Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS R of 6D II?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EOS R of 6D II?

    In 2010 ben ik gestart met een EOS 400D + 17-55 2.8. Na enkele jaren heb ik dat materiaal verkocht om in 2014 opnieuw te starten met een 70D, lenzen zie handtekening.

    De 70 vond ik een prachtige opvolger voor mijn 400D. Maar ook hier heb ik het gevoel dat ik tegen enkele grenzen bots, vooral ISO vind ik rampzalig op de 70D. Vandaar dat ik al enkele maanden zit te azen op de 6D II. Tot Canon de R presenteerde enkele weken geleden

    Qua budget is de R duurder. Maar ik heb een EF-S 10-18 die zou passen op de R en die ik zou moeten vervangen door een EF lens voor de 6D II. Dus budget komt dan heel dicht bij elkaar te liggen.

    Andere merken interesseren mij niet, ik ben 'verliefd' op het Canon eco systeem met alle lenzen en toebehoren. Ik weet dat ik ook bij andere merken terecht kan, en dat die al vroeger waren met deze technologie maar daar leg ik mij bij neer en lig ik niet wakker van. Zoals Jared Polin zegt, vind ik dat iedereen hem veel te veel bezig houdt met camera's tot in het oneindige vergelijken en merken afbreken.

    En een 5D IV is compleet buiten budget, ook een 2de hands 5D III kan me niet warm maken.

    Zaken die ik belangrijk vind en die ze beiden hebben:
    Kantelbaar scherm
    Touchscreen
    WiFi
    Hoge ISO prestaties

    Zaken die mijn minder interesseren en ze beiden ook niet hebben:
    Dual card slot
    4K (R heeft cropped 4K)
    Hoofdtelefoon aansluiting
    FPS (zijn voor 70D, 6D II en R zo goed als identiek)

    Dus wat zouden jullie doen? Een EOS 6D II met een bijvoorbeeld een Samyang groothoeklens en EF 24-105L of EOS R met mijn huidige EF-S 10-18 en RF 24-105L? Op termijn wil ik nog een EF 70-200.
    Palmares: 400D - 70D - 6DII - R6 + Holy Trinity

  • #2
    Re: Canon EOS R of 6D II?

    Als ik je uitleg eens goed doorlees heb ik eigenlijk het gevoel dat je al gekozen hebt voor de R
    En dat lijkt me trouwens ook de meest logische keuze
    Als je de vergelijking maakt tussen de 6DII en de R komt de R er sowieso beter uit
    Een lenskeuze kan eigenlijk niemand je aanraden, is steeds persoonlijk, mijn brandpuntafstanden zullen bvb niet geschikt zijn voor jou en omgekeerd hetzelfde
    Als je dan toch voor het R systeem gaat zou ik all the way gaan, ook met de lenzen. Dat hoeft uiteraard niet onmiddellijk maar kan je stilaan opbouwen
    Er zullen toch nog een pak lenzen bijkomen voor het R systeem, en waarschijnlijk ook enkele goedkopere

    grts
    Sieg
    Last edited by Sieg; 25 september 2018, 16:46. Reden: typo
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Canon EOS R of 6D II?

      Oorspronkelijk geplaatst door mrdc Bekijk bericht
      In 2010 ben ik gestart met een EOS 400D + 17-55 2.8. Na enkele jaren heb ik dat materiaal verkocht om in 2014 opnieuw te starten met een 70D, lenzen zie handtekening.

      De 70 vond ik een prachtige opvolger voor mijn 400D. Maar ook hier heb ik het gevoel dat ik tegen enkele grenzen bots, vooral ISO vind ik rampzalig op de 70D. Vandaar dat ik al enkele maanden zit te azen op de 6D II. Tot Canon de R presenteerde enkele weken geleden

      Qua budget is de R duurder. Maar ik heb een EF-S 10-18 die zou passen op de R en die ik zou moeten vervangen door een EF lens voor de 6D II. Dus budget komt dan heel dicht bij elkaar te liggen.

      Andere merken interesseren mij niet, ik ben 'verliefd' op het Canon eco systeem met alle lenzen en toebehoren. Ik weet dat ik ook bij andere merken terecht kan, en dat die al vroeger waren met deze technologie maar daar leg ik mij bij neer en lig ik niet wakker van. Zoals Jared Polin zegt, vind ik dat iedereen hem veel te veel bezig houdt met camera's tot in het oneindige vergelijken en merken afbreken.

      En een 5D IV is compleet buiten budget, ook een 2de hands 5D III kan me niet warm maken.

      Zaken die ik belangrijk vind en die ze beiden hebben:
      Kantelbaar scherm
      Touchscreen
      WiFi
      Hoge ISO prestaties

      Zaken die mijn minder interesseren en ze beiden ook niet hebben:
      Dual card slot
      4K (R heeft cropped 4K)
      Hoofdtelefoon aansluiting
      FPS (zijn voor 70D, 6D II en R zo goed als identiek)

      Dus wat zouden jullie doen? Een EOS 6D II met een bijvoorbeeld een Samyang groothoeklens en EF 24-105L of EOS R met mijn huidige EF-S 10-18 en RF 24-105L? Op termijn wil ik nog een EF 70-200.
      Maar mijn idee hee !?

      Misschien wachten tot fotografen hemin de handen hebben gehad ipv laboratten !?
      Groetjes

      Lukathi

      Comment


      • #4
        Re: Canon EOS R of 6D II?

        Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
        Maar mijn idee hee !?

        Misschien wachten tot fotografen hemin de handen hebben gehad ipv laboratten !?
        Ik ga mijn bestelling niet vandaag of morgen plaatsen. Ik wacht zelfs graag op een cashback, misschien lente 2019. Maar ik mag er toch nu al over nadenken? Ik ga waarschijnlijk naar de Canon experience days op 13 en 14 oktober, dan kan ik beide toestellen testen.
        Palmares: 400D - 70D - 6DII - R6 + Holy Trinity

        Comment


        • #5
          Re: Canon EOS R of 6D II?

          Ik volg Sieg volledig in zijn logische diagnose, de man heeft dan ook jarenlange ondervinding.
          Met die 24-105L zou ik toch wat oppassen want ik heb die gehad op een 5D en op 24mm was de lensvertekening verschrikkelijk.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Canon EOS R of 6D II?

            De mark II van de 24-105? Ik ben extreem tevreden van mijn 17-55 maar vind de extra mm van de 18-135 heel praktisch, ook al is de kwaliteit pakken minder.

            De droom is natuurlijk 24-70 en 70-200 beiden 2.8 maar is momenteel buiten budget en voor dagtripjes minder praktisch.
            Palmares: 400D - 70D - 6DII - R6 + Holy Trinity

            Comment


            • #7
              Re: Canon EOS R of 6D II?

              Zaken die ik belangrijk vind en die ze beiden hebben:
              Kantelbaar scherm
              Touchscreen
              WiFi
              Hoge ISO prestaties
              Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
              Maar mijn idee hee !?

              Misschien wachten tot fotografen hemin de handen hebben gehad ipv laboratten !?
              Ja, fotografen gaan bovenstaande kenmerken beter kunnen beoordelen.. Dat is evengoed subjectief...
              Precies of Canon kan geen camera meer bouwen omdat het nu mirrorless is...

              Comment


              • #8
                Re: Canon EOS R of 6D II?

                Oorspronkelijk geplaatst door mrdc Bekijk bericht
                De mark II van de 24-105? Ik ben extreem tevreden van mijn 17-55 maar vind de extra mm van de 18-135 heel praktisch, ook al is de kwaliteit pakken minder.

                De droom is natuurlijk 24-70 en 70-200 beiden 2.8 maar is momenteel buiten budget en voor dagtripjes minder praktisch.
                Nee, het was de eerste uitvoering. Op een crop toestel was die lens dan weer fantastisch.
                Zelf heb ik nu op mijn 5DMKIII een 17-40, een 24-70 en de 70-300.
                De EF 70-300 f/4.0-5.6 IS USM II Nano, wel te verstaan.
                Die stelt sneller scherp dan mijn L lenzen. Vroeger heb ik de 70-200 f/4.0 gehad maar die heb bijna niet gebruikt wegens toch nog iets te kort.
                Maar misschien kunt u ook eens uitkijken naar die 28-300L, je hebt daar een groothoek en tele in één.
                Als ik die 17-40 niet had gehad dan zat de kans er dik in dat ik die 28-300L had gekocht.

                PS: Die 24-105 is wel enorm zwaar hoor voor een wandel lens te zijn.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EOS R of 6D II?

                  Oorspronkelijk geplaatst door mrdc Bekijk bericht
                  Ik ga mijn bestelling niet vandaag of morgen plaatsen. Ik wacht zelfs graag op een cashback, misschien lente 2019. Maar ik mag er toch nu al over nadenken? Ik ga waarschijnlijk naar de Canon experience days op 13 en 14 oktober, dan kan ik beide toestellen testen.
                  Tuurlijk mag je er over nadenken... Maar op wat ga je je baseren ? Er zijn amper gebruikservaringen !? Vind het nogal voorbarig hoor... je gaat er over drie weken pas kennis mee maken, maar vraagt nu hier al , welke keuze texmaken.... sorry mijn reactie... post dit nog eensover enkele maanden !?
                  Groetjes

                  Lukathi

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EOS R of 6D II?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Maar misschien kunt u ook eens uitkijken naar die 28-300L, je hebt daar een groothoek en tele in één.
                    Als ik die 17-40 niet had gehad dan zat de kans er dik in dat ik die 28-300L had gekocht.

                    PS: Die 24-105 is wel enorm zwaar hoor voor een wandel lens te zijn.
                    ... EF 28-300L : 1,7 kg...
                    Is zo ongeveer de zwaarste "wandellens" die je je kunt aanschaffen.

                    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
                    Last edited by GeertB; 27 september 2018, 14:13.
                    Greetz Geert.
                    Canon gerief...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EOS R of 6D II?

                      Oorspronkelijk geplaatst door mrdc Bekijk bericht
                      Ik ga mijn bestelling niet vandaag of morgen plaatsen. Ik wacht zelfs graag op een cashback, misschien lente 2019. Maar ik mag er toch nu al over nadenken? Ik ga waarschijnlijk naar de Canon experience days op 13 en 14 oktober, dan kan ik beide toestellen testen.
                      Ga dan maar gelijk voor de nieuwste R, ik denk dat de laatste rechte lijn nu wel is ingezet op gebied van vernieuwing, en dat de budget en midrange dslr er nu wel uitgaat . Het is niet zomaar dat de grote jongens nu plotseling al deze modellen lanceren.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EOS R of 6D II?

                        Bedankt iedereen, momenteel gaat de voorkeur naar de R uit. Nog even afwachten op de echte gebruikers reviews. De 28-300 had ik vroeger ook al op het oog maar om die constant erop te hebben lijkt me inderdaad te zwaar. Ik blijf bij de 24-105, niet de scherpste maar wel de meest veelzijdige.

                        @Lukathi Een forum is voor mij een plaats om meningen uit te wisselen wat bij deze gebeurd is.
                        Palmares: 400D - 70D - 6DII - R6 + Holy Trinity

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EOS R of 6D II?

                          Ik denk dat je vooral een lijstje moet maken van de dingen die je wil doen. Welk soort fotografie ga je doen? En ook wat is je budget?
                          Dan zoek je daar de juiste lenzen en de geschikte camera voor die jou die prestaties kan leveren.
                          Er bestaat bij mijn weten niet een camera die alle voordelen heeft. (laat staan goedkoop is)

                          Laat je ook niet al te gek maken met features zoals Wifi, gps, ... als je daar niet echt een doel mee voor ogen hebt.
                          Beter een degelijke camera die jou de juiste prestaties levert.

                          Laat je ook niet teveel vangen aan het full frame verhaal. Ook full frame heeft zo zijn eigen nadelen.
                          Bij marketing gaan ze vooral uw hoofd gek maken maar laat je beslissing vooral goed overwogen zijn bij dingen die echt van tel zijn.

                          Dus komen ze terug op de kernvraag: waarvoor wil je het toestel inzetten? En wat is uw budget? Ik denk dat je zo meer gericht advies zal krijgen van mensen die in gelijkaardige situatie werken.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EOS R of 6D II?

                            Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                            Ik denk dat je vooral een lijstje moet maken van de dingen die je wil doen. Welk soort fotografie ga je doen? En ook wat is je budget?
                            Dan zoek je daar de juiste lenzen en de geschikte camera voor die jou die prestaties kan leveren.
                            Er bestaat bij mijn weten niet een camera die alle voordelen heeft. (laat staan goedkoop is)

                            Laat je ook niet al te gek maken met features zoals Wifi, gps, ... als je daar niet echt een doel mee voor ogen hebt.
                            Beter een degelijke camera die jou de juiste prestaties levert.

                            Laat je ook niet teveel vangen aan het full frame verhaal. Ook full frame heeft zo zijn eigen nadelen.
                            Bij marketing gaan ze vooral uw hoofd gek maken maar laat je beslissing vooral goed overwogen zijn bij dingen die echt van tel zijn.

                            Dus komen ze terug op de kernvraag: waarvoor wil je het toestel inzetten? En wat is uw budget? Ik denk dat je zo meer gericht advies zal krijgen van mensen die in gelijkaardige situatie werken.
                            Ik probeer minstens 2 keer per week mijn toestel boven te halen.

                            Ik doe heel veel type's fotografie:
                            - Mijn 2 kinderen (dochter 2,5 jaar en zoon 2 weken) waar ik in de tuin foto's neem maar ook voor de geboortekaartjes zelf foto's gemaakt heb (EF 50mm 1.8)
                            - Huisdieren (EF-S 18-135 voor hond in de tuin)
                            - Mode shoots voor kleding webshop (volledig model met draadloze flitsers, EF-S 17-55 of EF 50mm 1.8)
                            - Sterren met long exposure (EF-S 17-55)
                            - Wilde dieren (reis naar Zuid Afrika met EF 70-300)
                            - Landschap (EF-S 10-18)
                            - Renners bij wielerwedstrijden en auto's bij race wedstrijden (en de EF-S 18-135 is niet snel genoeg en niet scherp genoeg naar mijn gevoel)
                            - Occasioneel reportage van doopfeest, babyborrel, verjaardag (en hier speelt de ISO mij serieus parten, ook bij 2.8). Ik heb 1 trouwfeest gedaan en vond dat een hele leuke ervaring maar dat zal ik niet snel meer doen.

                            Wat ik misschien ooit nog doe
                            - Urban

                            Wat ik niet doe en nooit zal doen
                            - Macro
                            - Druppel fotografie

                            WiFi gebruik ik met de 70D eigenlijk wel veel. Handig om met smartphone of tablet foto's al over te zetten of te bewerken met Lightroom. Zo had ik in Zuid Afrika geen laptop mee maar wel harde schijf met WiFi, zo had ik een backup van 5000 foto's over 3 weken.

                            Zo ook het kantelbaar touch screen. Heeft inderdaad niets met de essentie te maken van fotografie maar ik zou het niet kunnen missen. Een kennis is van een 70D naar 5D III gegaan en wist de eerste weken niet goed waar ze het had zonder touchscreen. Net zoals er veel te doen is over geen joystick op de R, ik zal daar geen problemen mee hebben want ik ken het niet van de 400D/70D.

                            Ik heb altijd gezegt dat ik nooit naar FF ging gaan, tot de 6D II en nu de R er zijn. Die komen echt wil binnen bereik. Het zijn vooral de hoge ISO prestaties, meer pixels voor crop en weerbestendigheid die mij interesseren.

                            Had ik het 10j geleden geweten had ik natuurlijk ineens voor EF glas gegaan en geen EF-S. Budget is pakweg € 3.000 mét all round objectief. De R zit hier boven maar dan zou ik wel mijn EF-S 10-18 kunnen gebruiken wat met de 6D II niet kan. Op termijn wil ik zeker een EF 70-200.
                            Palmares: 400D - 70D - 6DII - R6 + Holy Trinity

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EOS R of 6D II?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                              Ja, fotografen gaan bovenstaande kenmerken beter kunnen beoordelen.. Dat is evengoed subjectief...
                              Precies of Canon kan geen camera meer bouwen omdat het nu mirrorless is...
                              Hah, nog altijd hun éérste systeemmcamera hee, en dan nog...
                              kan ook nog altijd slechter zijn dan de concurrentie hee !! !!!!j
                              Groetjes

                              Lukathi

                              Comment

                              Working...
                              X