Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

petroleumkachel.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • petroleumkachel.

    Dag, ik heb nagedacht over de aankoop van een petroleumkachel. Ik heb er echter geen idee van wat merk betreft, welk type te kopen (laser of wiek), capaciteit etc..

    Kortom zijn er mensen met ervaring over dit soort kachels? Is de techniek verbeterd? qua geurhinder ten opzichte van vroeger, waar moet ik op letten bij aankoop....

    Het moet gewoon dienen als bijverwarming om een grote ruime tesamen met de central verwarming in korte tijd op te warmen bij echt koud winterweer..

    dank! Graag uw ervaring, ook wat de brandstof betreft...
    Groeten Sensor

  • #2
    Re: petroleumkachel.

    Bedoel je dan zoiets wat meestal als Zibro gekend staat?
    Die technieken daarvan zijn de laatste jaren fors verbeterd, maar voor in de woonkamer niet echt de beste oplossing omdat het de zuurstof opbrandt en je meteen ook moet gaan verluchten waardoor er ook terug koude binnen komt.
    Warmen doet dat wel heel goed, maar of dit een goede oplossing is voor vaak gebruik betwijfel ik.
    Tenzij je een ander soort petroleumkachel bedoelt welke ook op een schoorsteen of uitlaat naar buiten wordt aangesloten.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: petroleumkachel.

      Na de verbranding van de petroleum blijft er CO2 en waterdamp over, in een gesloten ruimte levert dat problemen op.
      En naarmate de hoeveelheid zuurstof in de kamer vermindert wordt er ook nog koolmonoxide gevormd (en dat is heel gevaarlijk).
      Een "open verbrandingstoestel" zonder rookafvoer in huis gebruiken lijkt mij nooit een goed idee...

      De recentere toestellen geven naar het schijnt minder geur af, maar de CO2 en waterdamp komen nog steeds vrij tijdens de verbranding, heel gezond is dat dus niet.
      Kijk hier bij "risico's" : https://nl.wikipedia.org/wiki/Petroleumkachel

      Hier komt zo'n ding zeker niet in huis.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: petroleumkachel.

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Bedoel je dan zoiets wat meestal als Zibro gekend staat?
        Die technieken daarvan zijn de laatste jaren fors verbeterd, maar voor in de woonkamer niet echt de beste oplossing omdat het de zuurstof opbrandt en je meteen ook moet gaan verluchten waardoor er ook terug koude binnen komt.
        Warmen doet dat wel heel goed, maar of dit een goede oplossing is voor vaak gebruik betwijfel ik.
        Tenzij je een ander soort petroleumkachel bedoelt welke ook op een schoorsteen of uitlaat naar buiten wordt aangesloten.
        ja ik bedoelde eigenlijk een Zibro, ja is dat zo met die zuurstof? Misschien toch niet zo gezond dan voor sommige mensen met ademhalingsproblemen...
        Groeten Sensor

        Comment


        • #5
          Re: petroleumkachel.

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Na de verbranding van de petroleum blijft er CO2 en waterdamp over, in een gesloten ruimte levert dat problemen op.
          En naarmate de hoeveelheid zuurstof in de kamer vermindert wordt er ook nog koolmonoxide gevormd (en dat is heel gevaarlijk).
          Een "open verbrandingstoestel" zonder rookafvoer in huis gebruiken lijkt mij nooit een goed idee...

          De recentere toestellen geven naar het schijnt minder geur af, maar de CO2 en waterdamp komen nog steeds vrij tijdens de verbranding, heel gezond is dat dus niet.
          Kijk hier bij "risico's" : https://nl.wikipedia.org/wiki/Petroleumkachel

          Hier komt zo'n ding zeker niet in huis.
          Dank je wel, er is duidelijk een keerzijde aan deze vorm van verwarmen, toch wordt het blijkbaar goed verkocht en wordt er eveneens niet hard genoeg gewezen op de gevaren met betekking gezondheid.
          Er is de laserkachel en de wiekkachel en dan het aspect petroleum waar je dan ook nog op moet letten naar kwaliteit toe.Ik vind het moeilijk, wel verleidelijk maar ik ga nog wat research doen denk ik.
          Groeten Sensor

          Comment


          • #6
            Re: petroleumkachel.

            Oorspronkelijk geplaatst door sensor Bekijk bericht
            ja ik bedoelde eigenlijk een Zibro, ja is dat zo met die zuurstof? Misschien toch niet zo gezond dan voor sommige mensen met ademhalingsproblemen...
            Wij hebben dat vroeger ook gebruikt, dus ja uit ervaring kunnen we zeggen dat dit inderdaad niet het beste is ... warmte geeft dat inderdaad wel voldoende en het voelt aangenaam aan, daar niets op aan te merken.

            Maar het is steeds voorzichtig zijn, zeker met bijvullen en dergelijke en de geur heeft men zeker al hangt het ook veel af van de zuiverheid van de petroleum.

            Ook niet ideaal als er huisdieren zijn, vooral honden dan omdat die dat nogal eens durven mee hebben in hun zotte kuren.

            Met gezond verstand en voldoende verluchting is het te doen ... maar zoals eerder gezegd komt er dan ook koude lucht binnen en moet men continu alert zijn.

            Persoonlijk zou ik u toch aanbevelen om naar een andere oplossing uit te kijken.

            Ik weet niet of u huurt of eigenaar bent, maar bijvoorbeeld een radiator van de CV vervangen door een grotere kan een oplossing zijn dat niet zo heel duur hoeft te zijn maar veel veiliger en gezonder.
            Of minder laten afkoelen in de zeer koude periodes zodat uw CV sneller kan zorgen voor de juiste temperatuur.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: petroleumkachel.

              Ten stelligste af te raden, en al zeker in kleine ruimtes.
              Die dingen mogen dan nog niet ruiken maar kunnen een stille doder zijn
              in gesloten ruimtes (zuurstof verbruikers en CO uitstoot)

              Comment


              • #8
                Re: petroleumkachel.

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Ten stelligste af te raden, en al zeker in kleine ruimtes.
                Die dingen mogen dan nog niet ruiken maar kunnen een stille doder zijn
                in gesloten ruimtes (zuurstof verbruikers en CO uitstoot)

                Is dat ook zo met de nieuwste apparaten (laser). Ik wilde hem enkel maar gebruiken voor kortstondig opwarmen tesamen met de cv om op korte tijd de ruimte van de woonkamer (45vierkantemeter) op temperatuur te krijgen en hem dan afschakelen en verder verwarmen met de cv.

                Heel misschien dat ik eertijds ga verhuizen naar een vrijstaande oude charmewoning en daar zou ik hem dan gebruiken

                voor de koude te breken in het kille trappenhuis en de gang (waar geen cv radiatoren staan) en waar alle kamers op uitkomen. .
                Groeten Sensor

                Comment


                • #9
                  Re: petroleumkachel.

                  Heb dat ook nog gebruikt, nooit meer! Levensgevaarlijk als de wiek niet tijdig wordt vervangen of niet vakkundig. Geeft ook veel roet af op de muren en veel vochtigheid als er niet voldoende wordt verlucht.
                  https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                  Comment


                  • #10
                    Re: petroleumkachel.

                    Ik zou eerder een pelletkachel aanraden is wel duurder en ook een schouw nodig.

                    Comment


                    • #11
                      Re: petroleumkachel.

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Ten stelligste af te raden, en al zeker in kleine ruimtes.
                      Die dingen mogen dan nog niet ruiken maar kunnen een stille doder zijn
                      in gesloten ruimtes (zuurstof verbruikers en CO uitstoot)
                      Gelijk heb je Geert; persoonlijk vind ik dat een stap terug in de tijd.
                      Dan kunnen we evengoed weer met een lei en een griffel gaan schrijven

                      Anderzijds snap tik de TS wel: alle bijverwarming moet je nu ook niet meer electrisch gaan verwarmen

                      En houtkachels zijn te vervuilend...

                      Het is allemaal niet meer zo gemakkelijk tegenwoordig....
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

                      Comment


                      • #12
                        Re: petroleumkachel.

                        Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
                        Heb dat ook nog gebruikt, nooit meer! Levensgevaarlijk als de wiek niet tijdig wordt vervangen of niet vakkundig. Geeft ook veel roet af op de muren en veel vochtigheid als er niet voldoende wordt verlucht.
                        die lasertoestellen hebben wel geen wiek meer...maar goed dank voor de reacties ik denk dat ik ga afzien van een aankoop...

                        O
                        Groeten Sensor

                        Comment


                        • #13
                          Re: petroleumkachel.

                          Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
                          Ik zou eerder een pelletkachel aanraden is wel duurder en ook een schouw nodig.
                          Ook daar doen reeds geruchten de ronde, op vlak van fijn stof komen die dingen er ook niet zo goed uit.
                          Bovendien ben je afhankelijk van een leverancier, dus zijn belastingen op pellets op termijn niet uitgesloten....
                          Misschien is TS zijn cv instalatie wat onderberekend, maar hier is een opwarming van de ruimte met 5°C op 15 á 20 minuten geen enkel
                          probleem (23Kw condensatie ketel).
                          Last edited by Guest42; 30 september 2018, 21:46.

                          Comment


                          • #14
                            Re: petroleumkachel.

                            Als het te lang duurt om de gewenste temperatuur te bereiken met de centrale verwarming, dan kan je de thermostaat ook eerder laten inschakelen.
                            Dat kan met een timergestuurde thermostaat (als je 'vaste uren" hebt), maar tegenwoordig kan dat ook met een thermostaat die je vanop afstand kan inschakelen via de smartphone.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: petroleumkachel.

                              Voor Zibro en consoorten heb ik maar één woord: moordenaars. Ik begrijp niet goed dat de overheid de verkoop van die dingen al niet lang verbiedt.

                              Ze verbruiken de zuurstof en vervangen ze door de stinkende en gifige (CO...) "uitlaatgassen". En het gevaarlijkste gas CO is dan wel reukloos.
                              Als je ze min of meer veilig wil gebruiken moet je zodanig verluchten dat de warmte die ze produceren "vervliegt"

                              Als het niet dagelijks moet gebeuren zou ik een elektrische convector (zo mogelijk met elektronische thermostaat) kopen. Je gaat je daar niet arm mee stoken hoor.
                              Koop ook geen elektrische olieradiator want die is veel te traag voor wat jij verlangt.

                              Is bijplaatsen van een radiator op de CV geen oplossing ? Of de bestaande vervangen door een grotere zoals Verseg suggereert.
                              Last edited by nete; 30 september 2018, 23:29.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment

                              Working...
                              X