Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan een objectief verslijten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kan een objectief verslijten?

    Ik heb nog een relatief oud objectief van Canon 100-400 mm, telescopisch, vijf jaar oud, waar overigens niets aan mankeert, maar toch heb ik het gevoel dat mijn foto's minder scherp zijn dan vroeger. Kan een lens verslijten met ouder worden?

  • #2
    Re: Kan een objectief verslijten?

    Oorspronkelijk geplaatst door eriktack Bekijk bericht
    Ik heb nog een relatief oud objectief van Canon 100-400 mm, telescopisch, vijf jaar oud, waar overigens niets aan mankeert, maar toch heb ik het gevoel dat mijn foto's minder scherp zijn dan vroeger. Kan een lens verslijten met ouder worden?
    Vijf jaar oud, wees nu eens eerlijk is dat volgens jouw oud ??
    Neen een lens slijt niet met ouder worden, een lens slijt wel door te misbruiken
    Heb je misschien ondertussen een nieuwe body gekocht ?

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Kan een objectief verslijten?

      Oorspronkelijk geplaatst door eriktack Bekijk bericht
      maar toch heb ik het gevoel dat mijn foto's minder scherp zijn dan vroeger.
      Dat idee de wereld uithelpen door oude foto's met nieuwe te vergelijken, dan weet jet zeker.
      Oorspronkelijk geplaatst door eriktack Bekijk bericht
      Kan een lens verslijten met ouder worden?
      Lenzen kunnen verslijten bij ouderdom, er zit mechanica, electronica, verbindingen, stekkertjes, optica: de eerste 4 kunnen storing geven na een zekere tijd, de laatste eigenlijk. Daar zijn weleens problemen mee, maar meestal door een val oid..

      Het enige wat ik ooit eens heb gehad aan een lens: Nikkor 85 1.8, waarbij een koppelstukje voor de AF uit de lens was gevallen, na reparatie weer perfect.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Kan een objectief verslijten?

        IS kan toch verslijten, niet?

        Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
        Greetz Geert.
        Canon gerief...

        Comment


        • #5
          Re: Kan een objectief verslijten?

          Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
          IS kan toch verslijten, niet?

          Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
          Jawel uiteraard kan dat maar TS spreekt hier over een lens van amper 5 jaar oud, dus als deze op een normale manier gebruikt is zou deze niet mogen mankeren
          Uiteraard kan er altijd wel iets onverwachts stuk gaan maar dat is dan geen slijtage maar eerder een mankement

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Kan een objectief verslijten?

            Als een lens minder scherp wordt op dezelfde camera - kan het inderdaad zijn dat er vb. een lens een fractie verschoven is, een ring losgeraakt - of er ergens speling op zit.
            Bij verandering van camera's kan het eerder te maken hebben met de fijnafstelling die maakt dat de AF er een klein beetje naast zit (evt. micro-adjustments toepassen als dat aanwezig is in de camera).
            Systeemcamera's hebben daar iets minder last van omdat er geen verschil is tussen sensor en AF-sensor - da's één geheel - misschien helpt het om de lens eens te testen op een Canon systeemcamera - om zeker te zijn dat er inderdaad mechanisch niks aan hapert. Dan sluit je die AF-sensor-afregelingsafwijkingen uit in die test.

            groeten

            Comment


            • #7
              Re: Kan een objectief verslijten?

              Er kan ook stof in de lens geraken, of je kan schimmel kweken.
              Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
              Website - 500px - Instagram

              Comment


              • #8
                Re: Kan een objectief verslijten?

                Ik heb hier lenzen van 50 jaar oud, zonder AF of IS uiteraard.
                Zelf 1 lens gehad, een Russische, waarvan de focus ring was vastgelopen.
                Een sigma 50mm (digitaal dus) met hetzelfde probleem gehad.
                En voor de rest( nog niks versleten gehad.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Kan een objectief verslijten?

                  objectieven met stabilisatie wel ( zoals gezegd, electronica,...)

                  Oudere objectieven...fungus
                  Valschade ergens in het verleden,... verduren van rubber ( dichtingen)... cementeringen

                  Maar echt verslijten.? Denk t niet
                  Groetjes

                  Lukathi

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kan een objectief verslijten?

                    Ik heb nog nooit ondervonden dat mijn bril verslijt door erdoor te kijken.Wel dat ik niet meer zo goed zag, en mijn ogen verslechteren of het montuur het opgeeft.
                    Objectieven idem:het glas zal niet verslijten.Wel de mechaniek er rond.En daar zit waarschijnlijk ook het verschil in prijs.
                    NB: oudere lenzen hebben wel misschien een minder ontwerp,dat nu op de bodies met meer resolutie zichtbaar wordt.
                    Maar als je lens op dezelfde body minder goed presteert ?? Ietwat meer slordige opnametechniek (bv. teveel vertrouwen in de AF of de IS??)Tikje gekregen??

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kan een objectief verslijten?

                      Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                      Ik heb nog nooit ondervonden dat mijn bril verslijt door erdoor te kijken.Wel dat ik niet meer zo goed zag, en mijn ogen verslechteren of het montuur het opgeeft.
                      Objectieven idem:het glas zal niet verslijten.Wel de mechaniek er rond.En daar zit waarschijnlijk ook het verschil in prijs.
                      NB: oudere lenzen hebben wel misschien een minder ontwerp,dat nu op de bodies met meer resolutie zichtbaar wordt.
                      Maar als je lens op dezelfde body minder goed presteert ?? Ietwat meer slordige opnametechniek (bv. teveel vertrouwen in de AF of de IS??)Tikje gekregen??
                      Bedankt voor de reactie. Wellicht ligt het inderdaad meer aan de techniek dan aan de lens zelf (waar ik overigens nooit technische problemen mee heb gehad), wellicht moet ik wat meer manueel werken. Ik gebruik nog altijd dezelfde body, een EOS 7D I, dus daar kan het niet aan liggen.

                      Erik

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kan een objectief verslijten?

                        Inderdaad misschien de stabilisatie - maar ondertussen heb ik al weer enkele scherpe foto's gemaakt, dus het ligt wellicht aan mij

                        Erik

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kan een objectief verslijten?

                          Oorspronkelijk geplaatst door eriktack Bekijk bericht
                          Ik gebruik nog altijd dezelfde body, een EOS 7D I, dus daar kan het niet aan liggen.
                          Foute conclusie. Het grootste deel van de AF zit in de camera en ook de AF-sensor in de camera kan vuil worden.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment

                          Working...
                          X