenzen al dan niet te kunnen gebruiken.
                    Nu dat met de Nikon Z de registerafstand terug kleiner is (denk ik), openen zich misschien nieuwe horizonten voor de nikonians.

                    Dpaul
                    DPaul - A.FIAP
                    D810, nikkors and other stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Olympus Zuiko en Canon

                      Waarom een anglefinder, een magnifier is toch handiger.

                      Ja Paul, een 5D heeft een totaal andere zoeker dan een 350D hoor.
                      Je kunt het vergelijken met naar buiten kijken door een venster (de 5D) of door een sleutelgat (350D).
                      Van Nikon kan ik niet veel meeklappen, ik heb maar kortelings een F4s in mijn bezit gehad.
                      Echt een Canon 350D is niet geschikt om er MF lenzen op te gebruiken.
                      We hebben in de tijd van alles geprobeerd en soms had je toevalstreffer en dan dacht je "ha, nu heb ik het gevonden" en de volgende foto was dan weer overbelicht.
                      En had je nu weer per toeval een goed belichte met een 50mm erop en je zette er dan een 135mm zat je er weer naast, ik werd er moedeloos van.
                      Op mijn 5D Classic ben ik nooit met MF lenzen bezig geweest uit schrik dat ze te diep in de camera zouden zitten en de spiegel naar de vaantjes zou helpen.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment

                      Working...
                      X