Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

En welke fotograaf ben jij?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • En welke fotograaf ben jij?

    Wanneer ik enkele jaren geleden kennis maakte met het bonte wereld van hobbyfotografen en pro’s viel ik meerdere keren van mijn stoel. Mensen die een beetje afweten van psychologie (veel meer dan ik) weten dat er 4 belangrijke karakterkenmerken zijn, te weten: verstand, gevoel, wil en gedrag, hetgeen resulteert in 12 karaktereigenschappen. En wat liep ik in dit fotowereldje allemaal tegen het lijf?
    PS: om niet altijd hij en zij te moeten schrijven behoud ik hier het vrouwelijke ‘zij’ want een groot deel van fotografen zijn immers vrouwen.

    Mijn analyse:

    De gezagvolle die zich automatisch het kernwoord senior aanmeet (niet de automatische toekenning zoals op dit forum maar de zelf gekozen naam) en zich geroepen voelt om gezag uit te oefenen door het aantal jaren dat zij fotografeert en het aantal prijzen dat zij daar al niet door behaald heeft. Zij betekent de complete overdondering voor de volgzame die vaak antwoord met ‘daar sluit ik me volledig bij aan’.

    De vastberadene die haar uiterlijke kracht toont door een gladiatorennaam op het web aan te nemen terwijl de rationele eerder een wijsgerige zal kiezen.

    De gewetensvolle fotograaf zal er alles aan doet om de andere niet te kwetsen en de ruimhartige die de foto’s van de vriendenkring verkiest om ze toe te juichen. Of ze nu slecht of goed zijn zullen haar minder deren.

    De levendige wil op alle getoonde foto’s reageren terwijl de beheerste er slechts enkele zal uitkiezen om de pedalen niet te verliezen.

    De creatieveling zit vaak op abstract en probeert alles uit, maar zelden 2 keer. De praktische daarentegen zal zich op één forum focusseren en diepgang proberen te bereiken. Je kan al op voorhand raden wat haar volgende foto zal zijn.

    De zelfstandige houdt er niet van om al te veel te reageren op fotosites omdat zij liever alleen optreedt. Ze zal ook niet zo vaak deel uitmaken van de kern van een fotoclub. De sociale daarentegen die vindt men terug op tientallen sites.

    Weet je waar je jezelf in herkent? Je hoeft het hier niet te zeggen.

    Persoonlijk heb ik ondervonden dat er een redelijk aantal tussen zitten die geloven (en dat doen ze dan ook echt) dat zij alleen alles van fotografie afweten en dat zij alleen het bij het rechte eind hebben. Wanneer je niet met hun mening instemt wordt je sowieso verwezen naar de afvalmand van sukkelaars.
    Ik ben van mening dat IEDEREEN HIER GELIJK HEEFT en keuzes en smaken heel individueel zijn en men daar respect voor moet tonen (ja, hier ‘moeten’). Dus spreek a.u.b. nooit in algemene termen zoals bijv. ‘dat is fout’ maar wel ‘ik ben van mening dat het anders kan (zeker niet ‘moet’).
    Alvast bedankt om er rekening mee te houden.
    Last edited by PixelDude; 21 september 2018, 18:45.
    Het leven is een illusie ... maar wel eentje die waard is om geleefd te worden.
    www.pixeldude.be
    www.flickr.com/photos/139672558@N07

  • #2
    Re: En welke fotograaf ben jij?

    Oorspronkelijk geplaatst door PixelDude Bekijk bericht
    Ik ben van mening dat IEDEREEN HIER GELIJK HEEFT en keuzes en smaken heel individueel zijn en men daar respect voor moet tonen (ja, hier ‘moeten’). Dus spreek a.u.b. nooit in algemene termen zoals bijv. ‘dat is fout’ maar wel ‘ik ben van mening dat het anders kan (zeker niet ‘moet’).
    Alvast bedankt om er rekening mee te houden.
    Dat zal wel zijn. Toch lijkt me dit meer te gaan over de beoordeling van
    foto's op deze site, dan over wat voor soort fotograaf iemand is. Dat is
    toch een wereld van verschil, maar heus geen mindere wereld.
    Fotografie beoordelen, negatief of positief, is altijd uitdrukking geven aan
    het feit dat je er kennis van hebt genomen. Er aandacht aan besteed, en
    verder hoeft die beleefdheid voor mij niet te gaan.
    In de grond van de zaak zit er toch geen hond op je foto's te wachten, en
    niet op je commentaar. Sedert dat ik dit weet, ben ik een stuk gelukkiger.

    Comment


    • #3
      Re: En welke fotograaf ben jij?

      Je boodschappenlijstje bevat geen opsomming van fotografen maar wel van fotoKIJKERS of juryleden of fotoanalysten of ... (hoe ze zich ook wensen te benoemen).
      Niet iedereen heeft hier gelijk want soms wordt er een opmerking gemaakt die onterecht is omdat wie naar het beeld kijkt niet op de hoogte is van alle factoren waar de fotograaf te velde werd mee geconfronteerd.
      Wanneer ik een foto becommentarieer (ik beoordeel nooit) dan tracht ik de verschillende aspecten (techniek, inhoud, boodschap, ..) te verwoorden en zowel positieve als negatieve persoonlijke impressies te verwoorden (niet makkelijk, vind ik, die gevoelens om te zetten in woordenboektaal). En dat blijft een individuele impressie. Die gerust mag botsen met de eerdere commentaar van enkele seniorleden .
      Het feit dat ik reageer op een inzending is al een teken dat het beeld me opgevallen is, ik het interessant vond en het me wat doet. Dit is voor de inzender al een positief element : iemand merkt mijn werk op en wel voldoende om tijd te besteden aan een (on)zinnig commentaar.
      Commentaar als "mooi", "heb je weer schitterend gedaan" (heb ik nog niet gekregen hoor), daar heb ik weinig aan. Ik ben eerder een aanhanger van "alles kan beter"en als dit ook humoristisch kan, dan ben ik nog gelukkiger. Persoonlijk vind ik het zeer moeilijk om op het beeld van bvb de zoveelste vogel te reageren wanneer er geen uitzonderlijk element in voorkomt. Ondanks het feit dat er zeker veel tijd en inspanning achter zitten.
      Ziezo, nu op naar een volgend beeld.
      mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
      nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
      https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

      Comment


      • #4
        Re: En welke fotograaf ben jij?

        Ik kom niet als zwart kastje met rechtsboven een knopje en daar druk ik af en toe op.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment

        Working...
        X