Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony a77 <> a 33; verschil in scherpte?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony a77 <> a 33; verschil in scherpte?

    Ik heb een moeilijk te verwoorden probleem maar misschien klinkt het iemand toch bekend in de oren.
    Ik heb in het verleden een Sony a33 gehad met een standaard kittens. Heel snel een tamron 18-270 mm gekocht en hele mooie en scherpe foto’s mee kunnen maken.
    5 jaar geleden heb ik een Sony a77 gekocht met behoud van dezelfde lenzen.
    Owv persoonlijke redenen heeft mijn fotografie studie stil gelegen maar ben sinds een jaar terug bezig.
    Meer en meer merk ik dat ik niet het scherpe resultaat verkrijg zoals met de a33.
    Ik heb ondertussen de tamron 24-70 mm 2.8 bij aangeschaft. Vorige week portret mee geoefend en niet het gewenste resultaat ondanks 320 s en f7.1.
    Deze week macro geoefend met een Sigma 105mm 1.8. Hiermee had ik wel scherp resultaat maar was uiteraard met statief gemaakt.
    Ik merk vaak dat het klik geluid bij het maken van de foto ‘traag’ is maar weet niet goed hoe ik dit moet interpreteren aangezien de spiegel niet op en neer klapt?
    Iemand tips? Of de verhelderende factor? [emoji848]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  • #2
    Re: Sony a77 &lt;&gt; a 33; verschil in scherpte?

    ik denk dat je best eens een paar foto's ter vergelijking toont (a33 vs a77).
    Staat je SteadyShot aan wanneer je zonder statief fotografeert?
    Sony α7ii
    5OOpx

    Comment


    • #3
      Re: Sony a77 &lt;&gt; a 33; verschil in scherpte?

      En wat als je eenzelfde of gelijkaardige foto maakt met enerzijds de 18-270 en anderzijds de 105, zelfde instellingen verder... Zelfde resultaat, of verschillend ?
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Sony a77 &lt;&gt; a 33; verschil in scherpte?

        Het klikken is het geluid van de sluiter.

        Voor de rest, hebben we voorbeeld foto's nodig ;-)
        met exif gegevens natuurlijk.

        Je geeft als voorbeeld 1/320 en F7.1 aan.
        Daarmee zou je toch een stilstaand model scherp moeten krijgen.
        Het lijkt er op dat de camera niet juist scherp stelt

        Neem een foto van een meter ( vb rolmeter ) in een hoek van ongeveer 45 graden,
        stel scherp en onthoud het cijfer waarop je scherp stelt.
        Controleer op de foto of of dit cijfer ook scherp is.
        Neem zeker een foto op f2.8 zodat er een beperkte dof hebt zodat je kunt beoordelen of de camera op het juiste punt scherp stelt.
        Let ook op hoeveel er scherp is voor het punt waar je op scherp stelde en hoeveel na het punt.

        Hopelijk is het geen hardware probleem.

        Comment


        • #5
          Re: Sony a77 &lt;&gt; a 33; verschil in scherpte?

          Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
          Het lijkt er op dat de camera niet juist scherp stelt
          Dan zou het eveneens fout moeten gaan met de 105mm, en dat is blijkbaar niet zo.


          Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Sony a77 &lt;&gt; a 33; verschil in scherpte?

            Oorspronkelijk geplaatst door -Dee- Bekijk bericht
            ik denk dat je best eens een paar foto's ter vergelijking toont (a33 vs a77).
            Staat je SteadyShot aan wanneer je zonder statief fotografeert?
            Steadyshot zet ik uit als ik op statief fotografeer.
            Ik zal straks eens wat foto’s posten ter vergelijk


            Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

            Comment


            • #7
              Re: Sony a77 &lt;&gt; a 33; verschil in scherpte?

              Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
              Het klikken is het geluid van de sluiter.

              Voor de rest, hebben we voorbeeld foto's nodig ;-)
              met exif gegevens natuurlijk.

              Je geeft als voorbeeld 1/320 en F7.1 aan.
              Daarmee zou je toch een stilstaand model scherp moeten krijgen.
              Het lijkt er op dat de camera niet juist scherp stelt

              Neem een foto van een meter ( vb rolmeter ) in een hoek van ongeveer 45 graden,
              stel scherp en onthoud het cijfer waarop je scherp stelt.
              Controleer op de foto of of dit cijfer ook scherp is.
              Neem zeker een foto op f2.8 zodat er een beperkte dof hebt zodat je kunt beoordelen of de camera op het juiste punt scherp stelt.
              Let ook op hoeveel er scherp is voor het punt waar je op scherp stelde en hoeveel na het punt.

              Hopelijk is het geen hardware probleem.
              Ik zal straks wat foto’s posten met exif.

              Als het klikken het geluid van de sluiter is, zit het daar volgens mij mis [emoji19], want als ik met een snelle sluiter fotografeer, klinkt het niet zo.

              Ik ga de test eens doen die jij voorstelt, en post nadien het resultaat [emoji1303]


              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

              Comment


              • #8
                Re: Sony a77 &lt;&gt; a 33; verschil in scherpte?

                Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                En wat als je eenzelfde of gelijkaardige foto maakt met enerzijds de 18-270 en anderzijds de 105, zelfde instellingen verder... Zelfde resultaat, of verschillend ?
                Ik ga wat testen doen en post nadien het resultaat [emoji1303]


                Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Re: Sony a77 &lt;&gt; a 33; verschil in scherpte?

                  Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                  Het lijkt er op dat de camera niet juist scherp stelt.
                  Leg uit hoe een camera waar de af sensoren op de sensor zelf zitten verkeerd kan scherpstellen?

                  Lijkt mij meer dat ts een lowpass filter probleem heeft of dat zijn objectieven het verschil in scheidend
                  vermogen tussen 14 en 24 megapixels niet kunnen trekken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony a77 &lt;&gt; a 33; verschil in scherpte?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Leg uit hoe een camera waar de af sensoren op de sensor zelf zitten verkeerd kan scherpstellen?

                    Lijkt mij meer dat ts een lowpass filter probleem heeft of dat zijn objectieven het verschil in scheidend
                    vermogen tussen 14 en 24 megapixels niet kunnen trekken.
                    De camera die niet juist scherp stelt, dekt alle problemen van de body ;-)

                    En de a77 heeft een spiegel die het meeste licht doorlaat, en een klein deel reflecteert naar de fasegebaseerde autofocussensor.
                    Dus daar kunnen ook wel problemen zijn.

                    Maar het je kunt gelijk hebben wat betreft de lenzen.
                    Dat heb ik ook gemerkt met de omschakeling van a200( 10 M ) naar de A77 ( 24 M )

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony a77 &lt;&gt; a 33; verschil in scherpte?

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Lijkt mij meer dat ... zijn objectieven het verschil in scheidend vermogen tussen 14 en 24 megapixels niet kunnen trekken.
                      Dat is inderdaad wat ik ook meteen dacht, gezien het goed gaat met de 105 macro en fout met de superzoom. De Tamron ken ik niet echt, dus kan niet inschatten of die het detailniveau van de sensor haalt. Als het de oude Tamron is waarvan ook hernoemde Konica Minolta-variant was, dan zou dat ook best binnen deze verklaring kunnen passen.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony a77 &lt;&gt; a 33; verschil in scherpte?

                        hier ben je me kwijt :-/, kan je dit op een andere manier uitleggen?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony a77 &lt;&gt; a 33; verschil in scherpte?

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Leg uit hoe een camera waar de af sensoren op de sensor zelf zitten verkeerd kan scherpstellen?

                          Lijkt mij meer dat ts een lowpass filter probleem heeft of dat zijn objectieven het verschil in scheidend
                          vermogen tussen 14 en 24 megapixels niet kunnen trekken.
                          hier ben je me kwijt :-/, kan je dit op een andere manier uitleggen?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sony a77 &lt;&gt; a 33; verschil in scherpte?

                            De A77 kent zoiets lenscorrectie - een databank in het toestel waarbij je de scherpstelparameters kan corrigeren per lens (een reset van die databank kan nuttig zijn - en nadien lens per lens gaan instellen, dat corrigeren kost aardig wat tijd - en hoe langer de lens hoe belangrijker die correctie wordt voor de scherpte). Zo'n scherpstelling verschilt van lens tot lens, en lens tot camera. Dat moet per camera opnieuw gebeuren (de low-end toestellen hebben die optie nooit aan boord gehad)!

                            De SLT's hebben weliswaar geen bewegende spiegel meer - maar de AF gebeurt NIET op de sensor - maar op een aparte AF-module (idem voor de LA-EA2 + LA-EA4 convertoren op de systeemcamera's trouwens). Voor die camera's is het dus net zoals op een DSLR nodig de afwijking tussen AF-sensor en gewone Sensor te corrigeren om de AF juist te krijgen (een soort van fijnregeling die tussen -20 en +20 kan ingesteld worden om kleine AF-afwijkingen in te stellen). Dat dient om het beeld echt messcherp te krijgen - u kan is proberen of de lens corrigeerbaar is door -20 of -10 of +10 of +20 in te voeren - dat gaat u een indicatie kunnen geven of de lens echt bijregeling nodig heeft. Nadien kan u tussen de zone waarvan u denk dat deze het scherpst is - beginnen testen in stapjes van 1 eenheid om 't echt op punt te krijgen (een lineaal afgedrukt of aangekocht - is daarvoor interessant - zie dat voorstel van die meter op 45 graden van een collega-poster hierboven).

                            Begin misschien is met de AF sensor in te stellen op het centraal punt (dat is eenvoudig in te stellen en dan houdt u de controle over de focus). En dan te testen (en als er een UV filter op de 18-270 zit - haal die er dan is even af om zeker te zijn - we zijn 't al tegengekomen dat het mis gaat met de filter - u heeft nl. niet gezegd op welke lengte u de 18-270 getest heeft - als u de AF door 't midden laat testen, zit je ook in 't scherpste deel van de lens ongeacht de opening).

                            Uit wat geschreven is ga ik er van uit dat op de A77 in Manueel staat, als dat niet zo is - dan klopt uw sluitertijd van 1/320' niet altijd (dat mag, maar 't kan voor verwarring zorgen omdat men er vermoedelijk van uitgaat dat u als een die-hard aan't fotograferen is - gebruik gerust de P, A of S-stand als dat u kan helpen, maar beschrijf per testbeeld dat u post hoe het genomen is - als u zich prima voelt in M mode, da's gewoon zeker).

                            Als 't met de 105mm wel goed gaat - dan kan't alleen maar de database zijn waarin foute parameters zaten (uw A77 is die nieuw gekocht of gebruikt)?

                            Is het mogelijk om al uw testen met statief te doen - met de stabilisatie uit? Op hetzelfde doelwit (vb. een testchart - met witte en zwarte strepen?). Onthou ook dat voor AF er contrast nodig is - en onthou ook dat alleen cross-sensoren focussen op horizontale en verticale contrasten. De andere AF-punten kunnen enkel horizontaal of verticaal zijn. De A77 heeft al wel aardig wat cross-sensoren, maar lees daar de handleiding toch maar even op na. Zeker is dat het middelste punt een cross-sensor is - geschikt voor f2.8 lenzen (dat is al zo vanaf de eerste digitale Minolta) - vandaar dat ik dat expliciet vraag. Het traag klikken - dat kan wijzen op AF-problemen - en dat kan veroorzaakt worden door een AF-sensor die vb. op een effen vlak staat - zonder patroon om op te focussen. Hunten de lenzen? (op en af gaan om de focus te zoeken?).

                            Troost u met het idee dat ik onlangs m'n camerasensor heb mogen reinigen en ik nadien vergeten was de M terug af te zetten - en nadien op de SD heeft het toch een paar shots geduurd eer we dat doorhadden - (kijk vooral na of de schakelaar onderaan de voorzijde op dat wieltje voor de AF van de camera qua AF op C of S staat, en niet op M [dat staat wellicht juist] - idem op de lens kijk na dat het daar niet op M staat maar op A).

                            Beweegt er iets aan de lens qua AF met de 2 lenzen die niet al te juist focussen? Sommige lenzen hebben een focus limiter - kijk die na en zet die op 0-oneindig (de volledige afstandsrange - zoiets kan de focus laten mislopen).

                            Verzet desnoods de schakelaar op de lens even - mocht het om een vals contact gaan - dan is 't hopelijk zo verholpen.

                            De spiegel - de SLT-mirror is vrij gevoelig. Mocht deze beschadigd zijn of gewoon losgekomen - dan gaat de AF het echt totaal opgeven (ik heb voor de grap ooit gepoogd zo eentje te gebruiken zonder die filter dat gaat gewoon niet). Dat is bij u niet het geval omdat de 105mm perfect focust (blijf daar dus af). Besef dat je dat onderdeel zelf kan vervangen - maar 't is niet goedkoop (minstens 50€ als het niet meer is) - controlleer misschien wel of de spiegel vastgeklikt zit (u mag deze nooit aanraken met de handen of met een scherp voorwerp).

                            Uw A77 is die nieuw gekocht of overgenomen (ik koop regelmatig 2dehands - en 't eerst wat ik doe na aankoop is een factory reset, lensdatabank wissen voor de micro-correcties en 'm in 't engels zetten...)?

                            Zelf heb ik ooit de chip van de 24mm f2.8 Minolta gemold door een lenswissel te doen zonder de camera af te zetten (op een A900 indertijd) - dan krijg je het effect dat hij alleen maar scherp stelt op de voeten - ook toen dacht ik dat de A900 om zeep was, maar na meer testen werd snel duidelijk dat het om de lens ging. Het gegeven dat de 105mm correct werkt sterkt me daarin.

                            Kijk ook 's na hoe uw beeldinstellingen staan - jpeg best op hoogste kwaliteit+resolutie - of jeg en Raw (en beoordeel dan de raw-beelden). Kijk ook na hoe het ontruissen ingesteld staat - te hoog ingesteld gaat iets meer uitgesmeerde beelden geven.

                            Sommige combinaties van camera's en lenzen doen het minder goed - vooral bij lange zooms is dat gewoon zo. Ik heb een 150-500 van Sigma die op dat vlak een echte b*tch is (boven de 300mm). Maar gezien we nu weten dat die op een A6000 met LA-EA4 en OS perfect werkt - houden we die combo gewoon aan voor elk gebruik van die lens. Test de 18-270 dus op dezelfde lengte als de 105mm. Dan heb je een referentiepunt. Zet het toestel op M - en zet de opening gelijk.

                            De A77 is een degelijke camera - maar qua iso's beperkt u zich best tussen 100 en 800 iso - de opvolger de A77II - doet dat beter (maar heeft weer geen GPS meer - zelf gebruik ik de A77II naast de systeemcamera's).

                            Als u test met portraitfotografie - met vb. een beeldje of een vaas - dan kan flitsen ook helpen om de sluitertijd in te perken, en de ISO's laag te kunnen houden (af en toe organiseert BD flitsworkshops - deze zijn warm aanbevolen).

                            De 18-270 is voor zo'n hyperzoom te zijn niet onaardig - mogelijks nog ietsje beter dan de 18-250, ietsje minder dan de 16-300. Op z'n langst zijn die lenzen bruikbaar, maar zeker aan de randen kunnen de resultaten wat tegenvallen.
                            Lees wat reviews zodat u dat aspect correct kan beoordelen.
                            Dat niet superscherp zijn zal meer zichtbaar zijn op de 24mpix als op 14mpix. Meer pixels geeft ook een uitvergroting van de foutjes die in elke lens vervat zitten. Alleen zal de A77 meer detail kunnen halen vooral uit het scherpere centrum van deze lens.

                            Hopelijk heeft u hier wat aan.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sony a77 &lt;&gt; a 33; verschil in scherpte?

                              Oorspronkelijk geplaatst door L.D. Bekijk bericht
                              hier ben je me kwijt :-/, kan je dit op een andere manier uitleggen?
                              Er kan iets mis zijn met de body zelf,
                              maar het kan best zijn dat de kwaliteit van je lenzen niet goed genoeg zijn.

                              Een kijken of ik het uitgelegd krijg.

                              De kwaliteit van de lens is wel genoeg voor je a33 met 14 Megapixels,
                              maar de A77 heeft bijna 2 keer zoveel pixels, dus krijg je meer details te zien,
                              maar je krijgt ook de beperking van je lens te zien.

                              De sensor kan meer details aan dan de lens kan leveren.

                              Je Sigma 105mm 1.8 is van betere kwaliteit en geeft dus scherpe foto's.

                              Je zou kunnen stellen dat de resolutie van je lens lager is dan dat van je A77.

                              Iemand die het beter kan uitleggen mag altijd bijspringen en/of verbeteren ;-)

                              Comment

                              Working...
                              X