Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar kan ik de goedkoopste Windows 10 kopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waar kan ik de goedkoopste Windows 10 kopen?

    Ik ben bezig aan het bouwen van een nieuwe PC en de C SSD is een nieuwe schijf.
    Nu dacht ik eerst mijn oude SSD met de Samsung software over te zetten op de nieuwe schijf maar dan heb ik wel alle stuurprogramma's en drivers van die andere hardware ook mee.
    Ik vrees dat ik dan tegen conflicten zal aanlopen, ik hou van een clean install en geen 1001 problemen met het overzetten.

    Ik zou eventueel ook een nieuwe Windows 10 kunnen kopen maar bij het surfen verschillen die prijzen nogal wat zeg, van € 4,95 tot +/- €120,00.
    Mijn laatste aankoop was een licentie bij een Belgische krant, iets van € 30,00 dacht ik.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: Waar kan ik de goedkoopste Windows 10 kopen?

    Op de oude SSD staat dus een windows met licentie.

    Dan kun je deze toch terug opnieuw gebruiken met een nieuwe installatie.

    --
    mlap.
    T.T.

    Comment


    • #3
      Re: Waar kan ik de goedkoopste Windows 10 kopen?

      Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
      Op de oude SSD staat dus een windows met licentie.

      Dan kun je deze toch terug opnieuw gebruiken met een nieuwe installatie.

      --
      mlap.
      T.T.
      Niet helemaal. Als je een OEM licentie hebt niet. Dat zijn de goedkope download and buy-a-key licenties (20€) klasse. De overdraagbare licenties kosten een pak meer .
      Die goedkope OEM licenties zijn doorgaans niet gebruikte, maar betaalde licenties van grote hardware producenten die herverkocht worden door handige shops meestal ergens uit Azie.
      YMMV.
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Waar kan ik de goedkoopste Windows 10 kopen?

        Ook als je een niet_OEM-versie heb gekocht lukt dit niet altijd.
        Bij registratie wordt er gekeken naar de hardware die er vroeger ops tond en nde hardware die er nu aan hangt. Indien daar teveel verschil in zit lukt het niet om de installatie verder uit te voeren en wordt je gevraagd een nieuwe licentie aan te schaffen.
        Ik ben dit 2x tegen gekomen omdat een moederbord kapot was en ik een nieuw moederbord geplaatst had (een ander merk, versie). Na contact met Microsoft en een hele parlé stemden ze in om de installatie met de oude legale Win10-versie te laten door gaan. Ik kreeg een key daarvoor.
        Bij een tweede situatie was het een gewone vervanging van een heel oud toestel door een nieuwere en daar ging de vlieger niet op. Ik heb daar een nieuwe licentie moeten aan kopen, ook al kon ik bewijzen dat het te vervangen toestel naar de schroothoop ging.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Waar kan ik de goedkoopste Windows 10 kopen?

          Klopt Wim, heb ik ook al voorgehad bij het wisselen van het mobo
          Maar vorig jaar heb ik een andere ssd moeten steken, de eerdere ssd was stuk gegaan, en ik kon met dezelfde licentie windows opnieuw installeren
          Dus normaal zou dat bij TS ook moeten lukken om gewoon met dezelfde licentie windows opnieuw te activeren

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Waar kan ik de goedkoopste Windows 10 kopen?

            Was het misschien een identieke SSD ? Ik weet dat ze naar enkele parameters kijken voor wat hardware betreft, maar vraag me niet dewelke.
            Dewelke Wim ?
            Ik weet het niet.

            Maar ook het aantal veranderde hardwareprofielen die aangesproken waren telt mee. Ik vermoed dat indien je slechts één item verandert (bv een HD, SSD) dat dit geen problemen geeft.

            Ik zou gewoon de installatie draaien. Lukt het niet, schaadt het niet en ben je enkel wat tijd kwijt.

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Klopt Wim, heb ik ook al voorgehad bij het wisselen van het mobo
            Maar vorig jaar heb ik een andere ssd moeten steken, de eerdere ssd was stuk gegaan, en ik kon met dezelfde licentie windows opnieuw installeren
            Dus normaal zou dat bij TS ook moeten lukken om gewoon met dezelfde licentie windows opnieuw te activeren

            grts
            Sieg
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Re: Waar kan ik de goedkoopste Windows 10 kopen?

              Het is een compleet nieuwe Pc die ik aan het maken ben (case modding en cable sleeving) daar komt een gloednieuwe Samsung SSD in en drie uit een andere Pc HDD's + DVD-R + 16GB DDR RAM
              Al de rest is nieuw, de oude Pc gaat helemaal uit elkaar en zullen alle hardware afzonderlijk verkocht worden min de zaken die ik al eerder vernoemde + de Samsung SSD waar dus W10 en alle software opstaat.

              Ik heb dat eens in het jaar stillekens met een HDD geprobeerd om de oude C schijf in een nieuwe Pc te steken maar dat was nopes? Het was nog met XP, en da&t lukte dus niet.

              Dus ik zou weer een nieuwe licentie moeten aanschaffen, had ik wel gedacht, maar waar kan ik daar goedkoop aan geraken?
              Ik heb hier ook nog 2 x W8 en 1 x W8.1 liggen maar upgraden naar 10 zal niet meer lukken zeker, al lees ik hier en daar dat het toch nog moeten lukken.
              Maar dat klooien met upgraden doe ik niet graag en zou veel liever een echte W10 clean willen installeren.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Waar kan ik de goedkoopste Windows 10 kopen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Het is een compleet nieuwe Pc die ik aan het maken ben (case modding en cable sleeving) daar komt een gloednieuwe Samsung SSD in en drie uit een andere Pc HDD's + DVD-R + 16GB DDR RAM
                Al de rest is nieuw, de oude Pc gaat helemaal uit elkaar en zullen alle hardware afzonderlijk verkocht worden min de zaken die ik al eerder vernoemde + de Samsung SSD waar dus W10 en alle software opstaat.

                Ik heb dat eens in het jaar stillekens met een HDD geprobeerd om de oude C schijf in een nieuwe Pc te steken maar dat was nopes? Het was nog met XP, en da&t lukte dus niet.

                Dus ik zou weer een nieuwe licentie moeten aanschaffen, had ik wel gedacht, maar waar kan ik daar goedkoop aan geraken?
                Ik heb hier ook nog 2 x W8 en 1 x W8.1 liggen maar upgraden naar 10 zal niet meer lukken zeker, al lees ik hier en daar dat het toch nog moeten lukken.
                Maar dat klooien met upgraden doe ik niet graag en zou veel liever een echte W10 clean willen installeren.
                Je kan altijd een W10 download doen ergens vanaf de Microsoft site. (eerst doen !) en er een bootable memory stick van maken (de instructies zijn er)
                Deze kun je clean installeren op je nieuwe machine (zelfs zonder key). Dan heb je 30 dagen tijd om een sleutel aan te schaffen (windows werkt zolang 'normaal' zelfs zonder sleutel.
                IK doe dat meestal met een google search: 'windows 10 OEM' om ergens een legale key te kopen. Introduceren en tis gepiept.
                Of dit de geschikte werkwijze voor je is kan ik niet beslissen.

                YMMV
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: Waar kan ik de goedkoopste Windows 10 kopen?

                  Juridisch is volgens MS een OEM licentie onlosmakelijk verbonden met één toestel.
                  Wat er hier allemaal verteld wordt (sleutels aan 30 euro en zo) is, volgens mij, even illegaal als een gekraakte versie gebruiken.

                  Ik denk dat nog het minst "illegale" is om de key van je huidige installatie op te snorren en te gebruiken met een verse installatie. Mogelijks moet je dan de activatie telefonisch doen.

                  Wil je het helemaal volgens het boekje dan koop je een nieuwe OEM versie (normaal rond 110 euro) bij de winkel waar je de onderdelen kocht. Je hebt dan meteen een DVD met Windows 10
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waar kan ik de goedkoopste Windows 10 kopen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Juridisch is volgens MS een OEM licentie onlosmakelijk verbonden met één toestel.
                    Wat er hier allemaal verteld wordt (sleutels aan 30 euro en zo) is, volgens mij, even illegaal als een gekraakte versie gebruiken.

                    Ik denk dat nog het minst "illegale" is om de key van je huidige installatie op te snorren en te gebruiken met een verse installatie. Mogelijks moet je dan de activatie telefonisch doen.

                    Wil je het helemaal volgens het boekje dan koop je een nieuwe OEM versie (normaal rond 110 euro) bij de winkel waar je de onderdelen kocht. Je hebt dan meteen een DVD met Windows 10
                    Fout. Je kan GEEN OEM kopen van Microsoft direct. Enkel retails. rond de 110€ dus.
                    Aangezien de TS ZELF zijn PC bouwt, mag hij een OEM gebruiken (en die is idd. aan het toestel gebonden). Hoe er legaal aangeraken en waar die OEM vandaan komen leg ik uit in mijn eerdere posts.
                    YMMV
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waar kan ik de goedkoopste Windows 10 kopen?

                      Zelfbouwen heeft niets te maken met OEM of retail.

                      Het verschil zit hem vooral in meer support in retail en je mag deze versie op meerdere computers installeren.
                      Echter niet tegelijkertijd tijd.



                      --
                      mlap.
                      T.T.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waar kan ik de goedkoopste Windows 10 kopen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                        Zelfbouwen heeft niets te maken met OEM of retail.
                        Zelfbouwen betekent technisch gezien een UNIEKE PC configuratie waar de licentie wordt op neergezet. Wees er zeker van, bij het activeren van de licentie wordt dat op een server van Microsoft geplaatst.Verander iets aan de configuratie of gebruik een andere Microsoft account en de heren van Microsoft detecteren dat.
                        Daarom kun je de licentie niet overzetten -> bijna 100% is de hardware anders.

                        Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                        Het verschil zit hem vooral in meer support in retail en je mag deze versie op meerdere computers installeren.
                        Echter niet tegelijkertijd tijd.



                        --
                        mlap.
                        T.T.
                        Correct EN er is een materiele levering. (CD, boekje, 14dagen support) Bij een OEM is dat niet het geval.
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Waar kan ik de goedkoopste Windows 10 kopen?

                          Ik heb indertijd nog een brief met gelukwensen ontvangen van Microsoft omdat ik (in bijberoep assembleerde en verkocht ik desktops) bij een bezoek van een anonieme "Microsoft klant" de juiste info verschafte over wat legaal was qua Microsoft software.
                          Ik zal er dus misschien wel iets van weten.
                          Als ik nu een desktop bij mijn huidige PC-boer koop dan levert die er desgewenst een OEM Windows op DVD bij (te betalen uiteraard). Idem als ik de onderdelen koop en zelf de assemblage wens te doen. Ik denk dat het qua legaliteit voor MS weinig verschil uitmaakt.
                          Maar ik heb al lang ondervonden dat iedereen ongeveer zijn "eigen privé" regeltjes heeft wat "legale" software betreft.
                          Ga me dus onthouden van verdere commentaar.
                          Last edited by nete; 26 september 2018, 22:34.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #14
                            Re: Waar kan ik de goedkoopste Windows 10 kopen?

                            Dat kan ik begrijpen René, maar het beleid bij Microsoft zal sindsdien alle meerdere malen veranderd zijn geweest.
                            In het begin van W8 koste het OS bitter weinig, toch in vergelijking met eerder uitgebrachte versies.
                            Later volgde een gratis update naar W8.1 en nog later konden zelfs W7 Pc's gratis updaten naar W10.
                            En nu blijft het W10 maar volgen er telkens gratis updates.
                            Ik herinner me nog goed toen W98 uitkwam dat er in geen tijd een verbetering onder de naam van W98SE uitkwam en hebben we moeten voor betalen.
                            Als je op straat staat te roepen dat je een illegaal OS hebt geïnstalleerd zullen ze wellicht ingrijpen, maar een particulier ook al zijn die met honderdduizenden, interesseert hen niet.
                            Waar Microsoft wel zit op te jagen zijn de namakers van hun producten en die komen meestal uit China.
                            Trouwens het is niet met Windows dat ze grote geld binnenhalen maar met hun Office pakketten, zelfs de gratis pakketten van diverse aanbieders moeten het afleggen tegen Microsoft.
                            Ik heb dus bij die Vlaamse krant een licentiesleutel kunnen kopen voor iets van rond de € 30,00 en Windows aanvaarde die direct. Dus ik veronderstel dat dit volledig legaal is.
                            Als ik mij niet vergis heb ik deze gekocht bij HLN Shop
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Waar kan ik de goedkoopste Windows 10 kopen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Juridisch is volgens MS een OEM licentie onlosmakelijk verbonden met één toestel.
                              Wat er hier allemaal verteld wordt (sleutels aan 30 euro en zo) is, volgens mij, even illegaal als een gekraakte versie gebruiken.

                              Ik denk dat nog het minst "illegale" is om de key van je huidige installatie op te snorren en te gebruiken met een verse installatie. Mogelijks moet je dan de activatie telefonisch doen.

                              Wil je het helemaal volgens het boekje dan koop je een nieuwe OEM versie (normaal rond 110 euro) bij de winkel waar je de onderdelen kocht. Je hebt dan meteen een DVD met Windows 10
                              Vreemd dat Microsoft je zelf de tools geeft om een licentie los te koppelen van de hardware
                              zie google "How to deactivate and uninstall Windows Product Key" zie ook "slmgr.vbs" ...
                              BTW upgrade version vanaf 7, 8 of 8.1 naar W10, hebben meestal een virtuele licentie ... FWIW

                              Comment

                              Working...
                              X